handdator

Visa fullständig version : Är det någon som vet hur man räknar ut sitt betygssnitt inkl. kompletteringsbetyg?

Nina L
2011-02-19, 06:36
Härom dagen var jag på infoträff angående undersköterskeutbildningen som jag har sökt till. Sedan dess har tankarna malt på om att jag skulle kunna läsa till sjuksköterska istället och få en mer spännande utbildning, bättre lön och bättre arbetsvillkor. USK-utbildningen började kännas sopig som fan. Men när jag läste på om det bättre alternativet så vart ju frågan: "Har jag någon chans att komma in?". :confused:

Vaknade 05 idag och tänkte på framtiden... :Virro *cry* *gah!*

Hur man räknar ut sitt snittbetyg när man har betyg från Komvux också?
Hjälp mig så att jag kan sova längre imorgon!

För dig som gick ut gymnasieskolan före 2003
Behörighetskompletteringar: De kompletteringar som du gjort och behöver för att bli behörig, räknas alltid med.
Utbyteskompletteringar: De kompletteringar du gjort för att ersätta/byta ut ett tidigare betyg räknas med
Tilläggskompletteringar: De kompletteringar du gjort som kan läggas till för att höja meritvärdet räknas med.

Mitt snittbetyg från Komvux är: 18.85 (6 MVG, 2 VG)
Mitt snittbetyg från gymnasiet är: 16,05
(Eller 16,21 om man får ta bort Idrott & Hälsa - får man det?)

Mina Behörighetskompletteringar är:
Naturkunskap A: 4 --> Naturkunskap B: MVG
Jag har inga utbyteskompletteringar. Resten (5 MVG, 2 VG) är tilläggskompletteringar

För att läsa till Sjuksköterska behöver jag: 17.76, verkar det som.

Snela någon!

/Framtidsångest i arla morgonstund

Scratch89
2011-02-19, 06:59
Du räknar precis som vanligt. Eftersom du söker med kompletteringar söker du endast i en grupp, och det är den tredje där man räknar med tillägg.

Se till att få gjort högskoleprovet också, så kommer du lättare in tror jag. Man behöver ha runt 1,1 eller så här i Göteborg i alla fall, betydligt enklare att konkurrera då, eftersom man får ytterligare en grupp att härja i.

Nina L
2011-02-19, 07:14
Du räknar precis som vanligt. Eftersom du söker med kompletteringar söker du endast i en grupp, och det är den tredje där man räknar med tillägg.

Se till att få gjort högskoleprovet också, så kommer du lättare in tror jag. Man behöver ha runt 1,1 eller så här i Göteborg i alla fall, betydligt enklare att konkurrera då, eftersom man får ytterligare en grupp att härja i.Vadå precis som vanligt? Jag är på en tolvårings nivå när det kommer till räknande. Förstår absolut inte hur du menar. Vad skall jag göra med den informationen jag har? Jag har räknat så gott jag kan i första inlägget.

Scratch89
2011-02-19, 07:19
Jaha. :D
Men du lyckades ju räkna ut ditt snitt utan kompletteringar i första inlägget på något sätt? Du räknar på precis samma sätt, fast lägger till dina nya ämnen.

http://www.studentum.se/Raekna_ut_ditt_snittbetyg__d4766.html

Nina L
2011-02-19, 07:25
Jaha. :D
Men du lyckades ju räkna ut ditt snitt utan kompletteringar i första inlägget på något sätt? Du räknar på precis samma sätt, fast lägger till dina nya ämnen.

http://www.studentum.se/Raekna_ut_ditt_snittbetyg__d4766.html
Jo, men jag har ju sifferbetyg från gymnasiet och "dom där andra" från Komvux. Det är det jag inte fattar hur jag skall göra med.

Och så undrar jag om jag får ta bort Idrott & Hälsa. Minns att det sades så när jag gick på gymnasiet.

mij82
2011-02-19, 08:33
Det enklaste är väl att logga in på studera.nu, då slipper man allt räknande. :)

Tror det var 1.4 eller 1.3 för att komma in på SSK-utbildningen i Gbg i höstas iallafall, kanske var lägre nu på våren iofs. :) Kollade upp, 1.2 var på det HP för Gbg nu till vårterminen.

Nina L
2011-02-19, 08:43
Det enklaste är väl att logga in på studera.nu, då slipper man allt räknande. :)
"Inom några dagar får du ett brev, med en PIN-kod, skickad till din folkbokföringsadress." *cry*