handdator

Visa fullständig version : Kroppstyper - ämnesomsättning

KevinWest
2011-02-20, 14:18
Hejsan.

Jag har läst andra trådar inom ämnet men hittar inte det svar jag söker på min fråga.

Jag är inte speciellt tjock, ligger nu på 74 kilo vid 181 cm och är 20 år.
För 3 veckor sedan vägde jag 71, men jag åkte ner till min flickvän i varberg och bodde med hennes familj i 3 veckor.

Jag äter mindre än både henne (174cm 55 kg) och hennes syster (162cm under 50 kg).

Deras familj äter väldigt mycket kakor, mättat fett och dricker alltid juice eller mjölk till måltider.
Jag väljer däremot vatten.

Hennes syster äter nog godis varje dag, choklad, lösgodis m.m. och min flickvän bakar minst 1 gång i veckan (jag kan hålla mig ganska bra från hennes bakverk dock, men inte för att det är något fel på smaken).

Jag lagade själv mat åt familjen flera gånger för att introducera mer hälsovänliga alternativ (t.ex. olivolja som stekfett, mer grönsaker, smalare kött och mindre kolhydrater).

Jag tränade också med hantlar 2 ggr i veckan och tog promenader på 30min-1timme varje dag.

Ändå så gick jag upp 2-3kg under vistelsen och min flickvän påpekade att jag fått mycket pösigare kinder, osv.

Jag måste i stort sätt sätta mig på diet efter varje gång jag besökt/bott hos henne.
Har jag någon gravt allvarlig störning på min ämnesomsättning/tarmflora?
Är jag någon typ av ultraendomorph vid latinskt namn "Ultrus fettus gainus"?

Har relativt lätt att bygga muskler och förbli tränad, men det känns hopplöst när jag i stort sätt bara kan äta spenatsoppa 5ggr om dagen när jag vill gå ned i vikt.

Vore jättekul om det fanns någon tabell/faktor man kan lägga in i 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder) för att beräkna viktnedgång för de som har dum kroppstyp.

Skall till docktorn på måndag och kolla om de kan upptäcka något fel, känns ju rätt idiotiskt att man skall ha sämre ämnesomsättning när man tränar 5 ggr/veckan än en 17 årig tjej som vars enda fysiska aktivitet är att tugga på sega gummibitar fullproppade med socker.

KevinWest
2011-02-20, 14:18
Kan väl tillägget att jag ligger på cirka 14% kroppsfett

tglr
2011-02-20, 14:33
Äter dem mycket mat också, eller ersätter de maten med godiset? Förlåt om jag missade det i texten.

Danne2k
2011-02-20, 15:18
Äter du verkligen mindre än din tjej och hennes syster över en hel dag?

Isåfall låter det lite konstigt måste jag säga.
Jag antar att du har hyfsad koll på hur mycket energi olika livsmedel som du stoppar i dig innehåller?

Vad äter du ungefär en normal dag?
Skriv så utförligt som möjligt.

clappen
2011-02-20, 20:08
Samma sak med mig här, kille 21 år 181cm ca 72kg. En vanlig dag med jobb och gym så är jag viktstabil på ca 1700kcal, en inaktiv dag (t.ex. helg) är jag viktstabil på ca 1300-1500kcal.

På jobbet har vi en tjej som är ett år äldre, och väldigt kort (typ 150cm) och vi diskuterar alltid varför min matlåda är mindre än hennes, vilket är rätt pinsamt... Hon äter som en häst dessutom och är alltid hungrig. Livet är orättvist emellanåt.

Loka
2011-02-20, 21:22
Hjärnan behöver massa med energi, men är man korkad så behövs såklart mindre mängd energi.

Lillleif
2011-02-20, 21:26
http://62.181.218.130/forum/showpost.php?p=3522540&postcount=54

Inge Enveten
2011-02-20, 21:35
Hjärnan behöver massa med energi, men är man korkad så behövs såklart mindre mängd energi.

Aha. Där har vi det. Jag är efterbliven.

Fru_Flisa
2011-02-20, 22:10
Samma sak,,,,,, Livet är orättvist emellanåt.

Nej. Du underskattar nog ditt eget energintag samtidigt som du överskattar andras.

goja
2011-02-20, 22:46
Samma sak med mig här, kille 21 år 181cm ca 72kg. En vanlig dag med jobb och gym så är jag viktstabil på ca 1700kcal, en inaktiv dag (t.ex. helg) är jag viktstabil på ca 1300-1500kcal.

