Logga in

Visa fullständig version : Vassle bättre än EAA?

kalaskonrad
2011-02-22, 13:22
Såsom topic säger; Är Vassle på något avseende bättre än EAA direkt efter träning, förutsatt att man äter exakt samma mål mat en stund senare (~30min-50min) när man kommer hem? (Whey FX samt EAA FX)

Kör själv med EAA men har på senare tid lagt märke till att i princip alla andra (på mitt gym) tar ~30g vassle direkt efter.

Mvh

JoeyP
2011-02-22, 13:24
EAA har väl visat sig vara bättre än Vassle i alla tillfällen om du inte är 80+ typ.
Jag kör ofta eaa före efter sen vassle när jag kommer hem följt av måltid då det tar ca en timme efter träning för mig att få ordning på maten.

Dreas
2011-02-22, 13:26
Ur ett långsiktigt perspektiv vet man inte. Kör på det du har hemma, tycker smakar bäst, är billigast eller du tycker är smidigast.

eiri
2011-02-22, 13:27
tror det är fler som känner till proteinpulver och gainers än EAA.

Langster
2011-02-22, 13:57
Det är mer kalorier i en dos vassleprotein än i en dos EAA om samma mängd essentiella aminosyror ska intas, det kan vara både en fördel och en nackdel. Det är väl den enda skillnaden som faktiskt kan göra att man väljer det ena eller det andra, förutom smakerna. Jag tror inte att det, i verkligheten, kommer att göra någon som helst skillnad om samma mängd essentiella aminosyror kommer från ett proteinpulver eller ett EAA-pulver.

tglr
2011-02-22, 14:11
Av personlig erfarenhet så har EAA varit jävligt mycket bättre, i muskelbyggarsyfte. Går dock inte riktigt att jämföra, då det är två helt olika saker.

Langster
2011-02-22, 14:55
Av personlig erfarenhet så har EAA varit jävligt mycket bättre, i muskelbyggarsyfte. Går dock inte riktigt att jämföra, då det är två helt olika saker.

Hur kom du till den slutsatsen? Hur mycket mer muskler byggde du av EAA än om du under samma period hade tagit vassleprotein istället?

På vilket sätt är det helt olika saker?

Pansartax
2011-02-22, 15:08
Kommer väl ta 30 år innan det finns bra studier på det så lite svårt att svara på.

Måste ju vara ett x antal personer som ska prova att träna och ta vassle efter och x antal som ska prova att ta eaa efter och under en längre tidsperiod.

Med säkerhet kan jag i alla fall säga att folk har byggt muskler med framgång utan varken EAA eller vassle-pulver så i grund och botten spelar det ingen roll.

kalaskonrad
2011-02-22, 15:22
Kommer väl ta 30 år innan det finns bra studier på det så lite svårt att svara på.

Måste ju vara ett x antal personer som ska prova att träna och ta vassle efter och x antal som ska prova att ta eaa efter och under en längre tidsperiod.

Med säkerhet kan jag i alla fall säga att folk har byggt muskler med framgång utan varken EAA eller vassle-pulver så i grund och botten spelar det ingen roll.

Absolut, håller med dig till hundra och är inte direkt ute efter någon optimering utifall det gäller marginaler på typ tusendelars procent. Jag tänkte mest utifall det var några stora, allmänt kända skillnader som jag bara hade missat att tagit del utav. Tack för svaren dock pöjker, fortsätter med eaa i o med lägre kcal per "dos" :)

King Grub
2011-02-22, 15:46
Hälsofördelarna ligger i alla fall hos vassle. Vassle har visat upp en rad hälsobefrämjande effekter, från förbättrad insulinkänslighet till positiv påverkan på blodtryck och vaskulär funktion.

exevision
2011-02-23, 12:27
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16896166?dopt=AbstractPlus

Eddie Vedder
2011-02-23, 12:39
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16896166?dopt=AbstractPlus

Vad svarar den studien på i det här sammanhanget? EAA är ju inte ens med?

RobbanColeman
2011-02-23, 12:41
Vassle= tryck! *cupid*

exevision
2011-02-23, 12:42
"Previously, we demonstrated that net amino acid uptake was greater when free essential amino acids plus carbohydrates were ingested before resistance exercise rather than following exercise. However, it is unclear if ingestion of whole proteins before exercise would stimulate a superior response compared with following exercise."

