handdator

Visa fullständig version : Nötter = bortkastade kalorier?

Seb74
2011-02-20, 20:17
http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Förstår inte riktigt tabellerna, men verkar ju som typ hälften av det man betalat för och proppar i sig går till spillo???

Gäller det även cashew, eller är det nån form av supernöt som ger "lön för mödan"?

Annars åker fan skiten ur min kost, aldrig i livet att jag betalar för och fyller magen med skit som delvis åker rakt igenom, och delvis ökar förbränningen (hemska tanke, hemska hemska tanke).
Blir mer olivolja i så fall, iofs ingen protte där men fanemig bättre fett och mindre plats i lilla magen och billigare :)

stevebc
2011-02-20, 21:39
Vill du gå upp i vikt, och har svårt för det, bör du inte äta mycket naturella nötter nä.

Sedan är det skillnad på nöt och nöt. Salta jordnötter slinker ner hur lätt som helst, medan mandlar med det där bruna torra skalet är sjukt sega och tråkiga. Äter jag 50 gram av de senare, vilket jag brukar göra varje kväll av ren rutin, håller jag mig mätt i timtal.

Nu är ju varken jordnötter eller mandlar riktiga nötter, men ja du fattar.

Seb74
2011-02-20, 21:52
Fan trist det ska vara så, känns ju som såna ofördelaktiga matvaror borde märkas om enligt vad verkliga upptaget blir.
Mindre nötter mer olja it is then...får ta igen grammen protte på nåt annat.

clappen
2011-02-20, 22:01
Om jag äter 500kcal nötter, hur mycket av dessa kan jag "räkna" med att jag får i mig, allt efter allt?

Eddie Vedder
2011-02-20, 22:04
I vissa extremfall undrar jag varför jag ens försöker. *cry*

Hur kan man övertolka allt till negativa saker JÄMT? Finns det inte en enda positiv sak med din kost Seb74? Jag menar absolut inget illa men tycker faktiskt lite synd om dig, du ver kar ju få ångest bara av att läsa minsta lilla text.

Seb74
2011-02-20, 22:11
I vissa extremfall undrar jag varför jag ens försöker. *cry*

Hur kan man övertolka allt till negativa saker JÄMT? Finns det inte en enda positiv sak med din kost Seb74? Jag menar absolut inget illa men tycker faktiskt lite synd om dig, du ver kar ju få ångest bara av att läsa minsta lilla text.

Om någon inte har intresse av att veta hur många kcal man får i sig så kan man ju undvika läsa tråden, och än mindre bry sig om att svara.
Du hade tydligen intresse nog av frågan att skriva en hel artikel om det, men att ställa en kort fråga ang din artikel är tydligen overkill...märkligt.

Eddie Vedder
2011-02-20, 22:20
Om någon inte har intresse av att veta hur många kcal man får i sig så kan man ju undvika läsa tråden, och än mindre bry sig om att svara.
Du hade tydligen intresse nog av frågan att skriva en hel artikel om det, men att ställa en kort fråga ang din artikel är tydligen overkill...märkligt.

Nu missförstår du naturligtvis. Eller så gör du det medvetet. Inget i artikeln, eller dess referenser, pekar på att det är onödiga kcal. Men ja, det finns livsmedel där mer energi förefaller passera än andra.

Om du läser referenserna ser du ju själv hur överdriven slutsatsen är att det skulle vara onödigt ur viktuppgångssynpunkt,

Proxy
2011-02-20, 22:33
Det är självklart att vissa saker mättar bättre än andra. 300kcal från kvarg, eller sallad kommer att göra dig något mättare än 300kcal från godis.
300kcal från protein kommer ganska garanterat att göra dig mättare än 300kcal från snabba kolhydrater.
Likaså med vissa livsmedel som är mer energikrävande att bryta ner. Eller är fullkornspasta också waste of space?
Sluta överanalysera, nötter är nyttigt. Ät nötter. It's good for you!

Seb74
2011-02-20, 22:42
Om du läser referenserna ser du ju själv hur överdriven slutsatsen är att det skulle vara onödigt ur viktuppgångssynpunkt,

När man jämför mättnad/kcal, pris/kcal, eller nyttighet (fettsammansättning/vitaminer etc), med andra tänkbara kcal-källor, så har det ju en klar inverkan på mitt val om hälften av kalorierna åker rakt igenom.
Så ja, för MIG har det betydelse, då det antagligen får mig att värdera annan källa högre.
Bryr man sig inte ett skit vad det kostar/mättar etc så kan man ju käka vad man vill, kanske tom skita helt i att bry sig om kcal om man inte tycker det är kul eller givande.

Anledningen jag frågade här var att jag inte riktigt förstod mig på graferna, och undrade om det gick att enkelt förklara hur mycket kcal man tappar, av de man enligt förpackningen vilseleds att tro man får i sig.

