Visa fullständig version : Makadamiaolja?
Är det någon här som har någon erfarenhet av makadamiaolja i matlagning?
Det jag läst om oljan får det att låta som att den är extremt nyttig och väldigt god, men ändå ser jag den sällan i matbutikerna..
Är det någon som testat, vet var man kan köpa den och ungefär vad kostar den? *popcorn*
Eddie Vedder
2011-02-21, 20:56
Att den sällan finns är att det saknas efterfrågan. Men googlar du så finns säkert ställen som säljer. Fettsammansättningen är bra. :)
Finns på ICA stormarknad här i Borlänge men ack så snordyr den är.
eriksvensson
2011-02-22, 01:09
Annars kan du prova smaklöst kokosfett i matlagningen (eko från hälsokosten, inte silverpaketet i mataffären) det är bra skit med!
Kokosolja är nästan bara laurinsyra. Harmlös men knappast "nyttig".
Makadami innehåller palmitoleicsyra, vilken har mer spännande egenskaper.
Jag skulle satsa på att äta makadaminötterna och använda annan olja, som kokos, i matlagningen.
eriksvensson
2011-02-22, 10:15
Vad specifikt är bra med palmitoleicsyra? (kan iofs googla men du kanske har ett bra svar ändå) :)
Att den sällan finns är att det saknas efterfrågan. Men googlar du så finns säkert ställen som säljer. Fettsammansättningen är bra. :)
Jo så är det säkert.
Jag har redan googlat och fick fram att ICA skulle ha de alt kunna beställa, men när jag frågade i min lokala Ica-butik tittade hon på mig som att jag använde något språk som varit utdött i 1000 år :D men jag får helt enkelt leta vidare i lite större ICA-butiker så återkommer jag med en recension senare om det var något att ha :thumbup:
Vad specifikt är bra med palmitoleicsyra? (kan iofs googla men du kanske har ett bra svar ändå) :)
Citerat från http://www.marksdailyapple.com/macadamia-oil/
Another feature of macadamia oil is its palmitoleic acid content. Palmitoleic acid is an omega-7 monounsaturated fat; it’s a common constituent of human adipose tissue, and we synthesize it from saturated palmitic acid. The most prominent fatty acid in human sebum, the natural moisturizer produced by the body, is palmitoleic acid. It has positive effects on blood lipids (without the oxidative potential of the highly unsaturated fatty acids that are so often lauded for their similarly “positive effects”) and, given its resemblance to sebum, makes for an effective moisturizer. I even tried shaving with macadamia oil to great effect. A half dozen drops applied to my shower-softened facial hair provided adequate protection from my razor. Plus, without all that cream or gel, I could see where I was going with the blade.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.