handdator

Visa fullständig version : Variation och Antal Reps..?

lurre86
2011-02-18, 21:26
Till den stora frågan som så gärna diskuteras fram och tillbaka... Skulle nu vilja reda ut lite, och få svar av er som kan och vet=)

Nu kör jag efter zumbis 3 dagars program.. Där är dom flesta övningar 8 reps..
Jag ökar vikterna så ofta jag kan såklart.. Men nu till frågorna.. behöver jag redan nu variera antal reps? Har tränat snart 3 månader?

Vad är bäst för volym? Talade med en kille på gymet han rekommenderade att köra ca 10-12 för absolut bästa volym..

Så vad säger ni??

Hur många reps är bäst för volym?
Och bör man redan efter 3 månader variera reps antalet?

Kom nu gärna med bra tips tack=)

Sundqvist
2011-02-18, 21:31
Brukar sägas att hypertrofi är = 8-12 reps

lurre86
2011-02-18, 21:31
Brukar sägas att hypertrofi är = 8-12 reps

okej, men e ju ändå ganska stor skillnad på 8 och 12=)

Sundqvist
2011-02-18, 21:32
Mixa och hitta vad som funkar bäst för dig :) alla reagerar olika :) vissa växer jätte bra på 8or, andra på 12er, allt handlar om att chocka kroppen

lurre86
2011-02-18, 21:35
Mixa och hitta vad som funkar bäst för dig :) alla reagerar olika :) vissa växer jätte bra på 8or, andra på 12er, allt handlar om att chocka kroppen

okej.. men bör jag variera antal reps redan nu efter 3 månader?

chockas inte kroppen bara genom att jag höjer vikter???

Eller skulle jag tex kunna köra

vecka 1
8 reps
x
vila
x
vila
x
vila
vila

12 reps
vecka 2

x
vila
x
vila
x
vila
vila

spoon
2011-02-18, 21:35
Blir du starkare?
Blir du större? (Tar iofs tid)

Är tråkigt så går det ju att köra andra scheman eller att gå ned till 5x5 eller 4x6 i huvudövningarna men så länge som det funkar så funkar det ju. If it aint broken dont fix it.

Sundqvist
2011-02-18, 21:36
Kör på ett schema i några veckor mellan 8-12 veckor, sen byt till ett annat schema, alt byt övningar :) så märker du hur du växer =)

benacii
2011-02-18, 21:37
jag brukar variera under passet. tycker det är skitkul att börja på lite lättare 8-12 sen öka vikten hela tiden tills jag klarar typ 2. har funkar skitbra hittils då jag börjat öka varje vecka i t.ex hantelpress och benpress där jag just kör så. borde kanske prova det på ryggen, där jag inte ökat någonting? :)

lurre86
2011-02-18, 21:44
Blir du starkare?
Blir du större? (Tar iofs tid)

Är tråkigt så går det ju att köra andra scheman eller att gå ned till 5x5 eller 4x6 i huvudövningarna men så länge som det funkar så funkar det ju. If it aint broken dont fix it.

jo de blir jag ju i dom flesta övningar.. Står still på underarmsträning med kabelhandtag.. trögt som tusan...

Nee 3 månader ingen större skillnad..

rooz
2011-02-18, 21:49
Man får pröva sig fram. Men äter man sitt protein, tränar hårt och sover ordentligt så blir du stor & stark, det tar tid.

Men ge det tid, man bygger inte en kropp över 2 veckor. Man bygger den hela livet.

coolboynesko
2011-02-18, 21:49
de var inget :PP:P:P:

lurre86
2011-02-18, 21:51
Man får pröva sig fram. Men äter man sitt protein, tränar hårt och sover ordentligt så blir du stor & stark, det tar tid.

Men ge det tid, man bygger inte en kropp över 2 veckor. Man bygger den hela livet.

jo de förstår jag=)

men eftersom jag är så pass mkt nybörjare så kan man ju försöka lära sig av er å inte göra så mkt misstag...=)

benacii
2011-02-18, 21:51
Varför ska man variera antalet reps?

för att kroppen vänjer sig efter ett tag med samma repsantal. man vill chocka kroppen liksom. därför kan det vara bra att byta schema "once in a while" oxå

lurre86
2011-02-18, 21:53
men som mig då som tränat snart 3 månader, bör jag byta övningar ? eller bara ändra reps lite då och då?

eller ingeting?

rooz
2011-02-18, 21:53
jo de förstår jag=)

men eftersom jag är så pass mkt nybörjare så kan man ju försöka lära sig av er å inte göra så mkt misstag...=)

Misstaget jag gjorde var att inte ge ALLT. Att gå på sparlåga när jag tränade..

Idag finns det ett läge, fullt ös. Det tror jag hjälpte mig mer än alla PF-upplägg, MM2k scheman och hög-volym scheman.

