handdator

Visa fullständig version : Moccamaster

Solros
2011-02-22, 16:37
Köpte en Moccamaster idag, men efter de första bryggningarna så rinner kaffet inte direkt ner i pipen på kannan, utan ut på locket, och därefter ner i pipen.

Ska det vara så? Hittar inget i bruksanvisningen om det :/

http://2.bp.blogspot.com/_WuUCqPo7CvQ/S-rbox9ia8I/AAAAAAAABFc/JJhujL7WBMI/s1600/moccamaster.jpg

hahavaffan
2011-02-22, 16:54
Kan kolla imorrnbitti :thumbup:

Larsson
2011-02-22, 17:04
Jag har en Moccamaster, fast jag har aldrig tänkt på hur kaffet rinner. Det är inte bara att någon av plastdelarna sitter snett?

Solros
2011-02-22, 17:20
Jag har en Moccamaster, fast jag har aldrig tänkt på hur kaffet rinner. Det är inte bara att någon av plastdelarna sitter snett?

Trodde också det, men verkar inte så. Känns ju dock som något är fel, kaffet ska väl knappast rinna ner en centimeter vid sidan om hålet, och sedan ner i pipen.

Ljuvligt
2011-02-22, 17:23
I min Moccamaster rinner kaffet direkt ner i hålet.

Det är för övrigt en kanonbra kaffekokare:thumbup:.

Tricce
2011-02-22, 17:24
Kolla på filter hållaren, där finns en av på och mittemellan justering för hur vattnet ska rinna.

Edit, du ser det tom på bilden.

Solros
2011-02-22, 17:33
Kolla på filter hållaren, där finns en av på och mittemellan justering för hur vattnet ska rinna.

Edit, du ser det tom på bilden.

Rinner snett vid alla :/

Menigar
2011-02-22, 17:35
Lutar ytan där du har maskinen?
För annars ska moccamasters kaffeflöde vara laserställt av 3-4 experter.

Herr Oberst
2011-02-22, 17:41
Lånar tråden.
Moccamaster eller kaffemaskin? Vad säger ni finsmakare?
Har redan en master, men funderar på att komplettera med en maskin för de där snabba enkla bryggningarna man vill ha ibland

Solros
2011-02-22, 17:50
Lutar ytan där du har maskinen?
För annars ska moccamasters kaffeflöde vara laserställt av 3-4 experter.

Nej, helt plant.
Om man placerar kannan som på bilden, och kikar in från handtagets sida så kan man tydligt se att strålen dras åt vänster. Missar kanten på hålet med mellan 1-2cm. :/

Vinter
2011-02-22, 18:06
Reklamera och få ut en ny. Så löser det sig.

hertzman
2011-02-22, 18:07
Reklamera och få ut en ny. Så löser det sig.

+1

Du har skaffat dig världens bästa kaffebryggare. Grattis! :thumbup:

Solros
2011-02-22, 18:11
Fan vilket meck, beställt från nätet. D'oh!
Förhoppningsvis kan de bara skicka en ny filterhållare, borde ju vara den som gör att kaffet sputar ut snett.

Larsson
2011-02-23, 09:29
Så ny har jag kollat på min Moccamaster. Beroende på hur kannan står rinner även mitt kaffe snett. Oavsett hur det rinner ned i kannan blir kaffet fortfarande gott.

hahavaffan
2011-02-23, 09:37
Mitt rinner inte heller rakt ner i röret, iaf inte hela tiden. Tror inte det är meningen faktiskt, då spelet för var man kan placera kannan på värmeplattan är för stort för att det skulle vara viktigt att kaffet rinner direkt ner i röret.

David Brent
2011-02-23, 09:43
Min rinner lite olika med. Jag kan inte förstå hur det spelar någon roll. Rinner kaffet över kanterna och ner på bänken kan man väl börja fundera på om det är korrekt.

Hermit
2011-02-23, 09:46
Samma här, rinner aldrig rakt ner i hålet. Upplever det inte som ett problem dock :)

renad
2011-02-23, 13:22
Jävligt bra bryggare, har dock aldrig funderat över dess hållkänsla s.as.

