Logga in

Visa fullständig version : Bra frukost? ;)

StarkaUlf
2011-02-21, 20:23
1 Dl havrekli gröt + 0.5 dl Linfrön + 2 dl mjölk + 1 ägg.

455 kcal
31 gram protein
22 gram fett
33 gram kolhydrater

Låter detta som en bra kombination, näringsmässigt etc? :)

SiSenior
2011-02-21, 20:28
Gar inte att svara pa utan att veta hur din ovriga kost ser ut.

King Grub
2011-02-21, 20:31
Välj havregryn i stället för kli om du inte har problem att hitta fiberkällor. Vad skall du med en massa kli till?

Linfrön, är det krossade? Man bör inte äta mer än någon matsked krossade linfrön per dag, pga risk för cyaninförgiftning.

Är det hela linfrön får du ingen cyanid, men å andra sidan tas inte någon näring upp heller.

StarkaUlf
2011-02-21, 20:36
Gar inte att svara pa utan att veta hur din ovriga kost ser ut.

Vanlig husmanskost. Något slags kött/fågel + potatis/ris/pasta.
Ibland något mellanmål.

Välj havregryn i stället för kli om du inte har problem att hitta fiberkällor. Vad skall du med en massa kli till?

Linfrön, är det krossade? Man bör inte äta mer än någon matsked krossade linfrön per dag, pga risk för cyaninförgiftning.

Är det hela linfrön får du ingen cyanid, men å andra sidan tas inte någon näring upp heller.

Tänkte mer för att kli har ett högre värde protein och lägre kolhydrater.
Men havregryn är bättre?
Körde på rågflingegröt innan jag böt till havregryn.

Linfrönen är hela. Ska jag byta ut dom mot ett extra ägg kanske?

King Grub
2011-02-21, 20:40
En massa fiber är inte nödvändigtvis bra för något. Särskilt inte om du redan får tillräckligt med fiber.

Hela linfrön ger som sagt ingen näring alls. Dom hamnar osmälta i toaletten. Så vill du ha den näring du räknade med, får du i alla fall ersätta dom med något.

StarkaUlf
2011-02-21, 20:42
En massa fiber är inte nödvändigtvis bra för något. Särskilt inte om du redan får tillräckligt med fiber.

Hela linfrön ger som sagt ingen näring alls. Dom hamnar osmälta i toaletten. Så vill du ha den näring du räknade med, får du i alla fall ersätta dom med något.

Okej. Tack för svaret :)

Skulle gärna ta emot svar på något proteinrikt som man kan blanda ner i gröten (inte proteinpulver dock).

Eddie Vedder
2011-02-21, 20:50

Skulle gärna ta emot svar på något proteinrikt som man kan blanda ner i gröten (inte proteinpulver dock).

Ost :thumbup:

fiskarn
2011-02-21, 21:02

Varför inte proteinpulver om jag får lov att fråga. Jag brukar själv blanda 0,5 dl proteinpulver med mjölk och sedan hälla över gröten, känns som det är bra att få lite snabbt protein direkt på morgonen men jag kanske har fel?

Zorban
2011-02-21, 21:04
Men effekten hos snabbt protein som du är ute efter försvinner väl lite när du blandar den med annan mat. Är det inte bättre att först dricka proteindrinker och äta ett litet tag efter?

mikaelj
2011-02-21, 21:05
Varför hetsen om att få i sig snabbt protein kring frukost ö.h.? Räcker att du äter tillräckligt mycket utspritt över hela dagen...

Sniggel
2011-02-21, 21:06
Men effekten hos snabbt protein som du är ute efter försvinner väl lite när du blandar den med annan mat. Är det inte bättre att först dricka proteindrinker och äta ett litet tag efter?

Jo den gör det, men leta upp något annat livsmedel där du får lika mycket protein per krona. Efter att du sökt lite så förstår du att det kanske inte gör så mycket om den snabba effekten uteblir för det är fortfarande en väldigt billig proteinkälla.

Alfred Nobel
2011-02-21, 22:31
Ost :thumbup:

Usch! Ost i gröt? Det låter ju inte alls gott, Nicke. Nu blev jag besviken på dig :whipped:

Eddie Vedder
2011-02-21, 22:32
Usch! Ost i gröt? Det låter ju inte alls gott, Nicke. Nu blev jag besviken på dig :whipped:

Det är jag och Ronnie Coleman. :cool:

Dessutom är ju kvarg ost, och det har ju du i gröten. ;)

Xzion
2011-02-21, 22:33
Blir du mätt? Står du dig på det länge?
Det är mina grundförutsättningar för frukost, och att den ska vara jävligt lättlagad.

Resten av den varierade kosten tänker ja gpå sen.

kettlebellGuden
2011-02-21, 22:50
Bacon i gröten.

Inte alls så rälit som ni tror att det är.

Crocker
2011-02-21, 23:03
Havregryn, helvete vad gott i gröten. Okokta på kokta s.a.s ger en hård smak.

kettlebellGuden
2011-02-22, 07:19
Havregryn, helvete vad gott i gröten. Okokta på kokta s.a.s ger en hård smak.

Yo, dawg...

StarkaUlf
2011-02-22, 12:31
Bacon i gröten.

Inte alls så rälit som ni tror att det är.

Hehe, lät inte helt fel ändå :D

Men jag borde byta havrekli mot havregryn eller rågflingor?
Får inte i mig alltför mycket fibrer utöver havreklin faktiskt (äter väldigt lite grönsaker :/ )

mike mike
2011-02-23, 02:36
Min frukost består vanligtvis av fiberrik havregryn, rikligt med kanel, lite russin och en banan. Till detta dricker jag vanligtvis vatten, ibland mini-mjölk. Tar även en matsked linfröolja i samband med frukost.

StarkaUlf
2011-02-23, 22:56
Testade att blanda i ett ägg i havrekligröten , blev riktigt gott.
Ska prova med rågflingegröt+2 ägg i det, med mjölk och mkt kanel :) + lite krossade linfrön