Anders The Peak
2011-02-18, 21:55
Varför laborera när det fungerar och tre månader är relativt kort tid. Det du kan göra är att du lägger till någon övning där du känner att du klarar mer i dagsläget. Det viktiga är att du känner att du utvecklas.

lurre86
2011-02-18, 22:13
Varför laborera när det fungerar och tre månader är relativt kort tid. Det du kan göra är att du lägger till någon övning där du känner att du klarar mer i dagsläget. Det viktiga är att du känner att du utvecklas.

ne de e klart...

kanske jag som har för höga krav.. hade bara hoppats att de skulle synas lite iallfall efter 3 månader.

Zorban
2011-02-18, 23:03
Kroppen lägger väl knappt på sig någon muskelmassa de första två månaderna? Utan det är mest rekrytering/CNS-anpassningar då.

Rikard Jansson
2011-02-18, 23:08
Misstaget jag gjorde var att inte ge ALLT. Att gå på sparlåga när jag tränade..

Idag finns det ett läge, fullt ös. Det tror jag hjälpte mig mer än alla PF-upplägg, MM2k scheman och hög-volym scheman.

+1, grymt viktigt att faktiskt ta i som fan

lurre86
2011-02-18, 23:48

jo absolut de gör jag... kör ju tills de inte går längre....

Fishey
2011-02-19, 11:44

Antar att ni menar att gå till fail när ni "tar i som fan", rätta mig om jag har fel.

Är det verkligen så? Är det inte bättre att vara 1-2 reps från fail för hypertrofi?

benacii
2011-02-19, 11:46
Antar att ni menar att gå till fail när ni "tar i som fan", rätta mig om jag har fel.

Är det verkligen så? Är det inte bättre att vara 1-2 reps från fail för hypertrofi?

du kan ju endå ta i som fan på dom sista 1-2 repsen före fail

Fishey
2011-02-19, 12:01
du kan ju endå ta i som fan på dom sista 1-2 repsen före fail

självklart kan man det, men det känns som att de menar att man ska gå till fail. det var ju därför jag skrev "rätta mig om jag har fel" :)

Anders The Peak
2011-02-19, 13:19
Kroppen lägger väl knappt på sig någon muskelmassa de första två månaderna? Utan det är mest rekrytering/CNS-anpassningar då.
Det är fel kroppen lägger på sig muskelmassa från scratch men det tar tid för att få synliga resultat. Men oftast lägger man på ca 38% muskelmassa på överarmen på 6-12 veckor.

Zorban
2011-02-19, 14:25
Det är fel kroppen lägger på sig muskelmassa från scratch men det tar tid för att få synliga resultat. Men oftast lägger man på ca 38% muskelmassa på överarmen på 6-12 veckor.
Oki, bra att veta :-) Alltid hört att det tar iaf någon månad innan det verkligen kommer igång.

Leifallan
2011-02-19, 18:58

Till en viss nivå. Många skulle få betydligt bättre resultat om dom inte hela tiden gick till fail heller.

Zoidy
2011-02-19, 23:12
till en viss nivå. Många skulle få betydligt bättre resultat om dom inte hela tiden gick till fail heller.

+1

Kimball
2011-02-20, 00:11
Till en viss nivå. Många skulle få betydligt bättre resultat om dom inte hela tiden gick till fail heller.

+1!

Körde själv till konstant failure i de flesta set många år utan några super-resultat förutom de första åren såklart.

Nuförtiden försöker jag istället jobba för progression genom att köra några få "ordentligt tunga arbetsset" och enbart något set till failure under passet, iochmed detta tycker jag mig se förbättringar igen för första gången på några år. Gått alldeles för kort tid för min del för att våga ropa hej än, men det känns mycket roligare att höja vikter / reps varje pass igen istället för att nöta till failure på samma vikt hela övningen/passet igenom.

Kroppen känns även mycket fräschare efter passen. Inte sagt att man inte ska ta i för kung och fosterland såklart, men konstant failure kan säkerligen vara kontraproduktivt även om det funkar för vissa, som med det mesta annat inom styrketräning.

Ang. repsantal tror jag tradigt nog 1-12 är lagom, färre reps i de "större" övningarna och fler i "mindre" isoleringsövningarna tex.

Zoidy
2011-02-20, 00:32
Har exakt samma erfarenhet som du Kimball, körde till fail varje set i många övningar första tiden som jag gymmade, stod still på 60 kg i bänkpress i åtminstone ett halvår innan jag kunde höja till 62.5. Pinsamt, minst sagt. Har fått enormt mycket bättre utveckling i varje övning sen jag slutade gå till fail i allting, man orkar mer i övningarna som kommer efter också, vilket jag ser som ett stort plus. Tycker det gör mycket att variera antalet reps och set i övningarna man kör också, så att man tex kör perioder med 10or, perioder med 5or osv. Känns lite kliché, men ja, chockar musklerna lite grann.

hajen
2011-02-20, 01:47
Hur lägger ni upp de här perioderna och hur länge behöver man ha tränat innan man överhuvudtaget ska börja tänka på sådant?