På jobbet har vi en tjej som är ett år äldre, och väldigt kort (typ 150cm) och vi diskuterar alltid varför min matlåda är mindre än hennes, vilket är rätt pinsamt... Hon äter som en häst dessutom och är alltid hungrig. Livet är orättvist emellanåt.

OffTopic:

Hur kan du vara viktstabil på 1700kcal en aktiv dag när dit BEE ligger på 1819kcal?

stromming
2011-02-21, 00:05
OffTopic:

Hur kan du vara viktstabil på 1700kcal en aktiv dag när dit BEE ligger på 1819kcal?

Han räknar fel som så många andra.

Jag trodde en gång att jag var en "Hard gainer", men när jag väl började räkna kalorier så märkte jag att jag sällan låg över 2000 kcal per dag på 190 cm. Nu börjar det bli bättring dock.

clappen
2011-02-21, 05:42
OffTopic:

Jag räknar rätt, inte fan kan lite stekolja dra upp kalorimängden på 300 liksom.

hejhopp79
2011-02-21, 11:17
Jag räknar rätt, inte fan kan lite stekolja dra upp kalorimängden på 300 liksom.

Jo, det är just vad den kan det. 1 dl olja är typ 900 kcal

Mineur
2011-02-21, 12:11

+1

hahahahahhahaha you made my day :laugh:

spoon
2011-02-21, 12:21
Reste i två veckor med en kamrat i sommras. Vi åt samma frukost lunch middag och drack lika många öl på kvällen. Han väger ca 70kg på 185cm och jag väger 90kg på 182cm. Han gick ned 2kg och jag upp 3kg. Så visst finns det variationer. Han har dock en väldigt hög förbränning och har alltid haft.

Vanligast är nog att man räknar fel dock.

Welli
2011-02-21, 12:28
OffTopic:

Fast å andra sidan är ju inte den formeln huggen i sten. Skillnader mellan individer förekommer ju.

hejhopp79
2011-02-21, 12:37
Fast å andra sidan är ju inte den formeln huggen i sten. Skillnader mellan individer förekommer ju.

Utveckla?

Rickard
2011-02-21, 12:46
Utveckla?

Tror du att varje människa passar in exakt på en matematisk formel?
Om man räknar snällt så får man väl räkna med en felmarginal på minst 10%.

Ristretto
2011-02-21, 12:52
Det står ju i sammanfattningarna i länken till inlägget Eddie skrivit klart och tydligt att olika människor reagerar olika på överätning. Hos vissa går mer energi till ökad värmeproduktion, hos andra blir det mer muskelmassa och hos en tredje grupp blir det mer fettmassa.

Hur mycket det blir av varje är individuellt.

Inge Enveten
2011-02-21, 13:13
Reste i två veckor med en kamrat i sommras. Vi åt samma frukost lunch middag och drack lika många öl på kvällen. Han väger ca 70kg på 185cm och jag väger 90kg på 182cm. Han gick ned 2kg och jag upp 3kg. Så visst finns det variationer. Han har dock en väldigt hög förbränning och har alltid haft.

Vanligast är nog att man räknar fel dock.

Han gjorde inget som du inte gjorde då? T.ex gick och hämtade saker som skulle hämtas, lyfte saker som skulle lyftas, osv.

hejhopp79
2011-02-21, 13:40
Det står ju i sammanfattningarna i länken till inlägget Eddie skrivit klart och tydligt att olika människor reagerar olika på överätning. Hos vissa går mer energi till ökad värmeproduktion, hos andra blir det mer muskelmassa och hos en tredje grupp blir det mer fettmassa.

Hur mycket det blir av varje är individuellt.

Jepp, två människor som överäter lika mycket behöver alltså inte gå upp lika mycket i vikt. Fast det är ju också lite av en ny "sanning" på brädan, då det tidigare endast skulle hänvisats tilö felräkning av kcal-intag vid olika stor viktökning.

Eddie Vedder
2011-02-21, 15:03
Jepp, två människor som överäter lika mycket behöver alltså inte gå upp lika mycket i vikt. Fast det är ju också lite av en ny "sanning" på brädan, då det tidigare endast skulle hänvisats tilö felräkning av kcal-intag vid olika stor viktökning.

