Visa fullständig version : Starkare i marklyft
Har inte lyckats hitta någon liknande tråd så startar en, finns det någon får ni gärna hänvisa till den och stänga denna.
Hur går man tillväga om man vill öka i marklyft? Tar för närvarande 150 kg drygt men det verkar ta stopp....har försökt allt men lyckas aldrig nå mina 200.... hur går man tillväga om skiten stannat!? *mini
Hur tränar du nu? Var/vad är din svaga punkt?
Träna mer mark, kronlyft osv.
Sedan kan vikt, hur länge du tränat osv vara intressant att få veta.
Jag gjorde 120 den 23 dec. Gjorde 170 i Lördags. Och jag har bara lyft och levt på kcal-underskott
Jag kör marklyft nångång i veckan, egentligen inte för dess resultat utan mer för att det är en väldigt kul övning, har dock blivit mindre kul på sistone eftersom jag aldrig ökar i vikt. Ökning i andra övningar har jag inga problem med, rodd, latsdrag m.m. går strålande. Med övningarna har jag lyckats få en ganska grov rygg, så marklyft är egentligen inte tänkt att avge någon indirekt effekt på min kropp, då alla andra övningar ger det med råger. Marklyft är precis som bänk en rolig övning att jämföra med andra, så något bra tips vore välkommet. Ska jag vara mer explosiv i utförandet och inte så seg?
Insulinus
2011-02-22, 18:51
Lägg på 2,5kg varje vecka och sikta på samma reps! KLART..
Jag kör marklyft nångång i veckan, egentligen inte för dess resultat utan mer för att det är en väldigt kul övning, har dock blivit mindre kul på sistone eftersom jag aldrig ökar i vikt. Ökning i andra övningar har jag inga problem med, rodd, latsdrag m.m. går strålande. Med övningarna har jag lyckats få en ganska grov rygg, så marklyft är egentligen inte tänkt att avge någon indirekt effekt på min kropp, då alla andra övningar ger det med råger. Marklyft är precis som bänk en rolig övning att jämföra med andra, så något bra tips vore välkommet. Ska jag vara mer explosiv i utförandet och inte så seg?Det är svårt att säga hur du ska göra om vi inte ser ditt utförande på lyftet, en film skulle hjälpa mycket.........
Några tips: Maxa inte (pröva inte att göra pers.) varje vecka.
Jag startar väldigt explosivt med lyftet, men man måste vara beredd på att man måste sega upp det i någon fas av rörelsen om det är ett maxlyft.
När jag vill göra pers. planerar jag dagen , så att jag är utvilad
d.v.s. inte kört tungt i ben eller rygg på några dagar etc.Om den planerade dagen känns som en dålig dag när man har värmt upp( sovit dåligt , personliga problem etc), så får det bli någon annan gång jag försöker..........
Hoppas att du gör pers så småningom(antigen reps eller max) :)
Är det du eller dit psyke som säger stopp ?
Jag stod still på 150 för ett tag sen och körde på samma vikt några veckor för mitt psyke hade satt nån "magisk" gräns tills jag bestämde mig för att gå över då tog jag bara med en kompis som kollade så jag inte krökade ryggen för mycket och bröt upp 165
Satsa på knäböjen ett tag..
Hur tränar du nu? Var/vad är din svaga punkt?
Bra frågor. Lyssna på Mini hon har koll.
Ett alternativ skulle ju vara att köra lite längre progression. T.ex
V1 5x5@110kg
V2 5x5@115kg
V3 5x5@120kg
V4 5x5@125kg
V5 5x3@130kg
V6 5x3@135kg
V7 5x3@140kg
Hur många gånger i veckan tränar du? Hur ser schemat ut resten av veckan?
Det är svårt att säga hur du ska göra om vi inte ser ditt utförande på lyftet, en film skulle hjälpa mycket.........
Några tips: Maxa inte (pröva inte att göra pers.) varje vecka.
Jag startar väldigt explosivt med lyftet, men man måste vara beredd på att man måste sega upp det i någon fas av rörelsen om det är ett maxlyft.
När jag vill göra pers. planerar jag dagen , så att jag är utvilad
d.v.s. inte kört tungt i ben eller rygg på några dagar etc.Om den planerade dagen känns som en dålig dag när man har värmt upp( sovit dåligt , personliga problem etc), så får det bli någon annan gång jag försöker..........
Hoppas att du gör pers så småningom(antigen reps eller max) :)
Får försöka det, inte så jag ligger sömnlös om nätterna för jag inte kan höja mig, men det är alltid roligt då marklyft är en sån skön övning. Tack för ditt svar!
Är det du eller dit psyke som säger stopp ?
