Visa fullständig version : Snälla hjälp
muhexxx95
2011-02-21, 21:11
Hejsan. Jag är 16 årig kille som vill gå ner i mkt vikt. Är 190 cm o väger cirka 120kg, så jag är ganska stor. Motivationen finns där, och jag har en väldigt stark mentalitet. Så jag ger sällan upp. Detta är något jag tror på, och vill fullfölja. Problemet är bara att jag behöver tips. Gärna ett schema. Kan jag genomföra detta utan styrketräning? Föredrar det om det går.
Snälla dela med er av tips om ni kan, jag är redo till att börja ändra mitt liv.
MVH
Sheogorath
2011-02-21, 21:12
Resan börjar här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
:thumbup:
muhexxx95
2011-02-21, 21:21
A jag läste den förr. Allt handlar ju om i princip att förbruka mer energi i förhållande till kcal. Men jag undrar om styrketräningen är ett måste
kettlebellGuden
2011-02-21, 21:23
Googla upp couch 2 5 k. Styrketräning är jättebra grejer.,
Sheogorath
2011-02-21, 21:23
A jag läste den förr. Allt handlar ju om i princip att förbruka mer energi i förhållande till kcal. Men jag undrar om styrketräningen är ett måste
Det är ett måste för att maximera mängden fett kontra muskler som förbränns. Om du bara vill gå ner i vikt, d.v.s. banta, så är styrketräning inget måste. Men banta är för kärringar imo ;) "1 grapefrukt och en kopp kaffe om dagen" etc. Fikarumssnack helt enkelt. Sänk dig inte till den nivån nu när du ändå hittat hit. ;)
muhexxx95
2011-02-21, 21:31
Tack för couch to 5k tipset. Ser bra ut. Men räcker det med 3 träningar/vecka enligt couch to 5k schemat?
muhexxx95
2011-02-21, 21:35
Det är ett måste för att maximera mängden fett kontra muskler som förbränns. Om du bara vill gå ner i vikt, d.v.s. banta, så är styrketräning inget måste. Men banta är för kärringar imo ;) "1 grapefrukt och en kopp kaffe om dagen" etc. Fikarumssnack helt enkelt. Sänk dig inte till den nivån nu när du ändå hittat hit. ;)
Men om jag nu främst vill gå ner i vikt, hur hade ett bra schema sett ut? :)
sandberg93
2011-02-21, 21:39
cardio (fettförbränning som cykla springa osv) 3-4 ggr i veckan och samma mängd styrketräning, 1 dag vila per vecka.
Sheogorath
2011-02-21, 21:45
Men om jag nu främst vill gå ner i vikt, hur hade ett bra schema sett ut? :)
Då är det "enda" du behöver ett matschema. Det finns vissa livsnödvändiga ämnen (essensiella aminosyror och fettsyror samt vitaminer och mineraler) men utöver dessa behöver du varken äta något speciellt eller motionera på ett speciellt sätt. Förmodligen hade du nått snabbast till mål med en LCHF-kost (low-carb-high-fat-diet), fritt tolkat som en kost där du får äta protein (kött, fisk, fågel, ägg, mjölkprodukter) och fett (smör, olja, grädde etc) med kolhydrater får bara komma från grönsaker. Man har ofta råd att äta ganska stora mängder grönsaker om man utesluter speciellt söta grönsaker (t.ex. morötter) samt ris, pasta, potatis och andra stärkelserika livsmedel. Frukt och fruktjuice bör du hålla dig borta från p.g.a. den relativt höga sockerhalten. Går du ner för långsamt skär du ner på portionsstorleken helt enkelt. Jag skulle inte rekommendera en sådan kosthållning till de flesta som styrketränar, men ska du "bara" gå ner vikt är den OK, kanske den bästa.
muhexxx95
2011-02-21, 21:58
Då är det "enda" du behöver ett matschema. Det finns vissa livsnödvändiga ämnen (essensiella aminosyror och fettsyror samt vitaminer och mineraler) men utöver dessa behöver du varken äta något speciellt eller motionera på ett speciellt sätt. Förmodligen hade du nått snabbast till mål med en LCHF-kost (low-carb-high-fat-diet), fritt tolkat som en kost där du får äta protein (kött, fisk, fågel, ägg, mjölkprodukter) och fett (smör, olja, grädde etc) med kolhydrater får bara komma från grönsaker. Man har ofta råd att äta ganska stora mängder grönsaker om man utesluter speciellt söta grönsaker (t.ex. morötter) samt ris, pasta, potatis och andra stärkelserika livsmedel. Frukt och fruktjuice bör du hålla dig borta från p.g.a. den relativt höga sockerhalten. Går du ner för långsamt skär du ner på portionsstorleken helt enkelt. Jag skulle inte rekommendera en sådan kosthållning till de flesta som styrketränar, men ska du "bara" gå ner vikt är den OK, kanske den bästa.
Jag googlade LCHF kosten. Såg väldigt intressant ut.
Men stämmer det att vid bantning så är maten det viktigaste?
