Visa fullständig version : Behöver en ny skivstång, och en tävlingsbänk!
Rikard Jansson
2011-02-20, 17:34
Tja, är ute efter att köpa en SL-stång istället för OL-stång, samt en tävlingsbänk. Vart köper man dessa? Vad kostar en tävlingsbänk? planerar att köpa en ny stång, de kostar runt 7000 va?
mpersson
2011-02-20, 17:46
På powerzite har jag set stång som håller 320kg för 1350 tror jag. En tävlingsbänk kostar strax över 20000. Hade jag haft ett ställe med värme att ha de skulle jag byggt eget powerrack och köpt en vanlig bänk med bredd över 29 cm :)
Billigt !
Stänger
Eleiko
Leoko (säljs också med ER- och metal-bänkar/ställningar)
Bänkar
Eleiko
ER
Metal
Sen är det bara att kolla upp priserna inklusive frakt.
Rikard Jansson
2011-02-20, 20:31
På powerzite har jag set stång som håller 320kg för 1350 tror jag. En tävlingsbänk kostar strax över 20000. Hade jag haft ett ställe med värme att ha de skulle jag byggt eget powerrack och köpt en vanlig bänk med bredd över 29 cm :)
Billigt !
Är den stången riktig förövrigt? Vart är powerzite? Kan man beställa och få den levererad? :D
Stänger
Eleiko
Leoko (säljs också med ER- och metal-bänkar/ställningar)
Bänkar
Eleiko
ER
Metal
Sen är det bara att kolla upp priserna inklusive frakt.
Man kan beställa dem alltså? Är det några skillnader dimensionsvis mellan de bänkarna?
mpersson
2011-02-20, 20:49
powerzite.se, butik i stockholm. De har hemleverans :)
Den billigaste bänken med tävlingsmått jag sett kostade 9600 på extreme power (länkat på jsks hemsida).
Tkr dock de känns meningslöst för de pengarna när de finns billigare.
Ett tips kan va att kolla utlänska sidor de kan ha "free shipping" ;)
Lillgrabben
2011-02-20, 22:01
Vad som är viktigast är att du har en stång med rätt mått & med rätt sorts lagring, rätt hårdhet osv.
Vilken ställning du har spelar mindre roll, bänken däremot är hyfsat viktig - att den är nog hög & inte för smal.
Nu är det bara att shoppa loss!
Rikard Jansson
2011-02-20, 22:13
Vad som är viktigast är att du har en stång med rätt mått & med rätt sorts lagring, rätt hårdhet osv.
Vilken ställning du har spelar mindre roll, bänken däremot är hyfsat viktig - att den är nog hög & inte för smal.
Nu är det bara att shoppa loss!
För tillfället har jag en OL-stång, så det kan väl knappast bli sämre? :D På vilket sätt spelar hårdheten någon roll? Just nu märker man marginellt att stången börjar böja sig vid 140 kg ungefär, vid 200 är börjar det ramla av vikter om man kör en 10a kronlyft typ. Ska den vara hårdare? Ja, ställningen är väl irrelevant men, vill gärna ha en sån bänk där själva bänken är rätt mått, och en sån som "sitter fast" i ställningen, eller som man kan plocka lös, men som inte är helt lös, då man får vrida och greja inför varje set för att få den perfekt.
mpersson
2011-02-20, 22:33
Du får va du betalar för !
Rikard Jansson
2011-02-20, 22:35
Du får va du betalar för !
Med tanke på att hela gymmet, inklusive 13 maskiner, 350 kg frivikter, stången, bänken, och 4 st 1.5 x 3 m speglar kostade 13 000 så ska man väl inte klaga, men vill inte att man ska behöva tappa tekniken så fort man ska tävla :)
Lillgrabben
2011-02-20, 22:47
För tillfället har jag en OL-stång, så det kan väl knappast bli sämre? :D På vilket sätt spelar hårdheten någon roll? Just nu märker man marginellt att stången börjar böja sig vid 140 kg ungefär, vid 200 är börjar det ramla av vikter om man kör en 10a kronlyft typ. Ska den vara hårdare? Ja, ställningen är väl irrelevant men, vill gärna ha en sån bänk där själva bänken är rätt mått, och en sån som "sitter fast" i ställningen, eller som man kan plocka lös, men som inte är helt lös, då man får vrida och greja inför varje set för att få den perfekt.