Jag stod still på 150 för ett tag sen och körde på samma vikt några veckor för mitt psyke hade satt nån "magisk" gräns tills jag bestämde mig för att gå över då tog jag bara med en kompis som kollade så jag inte krökade ryggen för mycket och bröt upp 165
Inte omöjligt att det är mitt psyke, får se hur jag gör, ett alternativ kan vara å höja vikten lite vecka vecka, precis som spoon påpekar.
Bra frågor. Lyssna på Mini hon har koll.
Ett alternativ skulle ju vara att köra lite längre progression. T.ex
V1 5x5@110kg
V2 5x5@115kg
V3 5x5@120kg
V4 5x5@125kg
V5 5x3@130kg
V6 5x3@135kg
V7 5x3@140kg
Hur många gånger i veckan tränar du? Hur ser schemat ut resten av veckan?
Hej!
Jag kör 5 dagar i veckan, Tric/Axlar, Rygg/Mage, Biceps/Bröst, Ben/Vader, Femte dagen är olika, ena veckan är det tric/axlar, vecka 2 rygg/mage, vecka 3 biceps/bröst, vecka 4 ben/vader.
Skall testa att köra några kg varje vecka, återkommer hur det gick :cool:
siimon89
2011-02-23, 09:42
Hej!
Jag kör 5 dagar i veckan, Tric/Axlar, Rygg/Mage, Biceps/Bröst, Ben/Vader, Femte dagen är olika, ena veckan är det tric/axlar, vecka 2 rygg/mage, vecka 3 biceps/bröst, vecka 4 ben/vader.
Skall testa att köra några kg varje vecka, återkommer hur det gick :cool:
Det kanske här problemet ligger, att du inte hinner återhämta dig ordentligt. Problemet i sig behöver inte ligga i att du kör 5 dagar i veckan, men kanske i kombinationen av för hög volym/intensitet, för lite sömn och/eller mat kan göra det svårt att göra framsteg på gymmet. Testa dra ned till 3-4dagar ett tag och se hur det går? Ibland är "less more".
Jag kör ganska varierat, ena veckan 4-6 rep med set/superset, andra veckan 6-9 reps, tredje 9-12, vecka 4 3-6 rep osv osv, sover gör jag minst 8 timmar per natt etc. Därför jag inte riktigt kan hitta var problemet kan sitta, eftersom utvecklingen i de andra övningarna går utan problem, bara marklyft som går trögt, kanske psyket att man är orolig att skada sig som utgör problemet, vet inte.
mpersson
2011-02-23, 10:18
Att inte nån nämt tekniken än? Tänkt på att ha alla lyft teknikskt perfekt, satsa på ett proggressivt upplägg och träna svagheter. Där har de det i min prio ordning.
JimmyJoe
2011-02-23, 12:10
Har samma problem. Har stannat.. känner dock att jag hade slitit upp vikten bara greppet hade pallat det.
mpersson
2011-02-23, 12:15
Träna grepp då ;)
Dragremmar, magnesium, tumlås. Välj en eller flera.
Problemen för TS kan bero på många saker. Bristen på planerade genomtänkta ökningar ser jag som en viktig del. Hur vet du att du har stannat då du inte verkar ha provat att lägga på mer? Backa en bit, börja på tex 140 och öka 2,5 kg i veckan. Hatta inte runt så mycket med upplägget, kör samma antal reps och set tills du stagnerat. Då gör du en liten förändring och börjar om.
@JimmyJoe Köp magnesium! Det förändrade mitt liv! =)
TS En sak jag brukar göra ibland är att lägga in min max vikt i mark i MM2K programmet och kolla vilka vikter/reps jag skulle ha använt mig av dom första veckorna om jag skulle kört det för att sedan gå på gymmet och ha några riktlinjer om vad jag ska sätta för reps på den å den vikten.
Sen känner jag att det är mycket lättare av att använda sig av nåt slags program/schema (som typ MM2k) som säger åt mig att lyfta si och så mycket för att inte hamna i samma hjulspår när jag tränar.
Sundqvist
2011-02-23, 19:45
Träna mer mark, kronlyft osv.
Sedan kan vikt, hur länge du tränat osv vara intressant att få veta.
Jag gjorde 120 den 23 dec. Gjorde 170 i Lördags. Och jag har bara lyft och levt på kcal-underskott
jaja men du är rooz liksom*screwy*
Jag har precis lyckats komma ifrån en platå i all min styrketräning genom att våga lägga på mer vikt och utmana mig själv mer. Jag tror bara att jag har fegat för mycket med att slänga på lite mer vikt utan istället tänkt "nä fan det klarar jag inte". Redan där har man förlorat!
Jag tror som många andra har sagt att du ska lägga på lite åt gången, förslagsvis 2,5 kg i veckan. Med tanke på att du blir starkare i allt annat så tror jag bara att det är psykiskt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.