Nytt och nytt, studien av Levine et al. publicerades ju 1999 och det finns många Kolodiskussioner om NEAT från flera år tillbaka.

Och angående H&B-ekvationen är det naturligtvis inte hugget i sten som sagt, Welli har helt rätt.

hejhopp79
2011-02-21, 15:13
Ja, såklart är inte ekvationen huggen i sten.

Men håll med om att kcal in/ut fortfarande är en sanning för många. Jag förstår att det fortfarande gäller, men många anser uppenbarligen fortfarande att folk som inte går upp i vikt, alltid överskattar sitt energiintag. Vilket med bakgrund av vår kunskap på området, inte behöver stämma.

Eddie Vedder
2011-02-21, 15:17
Ja, såklart är inte ekvationen huggen i sten.

Men håll med om att kcal in/ut fortfarande är en sanning för många. Jag förstår att det fortfarande gäller, men många anser uppenbarligen fortfarande att folk som inte går upp i vikt, alltid överskattar sitt energiintag. Vilket med bakgrund av vår kunskap på området, inte behöver stämma.

Ja det håller jag med om. Jag om någon håller med dig, kul att jag uppenbarligen fått dig att hålla med lite. ;)

clappen
2011-02-21, 17:10

Vad ska man steka i då? Mycket av oljan är ju kvar i pannan efter stekning dessutom..

Dennis93
2011-02-21, 17:39
Vad ska man steka i då? Mycket av oljan är ju kvar i pannan efter stekning dessutom..

Man behöver ju inte så mycket olja... Enligt livsmedelsverkets tabeller är ju 100g olja 884kcal och 100g fett, alltså är ju varje extra gram olja 1g fett vilket är 9kcal så det blir ju mycket fort.

clappen
2011-02-21, 18:56
Man behöver ju inte så mycket olja... Enligt livsmedelsverkets tabeller är ju 100g olja 884kcal och 100g fett, alltså är ju varje extra gram olja 1g fett vilket är 9kcal så det blir ju mycket fort.

Jag häller alltid i hur lite som helst. klart man börjar nojja nu när man säger så

Inge Enveten
2011-02-21, 19:08
Vad ska man steka i då?

Vatten?

KevinWest
2011-02-22, 11:40
Okej vi kan ta det jag åt igår:

frukost: 2dl kvarg med fun light

lunch: salladskyckling (cirka 160kcal) 100 gram (påse på nästan 400 gram och så krympte vikten till mindre än 200 gram) köp inte dansk salladskyckling.
Till det åt jag isbergs sallat, röd spetspaprika och lök.

Vi använder inte speciellt mycket olja i över huvud taget då doktorn jämt och ständigt säger att min flickvän får i sig för lite olja och bör ta en matsked extra olivolja/linfrö till maten.

middag: så åt jag kyckling igen, den här gången i marinad, låg på ungefär samma kcal.
Det var också mycket vatten i den men valde smalare delar som bröst istället för vingar. Även fast kycklingbröst utan sås till knappt är ätbart för att det är så torrt.

Kan ju också notera att jag jämt och ständigt är hungrig efter varje måltid.

Under dagen drack jag också 2 dl proviva 35kcal/dl 1 kopp kaffe 10 glas vatten.
Spelade 1,5h tennis på eftermiddagen.

Och sen är det jättekul att kvinnan påpekar att jag har fått bristningar på rumpan och låren! Har för övrigt love-handels och större bröst än min flickvän (hon har 75a, 70b).

Jag vill inte heller påstå att hjärnkontoret är helt inaktivt så borde inte vara någon vettig orsak :P

Och ja, jag förstår att det här inte är en hållbar diet. Jag styrketränar inte för tillfället, då äter jag absolut mer protein.

mikaelj
2011-02-22, 11:57
Det låter som att du har fantastiskt lite muskler. Har du en dagsformbild att dela med dig av?

Har du i övrigt problem med trötthet och liknande? Gjort en hälsoundersökning på Vårdcentralen?

filmjölk
2011-02-22, 12:02
Du verkar ha en skev syn på kost. Sallad till lunch? kvarg med fun-light till frukost? Välja bort en del av köttet på en kyckling? Oavsett om du tränar eller inte så bör du försöka äta som en karl, 1,5h tennis och knappt nån mat?

