Visa fullständig version : Vad innebär bulk?
Pretorian
2011-02-18, 12:15
Vad gör man när man bulkar?
Äter man som vid en deff men mer av allt? Eller är det bara att slänga i sig det mesta för att ligga på ett så högt kaloriöverskott som möjligt?
Det rekommenderas ofta att man ska ligga på 500 minus vid deff, är 500 plus ett alternativ vid bulk?
Jag anser bulk vara en period när man äter lite mer/balans med mer protein och fokuserar på att bygga muskler.
Finns en bra förklaring på träningslära.se
Men kortfattat bulkar man i syfte att öka i muskelmassa, att ligga på enorma kaloriöverskott är nog mer negativt än positivt.
500kcal är bara en rekommendation. En bra sådan.
Kroppen är begränsad till att bara lagra in en viss mängd muskelmassa per dag tror jag, så att ligga på enorma kaloriöverskott kanske inte kommer gynna dig mer än vad ett mindre överskott skulle göra.
Det är samma som vid deff, du äter mer för att gå upp i vikt.
Ofta ett visst antal kcal +.
Äter du allt du kan stoppa i dig, burkar de kallas grisbulk. :D
Pretorian
2011-02-18, 12:33
Vad bra... jag tror inte jag är intresserad av att bulka nu (även grisbulk låter lockande) men efter sommaren är det kanske dags att prova att ligga på lite överskott. Se vad som händer. Jag vill få bort mer fett men jag känner att jag har lite för lite muskelmassa nu.
När det gäller träningen, fortsätter man som vid deff, att köra tungt? Eller är det något annat som gäller? Det rekommenderas ju att man kör riktigt tungt vid deff för att inte tappa så mycket muskler men det är väl samma sak om man vill bygga? Eller ska man börja köra "lätt" vid bulk?
Pansartax
2011-02-18, 12:40
Själv lägger jag till en måltid vid bulk, det är det som är den stora skillnaden för mig.
Högreps eller lågreps spelar ingen roll.
Eddie Vedder
2011-02-18, 15:11
Jag flyttade tråden, vad gör en tråd om bulk i deffdelen? :D Här kan du läsa hur jag ser på det:
http://traningslara.se/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/
Är du inte ohälsosamt mager (som jag) bör du ta det lugnt.
Jag anser bulk vara en period när man äter lite mer/balans med mer protein och fokuserar på att bygga muskler.
Jag skulle snarare säga att det är en period för att äta mer fett och kolhydrater.
StampChamp
2011-02-18, 16:25
Jag skulle snarare säga att det är en period för att äta mer fett och kolhydrater.
+1, lagom med protein mer fett och mer kolhydrater. Under deff drar man ner på kolhydrater och ökar protein och fett!
En bulk är, som namnet kanske antyder, en period där man "bulkar" på sig, alltså lägger på sig massa.
Det beror på vad man jämför med :)
Jag förstår att du resonerar så eftersom jag antar att du alltid äter mycket protein.
För någon som kanske inte äter mycket protein, precis börjat ta styrketräning på allvar och vill upp i vikt så innebär ju bulk förmodligen att man äter mer protein (bl a)
Sheogorath
2011-02-18, 17:27
Jag flyttade tråden, vad gör en tråd om bulk i deffdelen? :D Här kan du läsa hur jag ser på det:
http://traningslara.se/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/
Är du inte ohälsosamt mager (som jag) bör du ta det lugnt.
Den ligger fortfarande i deffdelen? :em:
(å andra sidan, den heter "diet" också. "diet" måste ju inte vara en kosthållning för viktnedgång...)
Freudiansk felflyttning av Nicklas?
Eddie Vedder
2011-02-18, 19:32
Den ligger fortfarande i deffdelen? :em:
(å andra sidan, den heter "diet" också. "diet" måste ju inte vara en kosthållning för viktnedgång...)
Freudiansk felflyttning av Nicklas?
Skulle bara kolla så ni är med. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.