Ape3
2011-02-23, 13:56
Jag brygger utan locket på kannan. Kaffet håller sig varmt ändå och smakar likadant.

Wilt the Stilt
2011-02-23, 13:58
Moccamaster är min trogna tjänare. Tycker mörkrostade bönor blir gott som fan med den. Mer bäriga sorter gör jag hellre med min presskanna.

vicarious
2019-06-09, 12:58
Funderar på att införskaffa mig en Moccamaster men kan inte avgöra vilken modell. Skillnaderna verkar vara ganska små.

KB952 går på ~1600-1700kr
KBG962 går på ~1800-1900kr
KBGC982 går på ~2000kr.

Någon som använder modellen med termoskanna? Moccamaster KBT741.

Är det värt att betala extra för kalkindikator och automatiskt droppstopp?

Från deras hemsida:

KB – Modeller, som har separat värmehållningselement med två effektlägen 48-65W. Man behöver inte ta av filterhållaren från kannan före servering då filterhållaren vilar i en braketthållare vilket underlättar vid servering. Filterhållare med manuellt droppstopp. Kannan har ett omrörarlock som blandar kaffet under bryggning.

KBC – Modeller, med separat värmehållningselement med två effektlägen 48-65W en braketthållare, ett omrörarlock och en kalkindikator.

KBG – Modeller, som har separat värmehållningselement med två effektlägen 48-65W. En braketthållare, ett automatiskt droppstopp och ett omrörarlock

KBGC – Modeller, med separat värmehållningselement med två effektlägen 48-65W en braketthållare, ett automatiskt droppstopp, ett omrörarlock och en kalkindikator.

Andy.da.wohoo
2019-06-09, 13:55
Jag har KBG962 och skulle säga att det är värt det med droppstopp. Tycker det är najs att det inte slinker ner någon seg droppe på värmeplattan när jag serverar kaffet.

Snobbe
2019-06-09, 20:13
Håller med Andy, har iofs aldrig testat utan droppstopp men skulle säga att det är värt någon hundralapp till så man slipper tänka på det.

Baskagge
2019-06-09, 20:39
Jag har modellen med termoskanna och den är svårdiskad. Det blir avlagringar i kannan som är svåra att få bort.

Anton Fräs
2019-06-09, 20:49
Presskaffe är min favorit. :)

vicarious
2019-06-10, 12:46
Tack för svar :) Lutar åt en KBGC982, den modellen hade flest färger att välja mellan också. :naughty: Blir nog en Wilfa kaffekvarn också.

Snobbe
2019-06-10, 20:27
Har funderat på en kaffekvarn också, är det så stor skillnad även på bryggkaffe med nymalda bönor?

Andy.da.wohoo
2019-06-10, 20:41
Kaffekvarn känns som en lyx som kan vara värd att ha om platsen och pengarna finns. Jag är lite sugen på att skaffa en gammaldags kvarn och unna mig på söndagsmorgnar.

Wormzie
2019-06-11, 07:03
Har funderat på en kaffekvarn också, är det så stor skillnad även på bryggkaffe med nymalda bönor?

Tror det beror på hur snabbt man gör åt kaffet. Tydligen kan oxideringen påverka arom och smak relativt fort. Möjligtvis inget man som normalsvensson lägger märke till men det doftar väldigt trevligt med nymalda bönor :)

Grazzafukkinrazzi
2019-06-11, 07:24

Ja. Det är en rejäl skillnad smakmässigt, en skillnad som även en novis märker av.

geoff
2019-06-11, 07:38
Kaffekvarn känns som en lyx som kan vara värd att ha om platsen och pengarna finns. Jag är lite sugen på att skaffa en gammaldags kvarn och unna mig på söndagsmorgnar.
Köp hellre en billigare, men fortfarande bra, bryggare (ex denna (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1726723)) och lägg 5-600 kr på en Wilfa. Överlägset bästa kaffet för pengarna. Jag kör själv Wilfa + Moccamaster flera gånger per dag, även om jag bara ska brygga en kopp.

Snobbe
2019-06-11, 08:36
Håller hela bönor längre än malda? dricker inte stora mängder kaffe hemma så om det gör så smaken hålls bättre är det helt klart positivt.