"Thus the response of net muscle protein balance to timing of intact protein ingestion does not respond as does that of the combination of free amino acids and carbohydrate."

Eddie Vedder
2011-02-23, 12:59
"Previously, we demonstrated that net amino acid uptake was greater when free essential amino acids plus carbohydrates were ingested before resistance exercise rather than following exercise. However, it is unclear if ingestion of whole proteins before exercise would stimulate a superior response compared with following exercise."

"Thus the response of net muscle protein balance to timing of intact protein ingestion does not respond as does that of the combination of free amino acids and carbohydrate."

Du pratar alltså om den akuta effekten. Det räcker med att skriva det, var inte rädd för att säga vad du menar med det du postar.

Att fria EAA ger en högre akut stimulans av MPS är korrekt. :) Men det säger inte allt.

Pansartax
2011-02-23, 13:48
Du pratar alltså om den akuta effekten. Det räcker med att skriva det, var inte rädd för att säga vad du menar med det du postar.

Att fria EAA ger en högre akut stimulans av MPS är korrekt. :) Men det säger inte allt.

Fast, kolhydraterna var väl inte nödvändiga?

when free essential amino acids plus carbohydrates were ingested before resistance exercise

Sen visar väl "senaste nytt" också på att det är efteråt det ger bäst effekt och inte innan.

King Grub
2011-02-23, 13:51
Ja, kolhydrater intogs i studien, men det var aminosyrorna som stimulerade proteinsynesen. Samma stimulans har visat i en mängd studier, och den är lika stor utan kolhydrat.

bustz0rz
2011-02-23, 13:53
Hälsofördelarna ligger i alla fall hos vassle. Vassle har visat upp en rad hälsobefrämjande effekter, från förbättrad insulinkänslighet till positiv påverkan på blodtryck och vaskulär funktion.

Skulle du säga att det vore en bra idé att rekommendera far min att börja dricka vasslepulver för hans höga blodtryck?

King Grub
2011-02-23, 18:54
Jag vill inte ge medicinska råd på individnivå.

Sniggel
2011-02-23, 20:48
Det hypotetiseras väl om att EAA i långvarigt bruk eventuellt kan påverka signalsubstanser i hjärnan permanent? Vilket är en potentiell nackdel med EAA isåfall.

exevision
2011-02-23, 21:55
Är det så pass att man ska vara orolig och inte använda EAA?
Och skulle det även gälla HMB?

Sen har väll BCAA större påverkan på hjärnan än EAA?

Crocker
2011-02-23, 22:40
Är det så pass att man ska vara orolig och inte använda EAA?
Och skulle det även gälla HMB?

Sen har väll BCAA större påverkan på hjärnan än EAA?
1. Man vet inte.
2. Man vet inte.
3. Man vet inte.

exevision
2011-02-24, 09:54
Tyckte att en hel del sunt förnuft finns i dessa ord:

"Like any supplements, there are mixed reviews in regards to the safety of orally taking branched chain amino acids. In all probability, short term use is non-problematic. High doses of BCAA, however, is said to increase plasma and accumulation of ammonia in the muscles. This will be a factor to additional fatigue. Elevated blood concentration of ammonia may also cause a transient decrease of motor coordination. Muscle and brain function may also be compromised. Closely following the directions of dosing and suggested duration of the amino acid supplements is advised. If any concerns or questions about BCAA supplementation should come to mind, consulting a fitness expert or healthcare professional would be recommended."

http://www.invigorate360.com/reviews/bcaa-supplements-help-to-improve-brain-function/

Mauriice
2011-02-24, 12:42
Hur är det med proteinhalten i EAA? Sjunker inte det dagliga proteinintaget om man börjar byta ut vassle mot EAA direkt efter träningen?

Kör själv med vassle och har aldrig testat EAA så det är därför jag är lite nyfiken.

King Grub
2011-02-24, 13:37
Hur är det med proteinhalten i EAA? Sjunker inte det dagliga proteinintaget om man börjar byta ut vassle mot EAA direkt efter träningen?

