Visa fullständig version : Fläskytterfilé innehållsförteckning
Hej!
Undrar lite över innehållet i fläskytterfilé. Nån som har koll på Kcal, p/k/f ?
http://www.lidl.se:80/cps/rde/xchg/SID-58232FAE-7D87BDC8/lidl_se/hs.xsl/6714_14487.htm
Och en fråga till... har jag förståt rätt i att det är vägd mängd INNAN tillagning som man ska gå på? 400 g som blir till 350 g vid tilllagning ska med andra ord ändå räknas med det innehåll som motsvarar 400 g?
Thanks!
Hej!
Undrar lite över innehållet i fläskytterfilé. Nån som har koll på Kcal, p/k/f ?
http://www.lidl.se:80/cps/rde/xchg/SID-58232FAE-7D87BDC8/lidl_se/hs.xsl/6714_14487.htm
Och en fråga till... har jag förståt rätt i att det är vägd mängd INNAN tillagning som man ska gå på? 400 g som blir till 350 g vid tilllagning ska med andra ord ändå räknas med det innehåll som motsvarar 400 g?
Thanks!
Ja.
anton2000
2011-02-18, 20:25
Jag har också handlat upp ett lager från Lidl :D
Räknar på dom här värdena på fläskytterfilé alltså ca 100 kcal/100g:
http://www.nybergsdeli.se/flaskkott-bit
Lär inte skilja särskilt mycket från märke till märke och japp otllagad är det som gäller vid räknandet.
Ja.
Okej, då har jag räknat fel när jag har käkat kycklingfilé. De tappar ju typ 20% vikt från att ha varit i frysen tills de kommer ut ur ugnen.
Nice, ja det är bara att bunkra upp när det går :D
Inge Enveten
2011-02-18, 20:27
Fanns inte på Lidlen jag var på senast :( dock även andra riktigt bra erbjudande vad gäller kött på Lidl denna vecka. Kassler, blandfärs med mera.
Fanns inte på Lidlen jag var på senast :( dock även andra riktigt bra erbjudande vad gäller kött på Lidl denna vecka. Kassler, blandfärs med mera.
Jodå, det ska finnas! Jag köpte på mig några kilo *popcorn*
Men nån blandfärs såg jag icke *gah!* får bli en tripp dit imorgon igen :hbang:
Sheogorath
2011-02-18, 21:09
Om man steker riktigt fett kött kan en inte-obetydlig mängd fett stanna kvar pannan. Vill man veta hur mycket fett som fastnat så är det bara att väga pannan före och efter stekning. Med magert kött är det helt försumbart men som sagt vid stekning av fetare kött kan det bli en hel del kalorier som försvinner.
Eddie Vedder
2011-02-18, 21:11
Fläskytterfilé åt jag i söndags. Jag och min polare gjorde det i ugn och åt med Hasselbackspotatis. Det rekommenderas, superenkelt och mycket gott. Enda lite svåra momentet är väl att skära potatisen. :D
SKiljer en del mellan fabrikaten tyvärr , exempelvis kycklingfile fryst ligger mellan 90 och 120 kcal per 100 gram. Lidls solängen 90kcal och kungsfågel 120 - jag antar att solängen injicerar mer vatten i sina fileer innan de styckfryses.
vicarious
2011-02-18, 21:28
SKiljer en del mellan fabrikaten tyvärr , exempelvis kycklingfile fryst ligger mellan 90 och 120 kcal per 100 gram. Lidls solängen 90kcal och kungsfågel 120 - jag antar att solängen injicerar mer vatten i sina fileer innan de styckfryses.
Fast i fläskfile sprutas det inte in något vatten så där lär det inte skilja särskilt mycket mellan olika märken.
Fläskytterfilé åt jag i söndags. Jag och min polare gjorde det i ugn och åt med Hasselbackspotatis. Det rekommenderas, superenkelt och mycket gott. Enda lite svåra momentet är väl att skära potatisen. :D
Släng i lite palsternacka, morötter, paprika och toppa med lite färsk salvia så rekommenderar du den ännu mer! :)
isterbuk
2011-02-18, 22:04
Ett tips! Lägg potatisen i en sked och sen skär igenom potatisen tills det tar stopp, det brukar fungera utmärkt för mig när jag gör hasselbackisar :)
Massa tips på köpet fick man här! Tack allihopa!
Hejnomax
2011-02-19, 01:41
Fläskytterfile är alltså ett nytt namn på det som brukar kallas fläskkotlett.
Fläskytterfile är alltså ett nytt namn på det som brukar kallas fläskkotlett.
Yes, båda kommer från kotlettryggen. Ytterfilén brukar dock vara mer fettfri än när du köper styckade kotletter.
Eddie Vedder
2011-02-19, 10:41
Släng i lite palsternacka, morötter, paprika och toppa med lite färsk salvia så rekommenderar du den ännu mer! :)
Det tror jag faktiskt inte, Hasselbackspotatis ska vara potatis och inget mer. ;)
Ett tips! Lägg potatisen i en sked och sen skär igenom potatisen tills det tar stopp, det brukar fungera utmärkt för mig när jag gör hasselbackisar :)
Jotack, det gjorde jag. Så tack vare det skar jag ju inte för djupt. Men det är fortfarande trixigt med att skära tillräckligt tätt mellan skårorna. :)
isterbuk
2011-02-19, 15:39
Jotack, det gjorde jag. Så tack vare det skar jag ju inte för djupt. Men det är fortfarande trixigt med att skära tillräckligt tätt mellan skårorna. :)
Ja det har du rätt i.
Undrar om det funkar att köra med en sån där man delar ägg med, potatisen kanske är lite för hård. Det kan vara något att testa nästa gång.
Aja nog om det, köpte mig en fläskytterfilé idag så nu ska den göras i ordning för ugnen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.