Sheogorath
2011-02-21, 22:06
Absolut. Sen är naturligtvis motion bra av flera anledningar. Hjärta/kärl, allmänt välbefinnande mm. Men om du betänker vad du måste göra aktivitetsmässigt för att förbränna 100 g choklad inser du snabbt att det är där man ska lägga in stöten. Att motionera sig till lägre vikt är mycket svårt och anstängande. Väger man 120 kg så finns också risk för överbelastningsskador. Kroppen och hjärnan har dessutom hos de flesta en reglermekanism som i stor sett säger: mer motion = mer mat. Ju mer du bränner desto hungrigare blir du följande dag. Och så kanske det ändå bara blir plus-minus-noll. Naturligtvis är det bäst om du dels kan motionera och justera kosten, men det är det sista som ofta är ett absolut måste.
Japp, det viktigaste för att bli av med energi... men om du inte styrketränar kommer du förlora mycket muskler.
Tanter som bantar går ned i stor del muskelmassa, alltså.
Koloiten som bantar, med styrketräning, går mestadels ned i fett.
Se http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt
Alltså, som de andra säger, kör med styrketräning. Med tanke på din ålder så tror jag att det kommer bli sjukt snyggt om du går ner i vikt med styrketräning i schemat istället för enbart kondition. Framförallt kommer då få mycket bättre form, och när du gått ner en bit kommer du se "fit" ut mycket snabbare! Dessutom kommer det inte ta längre tid.
muhexxx95
2011-02-21, 22:35
Tack för alla era tips.
Men om jag promenerar/joggar dagligen och främst ändrar mina matvanor, räcker det? Eller måste jag nödvändigt börja på gym?
Problemet med gym är att jag själv inte är kunnig, och har ingen kunnig kompis som kan lära mig.
Nej du måste inte gymma. Men kunniga bekanta är inget måste, jag började från grunden själv.
Om du inte är van att springa innan, och väger 120 kg, så är jogging varje dag en enkelbiljett till skadeland. Promenera är en helt annan, mycket mindre, belastning, så att promenera varje dag är inget problem och tvärt om önskvärt. Vardagsmotion kan svårligen underskattas när man vill krympa. Träning är precis som allt annat; man behöver lära sig göra det och öka i lagom takt för att bli bättre över tid och inte krascha efter tre månader. Nu kommer någon snart att säga "jag började minsann stenhårt från dag 1 och det har gått bra", och då är det ju fint för den personen att han/hon haft tur, men skadeforumet är fullt med folk som tagit sönder sig i överentusiasm och oförstånd.
Nej, du måste inte börja på gym för att gå ned i vikt, du måste inte ens börja på gym för att bli en normalviktig normalkille och inte en smalfet räka, även om många här gillar att formulera det så. Om du vill börja motionera är det viktigaste att du hittar en motionsform som du tycker är så pass rolig/OK att hålla på med att du orkar fortsätta ett tag. Den bästa motionen är den som blir av.
kettlebellGuden
2011-02-21, 22:43
Tack för alla era tips.
Men om jag promenerar/joggar dagligen och främst ändrar mina matvanor, räcker det? Eller måste jag nödvändigt börja på gym?
Problemet med gym är att jag själv inte är kunnig, och har ingen kunnig kompis som kan lära mig.
Googla runt på kroppsviktsträning / body weight training. I värsta fall så kan boken "Convict Conditioning" hjälpa dig en bit på traven med ett grundschema för att träna utanför gymmet.
muhexxx95
2011-02-21, 23:31
Så gym det blir bättre med gym?
Hur kan ett slutgiltigt schema se ut då? Vad som än krävs för att gå ner i vikt :)
muhexxx95
2011-02-21, 23:52
Tack för att du tog dig tid att svara så väl :)
Nu är det inte så att jag är helt otränad. Har spelat fotboll sen jag var 5. Slutade för något år sen. När vi har idrott är det inte så att jag inte hänger med och alltid är den som är sist. Jag är en av boysen så att säga, och idrott generellt sätt är inget problem för mig. Springer gör jag gärna. Men grejen är att jag inte har försökt gå ner i vikt förr, utan det är något jag bestämt mig för att göra nu. Så jag ville få reda på hur det bästa sättet är för mig. Med gym eller utan gym :)
Grattis! Vad kul att du har bestämt dig. Starta en journal så vi får följa dig :)
Hur kan ett slutgiltigt schema se ut då? Vad som än krävs för att gå ner i vikt :)
Notera att styrketräningen inte är till för att gå ned i vikt (det sköter du med kosten), utan för att se till att den vikt du faktiskt går ned är fett istället för muskler.
Kolla z_bumbis nybörjarprogram i den här delen av forumet eller http://stronglift.com. Annars är kbG:s förslag med kroppsviktsövningar också bra. Så länge du utsätter musklerna för motstånd.
Men återigen. Träna dig inte ned i vikt, ät dig ned i vikt.
Boktips:
* hjärnkoll på vikten (martin ingvar)
* the paleolithic solution (robb wolf)
* primal blueprint (mark sisson)
kettlebellGuden
2011-02-22, 07:14
Tipset är helt klart att använda din pulsmätare när du är ute och springer/får/studsar.
Keep us updated. 2011 blir fantastiskt för dig!
muhexxx95
2011-02-22, 16:50
Har bestämt mig för att ändra matvanorna rejält. Betydligt mindre kolhydrater, följa tallriksmodellen, med halva grönsaker och 1/4 kolhydrater och 1/4 protein. Läsk ska väck helt, tillsammans med annat skit som Godis o Chips. Sen ska jag börja 9veckorsprogrammet Couch to 5k med start nästa vecka. Låter detta bra?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.