Visa fullständig version : Fattar noll, Muskelökning
Buranbox
2011-02-21, 20:38
Tjena, har inskaffat mig en påse whey-80 från GG för ett tag sedan och tänkte köra det efter träningen. Mitt mål är att träna 4 gånger per vecka, ungefär såhär:
måndag:mage-bröst
tisdag: rygg-axlar
torsdag: biceps triceps
fredag: ben och ??? (bara ben kanske?)
kanske även blanda runt dom lite efter x månader för att få lite variation som jag hört är bra.
Tar nu whey-80 direkt i omklädningsrummet efter varje gympass och äter sen när jag kommer hem. Jag har precis flyttat hemifrån så det blir mkt pyttipanna/kycklingpanna och pasta med antingen falukorv eller köttbullar..
Jag är 19 år, väger ca 68kg och är 179cm lång (62kg innan jag började träna)
Någon som har några tips på vad jag kan köpa för proteinrik mat som är lättillagad och om jag kanske ska skaffa något mer utöver whey-80? :)
har försökt läst på olika sidor och blir bara snurrig av det, alla säger olika på varje tråd man går in på men senast läste jag om whey-80+druvsocker, något att prova kanske?
tack på förhand!
Tjena, har inskaffat mig en påse whey-80 från GG för ett tag sedan och tänkte köra det efter träningen. Mitt mål är att träna 4 gånger per vecka, ungefär såhär:
måndag:mage-bröst
tisdag: rygg-axlar
torsdag: biceps triceps
fredag: ben och ??? (bara ben kanske?)
kanske även blanda runt dom lite efter x månader för att få lite variation som jag hört är bra.
Tar nu whey-80 direkt i omklädningsrummet efter varje gympass och äter sen när jag kommer hem. Jag har precis flyttat hemifrån så det blir mkt pyttipanna/kycklingpanna och pasta med antingen falukorv eller köttbullar..
Jag är 19 år, väger ca 68kg och är 179cm lång (62kg innan jag började träna)
Någon som har några tips på vad jag kan köpa för proteinrik mat som är lättillagad och om jag kanske ska skaffa något mer utöver whey-80? :)
har försökt läst på olika sidor och blir bara snurrig av det, alla säger olika på varje tråd man går in på men senast läste jag om whey-80+druvsocker, något att prova kanske?
tack på förhand!
Om du vill och har råd så kan du köpa EAA som du tar Före och antigen under träning eller precis efter och whey-80 när du går och lägger dig samt på morgonen.
Ägg och kvarg är proteinrikt.
Här ser du vilket protein som är billigast: http://proteinperkrona.se/
Ett bra tips är havregryn. Havregryn anses ge fullvärdigt protein när det blandas med små mängder mjölkprotein om jag inte är ute och cyklar.
Annars så är det bara att packa på dig billiga ägg, kyckling, och kött när det finns.
Gröt på proteinpulver och havregryn tycker jag är jättegott och innehåller både mycket protein och långsamma kolhydrater: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161448
Bra proteinkällor för mig är kyckling, kött, keso, de flesta ostar, mjölk ... ja det räcker långt.
Tex en keso på 250g med en banan i ger runt 30g protein.
Tycker du skall skita fullständigt i att försöka optimera kosten INNAN du kommit igång med träningen och den blivit en rutin och en del av din vardag.
Bara det att du köpte proteinpulver innan du började träna visar hur jäkla fel ute du är.
Ät vanlig mat, husmanskost och kan du inte laga den så bläddra i hemkunskapsboken ! ! !
Recepten där räcker gott och väl till att bli riktigt vältränad med, använd ris,pasta och potatis som basmat med kolhydrater och kombinera det med kyckling,fiskoch kött som proteinkällor - fuska INTE med grönsakerna.
Proteinpulvret är det minst viktiga det första halvåret du tränar.
Tycker du skall skita fullständigt i att försöka optimera kosten INNAN du kommit igång med träningen och den blivit en rutin och en del av din vardag.
Bara det att du köpte proteinpulver innan du började träna visar hur jäkla fel ute du är.
Ät vanlig mat, husmanskost och kan du inte laga den så bläddra i hemkunskapsboken ! ! !
Recepten där räcker gott och väl till att bli riktigt vältränad med, använd ris,pasta och potatis som basmat med kolhydrater och kombinera det med kyckling,fiskoch kött som proteinkällor - fuska INTE med grönsakerna.
+ 1000
Det är vad du gör på gymmet och att du får i dig tillräckligt mycket kalorier i form av vanlig mat som nästan helt kommer avgöra om du får resultat eller inte.
don ramon
2011-02-21, 21:12
Ät mer överlag. Äter du mer lär du få i dig tillräckligt med protein. Sluta "opti" noja innan du ens kommit igång med träningen.
Buranbox
2011-02-21, 21:24
har tränat över 1 år förut men slutade i samband med studenten. skrev förövrigt att jag redan gått upp 4 kg sen jag började träna och det var innan jag köpte protein.
var ett jävla gnällande på denna sida märkte man ju direkt
King Grub
2011-02-21, 21:29
Ditt inlägg ger ju faktiskt intrycket av att det är proteinpulvret som har den centrala rollen i eventuella muskelökningar. Och så är inte fallet. Proteinpulvret gör inte ett dugg. Det är helt betydelselöst. Lika mycket protein från vad som helst går lika bra.