Zoidy
2011-02-20, 02:10
Sålänge du utvecklas behöver du väl inte ändra på nåt, stagnerar du så får du ändra lite på ditt upplägg

hajen
2011-02-20, 11:02
Nej en så länge går det framåt, så kan nog köra på som tidigare ett tag till. Periodisering är alltså till för att bryta stagnation?

mikaelj
2011-02-20, 11:08
Ang. repsantal tror jag tradigt nog 1-12 är lagom, färre reps i de "större" övningarna och fler i "mindre" isoleringsövningarna tex.

Man kan även justera setvilan också. Det är en parameter man sällan ser i "högrep mot lågreps"-diskussionen. Det handlar snarare om densitet (arbete per tid) än högrep i sig.

Kimball
2011-02-20, 15:03
Man kan även justera setvilan också. Det är en parameter man sällan ser i "högrep mot lågreps"-diskussionen. Det handlar snarare om densitet (arbete per tid) än högrep i sig.

Absolut. Att tex köra basövningarna tyngre med längre vila (2-4 min?) och de mer isolerande övningarna med kortare vila (0.5-2 min?) borde väl i teorin kanske ge det bästa av två världar?

Zoidy
2011-02-20, 20:56
Nej en så länge går det framåt, så kan nog köra på som tidigare ett tag till. Periodisering är alltså till för att bryta stagnation?

Om du är nybörjare och håller på med 5*5 tex tycker jag det känns onödigt att harva mellan olika upplägg osv bara för variations skull, om du fortfarande utvecklas. Märker du att det börjar stå still i en övning så får du ändra nåt, ökar du hela tiden finns det inte så stor mening, då händer ju redan det som du skulle använt variation för att åstadkomma

mikaelj
2011-02-20, 21:00
Absolut. Att tex köra basövningarna tyngre med längre vila (2-4 min?) och de mer isolerande övningarna med kortare vila (0.5-2 min?) borde väl i teorin kanske ge det bästa av två världar?

Japp, det tror jag med. Basövningar är komplicerade och kräver generellt ganska fräsch huvud och god teknik. Medans isolationsövningar är mer för en specifik musikel.

Man kan även köra basövningar med låg vila om man sänker vikterna och ändå köra lågrep. T ex 5x5 på 10-15RM och 30-45s setvila.

hajen
2011-02-20, 21:26
Om du är nybörjare och håller på med 5*5 tex tycker jag det känns onödigt att harva mellan olika upplägg osv bara för variations skull, om du fortfarande utvecklas. Märker du att det börjar stå still i en övning så får du ändra nåt, ökar du hela tiden finns det inte så stor mening, då händer ju redan det som du skulle använt variation för att åstadkomma
Jag kör z_bumbis 3-split och det fungerar bra än så länge. Misstänker att detta är över min nivå. Har tränat två månader "seriöst" och dessförinnan ett år halvseriöst.

Zoidy
2011-02-20, 22:35
Jag kör z_bumbis 3-split och det fungerar bra än så länge. Misstänker att detta är över min nivå. Har tränat två månader "seriöst" och dessförinnan ett år halvseriöst.

Ska jag vara helt ärlig tror jag det finns väldigt många härinne som kan ge dig bättre svar än vad jag kan. Men jag står nog för det jag skrev tidigare, om du fortfarande ökar bra, blir starkare, ser skillnad i utseendet osv så tycker jag inte du behöver krångla till det direkt. Att variera reps och sets osv gör åtminstone jag för att "shake it up", "chocka musklerna", hur man än vill uttrycka det, när jag tycker det börjar stå still. Jag gjorde som sagt det misstaget när jag precis hade börjat gymma att jag gjorde 8or i allt, och sen när jag slutade öka så ändrade jag inte på någonting, utan fortsatte harva på 60 kg i bänkpress bland annat, i flera månader, utan någon som helst ökning

Finner du dig själv i den situationen att du stått still en längre tid så se över din mat och se till så du både äter och sover tillräckligt, gör du redan det, så variera träningen lite granna, så lossnar det säkert för dig.
Jag tror dock verkligen du kan få bättre svar av andra härinne, så om du nu skulle stanna upp i utvecklingen lite längre fram, skriv en tråd om det här på kolozzeum så kommer du få svar av många som är väldigt duktiga. Tror inte det är bra för dig att bara lyssna på en person vad gäller träning, så skriv en tråd i såna fall och sålla bland svaren du får in och ta till dig tipsen du får som du tycker känns vettigast. Nu vet du vad jag tycker iaf, hoppas det hjälper dig längre fram :)

hajen
2011-02-21, 00:11
Tack för tipsen Zoidy. Ska ha detta i åtanke när jag kör fast. Tills vidare kör jag på precis som schemat föreskriver. :)