Visa fullständig version : Vilken temperatur gäller vid "ej över normal rumstemperatur"?
cakehole
2011-02-22, 19:05
Ja hur är det egentligen. På sommaren har jag äckligt varmt i min lägenhet och undrar därför vad som räknas som "normalt" enligt producenterna. Detta gäller alla torrvaror som bönor, linser, spannmål, potatis och proteinpulver t.ex..
cakehole
2011-02-22, 19:13
20 c?
Hahaha.. nä det kan inte stämma. Min gissning är att upp till 25c anses som den övre gränsen när vi snackar om "normal rumstemperatur". Men det blir mycket mycket varmare än så i lägenheten under sommaren. 35c+ snackar vi.
vicarious
2011-02-22, 19:14
20-25 grader.
cakehole
2011-02-22, 19:17
så vad händer med maten under värmeböljan? Torrvaror som bönor, linser, spannmål, pasta, nötter och proteinpulver t.ex.. klarar sig de i 35c+?
De blir dåliga snabbare, rötmånad kallas det har jag för mig.
Hahaha.. nä det kan inte stämma. Min gissning är att upp till 25c anses som den övre gränsen när vi snackar om "normal rumstemperatur". Men det blir mycket mycket varmare än så i lägenheten under sommaren. 35c+ snackar vi.
Hahaha. Jävla kul. Har du en termometer som visar 35 grader i lägenheten är det väl bara att ta dit hyresvärden?
cakehole
2011-02-22, 19:58
Hahaha. Jävla kul. Har du en termometer som visar 35 grader i lägenheten är det väl bara att ta dit hyresvärden?
Nje. Mina fönster värmer upp lägenheten från förmiddag till sen kväll. Jag har en 8st fönster som hela tiden alstrar värme från solen. Inte så lätt att ordna en behaglig rumstemperatur alltså.
Jag antar att man får köpa torrvaror på veckobasis under de varma månaderna då alltså. Kan man inte förvara torrvaror i hettan så är man ju tvungen att köpa små förpackningar av allt, vilket blir mycket dyrare *grr*
Någon som vet om det är okej att förvara ovannämnda produkter i en VARM lägenhet?
Bor du i en bostads- eller hyresrätt? Hyresvärd? Hallå? Någon hemma?
cakehole
2011-02-22, 20:23
Bor du i en bostads- eller hyresrätt? Hyresvärd? Hallå? Någon hemma?
Hyresrätt. En klimatanläggning som skulle ge någon effekt att tala om har jag ej råd med. Skadar ju inte att höra med hyresvärden iof även om det är jävligt långsökt.
För torrvarorna betyder 20, 30 eller t o m 40°C inte så mycket. Det händer inte så mycket i det temperaturområdet. Istället för 12 månader håller varorna kanske 9 månader utan att missfärgas, härskna för mycket eller tappa smak.
Däremot tror jag mer att hög luftfuktighet med kondens på varorna är ett större problem. Att det blir mer klumpar i påsarna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.