Förvisso, men 10 gram EAA motsvarar mer än 20 gram vassle i "proteinmängd". Det är bara dom essentiella aminosyrorna som behöver tillföras via kosten. Resten kan tillverkas efter behov i kroppen.

Spridis
2011-02-24, 18:50
Ett stort glas mjölk stimulerar väl MPS maximalt även idag?

Mauriice
2011-02-24, 23:06
Förvisso, men 10 gram EAA motsvarar mer än 20 gram vassle i "proteinmängd". Det är bara dom Essentiella aminosyrorna som behöver tillföras via kosten. Resten kan tillverkas efter behov i kroppen.

Hur menar du?

Så om man tillför 10 gram EAA ist för 20 gram vassle så kan man alltså räkna i sin lilla protein/kcal kalender eller liknande att man fått i sig mer protein än med vassle?

Låter ju onekligen intressant, kanske ska börja köra EAA kombinerat med vassle.

Evilkitty
2011-02-24, 23:17
Har det egentligen visats på något sätt att EAA faktiskt kan ha en negativ påverkan, eller är det enbart teorier och spekulationer?

Eddie Vedder
2011-02-25, 08:38
Har det egentligen visats på något sätt att EAA faktiskt kan ha en negativ påverkan, eller är det enbart teorier och spekulationer?

Kolla inlägg #22

Det finns hypoteser men de är inte helt klarlagda. Precis som det mesta vi stoppar i oss.

exevision
2011-03-02, 21:18
Vet inte hur denna studie gjordes, men det verkar ju som om vassle inte är helt borta:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16937979

Eddie Vedder
2011-03-02, 21:21
Vet inte hur denna studie gjordes, men det verkar ju som om vassle inte är helt borta:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16937979

De jämförde ju inte ens med EAA. Ingen påstår ju att vassle är dåligt, tvärtom. Men visst, lite mer kasein jämfört med lite mer BCAA och glutamin. :) Frågan är om den lilla skillnaden kan påverka. Men ointressant är det inte, en del förespråkar ju blandprotein. :)

exevision
2011-03-03, 09:35
Finns det överhuvudtaget någon studie/bevis på att EAA både före och efter träning är bättre än EAA före och Whey eller blandprotein efter träning?

King Grub
2011-03-03, 09:46
Akut effekt finns det massor av studier på. Inte på muskeltillväxt på sikt.

exevision
2011-03-03, 09:58
Jo, men visar de även en mer akut effekt även om man tagit EAA före?

Tänkte att det vore bra att ta vassle efter om man nu vill sänka EAA intaget för att undvika möjliga "brain fog" effekter.

Fadi
2011-03-05, 12:26
tror det är fler som känner till proteinpulver och gainers än eaa.

+1

King Grub
2011-03-05, 13:19
Jo, men visar de även en mer akut effekt även om man tagit EAA före?

EAA före passet finns det bara ett par tre studier på, några som visar på effekt, andra som inte gör det. Det är efterintaget som är välstuderat, där intag direkt efter, en timme efter, två timmar efter och tre timmar efter, ger lika stor, och helt säker, effekt på muskeluppbyggnaden.

Sheogorath
2011-03-05, 14:47
Hur menar du?

Så om man tillför 10 gram EAA ist för 20 gram vassle så kan man alltså räkna i sin lilla protein/kcal kalender eller liknande att man fått i sig mer protein än med vassle?

Låter ju onekligen intressant, kanske ska börja köra EAA kombinerat med vassle.

Ja.

exevision
2011-03-05, 14:55
EAA före passet finns det bara ett par tre studier på, några som visar på effekt, andra som inte gör det. Det är efterintaget som är välstuderat, där intag direkt efter, en timme efter, två timmar efter och tre timmar efter, ger lika stor, och helt säker, effekt på muskeluppbyggnaden.

Kan du länka till de studier som visar att före intaget inte har effekt?

King Grub
2011-03-05, 15:23
http://jap.physiology.org/content/106/5/1730.full

Det har också spekulerats av Rennie et al att i det fall föreintaget stimulerade muskeluppbyggnaden vid intag före träning, skulle det resultatet bero på tveksamma mätmetoder, inte på faktiskt stimulans.

