Visa fullständig version : Hur klarar ni hungern ?
Jag har gått ner ca 16 kilo på 13 månader genom att ha ett litet kaloriunderskott varje dag utom en ätardag i veckan då jag äter lite mer på kvällen, de första 10 kilona gick väldigt enkelt. Ganska enkelt iaf, nu måste jag vara helt konsekvent gällande kalorierna, köra lite cardio 10-20 minuter om dagen + det jag lyfter på gymet i vikter.
Senaste månaderna har hungern vid sängående varit ganska jobbig, kan ligga i timmar med svår hunger, i bland äter jag. ibland inte.
Äter ca 1800 kilokalorier per dygn och mitt behov vid relativt låg aktivitetsgrad med lite lätt träning är ca 2400 kilokalorier. Väger ALL mat så kalorimängden är ju inte fel utan hunger är väll helt enkelt olika... Hur har ni andra med hungerproblem gjort under viktnedgång ?
Jag har ca 5 kilo kvar att gå ner så det är ju en hel del veckor kvar. *rolleyes*
coolboynesko
2011-02-18, 22:07
Sen jag började med PF har jag i stort sätt inte varit hungrig!
Har man långa perioder utan mat kommer man tillslut förbi hungern så länge den inte triggas av lukter osv.
Blir du riktigt hungrig kan du dricka en massa vatten för att fylla buken, slicka i dig lite krydda eller salt eller något för att lura magen att du åt. Fungerar för mig i värstafall
StampChamp
2011-02-18, 22:18
Samma här, har inte heller några problem sen jag började köra PF.
Jag köpte faktiskt tuggummi i eftermiddags efter att av en slump ha ätit en superseg proteinbar jag fick tugga massor för att äta upp, då tänkte jag att om man tuggar mycket lurar man magen lite :-)
Skall testa vattenmetoden också ! , just i dag har jag nu ätit 1530 kilokalorier för att ha lite i "reserv".
Ristretto
2011-02-18, 22:23
+1 Så länge jag sover ordentligt på nätterna, lägger mig i tid vill säga, är jag i stort sett aldrig hungrig under fastetimmarna heller. Sen gör ju såklart ett konstant underskott att man till slut börjar känna sig sugen på nåt lite nu och då. Men aldrig så att det blir jobbigt att stå emot.
champion
2011-02-18, 22:25
vad är pf?
PF känns som en lite för stor och ny och okänd grej för mig att hoppa på såhär i slutet av en deff. Har läst massor inlägg i PF-tråden men inte direkt sett någon skriva om resultatet i muskelmassa och fettprocent.
* Proteinrik mat
* Undviker flytande föda
* Mättande livsmedel
* Grönsaker
* Periodisk Fasta
* Grönt Té
* Aktivera sig
* Meditera
500kcal underskott max, och försöker få in Prot,fett,kolh i alla mina måltider.
Te, Vatten, Fun light, Tuggummi, Stor sallad, Halsa krossade tomater, Proteinfluff, Tonfisk
Det som funkar bäst för mig är när jag trycker i mig massa vatten på kort tid. Sedan precis efter det tar jag ett glas med en god fun light smak. Vill inte få i mig allt för mycket sötningsmedel och det goda kommer sist :)
Drog i mig 1 liter fun light under en ganska kort period en gång och fick en bra mättnadskänsla och sötsuget försvann. Men jag personligen mår inte bra av för mycket aspartam.
vad är pf?
Periodisk fasta
Peppeskrot
2011-02-18, 22:40
Dela upp dagens matintag så att du har en del kvar att ta före sänggående. Dryga ut middagen med kokt brocolli - det fyller ut bra (35-40 kcal/100 gr).
Ett kokt ägg tar också udden av de värsta hungerkänslorna.
coolboynesko
2011-02-18, 22:41
vad är pf?
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
Bit ihop, det släpper efter ett tag. Samt se till att få i dig mat med god kvalitet när du väl äter.