Eddie Vedder
2011-02-20, 22:53
av de man enligt förpackningen vilseleds att tro man får i sig.

Du får ju i dig dom. Menar du att det ska stå i energiinnehållet att en viss mängd kan tänkas bajsas ut också?

Seb74
2011-02-20, 23:08
Du får ju i dig dom. Menar du att det ska stå i energiinnehållet att en viss mängd kan tänkas bajsas ut också?

Yes, det är ju det de flesta är intresserade av.
Vad är det för poäng skriva "348kcal/100g" på nån vara, om egentliga effekten kanske bara blir 100kcal/100g. Det blir ju helt ointressant.
Ja, för MIG kanske jag ska tillägga, för dig kanske det är väldigt intressant att titta på "fantasisiffror", eftersom du tycker hela min frågeställning här är otroligt onödig.

Crocker
2011-02-20, 23:24
Seb:
Jag förstår faktiskt inte vad du frågar efter. Orkar du formulera dig lite bättre? :)
MVH

OneManArmy
2011-02-21, 06:46
Seb:
Jag förstår faktiskt inte vad du frågar efter. Orkar du formulera dig lite bättre? :)
MVH

Känns som seb vill veta hur många kcal/100g man igentligen tar upp av nötter

Seb74
2011-02-21, 07:02
Känns som seb vill veta hur många kcal/100g man igentligen tar upp av nötter

Exakt. Kanske uttryckte mig otydligt.
Men frågan är tydligen helt irrelevant *screwy*

När folk frågar "hur många kcal innehåller min grillade kyckling" eller liknande, vilket är en vanlig fråga här inne, så höjer ingen på ögonbrynen direkt utan det är helt relevant att vilja veta hur många kcal man får i sig så man kan styra sin vikt som man vill.

eiri
2011-02-21, 07:10
seriöst är du sur för lite av kcal försvinner ut när du skiter?, kalcium gör så du bajsar ur mer fett också.. planerar du på att sluta äta det med nu?

Seb74
2011-02-21, 07:20
seriöst är du sur för lite av kcal försvinner ut när du skiter?, kalcium gör så du bajsar ur mer fett också.. planerar du på att sluta äta det med nu?

Suck....
Jag tolkade vissa grafer där som att det kunde handla om 50% av det man stoppar i sig som försvinner på ett eller annat sätt.
I så fall känns det som ett ofördelaktigt livsmedel att bulka med, både penga och mättnadsmässigt.

Hur svårt kan det va att förstå liksom *screwy*

Little T
2011-02-21, 08:30
Yes, det är ju det de flesta är intresserade av.
Vad är det för poäng skriva "348kcal/100g" på nån vara, om egentliga effekten kanske bara blir 100kcal/100g. Det blir ju helt ointressant.
Ja, för MIG kanske jag ska tillägga, för dig kanske det är väldigt intressant att titta på "fantasisiffror", eftersom du tycker hela min frågeställning här är otroligt onödig.

Poängen är att livsmedlet innehåller just den mängden energi. Att tillverkaren av livsmedlet ska ta hänsyn till att din kropp kanske inte tar upp 100% av detta känns överambitiöst.

Eddie Vedder
2011-02-21, 08:30
Producenterna ljuger inte alls. Det står vad som ingår och det är vad som SKA stå. Allas mag- tarmsystem är ju inte heller identiskt om du trodde det.

Om du läst inlägget så vet du ju också att det skiljer sig baserat på finfördelningsgrad, så mixa jordnötterna till eget smör tillsammans med rapsolja exempelvis.

Poängen är att livsmedlet innehåller just den mängden energi. Att tillverkaren av livsmedlet ska ta hänsyn till att din kropp kanske inte tar upp 100% av detta känns överambitiöst.

Precis, det är en fullständigt irrelevant aspekt att ta med. Finns ingen mat som hos alla människor tas upp på identiskt vis. Det sjuka i att kräva individanpassade näringsförteckningar för varje nöt och varje människas specifika mag- tarmsystem säger ju sig självt. Producenterna skulle ju vara bankrutt innan de ens fått ut produkten i affären. Och jag har då inte lust att testa alla livsmedel i hela världen för att mäta hur mycket jag bajsar ut av dess innehåll.

Beelz
2011-02-21, 08:45
Kan inte se hela grafen av någon anledning... Kan någon vänlig person
Lägga in bildlänken här :)?

Sent from iPhone

Eddie Vedder
2011-02-21, 08:53
Kan inte se hela grafen av någon anledning... Kan någon vänlig person
Lägga in bildlänken här :)?

Sent from iPhone

78437

http://jn.nutrition.org/content/138/9/1741S.full

Mattes R.D., Kris-Etherton P. M. & Foster G.D. Impact of peanuts and tree nuts on body weight and healthy weight loss in adults.J Nutr. 2008 Sep;138(9):1741S-1745S.

