Logga in

Visa fullständig version : Hjälp mig att bli Otjock!

RoHe
2011-02-19, 22:11
Hel allihop. nu är det så här att jag vill slimma till mig lite grann, själva viktsiffran struntar jag helt i, det är formen jag bryr mig om, väger i skrivande stund 86 kg, är 185 cm lång och är man. Är nitton år gammal och har inte tränat någonting alls innan jag börjat med löpband( för nån månad sen)

har nu bestämt mig för att gå ner i vikt (bli smalare) innan jag börjar med styrketräning igen (körde det ett par månader innan en skada, och tyckte det var väldigt roligt. tror att många vill skifta på dom två, men nej jag vill köra så)

kör nu två löpbandspass på gymmet om dagen. ett ca 16;00,
och det andra ca 19;00, går fort ca 1km innan jag springer ca 4. alltså en mil om dagen, (spelar det någon roll om man delar upp dom på två gånger?)

äter två gånger om dagen,
Frukost-(har jag inte ätit dom sista 8 åren.
lunch-äter jag ca 11;00. det som serveras i skolan,
och en middag efter andra löppasset(alltså efter 19;00.

äter jag för lite? bör jag trycka in mer mat?

känner själv att jag borde trycka in en måltid till innan pass 2 då jag känner mig halvdöd efteråt, dock vill jag fortfarande gå ner i vikt. så hur ska jag göra? hur ska jag kunna räkna (om jag ska räkna) skolmaten? har nog inte råd med att ta med mig egen mat då jag bor själv numer. kan jag överdriva lite o räkna med att skollunchen ligger på 1000kcal? så har jag resterande att dela upp över resten av dagen?

Förlåt om jag tar upp ämnen som redan finns (men känns som dom flesta trådar är skrivna av antingen personer som tränar/tränat mycket eller superduper överviktiga. det här känns mer personligt, och att svaren passar mig mer.

Kanske blev heltokigt det här, men ha överseende med mitt första inlägg!

tacksam för alla svar, och tack för en superskön sida.

/mvh:)

tglr
2011-02-19, 22:27
VÄLDIGT VIKTIGT med styrketräning i samband med viktnedgång, om du vill tappa mest fett, och inte massor med muskler och slutligen bli smalfet. Ät mycket protein och drick mycket vatten också.

Helt omöjligt att svara om du äter för lite/mycket när du inte skriver vad du äter, eller hur mycket.

RoHe
2011-02-19, 22:33
Okej så jag ska köra lite både och? nej sorry, glömde det,

ett ex på en veckas skollunch:
Måndag:

Dagens rätt Pastagratäng m. skaldjur, vitlök o franska örter
Nyckelhål: Chili con carne m. ris
Vegetarisk Veg. pastagratäng
Tisdag:

Dagens rätt Isterband m. stuvad potatis o rödbetor
Nyckelhål Bulgursallad m. pastrami o fetaoströra
Vegetarisk Bakad sötpotatis m. svamp o örtkesella
Onsdag:

Dagens rätt Fiskpiccata m. tomatsås o ris
Nyckelhål: Kyckling Marengo m. ris o haricots verts
Vegetarisk: Quorn o bönburritos m. tomat o olivsallad
Torsdag:

Dagens rätt Ölbrässerad nötköttsgryta m. kokt potatis o inlagd gurka
Nyckelhål: Fiskgratäng m. räkor o dill. Kokt potatis
Vegetarisk Tomatsoppa m. basilikatoast
Fredag:

Dagens rätt Pepparstekt lax m. potatispuré o äppelsallad
Nyckelhål Het köttfärslimpa m. tzatziki o klyftpotatis
Vegetariskt Squash o morotsbiffar m. tzatziki o quinoa,

dock tänkte jag inte på "portionsstorlekar" utan hur ofta jag käkar, två ggr om dagen? räcker det eller ska jag trycka in ett litet mål till mellan pass 1 och två? tack för svar :)

tglr
2011-02-19, 22:36
Kosten låter jag någon annan svara på (skriv gärna mängden, är väldigt svårt att veta annars)..
Om du ska springa också, så kör du helst varannandag då konditionsträning hämmar muskeltillväxt (rätta mig om jag har fel).

Till e.x.
Dag1: Styrketräning
Dag2: Löpning
Dag3: Styrketräning
Dag4: Vila
Dag5: Löpning

osv osv.

Läs även denna: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Lycka till. ;)

RoHe
2011-02-19, 22:43
Har redan läst igenom länken du skickade, är säkert skitbra, dock blev jag inte speciellt klokare utav den, haha.... hur mycket jag äter har jag ju inte den blekaste om eftersom att det är skollunch, kan ju inte riktigt ställa mig o mäta och väga :P

Vad innebär "hämmar muskeltillväxt" ? så jag ska inte köra två löppass om dagen 7 dagar i veckan?

om jag kör löp 7 dagar i veckan,

måndag löpx2
tisdag löpx1 plus styrkepass
onsdag löpx2
torsdag löpx1 plus styrkepass
osv.osv. vad tror du? tack för svar!

tglr
2011-02-19, 22:45
Har redan läst igenom länken du skickade, är säkert skitbra, dock blev jag inte speciellt klokare utav den, haha.... hur mycket jag äter har jag ju inte den blekaste om eftersom att det är skollunch, kan ju inte riktigt ställa mig o mäta och väga :P

Vad innebär "hämmar muskeltillväxt" ? så jag ska inte köra två löppass om dagen 7 dagar i veckan?

om jag kör löp 7 dagar i veckan,

måndag löpx2
tisdag löpx1 plus styrkepass
onsdag löpx2
torsdag löpx1 plus styrkepass
osv.osv. vad tror du? tack för svar!

Tror det där blir alldeles för mycket löpning. Skippa löpning på styrketräningsdagarna och släng in lite vilodagar, så går det nog bra. Får låta någon annan fylla ut resten.
Det viktiga är att vara på kaloriunderskott och äta mycket protein, med styrketräning såklart. Lycka till!

Trisse
2011-02-19, 22:52
När de gäller träning och viktnergång så gäller oftast less is more. Styrketräning 3 gånger i veckan. Promenad om du behöver få större kcalunderskott. Skippa löpningen och dra ner på maten ist.