Visa fullständig version : Bänkdiskmaskin?
Med tanke på hur tråkigt det är att diska börjar jag känna att en bänkdiskmaskin skulle vara ett bra köp.
Någon som kan tipsa om en prisvärd (=billig:D) modell?
Nåt speciellt man ska tänka på?
En tumregel att följa är väl att man får vad man betalar för :)
Jag köpte min på experts mellandagsrea och det är bland det bästa jag gjort!
Köper du ett "känt" märke istället för jula, rusta etc. så är det lite som kan gå fel, som det känns iallafall.
Jojustja, jag köpte en bosch.
Det är det absolut bästa köpet jag har gjort! Förlängde nog mitt dåvarande förhållande med minst sex månader :)
Har en gammal Bosch, tror att nypriset var 3000 kr runt 2002. Jag gav 900 kr begagnat för den 2008 och den har fungerat utan minsta problem sen dess. Så kolla begagnat!
Skulle kunna tänka mig att min har dålig energiklass och diskeffekt men disken blir ren och inget märks på elräkningen.
En tumregel att följa är väl att man får vad man betalar för :)
Köper du ett "känt" märke istället för jula, rusta etc. så är det lite som kan gå fel, som det känns iallafall.
Hur går det här ihop?
Hur går det här ihop?
Hur menar du? Jag tänker att köper du ett lite bättre märke typ Bosch, electrolux etc så är sannolikheten att du köper grisen i säcken lite mindre iallafall.
sen att jag inte är bänkdiskmaskinsexpert sticker jag inte under stolen med, jag har ju faktiskt bara köpt en(1) :)
MaQue trollar du eller har du problem med svenska uttryck?
Hur menar du? Jag tänker att köper du ett lite bättre märke typ Bosch, electrolux etc så är sannolikheten att du köper grisen i säcken lite mindre iallafall.
sen att jag inte är bänkdiskmaskinsexpert sticker jag inte under stolen med, jag har ju faktiskt bara köpt en(1) :)
Jag menar att du först skriver att man får vad man betalar för (dyrt pris, bra maskin) sen skriver du att "känns som lite kan gå fel om man köper ett känt märke". I mina ögon är känt märke = dyrt märke.
fiskebulle
2011-02-20, 18:50
Jag menar att du först skriver att man får vad man betalar för (dyrt pris, bra maskin) sen skriver du att "känns som lite kan gå fel om man köper ett känt märke". I mina ögon är känt märke = dyrt märke.
Kan du inte läsa eller misstolkar du med vilje? Han menar alltså att färre saker lär gå fel om man köper en dyr/bra/kvalitativ maskin.
Det är jag som är trött i huvudet
Jag köpte min på experts mellandagsrea och det är bland det bästa jag gjort!
Det är det absolut bästa köpet jag har gjort!
Låter ju ganska lovande :D
Det ser lite mörkt ut på blocket just nu men jag håller utkik ett tag till annars får jag helt enkelt köpa en ny. Jag måste ha en diskmaskin.
Langster
2011-02-22, 08:55
När jag inte hade plats med en riktig diskmaskin så funderade jag på bänkdiskmaskin, men det kändes inte värt det när de var lika dyra, eller dyrare som en riktig diskmaskin.
I mina senaste 2 bostäder har jag haft diskmaskin, skulle nog inte klara mig utan det nu, det gjorde jag inte innan heller :D
Jag hade lika gärna kunnat vara utan min bänkdiskmaskin. Den är för liten för att kännas värd. Kommer kanske satsa på en fullstor när köket renoveras. Till dess blir det till största delen handdisk även i fortsättningen.
Det blev ett köp via blocket idag. En Electrolux som ligger på strax under 3000:- på Elgiganten men jag fick den för 1000:- och den är i princip i nyskick. Jag testkör den just nu för första gången och det första intrycket är väl att den för ett jäkla oväsen. Trots att dörren till köket är stängt väsnas den ordentligt. Men det är det värt om jag slipper att diska.
BUMP!
Ligger också i tankarna att skaffa bänkdiskmaskin.
Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag tycker nästan att en vanlig diskmaskin är i minsta laget för mig och min sambo. Så har du möjlighet så tänk över om du inte ska ha en normalstor istället.
MathiasF
2012-03-07, 17:53
Jag tycker nästan att en vanlig diskmaskin är i minsta laget för mig och min sambo. Så har du möjlighet så tänk över om du inte ska ha en normalstor istället.
Jag vågar knappt skriva det, men jag bor själv och har en fullstor 60cm diskmaskin. Den är precis lagom för mig *screwy*:)
BUMP!
Ligger också i tankarna att skaffa bänkdiskmaskin.
Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag har, som du kanske läst, en bänkdiskmaskin. Jag hade så klart helst velat ha en fullstor maskin men eftersom det inte går just nu är bänkdiskmaskinen enda alternativet och jag är fantastiskt nöjd. Den låter väldigt mycket och är ganska ful där den står på diskbänken men den är värd varenda krona och skulle den gå sönder köper jag en ny direkt. Jag hatar verkligen att diska för hand.
Kallsone
2012-03-07, 18:36
Hur fungerar en bänkdiskmaskin? Hade tänkt köpa en vanlig, men eftersom jag bor i hyreslägenhet och det inte är fördraget något vill jag inte installera en.
Hur fungerar det med vatten och ström till bänkdiskmaskinen?
Jag vet inte om det gäller för alla märken men min kopplar jag bara på den vanliga kranen och avloppsslangen läggs helt enkelt ner i slasken. Nackdelen blir ju att man inte kan få vatten från den vanliga kranen under tiden man diskar.
willtjam
2012-03-07, 18:49
Min (och de flesta, vad jag vet) kopplas så här:
http://www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/4804962/phpylicvx.jpg
och sen slang ut i slasken. Köpte maskinen för 50 kr på Blocket och den fungerar prima förutom att den lever om för jävligt, men det kan jag leva med!
Jag vågar knappt skriva det, men jag bor själv och har en fullstor 60cm diskmaskin. Den är precis lagom för mig *screwy*:)
Jag har, som du kanske läst, en bänkdiskmaskin. Jag hade så klart helst velat ha en fullstor maskin men eftersom det inte går just nu är bänkdiskmaskinen enda alternativet och jag är fantastiskt nöjd. Den låter väldigt mycket och är ganska ful där den står på diskbänken men den är värd varenda krona och skulle den gå sönder köper jag en ny direkt. Jag hatar verkligen att diska för hand.
En vanlig diskmaskin skulle såklart vara optimalt, men det är inget alternativ pga utrymmesbrist.
Frantic, låter bra! Ungefär så jag tänker mig det kommer bli för mig :)
Har kollat på mediamarkt, blir nog en bosch därifrån (presentkort). Misstänker att priserna inte lär vara direkt billigare på andra ställen ändå, spec. om man räknar in presentkort på 500kr.
Kallsone
2012-03-07, 19:57
Jag vet inte om det gäller för alla märken men min kopplar jag bara på den vanliga kranen och avloppsslangen läggs helt enkelt ner i slasken. Nackdelen blir ju att man inte kan få vatten från den vanliga kranen under tiden man diskar.
Ok, tack. Kanske blir en sån ändå.
shadowfire
2012-03-07, 20:08
Bänkdiskmaskin äger om man inte får in en fullstor eller bor i hyresrätter osv. Diska för hand är något av det meningslösare i sysselsättningsväg i livet. Jag hade en Siemens som var riktigt rymlig, var inga som helst problem att få in glasformar till ugnen eller kastruller + ett antal måltiders serviser.
Se till att det finns ett vattenavrinningsskydd bara om du stoppar den i ett skåp eller ställer den på en diskbänk där en eventuell läcka skulle få vattnet att rinna åt fel håll. Annars är det både hyresvärdar och/eller försäkringsbolag som säger ajabaja om en packning skulle smälla t.ex.
Överlag för en diskmaskin annars så är ljudvolymen ofta det man stör sig på och det kan vara värt att jämföra olika märken. En tystare maskin kan vara värt att slänga till en femhundring för att få.
Men får man in tex. grytor och stekpannor? Plåtar? Ugnsformar? Större plastburkar? Det är ju allt sånt som gör det trist att diska. Tallrikarna, glasen och besticken är ju den bästa delen.
shadowfire
2012-03-07, 20:23
Men får man in tex. grytor och stekpannor? Plåtar? Ugnsformar? Större plastburkar? Det är ju allt sånt som gör det trist att diska. Tallrikarna, glasen och besticken är ju den bästa delen.
vissa modeller har sämre "inredning" där t.ex. en gryta slår i vattenvispen eller vad man ska kalla det.. spridararmen. Jag fick in ungsform (30cm) + en stor kastrull + tallrikar i nedre facket och glas/muggar i övre facket. Hade jag en bjudning så diskade jag först vanliga kuverten och lät kastruller stå i blöt och körde kastrullerna dagen efter.
Allt som är glas blir ju gnistrande rent utan vattenmärken osv. *cupid*
vissa modeller har sämre "inredning" där t.ex. en gryta slår i vattenvispen eller vad man ska kalla det.. spridararmen. Jag fick in ungsform (30cm) + en stor kastrull + tallrikar i nedre facket och glas/muggar i övre facket. Hade jag en bjudning så diskade jag först vanliga kuverten och lät kastruller stå i blöt och körde kastrullerna dagen efter.
Allt som är glas blir ju gnistrande rent utan vattenmärken osv. *cupid*
Det var det värsta. De här bänkdiskmaskinerna måste vara större än vad jag föreställer mig.
Bänkdiskmaskin äger om man inte får in en fullstor eller bor i hyresrätter osv. Diska för hand är något av det meningslösare i sysselsättningsväg i livet. Jag hade en Siemens som var riktigt rymlig, var inga som helst problem att få in glasformar till ugnen eller kastruller + ett antal måltiders serviser.
Se till att det finns ett vattenavrinningsskydd bara om du stoppar den i ett skåp eller ställer den på en diskbänk där en eventuell läcka skulle få vattnet att rinna åt fel håll. Annars är det både hyresvärdar och/eller försäkringsbolag som säger ajabaja om en packning skulle smälla t.ex.
Överlag för en diskmaskin annars så är ljudvolymen ofta det man stör sig på och det kan vara värt att jämföra olika märken. En tystare maskin kan vara värt att slänga till en femhundring för att få.
Bra tankar! Har redan det mesta i åtanke, den kommer stå på en diskbänk (finns inget alternativ) och hyresvärden ska hjälpa med installation osv. Inte så sugen på att göra detta själv och riskera vattenskador. Har också jobbat för bostadsföretaget och hört om just vattenskador pga folk installerat själva.
Ska fundera på ljudvolymen..
Personligen känns det mest som att man vill diska alla jävla tallrikar, bestick, glas m.m. Kastruller kan jag hantera :)
Vi köpte oss en i helgen! Känner redan att det är en av de bättre investeringarna jag har gjort! Är mycket nöjd :) Installationen var inga problem och den fungerar riktigt bra. Ljudnivån är verkligen inte störande. Vi har dock separat kök så det är bara att stänga igen dörren.
Temperani
2015-09-23, 13:54
Ledsen att bumpa en gammal tråd men så många trådar om bänkdiskmaskiner finns det la inte på Kolozzeum.
Hur som haver, jag är också på jakt efter en bänkis! Jag bor otroligt litet, 25kvm så jag behöver en riktigt tyst en. Jag såg på http://www.bänkdiskmaskiner.se/category/bankdiskmaskiner/tysta-bankdiskmaskiner/ att Matsui har en som ska vara en av de tystaste (och billigaste) på marknaden. Den låter med 49 decibel. Det lutar åt en sån så att jag kan plugga utan att gå bananas.
Har ni någon aning om vad era maskiner låter? Hur farligt är det?
Länge leve bänkdiskmaskinen! :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.