Buranbox
2011-02-21, 21:32
Ja jo det fattar väl jag också, men tycker inte jag riktigt har pengarna (pluggar på högskola) eller orken att laga kyckling och allt annat som räknas upp (kyckling har jag ju orken att göra men inte ekonomin att mosa de flera gånger per månad) tror jag provar på havregröt och annat lätt, kanske någon form av ost?
sandberg93
2011-02-21, 21:33
Ditt inlägg ger ju faktiskt intrycket av att det är proteinpulvret som har den centrala rollen i eventuella muskelökningar. Och så är inte fallet. Proteinpulvret gör inte ett dugg. Det är helt betydelselöst. Lika mycket protein från vad som helst går lika bra.
men det blir ensidigt som tusan om man bara äter kött ägg fisk osv osv, proteinpulver som dessutom smakar gott är ju (tycker jag) lättare att få i sig 2-3 ggr om dagen.
sandberg93
2011-02-21, 21:38
Ja jo det fattar väl jag också, men tycker inte jag riktigt har pengarna (pluggar på högskola) eller orken att laga kyckling och allt annat som räknas upp (kyckling har jag ju orken att göra men inte ekonomin att mosa de flera gånger per månad) tror jag provar på havregröt och annat lätt, kanske någon form av ost?
ost är skitbra, det är också kasella :)
EAA/BCAA, ät kyckling/kött/fisk..
Offtopic, men måste bara påpeka att det inte är så bra att köra biceps dagen efter rygg, eller vise versa.
anton2000
2011-02-21, 23:03
Cheese baby! CHEEESE!
Episkt första inlägg!
Du har även en väldigt bra poäng i ditt resonemang. Ost är billigt, stört gott, kan användas till allt och med fördel användas som pre-dinner-snack.
Buranbox
2011-02-21, 23:48
EAA/BCAA, ät kyckling/kött/fisk..
Offtopic, men måste bara påpeka att det inte är så bra att köra biceps dagen efter rygg, eller vise versa.
så jag ska tex byta plats på ben och biceps/tricept? : >
Varför är ditt mål att träna fyra gånger i veckan? Har du skrivit ditt eget schema?
Buranbox
2011-02-22, 09:58
mja typ, det har bara blivit så att jag gjort de förut och tyckte de funkade bra, är de dåligt ? :o
Om allt fungerar finns det ingen anledning till att starta tråden. Så vad är syftet med tråden?
Buranbox
2011-02-22, 11:48
Matråd, tips på bättre träningsschema jag kunde prova på, svar på om man MÅSTE kombinera whey-80 med något för att det ska tas upp av kroppen (läste någonstans att kroppen behöver snabba kolhydrater för att kunna ta upp det).. allt utom de sista står i första inlägget, läs plx : >
Matråd
Du skriver inte vad du vill uppnå med din träning i ditt ursprungsinlägg.
tips på bättre träningsschema jag kunde prova på
Du skriver inte vad du vill uppnå med din träning i ditt ursprungsinlägg.
(annars: http://stronglifts.com - Stronglifts 5x5)
svar på om man MÅSTE kombinera whey-80 med något för att det ska tas upp av kroppen
Nej.
faktum är att du kommer pissa/skita ut 99 % av den proteindrink du åtar dig, i början handlar allt om mat. SEDAN kan du komplettera. För övrigt är inte mat speciellt svårt, allt handlar om tid och ork, hur jobbigt är det att steka ett par kycklingfiléer?
Du är lat.
faktum är att du kommer pissa/skita ut 99 % av den proteindrink du åtar dig, i början handlar allt om mat. SEDAN kan du komplettera. För övrigt är inte mat speciellt svårt, allt handlar om tid och ork, hur jobbigt är det att steka ett par kycklingfiléer?
Du är lat.
Är det typ så att efter ett visst antal månader så börjar kroppen ta upp proteinpulver?
så jag ska tex byta plats på ben och biceps/tricept? : >
Det låter bra, annars kan du pröva z_bumbi's schema. :)
Du är lat.
Ursäkta? Har jag missat något, eller är det något den lokala biffen på gymmet har sagt det till dig?
faktum är att du kommer pissa/skita ut 99 % av den proteindrink du åtar dig
:D Kroppen väljer medvetet ut just proteindrinken, för att strunta i att ta upp näringsämnen därifrån
Buranbox
2011-02-22, 17:49
Du är lat.
så om man dricker mkt mjölk ser man ut som en ko när man går på toa? :s redan skrivit att jag inte har råd att köpa dyr mat (däribland kyckling) hela tiden
Lifeless
2011-02-22, 18:44
Är det typ så att efter ett visst antal månader så börjar kroppen ta upp proteinpulver?
Korrekt uppfattat.
Men då gäller regeln att kroppen kan max ta upp 30 gram, tar du 31 gram så blir kroppen tjurig och pissar ut allt...
Lifeless
2011-02-22, 18:53
Någon som har några tips på vad jag kan köpa för proteinrik mat som är lättillagad ?
tack på förhand!
Köp en kokbok och fyll frysen med köttfärs.
Går att variera i det oändliga och nästintill omöjligt att misslyckas :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.