handdator

Visa fullständig version : Knäböj i smith

Inge Enveten
2011-02-21, 16:47
Jag har läst allt som går att hitta på sökningen "knäböj smith", utan att få svar
-> tråd skapas

Vad gäller skaderisker när det kommer till böj i smith, vad bör jag tänka på för att minimera dessa?

Scratch89
2011-02-21, 16:49
- Om du failar kan du fastna under; använd nån form av spärr.
- Rörelsebanan blir onaturlig. Antingen får du ha knäna långt fram för att inte fälla ryggen, eller så får du fälla ryggen om du ska ha benen rakt under. Är man stel, svag eller bara har otur kan det gå illa.

Dotpec
2011-02-21, 16:51
Men många predikar ju att man ska ha stången i en rak linje när man kör knäböj. Vore det då inte en fördel att köra i smith då den automatiskt går i samma bana?

debbe
2011-02-21, 17:21
Man kör inte knäböj i smithen eftersom det är bättre att köra med fristång.

Juste, det ser galet ut när någon gör det...

Sheogorath
2011-02-21, 17:28
Gör man smithböjen mycket lik en vanlig böj är det en säker övning, särskilt om man som Scratch föreslår använder säkerhetsspärrar. Om man kör varianten som är populär bland många damer och PT-personer (fötterna långt fram så att låren och underbenen i det närmaste bildar rät vinkel när låren är parallella med golvet) får man stora kompressionskrafter i knäleden: krafter knäna inte är ämnade att motstå. Knäna är betydligt bättre på att stå emot skjuvkrafter (som blir när underbenet vinklas som i en vanlig knäböj) och för detta har vi korsbanden.

Dennis93
2011-02-21, 17:43
Gör man smithböjen mycket lik en vanlig böj är det en säker övning, särskilt om man som Scratch föreslår använder säkerhetsspärrar. Om man kör varianten som är populär bland många damer och PT-personer (fötterna långt fram så att låren och underbenen i det närmaste bildar rät vinkel när låren är parallella med golvet) får man stora kompressionskrafter i knäleden: krafter knäna inte är ämnade att motstå. Knäna är betydligt bättre på att stå emot skjuvkrafter (som blir när underbenet vinklas som i en vanlig knäböj) och för detta har vi korsbanden.

Du menar såhär:
http://jennylundberg.blogg.se/images/2010/augusti-2010-092_103204399.jpg
Hitta bilden vid en googling, men det ser ju helt onaturligt ut. Ser ut som man måste typ luta sig bakåt....

Sheogorath
2011-02-21, 17:45
Du menar såhär:
http://jennylundberg.blogg.se/images/2010/augusti-2010-092_103204399.jpg
Hitta bilden vid en googling, men det ser ju helt onaturligt ut. Ser ut som man måste typ luta sig bakåt....

Jepp. Nischt godt.

Edit: det är bara att svara på frågan "hade hon fallit bakåt om hon inte haft ställningen att luta sig emot?" Är svaret "ja" är övningen fel utförd (för optimal knähälsa åtminstone).

Ännu värre exempel:

http://4.bp.blogspot.com/_cw3nwHF2m1g/S978pxE00jI/AAAAAAAAPVA/ae6v4IJf610/s1600/sh12.jpg

Sheogorath
2011-02-21, 17:51
Så här kan det se ut om det görs på ett säkert sätt:

http://sportindo.com/photos/exercise_healthy_living/workout_guide/smith-machine_squat_1.jpg

Scratch89
2011-02-21, 18:21
Så här kan det se ut om det görs på ett säkert sätt:

http://sportindo.com/photos/exercise_healthy_living/workout_guide/smith-machine_squat_1.jpg

Bilden funkar ej.

Sheogorath
2011-02-21, 18:40
Bilden funkar ej.

Skumt. Funkar här.

Inge Enveten
2011-02-21, 18:43
Tack för synpunkterna. Snubben i röda shorts går inte alls lika djupt som jag brukar göra men i övrigt kan jag nog tänka mig att det ser ungefär lika dant ut. Bäst vore nog om jag filmade och visade er.

Anledningen till att vanlig böj inte utförs är p.g.a bristfällig utrustning, riktigt tråkigt med tanke på att gymbytet i övrigt var enbart för det bättre på alla sätt.

beckman88
2011-02-21, 18:44
Bilden funkar om man väntar 4 minuter.

BonkyBo
2011-02-21, 18:45
Funkar inte här heller.

Jag ser ingen anledning att utföra djupa knäböjar i smith överhuvudtaget.

beckman88
2011-02-21, 18:45
Tack för synpunkterna. Snubben i röda shorts går inte alls lika djupt som jag brukar göra men i övrigt kan jag nog tänka mig att det ser ungefär lika dant ut. Bäst vore nog om jag filmade och visade er.

Anledningen till att vanlig böj inte utförs är p.g.a bristfällig utrustning, riktigt tråkigt med tanke på att gymbytet i övrigt var enbart för det bättre på alla sätt.

Har ni inga olympiska stänger + viktskivor på gymmet? :smash:

Inge Enveten
2011-02-21, 18:55
Har ni inga olympiska stänger + viktskivor på gymmet? :smash:

Jo, vi har både och.

Sheogorath
2011-02-21, 18:58

Fast du vet väl inte hur djupt han går? ;)

Inge Enveten
2011-02-21, 19:05
Fast du vet väl inte hur djupt han går? ;)

Om bilden visar bottenläget så vet jag

Sheogorath
2011-02-21, 19:25
Om bilden visar bottenläget så vet jag

Men det vet du ju inte ;) Strunt samma: djupet är en egen diskussion. :)