Testa att äta 5-6mackor med ost, rostbiff och kalkonpastrami till din kvarg på morgonen, 2 glas juice och en banan på det. istället för kycklingsallad så kan du äta 400g blandfärs med keso och pasta till lunch. en hel grillad kyckling, pommes, bearnaise och 2 pilsner till middag. Man äter aldrig kyckling om man inte äter en hel. Några proteindrinkar och lite frukt som snacks till mellanmål och du kommer närmare ett sunt intag.

hejhopp79
2011-02-22, 12:08
Ja det håller jag med om. Jag om någon håller med dig, kul att jag uppenbarligen fått dig att hålla med lite. ;)

Haha ;)

Skulle nog säga att jag håller med dig i mycket av det du skriver. Vilket kanske framförallt beror på att din åsikt alltid är nykter och eftertänksam. D v s inga "knäböj-botar-cancer" claims

clappen
2011-02-22, 13:15
Jag vill absolut inte sno tråden av dig KevinWest, men jag känner att jag har ett väldigt liknande problem som ditt och vill vara med och disskutera det här i tråden om det inte vore något problem för dig? Tycker det är ett intressant fenomen.

En typisk vardag med styrketräning för mig är (21år, 181cm, 70-73kg):

5-6h sömn
8,5h kontorsjobb
0,5-1h promenad
1h styrketräning
resterande är stillasittande/inaktiv vardag

Igår var en sådan dag, då åt jag:

05.45. 2ägg+100g kassler (omelett), samt 2 koffeintabletter 300kcal
11.30. 250g fläskytterfiile med 250g wok, ca 300kcal (for the lulz så har lilltjejen på jobbet med sig t.ex. en stor portion pasta fylld med falukorv och såser)
3-4 kaffe om dagen till mitt kontorsjobb dessutom+några cola light/zero burkar (vanligt kaffe utan socker/mjölk)

18.30 (efter styrketräning), 400g nuggets (3 droppar olivolja) (ca 750kcal), samt proteinfluff på 200kcal.

=

1550kcal denna dagen, och det håller jag mig mer eller mindre viktstabil på. På helger och icke-träningsdagar äter jag självfallet inte lika mycket. Kan bli jobbigt att få i sig mycket protein med tanke på min låga ämnesomsättning, men då borde väl jag inte heller behöva 2,0ggr/kv heller, med tanke på omsättningen? Käkar jag t.ex nötfärs på 10% (200kcal/100g), får jag bara i mig 100g protein på 1000kcal, och det har jag knappt ens råd med utan att gå upp i vikt liksom.

Rickard
2011-02-22, 13:21
KevinWest skulle jag rekommendera att få i sig mer fett, mättat animaliskt fett inget vegetabiliskt fleromättat trams. Hormonerna där lär ju inte vara i balans någonstans där.

clappen sover så värdelöst att han är laddad till öronen med kortisol. Se till att sova mer än åtta timmar per natt. Och ja, åtta timmar och en minut är mer än åtta timmar. Skär ner på stimulanter och sötningsmedel.

mikaelj
2011-02-22, 13:36
Ni som mäter "viktstabilitet", har ni i åtanke muskelmassa?

clappen
2011-02-22, 13:56
clappen sover så värdelöst att han är laddad till öronen med kortisol. Se till att sova mer än åtta timmar per natt. Och ja, åtta timmar och en minut är mer än åtta timmar. Skär ner på stimulanter och sötningsmedel.

Så sömn påverkar? Min kropp klarar ju av 5-6 timmar, och drar jag upp till 8h så har jag ingen fritid typ. Har liksom inte riktigt råd att sova 8timmar om dagen, förutom på helger då det blir ca 9-12h. Och på vilket sätt skulle stimulanter (koffein) samt sötningsmedel påverka min ämnesomsättning dåligt? koffein ökar väl, om något, ämnesomsättningen till viss del, och sötningsmedlet är ju bara några kcal.

Rickard
2011-02-22, 14:20
Så sömn påverkar? Min kropp klarar ju av 5-6 timmar, och drar jag upp till 8h så har jag ingen fritid typ. Har liksom inte riktigt råd att sova 8timmar om dagen, förutom på helger då det blir ca 9-12h. Och på vilket sätt skulle stimulanter (koffein) samt sötningsmedel påverka min ämnesomsättning dåligt? koffein ökar väl, om något, ämnesomsättningen till viss del, och sötningsmedlet är ju bara några kcal.

http://www.medscape.org/viewarticle/502825
För lite sömn leder till/kan leda till störningar i metabolism, bland annat.