There is disagreement as to whether amino acid feeding before or after resistance exercise promotes MPS to a greater extent. It has been reported that ingestion of essential amino acids taken with a carbohydrate supplement immediately before resistance exercise resulted in greater leg uptake of amino acids, but the results are quantitatively difficult to believe, given that they were made under non-steady-state conditions, and the increases in uptake were physiologically unlikely to represent increases in MPS, given their size (20-fold!), but, more likely, some artifact, such as pooling of amino acids within muscle. Furthermore, it has been recently shown by direct measurement of FSR in humans that feeding 1 h before an acute bout of high-intensity resistance exercise did not further enhance MPS during the 2-h postexercise period. Thus, once again, the leg tracer dilution method appears to yield qualitatively and quantitatively different results to those obtained by incorporation of tracer amino acids.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/106/6/2026

Och allt det här har varit uppe upprepade gånger i EAA-tråden. Känns onödigt att fortsätta säga samma saker här också.

svantepung
2011-03-05, 16:20
Det blir för mycket protein för kroppen att samla upp om man tar eaa före träning och både eaa och protein efter träning?

davkei
2011-03-05, 16:27
Kroppen gör väl sig av med det överskott den inte behöver även protein?

Eddie Vedder
2011-03-05, 16:29

Om det blir överskott av energi blir man fetare ja. Proteinet i sig blir sällan fett dock.

svantepung
2011-03-05, 16:29

Jag är långt ifrån någon expert, men har för mig att jag läst att överflödigt protein görs om till kolhydrater? Rätta mig gärna om jag har fel, därför jag frågar :)

King Grub
2011-03-05, 16:45
Det oxiderar till energi, ja. Det är inte bara "överflödigt" protein, om du menar protein som inte blir muskelprotein, som oxiderar till energi. Det gör majoriteten av proteinet du äter, alltid. Vid energi- och proteinöverskott, blir mängden större. Det är inget fel eller något som man skall eller kan åtgärda.

svantepung
2011-03-05, 16:46
King Grub: så det blir för mycket muskelprotein för kroppen att ta upp efter träningen?

King Grub
2011-03-05, 17:06
Det är inte så det fungerar. Det är inte nödvändigtvis aminosyrorna du just ätit som blir muskelprotein. Dom aminosyrorna, när dom bidrar till höga nivåer av aminosyror i blodet, sänder signaler för muskeluppbyggnad, men aminosyrorna som byggs in som muskelprotein kan komma från andra ställen. Ditt eget nedbrutna muskelprotein kataboliseras inte bara, utan på signaler från aminosyreintag, bildar det nytt muskelprotein. Så även om en aminosyra du just ätit oxiderar till energi, bidrar den till muskeluppbyggnad innan det, genom sin närvaro i blodet.

Löpsko
2011-03-05, 23:15
Men ni rekommenderar att man tar sitt EAA före träning och sitt whey efter träning? de kan inte bli för mycket av något?

svantepung
2011-03-05, 23:55
Men ni rekommenderar att man tar sitt EAA före träning och sitt whey efter träning? de kan inte bli för mycket av något?

Jag tänkte på eaa före och både eaa och whey efter, då borde det bli för mycket?

JimmyFlessa
2011-03-06, 07:47
Jag tänkte på eaa före och både eaa och whey efter, då borde det bli för mycket?

Då kastar du bort EAA:t som du tar efter. Tar du vallse efter, nöj dig meddet.

hejhopp79
2011-03-06, 10:27
Det är inte så jäkla noga. Träna "rätt" istället

internethjälten
2011-03-06, 10:55
Det är inte så det fungerar. Det är inte nödvändigtvis aminosyrorna du just ätit som blir muskelprotein. Dom aminosyrorna, när dom bidrar till höga nivåer av aminosyror i blodet, sänder signaler för muskeluppbyggnad, men aminosyrorna som byggs in som muskelprotein kan komma från andra ställen. Ditt eget nedbrutna muskelprotein kataboliseras inte bara, utan på signaler från aminosyreintag, bildar det nytt muskelprotein. Så även om en aminosyra du just ätit oxiderar till energi, bidrar den till muskeluppbyggnad innan det, genom sin närvaro i blodet.

För en gång skull fattade till och med en dyslektiker som mig vad du skriver. *cupid*