Visa fullständig version : Lidl har gjort det IGEN - nu färskost
Lidl förnekar sig inte. Häromdagen hittade jag en ny färskost med bara 0,2 % fett. Smakar ungefär som philadelphia, men mycket mindre fett och klart mer protte !
Linessa frischkäse light heter fyndet. 200 gram (en ljusblå ask) kostar 8 spänn. Innehåller 11 % protein, 3,9 gram kolhydrater och bara 61 kcal per 100 gram.
Perfekt att ha på morgonmackan istället för onyttiga pålägg. Eller smaksätt med vitlök och örtkryddor och du har ett suveränt alternativ till aioli, till exempel!
Om man inte bangar för potatis (pga stärkelsen och snabba kollisar), är det helt suveränt gott att fylla en bakad potatis med denna supernyttiga och goda färskost, samt lite klippt gräslök eller dill. Eller varför inte några skalade räkor på toppen. Perfekt efter-träningen-mat, tycker jag!
WHITEFOLKS
2011-02-21, 23:11
Vad är det som är är så nyttigt med den?
Vad är det som är är så nyttigt med den?
Lågkalori/lågfett och nyttigt brukar gå hand i hand nuförtiden.
OnT: Tack för tipset, ska ersätta smör det detta. :)
Låter som något man kan skapa cheesecake på. Skall undersökas.
BRA tips! gottgottigottgott
anton2000
2011-02-21, 23:19
Lidl *cupid*
Det är kvarg fast i en annan förpackning
anton2000
2011-02-21, 23:22
Ont: Energidryck sugarfree 79kr/24st. Jag känner sig som ett barn på julafton på måndagsmornarna, då man kan kolla veckans reklamblad från Lidl och Willys :)
låter fint, smakar den inte så mycket kan man ju alltid krydda den!
Älskar att hitta nya goa grejer på Lidl, trodde även att jag gjort detta när jag fann kycklinghamburgare. Men seriöst, går ju fasen inte att få ner???
Enda som funkar någorlunda är att ha jättestark böngryta med massa chili, lök och kryddor, då kan man liksom "ta sats" och få ner ngn kycklinggrejs på köpet. Men it´s not värt it!
(hamburgarna kostade 30 kr/kg, 15 g/protein per 100 g kött, resten är väl typ.. hushållspapper skulle jag tro, att döma av smaken *grr*).
eriksvensson
2011-02-22, 01:06
istället för onyttiga pålägg
Sen när blev fett onyttigt? Åt själv 100 gram fett bara till frukost... och mina värden är utmärkta från senaste hälsoundersökningen :thumbup:
man kanske har nutella eller bara socker som pålägg - då är det väldigt nyttigt i jämförelse.
tack för tipset!
Lågkalori/lågfett och nyttigt brukar gå hand i hand nuförtiden.
Jag trodde att feta livsmedel var nyttiga nuförtiden? Varför har ingen berättat det för mig? :-/
StNicholaus
2011-02-22, 06:45
Sen när blev fett onyttigt? Åt själv 100 gram fett bara till frukost... och mina värden är utmärkta från senaste hälsoundersökningen :thumbup:
Jag trodde att feta livsmedel var nyttiga nuförtiden? Varför har ingen berättat det för mig? :-/
Att ni orkar.
Snälla, gör inte den här tråden till ännu ett led i LCHF:arnas ridderliga korståg.
Vissa villa ha feta livsmedel, andra kalorisnåla. Simple as that.
Det stämmer. Kan du berätta varför det ena är nyttigare eller onyttigare än det andra alternativet, dock?
kettlebellGuden
2011-02-22, 07:08
Låter som något man kan skapa cheesecake på. Skall undersökas.
Detta skall följas.
kettlebellGuden
2011-02-22, 07:09
att ni orkar.
Snälla, gör inte den här tråden till ännu ett led i lchf:arnas ridderliga korståg.
+1
Nitrometan
2011-02-22, 08:01
Så de har ersatt mjölkfettet med potatisstärkelse?
Intressant.
Crippa90
2011-02-22, 08:38
Bra tips! Man tackar. :thumbup:
Att ni orkar.
Snälla, gör inte den här tråden till ännu ett led i LCHF:arnas ridderliga korståg.
+1. Och hur kan man tolka första inlägget som att fett skulle vara onyttigt? *screwy* "Onyttiga pålägg" kan ju lika gärna vara marmelad eller nutella.
Det är kvarg fast i en annan förpackning
Det trodde jag också, men nej då, inte alls. Det smakar verkligen färskost. Kvargen är mycket strävare, syrligare och liksom grynigare i konsistensen.
Med all respekt för LCHF, men "vanlig" färskost (inget märke nämnt) innehåller väsentligt mindre protein, ca hälften så mycket. Dyrare dessutom.