Skippa stimulanter för att dom kan störa din sömnkvalitet.

Prova att skippa sötningsmedel för det finns anekdotiska bevis för att det stör viktminskning.

clappen
2011-02-22, 14:44
http://www.medscape.org/viewarticle/502825
För lite sömn leder till/kan leda till störningar i metabolism, bland annat.

Skippa stimulanter för att dom kan störa din sömnkvalitet.

Prova att skippa sötningsmedel för det finns anekdotiska bevis för att det stör viktminskning.

Men alltså, jag har nu arbetat heltid i 3 veckor, tidigare har jag varit arbetslös, och då sov jag närmare 12h varje dag liksom. Spelar det någon roll? När jag väl var arbetslös och nästan helt inaktiv var jag viktstabil på runt 1200-1300kcal om dagen, även fast jag sov som en björn i ide liksom. Enligt aktivitetsformler på nätet borde jag vara viktstabil (i dagsläget) på runt 2300-2500kcal, en dag med jobb+styrketräning, och ändå är jag liksom viktstabil på 1500kcal. Hur mycket kan höga doser av kortison sabba ämnesomsättningen? 1000kcal om dagen?

mikaelj
2011-02-22, 14:54
Återigen: muskelmassa? Ökar du kontinuerligt 2 kg/vecka om du äter som du bör eller är det bara muskelglykogen?

Bakra
2011-02-22, 15:22
Jag skulle faktiskt vilja tipsa om dokumentärfilmen "varför är inte smala personer tjocka" (tror iaf den heter så) som jag såg för ett tag sedan, då x antal personer (över)äter likvärdigt, och det dras slutsatser om varför dom fortsätter vara smala.

några gick upp i fett, vissa i muskler, och vissa hände nästan ingenting med, utom deras ämnesmetabolsim ökade istället!

Bakra
2011-02-22, 15:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=155858&highlight=varf%F6r+inte+smala+feta

clappen
2011-02-22, 16:40
Återigen: muskelmassa? Ökar du kontinuerligt 2 kg/vecka om du äter som du bör eller är det bara muskelglykogen?

Om du syftar till mig; Jag har gymmat sedan årsskiftet (snart 2månader), och jag har ökat i alla övningar när jag ätit såhär. Äter ju självklart inte identiskt varje dag, kan ju variera mellan en omelett eller lite fläskfilé till morgonen, men kcal upplägget och proteinuplägget är exakt det samma. Äter alltså som mest 1500kcal varje dag, men på fre/lördag äter jag som mest 2000kcal (vilket egentligen borde vara mitt balans).

Jag menar, jag har knappt ens råd att trycka in kolhydrater/fett i min kost för att jag har så låg tröskel.

hejhopp79
2011-02-22, 17:08
KevinWest skulle jag rekommendera att få i sig mer fett, mättat animaliskt fett inget vegetabiliskt fleromättat trams. Hormonerna där lär ju inte vara i balans någonstans där.

Benägen att hålla med på ovanstående faktiskt.

Dessutom är (max) 10% nötfärs i verkligheten ofta 7-8% och innehåller 150 kcal/100 g.

clappen
2011-02-22, 17:45
Dessutom är (max) 10% nötfärs i verkligheten ofta 7-8% och innehåller 150 kcal/100 g.

Exakt, och det sjuka är att jag alltid räknar i överkant. Som nuggets på 183kcal/100g räknar jag som 200kcal egentligen, osv osv.

hejhopp79
2011-02-22, 17:48
Ska väl flika in att 2 g/kg kroppsvikt inte är en siffra som är huggen i sten. Det lär räcka gott och väl med 1,5 g/kg kroppsvikt, iaf enligt vetenskapen. Sedan att mer protein = mer muskler, visst men till en gräns såklart. Det måste ju vara praktiskt i slutändan

clappen
2011-02-22, 17:54
Kan man göra några kortisol undersökningar? Hur stor är risken att jag skulle kunna ha hög kortisol och hur stor skillnad kommer det bli om jag får behandling för det? Jag förstår inte annars vad för fel det kan vara på mig.