Och wilfa ser ut att gå på runt 500-600 räcker det inte bara med en https://www.kitchentime.se/sv/p/easygrind-kaffekvarn liknande?

Wain
2019-06-11, 10:39
Håller hela bönor längre än malda?

Ja, mycket längre.

geoff
2019-06-11, 12:11
Och wilfa ser ut att gå på runt 500-600 räcker det inte bara med en https://www.kitchentime.se/sv/p/easygrind-kaffekvarn liknande?
Nej. Du vill ha en kvarn med malskivor, INTE knivar. Med knivar får du allt mellan damm till stora gruskorn. Med malskivor får du den malningsgraden på kaffet som du vill ha.

Ja, mycket längre.
+1

svenbanan
2019-06-11, 14:28
Nej. Du vill ha en kvarn med malskivor, INTE knivar. Med knivar får du allt mellan damm till stora gruskorn. Med malskivor får du den malningsgraden på kaffet som du vill ha.

Fast det beror nog lite på hur mycket hipster man är också.

Jag hade en gång i tiden en "kvarn" som hade knivar och om jag minns det rätt så gick det att få kaffet mer eller mindre finmalet. Jag minns inte exakt hur detta fungerade dock. Kanske nån typ av justerbart "galler" som släpper genom kornen när de nåt rätt storlek?

Hur som helst så kostade denna "kvarn" bara en bråkdel av vad riktiga kvarnar kostade (för femton-tjugo år sedan) och jag fick finmalet kaffe som jag kunde använda i espressomaskinen eller så fick jag typ kokmalet som jag kunda ha i press-bryggaren.

Det var säkert inte opti med avseende på kornstorlek. Men kaffet höll sig i alla fall färskt, så det var ändå helt klart värt det.

EDIT: Jag tror det som irriterade mig mest med den "kvarnen" var att det alltid blev lite malt kaffe kvar, som typ fastnade på väggarna i kvarnen. Nästa gång man malde följde detta gamla kaffe med i det nymalda, så man fick ändå inte 100% nymalet kaffe. En liten petitess. Men jag tror alltså detta störde mig mer än att kornen eventuellt inte var exakt lika stora.

Aryt
2019-06-11, 18:43
Finns så kallat "instant coffee" som är en lite modernare variant.
Finns i välsorterade livsmedelsbutiker, finns säkert även utanför de större städerna numera.

vicarious
2019-06-11, 19:56
Finns så kallat "instant coffee" som är en lite modernare variant.
Finns i välsorterade livsmedelsbutiker, finns säkert även utanför de större städerna numera.

Tröttnar du aldrig på att vara ett dåligt troll?

geoff
2019-06-12, 07:40
Fast det beror nog lite på hur mycket hipster man är också.

Jag hade en gång i tiden en "kvarn" som hade knivar och om jag minns det rätt så gick det att få kaffet mer eller mindre finmalet. Jag minns inte exakt hur detta fungerade dock. Kanske nån typ av justerbart "galler" som släpper genom kornen när de nåt rätt storlek?

Hur som helst så kostade denna "kvarn" bara en bråkdel av vad riktiga kvarnar kostade (för femton-tjugo år sedan) och jag fick finmalet kaffe som jag kunde använda i espressomaskinen eller så fick jag typ kokmalet som jag kunda ha i press-bryggaren.

Det var säkert inte opti med avseende på kornstorlek. Men kaffet höll sig i alla fall färskt, så det var ändå helt klart värt det.

EDIT: Jag tror det som irriterade mig mest med den "kvarnen" var att det alltid blev lite malt kaffe kvar, som typ fastnade på väggarna i kvarnen. Nästa gång man malde följde detta gamla kaffe med i det nymalda, så man fick ändå inte 100% nymalet kaffe. En liten petitess. Men jag tror alltså detta störde mig mer än att kornen eventuellt inte var exakt lika stora.
Oavsett hur mycket eller lite hipster man är, och oavsett ekonomisk situation, så skulle jag påstå man gör ett dålig köp om man köper en kniv-kvarn för 2-300kr när man kan få en med malskivor för 5-600kr. (jag har haft min Wilfa i 5 år nu så det är ingen dyr investering för något som många använder flera ggr per dag, 365 dagar per år).