Har svårt att se varför det skulle vara så onyttigt med mindre fett och mer protein. Jag lägger hellre min dagliga dos fett på något trevligare än onödigt fet (och dyr) ost.
Eddie Vedder
2011-02-22, 09:39
Har svårt att se varför det skulle vara så onyttigt med mindre fett och mer protein. Jag lägger hellre min dagliga dos fett på något trevligare än onödigt fet (och dyr) ost.
Ingen har sagt att det är onyttigare, där övertolkar du. Men tvärtom, att det skulle vara "nyttigare" rent objektivt stämmer ju inte heller. Och angående osten lägger du ju själv till ordet "onödigt" och redan där lägger du ju en värdering i det.
Onödigt mycket är ju just onödigt, men olika personer tycker ju att fetthalten blir onödig vid olika nivåer. Jag tycker exempelvis att ost på 5-10% är onödigt att betala för. Men det är ju bara vad jag tycker. Och inte skulle jag säga att min ost är varken mer eller mindre nyttig.
EDIT: Eller jo förresten för just nu har jag en KRAV-märkt ost. :D
kettlebellGuden
2011-02-22, 09:49
För helskotta.
Någon kommer med trevliga glada nyheter och tråder blir en fuckfest av "OMG du har använt fel ord."
VEM SÄGER FÖRRESTEN ATT SOCKER ÄR ONYTTIGT?!
Kan vi inte bara glädjas åt den här fina produkten, hylla Lidl, och dela recept? Ni kan ha en egen masturberingstråd där ni diskuterar nyttan av fett.
den e sur, tog en sked å åt upp de istället. Tacka vet jag messmör :D
Eddie Vedder
2011-02-22, 10:01
Kan vi inte bara glädjas åt den här fina produkten, hylla Lidl, och dela recept? Ni kan ha en egen masturberingstråd där ni diskuterar nyttan av fett.
Men skärp dig. Inget fel i produkten, en toppenprodukt säkert. Men många läser ju trådarna utöver de som kommenterar och det finns ett värde i att ha en bredare syn på vad som kan anses nyttigt i en kost.
Det är ju inget klagande det handlar om. Jag lär aldrig köpa den här produkten men den är säkert god, andra produkter från Linessa har jag gillat.
eriksvensson
2011-02-22, 10:18
Att ni orkar.
Vi ska ta över världen, så är det bara!
För övrigt var det inte ett ifrågasättande av produkten i sig utan fettsnål = nyttig. Sen vad som faktiskt är nyttigt är väl inte speciellt definerat i dessa tider.
För helskotta.
Någon kommer med trevliga glada nyheter och tråder blir en fuckfest av "OMG du har använt fel ord."
VEM SÄGER FÖRRESTEN ATT SOCKER ÄR ONYTTIGT?!
Det låter som du stött på en mindre katastrof här. Vad ska vi snacka om då? Hur coolt det är med en supernyttig lågfettsost som man tillsatt extra vatten och potatisstärkelse i? Eller hade du något speciellt i åtanke? :)
panzerpig
2011-02-22, 10:38
Vad innehåller den? kan nån skriva innehållsförteckningen? Nitrometan nämnde potatisstärkelse?
kettlebellGuden
2011-02-22, 10:48
Det låter som du stött på en mindre katastrof här. Vad ska vi snacka om då? Hur coolt det är med en supernyttig lågfettsost som man tillsatt extra vatten och potatisstärkelse i? Eller hade du något speciellt i åtanke? :)
Katastrof? Vad gav dig det intrycket?
Dock är ju intressanta saker att göra med lågfettost trevligare än ännu en diskussion om vad som är nyttigt/onyttigt. Rätt uppenbart för de flesta att inget i matväg är onyttigt om man inte överdoserar, no?
kettlebellGuden
2011-02-22, 10:49
Den fanns ju då inte på Lidl här runt hörnet ><
Menar du den där kesoliknande sura geggan eller något annat? För den där kesoliknande sura geggan är GULD:M
finns en väldigt god på willys med eldorados, neutral smak eller vitlök/örter smakar riktigt bra. Har för mig det e 80kcal/100g i den.
SiSenior
2011-02-22, 13:39
Den fanns ju då inte på Lidl här runt hörnet ><
Saknas i båda Lidl affärerna här hemma också. Får hoppas den kommer in med någon av de nya leveranserna som kommer på måndag.
Fanns inte på min lidl heller, letade dock inte särskilt noga. :'<
Menade mer att folk tolkar "lågkalori/lågfett" som nyttigt, fast du kanske var ironisk. ;)
Albin Eriksson
2011-02-22, 14:35
Ätit den till och från länge nu, finns på mitt lokala lidl här i uddevalla i alla fall.
Onyttig/nyttig...whatever, schysst när man har kalori/fett/kolhydratsbudget att hålla sig inom ramarna för i alla fall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.