Kokt ägg
Tuggummi
aktivitet
musik
proteinfluff
fun light
Coca cola zero
Alla räddare i nöden. Känner dock nästan aldrig hunger längre.
Har ett kaloriunderskott på ca 1200k om dagen, hungern stoppar jag med massor av vatten, och envishet :P
* Proteinrik mat
* Undviker flytande föda
* Mättande livsmedel
* Grönsaker
* Periodisk Fasta
* Grönt Té
* Aktivera sig
* Meditera
Att undvika flytande föda lärde jag mig för några månader sedan, det funkar helt enkelt inte att ta en proteindrink jämfört med kyckling+ris+grönsaker.
Periodisk fasta.. Det är nästan "jobbigt" att äta ;)
Sent from iPhone
Personligen så har jag inte några större problem att klara hungern men om det skulle bli allt för överjävligt så brukar jag ta en lite mer kål till maten och kanske lite mer protein.
Det skadar inte allt för mycket rent kalorimässigt och om magen mår bra så mår mannen bra.
Periodisk fasta här också så blir väldigt sällan hungrig. Äter nästan bara protein och fett. Proteinfluff är bra också.
Periodisk fasta här också så blir väldigt sällan hungrig. Äter nästan bara protein och fett. Proteinfluff är bra också.
Is the shit, sedan jag började med PF så kommer jag nog förmodligen aldrig gå tillbak till flera små måltider.
Jag är aldrig hungrig nå mera, även fast jag ligger på diet.
Om man fick se lite före/efter resultat med bilder på de som börjat med PF och det verkade ge något skulle jag också tänka mig att testa.
Hur många professionella byggare använder sig av PF ?
Baboom (Andreas Engström) är en.
Beror iofs vad du menar med professionell. Du syftade kanske på någon som tjänar sitt leverne på detta?
Skulle misstänka att Baboom tjänar iaf en del av sin inkomst pga att han just sysslar med BB och marknadsför sig.
Annars kan du gå in på leangains.com och kolla resultaten av de klienter som Grandmaster haft.
Själv kan jag ju nämna att jag bara har goda erfarenheter av PF på diet. Lätt att hålla dieten och styrkan och musklerna verkar stanna kvar bättre än vid andra upplägg.
Galningen
2011-02-24, 16:24
Biter ihop. Allt sitter i huvudet.
Går man hungrig och äter normalt eller till och med deffar, så äter man antingen fel tidpunkter eller fel mat eller för mycket/lite dom gångerna man äter, man ska inte behöva gå hungrig bara för man deffar.
Funkar verkligen tuggummi? All tuggande gör mig hungrig.
Eddie Vedder
2011-02-24, 16:37
Funkar verkligen tuggummi? All tuggande gör mig hungrig.
Du svarar ju själv på frågan ;) Blir du hungrig funkar det inte.
gick själv ifrån 110-90 på 12 veckor och åt riktig mat och var aldrig hungrig under tiden. Ät lågkolhydrats kost och öka på fett på protein så blir du inte hungrig :)
Kämpar för att gå UPP i vikt just nu med periodisk fasta (två mål per dag), går ner istället :D
Kämpar för att gå UPP i vikt just nu med periodisk fasta (två mål per dag), går ner istället :D
Lämnade PF just av denna anledning. Det var svårt att gå upp i vikt :P
Pansartax
2011-02-24, 17:22
Har aldrig haft nån hunger att tala om direkt, men har alltid haft en bra aptit.
