handdator

Visa fullständig version : Kokt eller rökt skinka?

Crystal
2003-11-20, 19:18
Som ni ser... min fråga är : kokt eller rökt skinka?

Vilken av dem är bättre vid olika tillfällen?

Någon skillnad på GI? vilken har lägst isf?

Övriga synpunkter?

tack.

z_bumbi
2003-11-20, 19:29
I en pastasås med grädde, lök och oregano skulle jag välja en rökt även om jag inte är så förtjust i rökt mat förövrigt, annars väljer jag nog kokt skinka. Snart är det jul och då ska jag frossa. :eating:

Ingen av skinkorna har nog något uppmätt gi värde då man måste få i sig 50 g kolhydrater av ett livsmedel för att kunna mäta ett sådant.

King Grub
2003-11-20, 19:40
Jag tycker rökt är godast. Om man köper plastinpackad skinka i kyldisken bör man vara medveten om att dessa innehåller nitrit.

GI används för att mäta kolhydraternas effekt på blodsockret. Skinka innehåller så gott som inga kolhydrater, och har därför inget GI.

Crystal
2003-11-20, 19:42
Originally posted by King Grub
Jag tycker rökt är godast. Om man köper plastinpackad skinka i kyldisken bör man vara medveten om att dessa innehåller nitrit.

Nitrit? Och får man fråga vad det är? :]

För jag köpte nyss plastinpackad rökt skinka från kyldisken med 3g fett 20g protein :]

kharon
2003-11-20, 19:44
Rökt är betydligt godare!!

King Grub
2003-11-20, 19:51
Originally posted by zPHERE

Nitrit? Och får man fråga vad det är? :]

För jag köpte nyss plastinpackad rökt skinka från kyldisken med 3g fett 20g protein :]

Nitrit används som livsmedelstillsats huvudsakligen för att förhindra tillväxt av bakterien Clostridium botulinum. Det kan omvandlas till nitrosaminer i kroppen och är bevisat tumörframkallande.

Nitrosaminer räknas till de kraftfullare carcinogenerna. De kan både finnas färdiga i födan och bildas i magsäcken vid tillförsel av nitrat/nitrit och aminosyror/protein. Ökad risk för cancer av nitrosaminer har påvisats av Bartsch et al (1). Förekomsten av dessa ämnen i mat har påvisats av andra författare (2, 3). Bildning av nitrosaminer i kroppen har likaså påvisats (4, 5, 6).

1. Bartsch H, Montesano R: Relevance of nitrosamines to human cancer. Carcinogenesis 5, 1381-1393, 1984.

2. Havery D C, Fazio T: Human Exposure to Nitrosamines from Foods. Food Technology 39, (1), 80-83, 1985.

3. Scanlan R A: Formation and occurrence of Nitrosamines in Food. Cancer Research (Suppl. 5) 43, 2435s2440s, 1983.

4. Bellander T et al: Formation of N-Mononitrosopiperazine in the Stomach and Its Ecxretion in the Urine efter Oral Intake of Piperazine. Toxicology and Applied Pharmacology 80, 193-198, 1985.

5. Bellander T et al: Excretion of N-Mononitrosopiperazine in Urine in Workers Manufacturing Piperazine. International Arehives of Occupational and Environmental Health, 60, 25-29, 1988.

6. Sander J, Seif F: Bacterielle Reduction von Nitrat im Magen des Menschen als Ursache einer Nitrosamin-Bildung. Arzneimittel-Forschung 19, 1091-1093, 1969.

Det är E250 det är frågan om, och det finns tillsatt i så gott som ALLA charkuterivaror, sanslöst nog. :( Sådan skinka är inget man bör basera sitt proteinintag på.

Berry
2003-11-20, 21:25
Där ser man. Fortfarande lär man sig något nytt varje dag. Och där rök min älskade rökta skinka :(

Diana
2003-11-20, 23:30
nitrit e juh fiskavföring? min syrra brukar mäta nitrithalten i akvariet för o se om fiskarna bajsar för mkt(får för mkt mat)hmmm..nu blir man förvirrad:confused:

Sverker
2003-11-21, 07:00
Det stämmer Diana. Det proteinet fiskarna äter från fodret blir till avföring och nitrit och nitrat.
Nitritet är ett gift och synnerligen effektivt mot bakterier som Clostridium. Det är därför man saltar charkvaror med nitritsalt så ingen skall få botulism av Clostidiun Botulinum eller matförgiftning av Clostridium perfringens.

Samtidigt är det nitriten som ger den ljus rosa färgen åt skinkan.

Nitrit tillsattsen är hårt reglerad och ni kommer inte att bli förgiftade så länge ni äter normala mängder skinka.

Extra C-vitamin hindrar bildningen av nitrosaminer från nitrit i magen. Kan vara nyttigt att veta.

Ozz
2003-11-21, 08:22
Originally posted by King Grub

Nitrit används som livsmedelstillsats huvudsakligen för att förhindra tillväxt av bakterien Clostridium botulinum. Det kan omvandlas till nitrosaminer i kroppen och är bevisat tumörframkallande.

Men hellre cancerframkallande nitrit istället för botulingift eftersom det är den giftigaste man känner till. En tesked botulingift räcker för att döda hela sveriges befolkning (teoretiskt då).

King Grub
2003-11-21, 11:03
Originally posted by Ozz

Men hellre cancerframkallande nitrit istället för botulingift eftersom det är den giftigaste man känner till. En tesked botulingift räcker för att döda hela sveriges befolkning (teoretiskt då).

Det är synd att allting slutar med ett val mellan pest och kolera. ;)

Diana
2003-11-21, 11:54
ahaa då blev man några kunnskaper rikare då:thumbup: