Visa fullständig version : Konstig känsla i bröstet/hjärtat
onebanan
2011-02-19, 10:42
Vaknade i onsdags och kände mig kass, först var det kallt sen blev det varmt alltså fick feber, senare under dagen kräktes jag en gång. Sen nästa dag kände jag mig bättre hade ingen feber, men kände typ sån konstig känsla i bröstet/hjärtat i kanske några sekunder typ ett par gånger under en dag.
Fredag samma, idag kände jag också av det. Det är i allafall inget som gör ont utan är jävligt obehagligt.
Min fråga är kan jag träna trots att får såna känningar men ändo känner mig helt frisk?
hejhopp79
2011-02-19, 10:52
Tror jag förstår vad du menar; man ryser till och det känns obehagligt i bröstet på något sätt som är svårt att beskriva. Har hänt mig då och då men jag tvivlar på att det är något farligt. Förmodligen nerver/muskler som trilskas.
Du menar, om jag förstår dig rätt, att du inte har "ont" i bröstet så att säga? Träna på isf. Det där i bröstet är som jag nämnde, förmodligen bara något random som man kan få som folk knappt registrerar.
Särskilt när det bara är ett par sekunder några gånger en dag.
onebanan
2011-02-19, 11:04
vet inte hur jag ska beksriva, men det e typ en sån mini obehaglig "smärta"
hejhopp79
2011-02-19, 11:05
Hmm, jag har haft något liknande senaste veckorna. Mest i samband med snus faktiskt, men lite orolig blir man ju.
När jag andas ut häftigt framförallt, sticker det till lite. Men kan likaväl vara i muskulaturen utanför hjärtat
onebanan
2011-02-19, 11:07
testade igår hemma att maxa i chins, kännde ingeting känndes nästa tvärtom bättre i kroppen ;D
http://images2.memegenerator.net/ImageMacro/5850547/Ont-i-brstet-Maxa-Chins.jpg?imageSize=Medium&generatorName=Optigoaten
Var försiktig och maxa absolut inte chins mer, vila och gå till vårdscentralen! Det skulle kunna vara hjärtmuskelinflammation/hjärtsäcksinflammation. Med risk för dödlig utgång!
Var försiktig och maxa absolut inte chins mer, vila och gå till vårdscentralen! Det skulle kunna vara hjärtmuskelinflammation/hjärtsäcksinflammation. Med risk för dödlig utgång!
Skulle oxå föreslå det. Du bör iaf inte träna utan att med all säkerhet uteslutit en inflammation. Det är fan inte att leka med.
onebanan
2011-02-19, 11:56
brukar sådana inflammationer försvinna av sig själv?
Konstiga känslor i bröstet och kräkningar brukar vara en legitim anledning att ringa sjukvårdsupplysningen.
onebanan
2011-02-19, 12:05
Kräktes bara en gång för 3 dagar sen
onebanan
2011-02-19, 12:17
ska ej träna , men det känns redan deprimerande när man inte tränat på mer än en vecka...
hejhopp79
2011-02-19, 12:41
Jävla skit, nu blev jag nojig också. Har en lite molande smärta, knappt skönjbar i hjärt-trakten på senaste. Särskilt när jag tagit en snus på kvällen.
Har dock inget sjukdom och har inte spytt etc. Tränar också väldigt tungt nu så kanske är någon muskel. Känner för övrigt ingenting fast jag tränar tung styrketräning och HIIT, under själva träningen. Och båda belastar ju hjärtat rätt mycket
brukar sådana inflammationer försvinna av sig själv?
Det kan ta flera månader innan en hjärtmuskelinflammation har läkt ut. Chansa därför inte att träna efter ytterliggare en vecka om det känns OK, gå till vårdcentralen och förklara som det är, du är orolig för inflammation. Jag gjorde det för några månader sedan, dock med värre symptom. Fick sedan samma dag som besöket göra halsprov, blodprov och EKG.
Min läkare sa att man kan få liknande känsla om man ofta får sura uppstötningar, tänkte eftersom du kräkts, om magmunnen inte håller tätt eller liknande. Åk och kolla dig i vilket fall!
onebanan
2011-02-19, 13:12
I mittfall, låter symptomen farliga?
Hur mycket vill du lita på svaren från random folkk på internet, när ett enkelt telefonsamtal kan ge svar från någon som är utbildad?
Det kan vara halsbränna efter kräkningarna. Det kan också vara hjärtfel, eller AIDS.
Nu var det något år sedan sist, men jag har vid ett fåtal tillfällen känt av detta ett tag efter träning, vanligen dagen efter: http://en.wikipedia.org/wiki/Precordial_catch_syndrome . Vet jag inte hur väl det stämmer in på er, men tänkte posta detta ifall det liknar det ni erfarit. Det är ju inte nödvändigtvis något att oroa sig.
Med det sagt så är det aldrig något jag upplevt i samband med kräkning och illamående. Finns det oro över att det kan vara något värre, vare sig det är hjärtinflammation, hjärtfel eller något annat så tycker jag inte man ska dra sig från att kontakta läkare.
grimfish
2011-02-19, 13:35
Om du är orolig eller inte mår bra kan du alltid ringa till Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.
Träna på isf.
När han har spytt och har känningar i bröstet?
Dumt jävla råd av dig.
Bara en inflikning:
Min kompis (25år) kände för några månader sedan att det gjorde ont i hjärtat, men han ignorerade det
En månad senare dog han av hjärtstopp när han kollade på tv. Exakt vad som hände vet dom inte ..
Det är bättre att söka vård än att inte göra det.
hejhopp79
2011-02-19, 20:24
Nu var det något år sedan sist, men jag har vid ett fåtal tillfällen känt av detta ett tag efter träning, vanligen dagen efter: http://en.wikipedia.org/wiki/Precordial_catch_syndrome . Vet jag inte hur väl det stämmer in på er, men tänkte posta detta ifall det liknar det ni erfarit. Det är ju inte nödvändigtvis något att oroa sig.
Med det sagt så är det aldrig något jag upplevt i samband med kräkning och illamående. Finns det oro över att det kan vara något värre, vare sig det är hjärtinflammation, hjärtfel eller något annat så tycker jag inte man ska dra sig från att kontakta läkare.
Haha, ja det har nog alla haft som yngre. Har många kompisar som freakat p g a det :D
hejhopp79
2011-02-19, 20:25
När han har spytt och har känningar i bröstet?
Dumt jävla råd av dig.
Killen spyr någon dag sedan och känner någon dag efteråt en svårdefinierad "känsla" i bröstet. Skojar du?
Chansen att det är något verkligt farligt är MINIMAL. Däremot råder jag TS att ändå kolla upp det för säkerhets skull.
hejhopp79
2011-02-19, 20:26
Bara en inflikning:
Min kompis (25år) kände för några månader sedan att det gjorde ont i hjärtat, men han ignorerade det
En månad senare dog han av hjärtstopp när han kollade på tv. Exakt vad som hände vet dom inte ..
Det är bättre att söka vård än att inte göra det.
Lägg av med sådana här "skrönor" är du snäll, eller om det nu var vad som hände dig.
Det är för jävligt om man är det allra minsta hypokondriskt lagd
Nu tror jag iofs "ont i hjärtat" är en väldigt påtaglig smärta...
Min sambo som är sjuksköterska har stött på en kille i 20 årsåldern som har alla tecken på att ha haft en hjärtinfarkt.
Denne person har tränat och ignorerat just sådana symtom som nämns här i tråden. Vi har någon eller några stycken trådar på detta forum där killar gått och tränat med exempelvis ont i halsen/bröstet och som fått allvarliga komplikationer efteråt.
Det är lätt att tro att man är odödlig men konstiga smärtor i bröstet bör man kolla upp och man bör heller inte träna sjuk.
hejhopp79
2011-02-19, 21:09
Happ, får bli att gå till vårdcentralen i veckan då.
Ska dock byta vårdcentral för läkaren jag träffade senast jag gjorde allergitest är något av det värsta jag mött på. En brazilian som slog mig i magen det första han gjorde och sa att jag såg svullen ut. Jag skiter i att du är läkare, bara lägg ner typ.
onebanan
2011-02-20, 14:49
t.ex idag har jag inte känt av något, ska jag ändå gå o kolla imoron?
Doctor Snuggles
2011-02-20, 14:53
Jävla skit, nu blev jag nojig också. Har en lite molande smärta, knappt skönjbar i hjärt-trakten på senaste. Särskilt när jag tagit en snus på kvällen.
Har dock inget sjukdom och har inte spytt etc. Tränar också väldigt tungt nu så kanske är någon muskel. Känner för övrigt ingenting fast jag tränar tung styrketräning och HIIT, under själva träningen. Och båda belastar ju hjärtat rätt mycket
Låter som ångest. Men det skadar inte att göra en hälsokoll.
Killen spyr någon dag sedan och känner någon dag efteråt en svårdefinierad "känsla" i bröstet. Skojar du?
Chansen att det är något verkligt farligt är MINIMAL. Däremot råder jag TS att ändå kolla upp det för säkerhets skull.
Vad skulle jag skoja om?
Att säga att han ska gå och träna som om inget har hänt var helt enkelt ett väldigt dåligt tips av dig.
Du ser ju att flera personer i tråden känner någon som upplevt liknande saker där det visat sig leda till allvarligare komplikationer.
t.ex idag har jag inte känt av något, ska jag ändå gå o kolla imoron?
Ja såklart du ska, varför riskera något?
Tycker alltid (oftast) att man ska kolla upp smärtor som man inte känner igen, förutsatt att dom inte försvinner direkt eller är väldigt kortvariga.
onebanan
2011-02-22, 12:19
gick aldrig och kollade, då jag får inte får "ont", då jag skrev innan att jag kände av ngt det var allafall inget som varade länge. vågar man sig på gymmet nu då?
hejhopp79
2011-02-22, 12:46
Låter som ångest. Men det skadar inte att göra en hälsokoll.
Ja, snarare hypokondri skulle jag tro.
Hittade en tråd på Flashback med hundratals människor som pratade om smärtor i hjärttrakten. Alla var hypokondriker och hade inget fel på hjärtat ;) Sedan är det en annan sak som kan spela in. Har nämligen ett tics där jag pressar ut luften snabbt ur lungorna rytmiskt, som låter som ett astma-ljud liksom. Kan göra så 10 gånger på några sekunder. Misstänker att hjärt-ontet i själva verkar är en muskelsmärta av anspänningen som ticset för med sig i hela överkroppen. Eller att hjärtat påverkas av denna "hyper-ventilering" i tics-form. Jag har Tourettes
Ska iväg och köra HIIT snart. Om jag inte dör (ta i trä) och det inte försvinner helt om några dagar får jag väl masa mig iväg och kolla upp det. Jag var dock nyligen och gjorde blodtest för allergier (var laktosintolerant när jag var yngre) och de lyssnade på hjärta och andning men inget var fel.
hejhopp79
2011-02-22, 12:55
gick aldrig och kollade, då jag får inte får "ont", då jag skrev innan att jag kände av ngt det var allafall inget som varade länge. vågar man sig på gymmet nu då?
Med enorm sannolikhet är det absolut ingenting. Det vanligaste folk nojar upp sig över är bröstsmärtor, hjärta och hjärna. Känner du ingenting nu, varför skulle du inte träna? Ta det lungt och känn efter. Känns det okej så slappna av.
Skulle man inte träna för att man har ont i huvudet och tror man ska få hjärnblödning t ex skulle livet snabbt bli outhärdligt.
Som tidigare sagt. kolla upp det. symptomen för hjärtsjukdomar är diffusa...
Hjärtmuskelinflammation är dock relativt ovanligt kan jag meddela. Det finns däremot andra hjärtmuskelsjukdomar som är vanligare..
Har du någonsin kännt dig plötsligt kraftlös? alltså att du helt plötsligt inte har ork att utföra någonting?
onebanan
2011-02-22, 15:11
bara efter en rejäl måltid, eller efter något slags arbete, annars sällan..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.