Så kan väl säga att jag föddes med det på sätt och vis.
collieweed
2011-02-24, 17:29
Liten frukost
liten lunch
STOR middag efter träning (för mig personligen är det viktigt att få bli riktigt riktig mätt, iaf en gång om dagen även om jag ligger på -kalorier)
PF låter inte som något för mig, möjligtvis just nu när jag vill gå ner i vikt men att köra lite cardio och lite på skoj med vikter fungerar så bra för mig att jag inte ser någon nytta alls med att gå ner snabbare, tränar jag för hårt tappar jag nästan 1 kilo per vecka vilket är mer än de ca 0,5 som känns lagom för mig. Sen har jag inte mer än 3-4 kilo kvar att gå ner innan jag väger 80 kilo på 185 centimetrar så det känns inte som läge att dra igång en PF period nu på slutet. Jag har ganska svårt att lägga på mig fett om jag äter relativt normalt och tränar 2-3 dagar i veckan eller mer och framöver kommer jag satsa på att försöka ( trots min höga ålder) lägga på mig ett halvkilo muskler per år.
Så länge du får det att funka kan det ju kvitta när du äter :)
Sen behöver man självklart inte se det som att antingen kör man PF fullt ut eller struntar i det helt. PF är ett exempel på att man kan vara mer flexibel med kosten än vad många tror.
Själv körde jag intervallträning på morgonen 2 dagar i veckan och åt 5 ägg o lite broccoli efteråt vilket ju "sabbade" fastan de dagarna.
Sen vill jag påstå att du knappast är speciellt gammal för att bygga muskler. Man kan bygga muskler i alla åldrar och skillnaden i förutsättningar du har nu gentemot om du börjat när du var 25 är inte speciellt stora.
Tror nog du kan lägga på dig rätt mycket mer än ett halvt kg muskler om året om du inte redan lagt på dig en massa muskler tidigare, vilket jag antar att du inte har.
Jag dricker rätt mkt vatten, speciellt när jag äter. Det hjälper en hel del i längden för hålla hungern borta. Har testat tuggummi och det gör saken värre. Kaffe o Te funkar utmärkt med. Cola Zero tycker jag personligen är för lömsk. Den gör mig mer hungrig.
Men.. det är vad som funkar för mig. Testa dig fram vad som funkar. Du hittar nåt som funkar för dig med.
Blir du hungrig av coca cola zero. Skumt.
Hur mycket dricker du?
(Inte kritisk, extremt nyfiken endast.)
koffein_beroende
2011-02-24, 19:17
Lightläsk och gurka med aromat räddar mig iallafall.
Cerberus
2011-02-25, 20:32
mindre underskott, refeeds(högt intag av kolisar en dag), ta en paus på kcal-balans. hjälper mer på lång sikt detta. Personligen blir jag grymt hungrig om jag har för stora underskott men klarar lättare av mindre underskott under längre tid.
Massvis med grönsaker borde väl hjälpa till. Sedan att titta över kosten och se till att man äter så snåla och mättande alternativ som möjligt.
En rejäl hög med broccoli som någon nämde till måltiderna tex:
Broccoli
NÄRINGSVÄRDE PER 100 GEnergi 29,3 kcal
Tuggummi och kaffe.
+1
Hungern är egentligen inget problem, snarare suget som uppstår efter man väl ha börjat käka. Under fastan är jag inte heller speciellt sugen på något.
Efter att ha tagit till mig råden här och varit lite mer seriös senaste veckan kan jag säga att problemen med hunger om kvällar och nätter helt försvunnit.
Det sämsta sättet att leva med kaloriunderskott är att byta ut en eller flera måltider om dagen mot en proteindrink, då kommer hungern och orkeslösheten som ett brev på posten för min del i alla fall !
Bra bukfylla som mättar länge är grönsaker, de dära frysta grönsaksmixarna på Lidl har jag stor nytta av ! innehåller bara 35 Kcal per hekto så tre hekto grönsaker tillsammans med en fiskfile i ugnen blir en bra måltid på ca 360 Kcal.
Havregrynsgröt eller filmjölk med fruktmusli är långtidsmättande, billigt snabbt och enkelt att laga till.
Omelett med lättmjölk, hackad tomat och lite nerskuren kalkon eller skinka är också rätt bra.
Man blir lite mindre gnällig av att dieta då man lär sig göra det som krävs för att nå sina mål utan att gnälla, det är faktiskt bara att bita ihop, hålla käften och träna !
