Visa fullständig version : En MMA-fighter lyckas bättre efter kostomläggning
JacobHeitmann
2011-02-21, 14:21
“I try to keep my diet all organic,” said Diaz. “It’s healthier. You recover faster. Nobody trains as hard as we do.”
“In every kind of testing to see where I’m at, strength, speed, conditioning, I’m either right at or well ahead of the best marks I’ve ever had at this stage of training,” Fitch said. “A few weeks ago, we were concerned I was peaking too fast. I’d kick the [expletive] out of myself at the same stage of training for any of my previous fights.”
“The biggest thing is better recuperation from training,” Fitch said. “I don’t have the days where I came in flat. It’s made for the best training camp of my career.”
http://sports.yahoo.com/mma/news?slug=dm-mmavegetarians021711
proteinsynthesis
2011-02-21, 14:31
Vitaminer och mineraler is the shit!
Å bacon! :hbang:
Jag vetefan alltså.
MMA på högsta nivå är inte mänskliga längre så egnetligen vad de äter och inte äter... Jag vet inte ens om jag vill börja fundera på det. :P
mm MMA fighters är inte ute efter stora muskler som sagt.
tntballe
2011-02-21, 14:38
Räknas inte fisk och ägg? För det åt dom i artikeln. Förutom en stek då och då.
went to a more organic diet. I cut back to eating meat three times a week, limited to an eight-ounce steak or poultry, and started eating more fruits and vegetables. In two weeks, I noticed a big difference in training. I had a much easier weight cut and recovered from it better. So I kept it up.”
Kött och grönsaker istället för pasta och ketchup så är det klart du ser bättre resultat. Det har inget med vegetarianism att göra.
Räknas inte fisk och ägg? För det åt dom i artikeln.
Fula djur räknas inte.
Fula djur räknas inte.
:laugh:
Eftersom de inte vill bygga massa på samma sätt som andra utan bibehålla och utveckla sin vighet, spänstighet, uthållighet och kraft skulle det faktiskt vara kul att få se ett kost schema för en MMA fighter på högsta nivå för två veckors tid. Men de delar de väl inte med sig av.
Går man från SAD så är nästan allt bättre.
Och äter man inte SAD så är man vegan? :confused:
Eftersom de inte vill bygga massa på samma sätt som andra utan bibehålla och utveckla sin vighet, spänstighet, uthållighet och kraft skulle det faktiskt vara kul att få se ett kost schema för en MMA fighter på högsta nivå för två veckors tid. Men de delar de väl inte med sig av.
Varför skulle deras mat skilja sig från en byggares eller en styrkelyftares?
Eddie Vedder
2011-02-21, 14:52
Ekologisk mat med ägg och mjölkproteinpulver. Klart det är bra att träna på.
Sedan förstår jag inte kopplingen mellan titeln och artikeln, det handlar väl om en person?
Jag antar att dessa två är ute efter mer massa på sina kroppar än vad en MMA fighter är, då de är beroende av att hålla sig inom vissa viktklasser..
eller rättare sagt, de två du nämner lider inte av att få massa på samma sätt.
Rätta mig om jag har fel
Eddie Vedder
2011-02-21, 15:24
Jag antar att dessa två är ute efter mer massa på sina kroppar än vad en MMA fighter är, då de är beroende av att hålla sig inom vissa viktklasser..
eller rättare sagt, de två du nämner lider inte av att få massa på samma sätt.
Rätta mig om jag har fel
Jag tror mest att det är fråga om traditioner inom idrotterna. MMA är mer inspirerat av den asiatiska livsstilen som rent traditionellt förknippas med sporten. Det finns ju väldigt mycket "monkey see, monkey do" och kultur inom all typ av idrott. :)
Jag tror mest att det är fråga om traditioner inom idrotterna. MMA är mer inspirerat av den asiatiska livsstilen som rent traditionellt förknippas med sporten. Det finns ju väldigt mycket "monkey see, monkey do" och kultur inom all typ av idrott. :)
O här på kolo äter vi kvarg o kör marklyft :)
hejhopp79
2011-02-21, 15:34
Finns nog ingen anledning för en MMA-fighter att kränga 300 g protein om dagen.
Finns nog ingen anledning för en MMA-fighter att kränga 300 g protein om dagen.
Finns nog ingen anledning för en styrkelyftare att kränga 300 g protein om dagen.
Så igen: Varför skulle deras mat skilja sig från en byggares eller en styrkelyftares?
Ju mer protein desto mer muskler och därav mindre fett som inte kan bidra till att man exempelvis slår hårdare.
Sen är där förstås en fördel att ha ett visst lager fett eftersom det skyddar mot slag, men att få fett på kroppen är oundvikligt om man tänker bli tungviktare även om man äter mycket protein.