Jag har bänkat en bra bit över 2oo kg med en OL-stång så det bör inte vara en begränsning i ditt fall, ännu åtminstone. :) Tunna järnskivor är minst lika viktigt som en korrekt SL-stång om man ska vara petig, tjocka skivor & att man lastar hela stången full gör att även den bästa stången börjar svikta...
Finns även andra saker som skiljer; lagringen, måtten mellan märkena på stången, tjockleken ( 28 vs 29 mm).
Hårdheten är vad som gör att stången inte sviktar alltför mycket, dvs mindre elasticitet i stången.
Kort & gott.... Har du gott om pengar så satsa på en Eleikostång med tunna kalibrerade Eleiko järnskivor! Det hade jag gjort iallafall, då har du utrustning som räcker en livstid om du inte misshandlar den något råjävligt.
Rikard Jansson
2011-02-20, 22:52
Jag har bänkat en bra bit över 2oo kg med en OL-stång så det bör inte vara en begränsning i ditt fall, ännu åtminstone. :) Tunna järnskivor är minst lika viktigt som en korrekt SL-stång om man ska vara petig, tjocka skivor & att man lastar hela stången full gör att även den bästa stången börjar svikta...
Finns även andra saker som skiljer; lagringen, måtten mellan märkena på stången, tjockleken ( 28 vs 29 mm).
Hårdheten är vad som gör att stången inte sviktar alltför mycket, dvs mindre elasticitet i stången.
Kort & gott.... Har du gott om pengar så satsa på en Eleikostång med tunna kalibrerade Eleiko järnskivor! Det hade jag gjort iallafall, då har du utrustning som räcker en livstid om du inte misshandlar den något råjävligt.
Vikter blir väl dyrt, iaf nu när jag har tillräckligt med 15kgskakor som väger 15.0 för att lasta på 130, sen med 2 st 20or som väger rätt, samt småvikter som väger rätt (alla mina andra 20or väger 18.3 -.-), är inte OL-stänger 25? Sen kanske det varierar mellan SL-stänger 28 och 29? Det är hursomhelst det mindre problemet, även om det är viktigt, då jag har stora problem med att behöva mäta hur brett jag håller när jag går från OL till SL. Men jo, tror jag satsar majoriteten av pengarna på stången, och sen får vi se om jag hittar en begagnad bänk :)
Nej, jag är galet försiktig med stången, brukar få spel på folk som släpper stången i golvet när de tar bort den sista kakan vid marklyft. (den sista på ena sidan när det sitter vikter kvar på andra sidan, så slutet på stången slår i golvet)
Jag skulle slå ett slag för Leoko både stång och järnvikter. Kvalitén dylik som Eleiko (som är helt fenomenal f.ö.). Priset på Leoko något lägre.
Bänk skulle jag kolla in ER-equipment och eleiko. Metals nya tävlingsbänkar tycker jag inte om. :)
filmjölk
2011-02-20, 23:21
Det är ju lyx att styrketräna med en OL-stång. De brukar vara sköna, särskilt damstången med något mindre diameter.
Jag har aldrig haft några som helst problem med OL-stänger. Jag brukar snarare byta ut SL mot OL-stänger på gymmet för att mina småflickefingrar tycker de har bättre lättring.
Mått är ju bara att kolla med tillverkarna/försäljarna. Eleikos bänkar är lägre än ER vilket är ett klart minus och sen upplevde jag hela ställningen som rackligare men jag kan ha haft otur och stött på två/tre ställningar som varit dåligt justerade.
Ett tips om frakten är att kolla om det finns någon aktuellt tävling dit tillverkarna i alla fall ska skicka en frakt för då kan de ibland skicka med en ställning extra.
Rikard Jansson
2011-02-21, 15:07
Verkar som om ER-bänk och kanske leokostång är ett bra alternativ? Eller är det bäst att beställa båda från samma ställe om man nu beställer?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.