handdator

Visa fullständig version : Ögonoperation - ICL

tenchi
2011-02-22, 17:58
Funderar på att göra en ögonoperation och metoden jag kan använda mig av är ICL där de lägger in en kontaktlins inne i ögat.

Det jag kunnat läsa mig till är att starr är en risk med operationen. Ca 1,5% (vid närsynthet, ca 15% vid översynthet) utvecklar starr och det är relaterat till ålder samt graden på synfelet.

Jag är 34 och närsynthet ligger på -10 / -12. Det jag oroar mig mest för är starr. Så mina frågor är:

Är det någon här som har gjort eller funderat på ICL? Om du inte gjorde det, varför?

Och är jag nojjig över den "låga" risken? :)

Jag har läst en hel del om det, men jag behöver nog lite mer feedback på att det är en "säker" operation så jag kan bestämma mig nån gång.

Vinter
2011-02-22, 18:05
ICL är ju ett kirurgiskt ingrepp så det är sannolikt det mest riskabla du kan göra. Dessutom går det inte lika lätt att korrigera astigmatism och annat. Jag skulle ärligt istället göra en LASEK med scan om det inte är så att du måste göra en ICL operation.

Starr är ju ansamlingar av nått främmande ämne i hornhinnan, så att chansen ökar vid ICL är kanske inte så konstigt.

Tediiieee
2011-02-22, 18:15
Har du vart på en förundersökning?

tenchi
2011-02-22, 18:15
Jag måste göra en ICL operation, Lasek rekommenderas ner till -10 men inte ens då är det säkert att det går att göra beroende på hur tunn hornhinnan är.

Det som orsakar starr är om om linsen de lägger in kommer i kontakt med ögats lins. Utvecklingen går väl framåt på att få linser som inte tappar sin form hoppas jag!

tenchi
2011-02-22, 18:16
Har du vart på en förundersökning?

Japp, han som gjorde undersökningen sa att allt såg mycket bra ut. Likaså kirurgen som ska göra ingreppet.

Tediiieee
2011-02-22, 18:19
Jag måste göra en ICL operation, Lasek rekommenderas ner till -10 men inte ens då är det säkert att det går att göra beroende på hur tunn hornhinnan är.

Det som orsakar starr är om om linsen de lägger in kommer i kontakt med ögats lins. Utvecklingen går väl framåt på att få linser som inte tappar sin form hoppas jag!
Just därför jag inte fick göra den :( Hade för litet "hålrum" i ögat där linsen ska sitta.

tenchi
2011-02-22, 18:21
Just därför jag inte fick göra den :( Hade för litet "hålrum" i ögat där linsen ska sitta.

Åfan! Jag har gott om hålrum, om du vill låna :)

Annars hade du gjort operationen?

Tediiieee
2011-02-22, 18:26
Man behövde ha 3.8 eller nåt sånt, jag hade 3.7 :( Men ja jag hade gjort det annars. Dem är såpass duktiga och så är det väll nån garanti ifall det går åt helvete så fixar väll dem det.

tenchi
2011-02-22, 18:28
Ja det verkar vara bra garantier, och starr är den vanligaste operationen i Sverige. Så på så sätt känns det bra. Det är väl grejen att de pillar inne i ögat.

davvvan
2011-02-22, 20:03
Vad ligger kostnaden på för en ICL respektive LASEK?

tenchi
2011-02-22, 20:43
ICL kostar 48500kr. Lasek har jag inte tittat så noga på men jag tror det ligger på halva priset. Det som gör ICL värt det är att jag får göra bruttolöneavdrag genom min arbetsgivare så jag sparar en rejäl slant mot om jag skulle betalt själv.

sweetkarolina
2011-02-23, 07:29
Tror det var ICL jag gjorde och det har funkat bra hittills. (2 månader)
Gör det! Det är värt!!!

martikainen
2011-02-23, 08:33
jag gjorde en LASEK för ett året sen, skulle göra det igen även om det kostade 100k eller 150k, de få riskerna som finns är lätt värt det!
Nu handlade det ju inte om pengarna, men jag säger det bara för folk som kanske funderar på det :)

tenchi
2011-02-23, 17:59
Tror det var ICL jag gjorde och det har funkat bra hittills. (2 månader)
Gör det! Det är värt!!!

Ja det lutar då att jag gör det. Skulle bli så skönt å slippa linser och glasögon.

Snobbe
2011-02-23, 18:03
jag gjorde en LASEK för ett året sen, skulle göra det igen även om det kostade 100k eller 150k, de få riskerna som finns är lätt värt det!
Nu handlade det ju inte om pengarna, men jag säger det bara för folk som kanske funderar på det :)

Det är ganska stor skillnad på LASEK och ICL dock, LASEK har nästan inga risker alls medans ICL så går man faktiskt in och lämnar något i ögat.

hidden
2011-02-23, 18:05
Hm, kan man ändra ögonfärg med ICL med? Förstår om det inte går att ändra helt och hållet, men om man lägger in en färgad lins, borde man inte kunna ändra nyansen? (bara nyfiken, inget jag tänker göra).

Vinter
2011-02-23, 18:34
Hm, kan man ändra ögonfärg med ICL med? Förstår om det inte går att ändra helt och hållet, men om man lägger in en färgad lins, borde man inte kunna ändra nyansen? (bara nyfiken, inget jag tänker göra).

Nej ICl sitter framför linsen så den påverkar inte ögonfärgen. Det är bara en oval/cirkel plastbit.