Man blir lite mer disciplinerad,fokuserad,målinriktad och konsekvent om man har lite svåra perioder man övervinner.
Pansartax
2011-02-26, 16:19
Bra bukfylla som mättar länge är animaliskt protein ;)
OneManArmy
2011-02-26, 16:26
Cola zero och kaffe.
Tuggumin har jag nåt beroende av.
Kan käka två påsar extra på en förmiddag utan problem.
Cola zero och kaffe.
Tuggumin har jag nåt beroende av.
Kan käka två påsar extra på en förmiddag utan problem.
Magras incoming?!
Blir du hungrig av coca cola zero. Skumt.
Hur mycket dricker du?
(Inte kritisk, extremt nyfiken endast.)
Brukade bli ca 2 liter om dagen.
Jag gillar vara hungrig under diet, det är då jag känner att jag gör rätt och att jag kommer tappa vikt. Konstigt eller inte men det är då jag känner mig smal. Var mätt för mycket i början det gillade jag inte alls, kändes fel.
Jo lite hungrig skall man allt vara, det skall inte vara för lätt !
OneManArmy
2011-02-26, 18:20
Magras incoming?!
Exakt.
Därför är tuggumin inte en bra ide för mig
Inge Enveten
2011-02-26, 19:17
Problemet för mig är just att jag inte klarar hungern. Måste äta. Är jag hungrig kan jag inte plugga och jag måste plugga.
Någon med lösningar till mitt problem?
Sen så påverkar hungern också sömnen, alla vet hur lätt man pluggar efter en natts rubbad sömn.
RockyBalboa : Men hur lågt ligger du i kalorier då ? Kanske är så att det krävs flera åtgärder för dig för att det skall fungera ?
*Bränn 200Kcal EXTRA utöver det nuvarande på cardio och ät också dessa 200 i ren mat, kanske hjälper lite.
*Byt ut matvarorna, testa andra typer som DU blir mer och längre mätt av.
*Sänk dina krav med 100Kcal per dygn, det kanske är värt att gå ner lite långsammare och kunna äta 100 Kcal mer per dygn för just dig ?
@RockyBalboa: Prova o köra PF om du inte redan gör det. Ja e me student(univ.) o de funkar perfekt för mig. Visst att man kan vara hungrig innan lunch, men det var mest de första veckorna. Men kaffe dämpar min hunger hur bra som helst, mycket bättre än bara vatten. Jag ligger på ca 500kcal i underskott.
Inge Enveten
2011-03-01, 22:21
Tack för tipsen grabbar. Kör redan på PF. Börjat med cardio nyligen. Tror att sömnproblemen till viss del beror på just faktiskt en hög koffeinkonsumtion som sker just under dagen när jag pluggar så mer koffein är lite kontraproduktiv vad gäller lösningen av sömnproblemet.
Innan lunch är faktiskt alltid lugnt vad gäller hunger. Det är under dagen jag börjar tänka på nästa måltid och senare framåt kvällen när jag försöker somna som hungern är jobbig. Funderar nästan på att kanske fasta 2h extra vid lunch eftersom att hungern inte är några problem efter uppvaknande utan snarare framåt dagen och senare på dagen.
Jag kan inte heller somna hungrig, så jag ser till att äta en kesella som kvällsmål en liten stund innan läggdags. Mättar väldigt bra faktiskt.
Mauriice
2011-03-02, 01:34
Timmarna mellan frukost och lunch är de jobbigaste för mig. Har börjat köra med äpplen som mellanmål, funkar faktiskt hur bra som helst.
Det där vissa säger om att dricka mycket vatten funkar inte alls för mig, blir bara ännu mer hungrig.