En liten kuriosa är ju att när jag innan deffen (from. sommaren2010 och tidigare i mitt liv) inte tänkte alls på kost, käkade allt och tills jag blev mätt varenda måltid, och jag har dragit ner på allt så inihelvetes mycket att det känns som om att jag borde legat på 120kg minst med tanke på hur mycket jag käkade då, jämfört med dagens dvärgmåltider. (fastän jag enbart vägde, helt otränad, på runt 78kg med kanske 22%bf).

mikaelj
2011-02-22, 19:43
Om du syftar till mig; Jag har gymmat sedan årsskiftet (snart 2månader), och jag har ökat i alla övningar när jag ätit såhär. Äter ju självklart inte identiskt varje dag, kan ju variera mellan en omelett eller lite fläskfilé till morgonen, men kcal upplägget och proteinuplägget är exakt det samma. Äter alltså som mest 1500kcal varje dag, men på fre/lördag äter jag som mest 2000kcal (vilket egentligen borde vara mitt balans).

Jag menar, jag har knappt ens råd att trycka in kolhydrater/fett i min kost för att jag har så låg tröskel.

Klart du har. Du får sluta titta på vågen. Titta i spegeln och vikterna på skivstången. Och, kom ihåg, att muskelglykogen väger.

clappen
2011-02-22, 19:46
Klart du har. Du får sluta titta på vågen. Titta i spegeln och vikterna på skivstången. Och, kom ihåg, att muskelglykogen väger.

Jag har slutat titta på vågen sen längesen, kollar bara i spegeln! Vikten är bara en siffra. Och att man ökar i vikter bör väl betyda att under min proteinrika "deff" så har jag åtminstone fått en del muskelmassa, åtminstone behållit den, right?

mikaelj
2011-02-22, 19:49
Jag har slutat titta på vågen sen längesen, kollar bara i spegeln! Vikten är bara en siffra. Och att man ökar i vikter bör väl betyda att under min proteinrika "deff" så har jag åtminstone fått en del muskelmassa, åtminstone behållit den, right?

Du pratade viktstabilitet nyss. Då förutsatte jag att det betydde vikt i massa, d v s något du mäter med en våg.

Jag ställer mig högst tveksam till att du är "viktstabil" (om du menar med det menar "fettstabil") på 1700 kcal, såvida du inte sover dig igenom hela dagarna.

Mumin
2011-02-22, 20:00
Jag har ingen aning om vad ni menar med "viktstabil" eller "fettstabil" eller andra begrepp. Men med rena lekmannatankar tycker jag att det låter som att TS äter alldeles för lite. Det kan omöjligt vara bra att vara hungrig efter varje måltid. Då är det väl klart att kroppen suger åt sig allt den kan när den får mat. Om kroppen är inställd på "halvsvält" är det kanske inte konstigt att man går upp när man väl äter....? Eller?

clappen
2011-02-22, 20:15
Du pratade viktstabilitet nyss. Då förutsatte jag att det betydde vikt i massa, d v s något du mäter med en våg.

Jag ställer mig högst tveksam till att du är "viktstabil" (om du menar med det menar "fettstabil") på 1700 kcal, såvida du inte sover dig igenom hela dagarna.

Jag väger mig emellanåt, och vikten varierar mellan 71-74kg. På spegeln är det knappt någon skillnad, men jag vill tycka att jag har fått lite större/fylligare muskler. Men någon fettförminskning verkar inte ske, iallafall inte vad jag märkt i spegeln. Om du förstår bättre hur jag resonerar

mikaelj
2011-02-22, 20:23
Och det är när du äter 1700 kcal/dag?

clappen
2011-02-22, 20:28
Och det är när du äter 1700 kcal/dag?

Nej, när jag käkar 1500kcal/dag (+-100kcal felmarginal).

mikaelj
2011-02-22, 20:30
Nej, när jag käkar 1500kcal/dag (+-100kcal felmarginal).

1500 kcal per dag och du varierar inom intervallet 71-74.

Har jag förstått det här rätt: om du skulle börja äta 2500 kcal, som en normalperson av din typ bör äta, kommer du lägga på dig massa fett på kroppen?

manekin
2011-02-22, 20:32
Känns som att du ätit abnormalt mycket kolhydrater jämfört med vad du brukar...när jag äter så drar jag på mig sjukligt mycket vatten..

clappen
2011-02-22, 20:33
1500 kcal per dag och du varierar inom intervallet 71-74.

Har jag förstått det här rätt: om du skulle börja äta 2500 kcal, som en normalperson av din typ bör äta, kommer du lägga på dig massa fett på kroppen?