Beelz
2011-02-21, 09:00
Hmm, vad betyder siffrorna inom parentesen?

Sent from iPhone

Eddie Vedder
2011-02-21, 09:05
Hmm, vad betyder siffrorna inom parentesen?

Sent from iPhone

Siffran i referenslistan

Little T
2011-02-21, 09:25
Producenterna ljuger inte alls. Det står vad som ingår och det är vad som SKA stå. Allas mag- tarmsystem är ju inte heller identiskt om du trodde det.

Om du läst inlägget så vet du ju också att det skiljer sig baserat på finfördelningsgrad, så mixa jordnötterna till eget smör tillsammans med rapsolja exempelvis.

Precis, det är en fullständigt irrelevant aspekt att ta med. Finns ingen mat som hos alla människor tas upp på identiskt vis. Det sjuka i att kräva individanpassade näringsförteckningar för varje nöt och varje människas specifika mag- tarmsystem säger ju sig självt. Producenterna skulle ju vara bankrutt innan de ens fått ut produkten i affären. Och jag har då inte lust att testa alla livsmedel i hela världen för att mäta hur mycket jag bajsar ut av dess innehåll.

Man tycker ju även att upptaget borde variera från gång till gång för en individ också? Hur mycket skulle en sådan variation kunna ligga på?

Lando
2011-02-21, 09:43
Usel tråd, men ändå positivt för nu fick jag läsa träningsläraartikeln och den var ju bra :)

Eddie Vedder
2011-02-21, 09:45
Man tycker ju även att upptaget borde variera från gång till gång för en individ också? Hur mycket skulle en sådan variation kunna ligga på?

Jo det är ju just det. :) Individers mag- och tarmkanal fungerar olika och beroende på hur mycket man tuggar skiljer det sig också. Och så är det ju såklart en fråga om hur man mäter också. Kanske är det skillnad på nötter i en maträtt jämfört med att äta dem helt ensamt?

Ristretto
2011-02-21, 10:12
TS: Har inte nötterna hjälpt dig att gå upp i vikt innan du hittade dessa tabeller?

stevebc
2011-02-21, 11:18
seriöst är du sur för lite av kcal försvinner ut när du skiter?, kalcium gör så du bajsar ur mer fett också.. planerar du på att sluta äta det med nu?Men handlar det inte om 50% vad gäller t ex mandlar?

Käkar man 800 kcal mandlar och det resulterar i 400 kcal är det en rätt väsentlig skillnad.

Beelz
2011-02-21, 12:49
Men handlar det inte om 50% vad gäller t ex mandlar?

Käkar man 800 kcal mandlar och det resulterar i 400 kcal är det en rätt väsentlig skillnad.

Exakt, jag brukat käka naturellt jordnötssmör som mellanmål eller fylla ut dagsbehovet vid behov... Någon som fattade tabellen och kan säga hur mycket som jordnötter diffade på?

Sent from iPhone

Rickard
2011-02-21, 12:51
Exakt, jag brukat käka naturellt jordnötssmör som mellanmål eller fylla ut dagsbehovet vid behov... Någon som fattade tabellen och kan säga hur mycket som jordnötter diffade på?

Sent from iPhone

Det verkade ju som att nötter som inte var så vältuggade togs upp sämre.
Så nötter som mer eller mindre förlorat all sin textur får du nog allt räkna med att allt tas upp.

Inge Enveten
2011-02-21, 13:18
Har jag tolkat det rätt om jag fått uppfattningen att 100 kcal jordnötter egentligen blir mindre än 50 kcal?

Eddie Vedder
2011-02-21, 14:02

Sent from iPhone

Läser du referenserna ser du att jordnötssmör och jordnötter inte är samma sak. Även skillnad i jordnötsolja.

Har jag tolkat det rätt om jag fått uppfattningen att 100 kcal jordnötter egentligen blir mindre än 50 kcal?

Nej det är nog en liten övertolkning tror jag.

Inge Enveten
2011-02-21, 15:01
Läser du referenserna ser du att jordnötssmör och jordnötter inte är samma sak. Även skillnad i jordnötsolja.

Nej det är nog en liten övertolkning tror jag.

Hur tolkar du grafen då? Som jag ser det är gick cirka 40 % bort på något som jag inte minns nu och cirka 20 % gick bort med avföringen

Eddie Vedder
2011-02-21, 15:12
Hur tolkar du grafen då? Som jag ser det är gick cirka 40 % bort på något som jag inte minns nu och cirka 20 % gick bort med avföringen

Här är referens 9 till exempel:

http://www.nature.com/ijo/journal/v26/n8/full/0802050a.html

Jag tycker inte att man utifrån diskussionen där kan dra den slutsatsen. Och som du ser är det mestadels kompensation för annat som verkar förklara den lägre viktuppgången än förväntat.