Sen är där förstås nackdelar med att ha för mycket muskler då de kan förbruka mycket energi och göra en andfådd fortare.
Å andra sidan blir man nog väldigt andfådd om man möter någon som är starkare/muskulösare än en själv om man inte har bättre teknik (men man strävar ju alltid efter så bra teknik som möjligt så den faktorn kan man ju utelämna, det är bättre att ha bra teknik och bra styrka än att ha bra teknik och "ok" styrka).
Högre procentuell mängd muskler kontra fett på en given vikt är nog alltid bättre skulle jag tro. Med undantag för när fettnivån blir så låg att det inverkar negativt på hormonerna och eventuellt slagtåligheten.
hejhopp79
2011-02-21, 15:52
Finns nog ingen anledning för en styrkelyftare att kränga 300 g protein om dagen.
Så igen: Varför skulle deras mat skilja sig från en byggares eller en styrkelyftares?
Varför skulle någon persons mat skilja sig fråg någon anmans?
Nitrometan
2011-02-21, 15:56
Kött tre gånger i veckan låter inte som en bra vegan?
Varför skulle någon persons mat skilja sig fråg någon anmans?
Ja, svara du? Du svarade på mitt inlägg i inlägg #10 och #15.
Jag har inte en aning om vad du svamlar om.
Eddie Vedder
2011-02-21, 16:04
O här på kolo äter vi kvarg o kör marklyft :)
Jo precis. När jag lirade fotboll klädde vi oss i tajta jeans och levde på pasta, det var ju det man skulle äta liksom. Vad mer än pasta, pasta och mer pasta samt 3 liter vatten om dagen behövs? :D
Sedan kom en tid då jag inte gillade fotbollsidentiteten och började klä mig som Eddie Vedder istället. :D
Nu är ju Fitch en ganska dålig vegan/tarian, men jag ska inte märka hit och dit nu.
Det här med att vara fighter är nog ganska klurigt med maten. Väldigt viktfokuserat då det gäller till stor del att kunna kapa ner sin vikt till en viss viktklass, för att sen på något dygn återställa sig med IV för att maximera sin storlek på "fight day".
Har inga siffror i huvudet, men de flesta ligger på en vikt klart över den de väger in på.
Tror träningsschemat baseras på ganska mycket styrka under perioder man inte ska slåss, för att sen trimma ner kroppen och sikta mer mot cardio ju närmre fighten man kommer.
Vad jag tror att jag försöker säga är att man troligtvis måste variera sin kost för det man för stunden är ute efter att åstadkomma.
Stor skillnad kunde t.ex. ses på Thiago Alves, som tidigare haft problem med vikten, när han började arbeta med dietist.
Vad innebär 'all organic' - bara animaliska livsmedel? Och hur kopplas detta med att vara vegan/vegetarian?
Vad innebär 'all organic' - bara animaliska livsmedel? Och hur kopplas detta med att vara vegan/vegetarian?
Låter mer som att ta bort snabbmat och dylikt för att enbart mat tillagad från grunden på färska råvaror. Organic är väl ändå inte vegetariskt?
Organic är vad vi kallar ekologiskt.
Silencer
2011-02-21, 19:18
Glöm inte att högproteindieter kan förbättra reaktionsförmågan också. MMA fighters bör väl inte äta så mycket annorlunda än bodybuilders. Mycket protein och kolhydrater, lagom med fett.
Organic är vad vi kallar ekologiskt.
Då borde rubriken ändras till, "en MMA-fighter är vegetarian och en äter ekologiskt"?
Eddie Vedder
2011-02-21, 20:06
Glöm inte att högproteindieter kan förbättra reaktionsförmågan också. MMA fighters bör väl inte äta så mycket annorlunda än bodybuilders. Mycket protein och kolhydrater, lagom med fett.
Jag tror som sagt att många underskattar idrotters kultur och övertolkar anledningen till att en kosthållning följs. Ju mer en idrott blir en hel livsstil och ju mer traditioner som är involverade desto mer påverkas saker runt om. Att man har tepaus i cricket har ju inte direkt med antioxidanter att göra till exempel. :D
Nitrometan
2011-02-21, 20:35
Gracie-dieten är ju poppis inom BJJ.
;)
Silencer
2011-02-21, 22:37
Jag tror som sagt att många underskattar idrotters kultur och övertolkar anledningen till att en kosthållning följs. Ju mer en idrott blir en hel livsstil och ju mer traditioner som är involverade desto mer påverkas saker runt om. Att man har tepaus i cricket har ju inte direkt med antioxidanter att göra till exempel. :D
Ja visst har du rätt. Det blir ofta ett helt livsstilspaket man ska anamma, kort och gott beror det väl på en känsla av tillhörighet, att tillhöra en speciell gemenskap. Stamkultur. Sen kan man säkert utveckla en mer avancerad förklaring.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.