Långsmal
2011-03-04, 22:58
PF låter inte som något för mig, möjligtvis just nu när jag vill gå ner i vikt men att köra lite cardio och lite på skoj med vikter fungerar så bra för mig att jag inte ser någon nytta alls med att gå ner snabbare, tränar jag för hårt tappar jag nästan 1 kilo per vecka vilket är mer än de ca 0,5 som känns lagom för mig. Sen har jag inte mer än 3-4 kilo kvar att gå ner innan jag väger 80 kilo på 185 centimetrar så det känns inte som läge att dra igång en PF period nu på slutet. Jag har ganska svårt att lägga på mig fett om jag äter relativt normalt och tränar 2-3 dagar i veckan eller mer och framöver kommer jag satsa på att försöka ( trots min höga ålder) lägga på mig ett halvkilo muskler per år.
Om du inte är typ 60 år borde du kunna lägga på dig en bra bit över 0,5kg/år utan att lägga på dig onödigt mkt fett. 2-3 kg borde vara ganska lätt. Men du kanske inte vill gå upp mer?
Om du inte är typ 60 år borde du kunna lägga på dig en bra bit över 0,5kg/år utan att lägga på dig onödigt mkt fett. 2-3 kg borde vara ganska lätt. Men du kanske inte vill gå upp mer?
Har du själv gått upp 2-3 kilo muskler per år ? :-) , visst, första året kanske - sen börjar det gå långsammare för de flesta av oss, hur många som har tränat i 5år har 12,5 kilo extra muskler på sig jämfört med de kilona de hade när de började träna? jag säger inte att det inte går jag säger bara att det av olika anledningar inte brukar bli så mycket muskelmassa trots allt.
Själv är jag dessutom 34år vilket inte är något plus, men självklart skall jag göra mitt bästa.
RobbanColeman
2011-03-07, 07:31
När man börjar bli lite hungrig, ja då äter man. Så enkelt var det. Jag pratar om deff nu. Att banta ner sig är ngt annat.
Jag pratar om deff nu. Att banta ner sig är ngt annat.
(Att banta är alltså något annat än att deffa? Lingvistisk krumbukt?)
Kaffe/te tycker jag är evig räddare i nöden mot hunger. Dessutom så blir det så att man sätter sig och tar tag i saker man behöver göra efter man tagit en kopp. Det i sin tur håller hungern borta. Bra fråga vilket som är hönan och ägget i det sambandet...
Problemet för mig är just att jag inte klarar hungern. Måste äta. Är jag hungrig kan jag inte plugga och jag måste plugga.
Någon med lösningar till mitt problem?
Sen så påverkar hungern också sömnen, alla vet hur lätt man pluggar efter en natts rubbad sömn.
Axons mirakelnudlar? :D
Axons mirakelnudlar? :D
Du menar Sids...!
Sent from iPhone
RobbanColeman
2011-03-14, 14:04
(Att banta är alltså något annat än att deffa? Lingvistisk krumbukt?)
Kaffe/te tycker jag är evig räddare i nöden mot hunger. Dessutom så blir det så att man sätter sig och tar tag i saker man behöver göra efter man tagit en kopp. Det i sin tur håller hungern borta. Bra fråga vilket som är hönan och ägget i det sambandet...
Varför är ni hungriga, jag menar lite svag hunger infinner sig, då äter man ju.
Mat är räddaren i nöden mot hunger, inget annat, inte om man deffar! Jag menar vad är det ni vill "deffa" bort egentligen?
slimjim10
2011-03-14, 22:14
Ät MASSVIS med grönsaker till måltiderna, och mellan måltiderna om du nu skulle bli hungrig där. Med grönsaker menar jag inte sallad och gurka som är 90% vatten typ, utan grönsaker som brockoli, blomkål, morot etc. Det mättar bra och har väldigt lite Kcal.
Pretorian
2011-03-15, 07:47
Exemepel på bra grönsaker är de frysta paketen som tex heter Sommargrönsaker. Åt mängder av dessa igår tillsammans med lite panerad torsk.. mmm
grönsaker, fluff, gröt, sen tycker jag att de mättar mera om man tex slänger i nötter i gröten/kvargen, eller om man har tex jordnötssås eller ost på kycklingen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.