Eftersom att jag är viktstabil på 1500kcal så antar jag det.. Har väl ca 12%bf just nu, vill ha bort det sista. Men när jag väl var en otränad klump på ca 78kg på samma längd, och åt tills jag vart mätt, så antar jag att kalorintaget var i dom trakterna (som minst).

mikaelj
2011-02-22, 20:41
Eftersom att jag är viktstabil på 1500kcal så antar jag det..

Det kan också vara så att du tack vare träningen lägger på dig muskelmassa och lagrar in muskelglykogen. Tänkt på det?

Prova att äta mat (kött, grönsaker, fisk, ägg, ost) så att du blir ohungrig till varje måltid, två-tre måltider om dagen. Gör så i två veckor. Återkom sedan och berätta om hur det gått för dig med vikterna på gymmet och musklerna i spegeln.

KevinWest
2011-02-23, 14:09
Så man kan alltså konstatera att "kcal in kcal ut" inte stämmer eftersom jag inte kan ligga på soffan och gå ner 0,5kg i veckan. Inte för att jag varken ligger på soffan eller går ner 0,5kg i veckan.

Kan lägga upp bilder sen, men jag bänkar väl en 50-60. Hantlar på 15-16kg dom (klarar mer på höger men försöker att inte överträna högerbicepsen för mycket). Kan lätt göra 100-120 benböj utan vila (kunde dra 90-100 kilo med rep när jag var 14, gjorde ett test i orsa björnpark hur mycket det nu stämde).

Hur ska normalsvensson som inte har tid/ork/lust att träna kunna gå ner i vikt om inte ens svältkost räcker? För övrigt så lever man längre om man lever på gränsen till svält eftersom cellerna förnyas långsammare, enligt en dokumentär på Discovery channel, där har bland annat möss levt ungefär dubbelt så lång tid när de varit nära svält.

Eddie Vedder
2011-02-23, 15:44
För övrigt så lever man längre om man lever på gränsen till svält eftersom cellerna förnyas långsammare, enligt en dokumentär på Discovery channel, där har bland annat möss levt ungefär dubbelt så lång tid när de varit nära svält.

Lågkalorihypotesen är just en hypotes dock. Inte på något vis ett faktum för människa. :)

KevinWest
2011-02-25, 02:53
Just hur väl vi presterar när vi tränar eller hur mycket muskler vi bygger är inte den stora frågan.

Den frågan är: Varför går vi inte ner i vikt när vi borde ligga på ett kaloriunderskott?
Om det är så simpelt med kcal in kcal ut så varför går vi inte ner i vikt? Har läst en massa om ämnesomsättning, tarmflora m.m.

Har kollat på två dokumentärer:
Why are thin people not fat?
http://www.youtube.com/watch?v=_6-A0iHSdcA
How to be slim
http://www.youtube.com/watch?v=sSm1dWjMGeM&feature=related

Ju mer jag läser om detta ju mer konfunderad blir jag, ska nog gå och hoppa in i ett sånt där akvarium och kolla hur mycket jag borde äta. Komiskt med killen som åt 10,000 kcal om dagen och inte gick över 18% bf, önskar man vore sån. 10 familjepizzor om dagen, någon? :D

Pansartax
2011-02-25, 03:35
Jag har också rätt konstig ämnesomsättning nu, ligger viktstabil på 1 kg kyckling och 500 g kvarg om dagen, ca 1600 kcal/dagen på 193 cm och 94 kg.

Vore kul att kolla upp det nånstans, kan ju säkert bara vara hjärnspöken med :)

Kanske ska skänka sin kropp till forskning!

KevinWest
2011-02-25, 03:44
Mm, vara lite skonsam mot miljön och sluta äta i över huvud taget.'
I dokumentär nr 1 jag länkade så experimenterar de på en skotte som överlever 1 år och 2 veckor på enbart vatten och tillskott. Det är fan pro-hardcore-brütal-wiking-mode.

mikaelj
2011-02-25, 07:08
Jag har också rätt konstig ämnesomsättning nu, ligger viktstabil på 1 kg kyckling och 500 g kvarg om dagen, ca 1600 kcal/dagen på 193 cm och 94 kg.

Vore kul att kolla upp det nånstans, kan ju säkert bara vara hjärnspöken med :)

Kanske ska skänka sin kropp till forskning!

Ungefär http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html

Vänta tills du har ätit så i två veckor. Viktnedgång går ofta i trappsteg.