Visa fullständig version : Skippa frukost - barnen?
Springer
2011-02-18, 10:07
Vi hade en diskussion igår min fru och jag huruvida det är bra eller dåligt att hoppa över frukost. Det slog mig att jag alltid haft svårt för att äta direkt efter uppvaknandet, så från och med igår så hoppar jag frukosten. Nu när jag skall springa på lunchen har ja gtagit en macka på förmiddagen, och så lunchar jag efter löpningen.
Men för att inte vara ett alltför dåligt exempel för mina barn (8 och 10) så undrar jag hur viktigt det är för dem att få i sig frukost? Normalt är det bara en macka eller kanske en lite skål yoghurt de får i sig.
Mycket av det som skrivits här om periodisk fasta riktar sig till vuxna. Hur skall jag resonera när det gäller barnen?
Jag tror att det är bra att lära barnen äta frukost. Av ett par anledningar:
Det är socialt accepterat / normen.
Det ger aktiva barn en chans att äta flera gånger per dag, matlust kan variera med dagsform och om man skippar frukosten är det ett tillfälle mindre att "tvinga" i dem mat.
Det kan vara en mysig stund med familjen på morgonen. Om du själv inte äter så får du mer tid att se till deras behov / hjälpa till.
En till är väl att hungriga barn inte är speciellt roliga att ha att göra med, tänker på deras egna prestationsförmåga i skolan och hur de kan bli inför lärarna :)
karlingen
2011-02-18, 10:17
Barn behöver all bra näring de kan få. I allmänhet äter de inte lika mycket som vuxna människor. Så det går knappast tvinga i dem monstruösa måltider vid ett visst klockslag.
Jag personligen hade lärt mina barn att åtminstone äta frukost, lunch och middag även om jag själv skippar frukosten. Sedan när de blir lite äldre får de själv bestämma hur de vill planera sin kost.
Klart man äter ihop med barnen, jag hatar själv frukost men sitter och tvingar i mig gröt och helvete för att föregå som gott exempel.
Jag är absolut övertygad om att barn behöver regelbundna och tätare måltider än vi vuxna och om deras hälsa och utveckling betyder att jag får skita i PF och kanske ha 2kg mer fett på kroppen eller vad det nu är så är det fortfarande inget snack om saken, en smörgås och lite gröt eller yoghurt kan vem som helst få i sig om det finns anledning till det.
Alternativt får du väl acceptera att dina barn också skiter i frukost med tiden om det nu skulle bli så. De ser ju och märker väl hur bra du mår av det och då vill de väl göra samma sak, om det är bra för dem är ju snarare frågan.
Anton Fräs
2011-02-18, 12:01
Jag ser en mening i att låta barnen äta frukost framförallt ur de perspektiv Poxeman nämnde. Näringsmässiga/prestationsmässiga fördelar är väl mer tveksamma.
Ät frukost med barnen, om bara något litet för att få en lugn stund med barnen på morgonen.
Springer
2011-02-18, 13:17
Jag brukar oftast inte äta med barnen, antingen åker jag till jobbet innan de stiger upp, eller så äter jag frukost innan jag väcker dem. Och på helgerna är det träning.
Men mina barn gillar mig ändå!:hbang:
jag brukar oftast inte äta med barnen, antingen åker jag till jobbet innan de stiger upp, eller så äter jag frukost innan jag väcker dem. Och på helgerna är det träning.
Men mina barn gillar mig ändå!:hbang:
Va??!?!
Springer
2011-02-18, 15:17
Oftast inte äta FRUKOST med barnen skulle det ju stå. :D
Oftast inte äta FRUKOST med barnen skulle det ju stå. :D
Jo det förstod jag. Lite ironi i att dina barn faktiskt älskar dig ändå. Trots dina heeeelt galna matrutiner. Magiskt eller vad ;).
Eddie Vedder
2011-02-18, 16:33
Jo det förstod jag. Lite ironi i att dina barn faktiskt älskar dig ändå. Trots dina heeeelt galna matrutiner. Magiskt eller vad ;).
Han kan ju testa att dra upp dom tidigt på morgon även på helger för att tvinga dom att äta frukost med farsan, då lär de ju bli gladare. :D
Springer
2011-02-18, 17:02
Äh, ja ville bara stämma i bäcken efter som tråden verkade urarta till generella uppfostringsråd. ;) Gick väl sådär.
Är man lagom fysiskt oaktiv under dagen kan man -som vuxen- hoppa över frukosten utan mördande problem. Då jag hade stilla inomhusjobb var det mindre problem men jag har testat då jag har haft riktigt fysiskt tunga utomhusjobb, där man både rör sig och lyfter konstant som nu, hur lite jag pallar att äta till frukost. Äter jag bara en fralla och en kopp kaffe dör jag efter 15 minuter på jobbet. En portion gröt, juice och nåt, jag håller kanske en timme. En stor eller några portioner gröt mackor, juice, frukt, kaffe och lite mer ändå, 3 timmar kanske, sen måste jag äta igen.
Barn växer ju och skall vara fysiskt aktiva.
En annan fördel är ju att dom får morgonrutin och inte blir sjusovare, efter en ordentlig lång morgon med stor frukost är man liksom igång.
Jag har alltid haft samma problem och gillar inte att äta frukost, lagad mat kan jag äta till frukost faktiskt, det går bra. Men ett tips jag fått är att ha russin bredvid sängen, ta en mindre näve direkt när man slår upp ögonen och när man väl är nere vid frukostbordet är magen igång och hungern är framme.
Springer
2011-02-18, 19:59
Du har en poäng hemi, nu sitter jag ju framför datorn hela tiden, så då går det ingen energi.
En annan fördel är ju att dom får morgonrutin och inte blir sjusovare, efter en ordentlig lång morgon med stor frukost är man liksom igång.
Jag har alltid haft samma problem och gillar inte att äta frukost, lagad mat kan jag äta till frukost faktiskt, det går bra. Men ett tips jag fått är att ha russin bredvid sängen, ta en mindre näve direkt när man slår upp ögonen och när man väl är nere vid frukostbordet är magen igång och hungern är framme.
Riktigt bra poäng, håller fullständigt med.
Frågade i samma kvarter häromdagen. Det var känsligt ämne för vissa.
Länk dit här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159960)
Prestationsmässigt tror jag absolut att en frukost kan hjälpa i många fall. Är ju självklart individuellt, men jag själv brukar inte alls vara hungrig vid frukosten, så jag skippar och äta och blir istället väldigt hungrig någon timma innan lunch. Är man lite äldre kan man nog härda ut, men handlar det om barn som är 8-10 år är det väl lätt hänt att de blir griniga och ofokuserade om de inte har mat i magen.
Ett tips är att göra en godare frukost om du vill att barnen ska äta mer. Jag själv behöver något riktigt gott för att vilja äta på morgonen när aptiten inte är som bäst.
King Grub
2011-03-29, 13:06
This study examined the effects of breakfast consumption on cognitive function, mood and blood glucose concentration in adolescent schoolchildren. With the institutions ethical advisory committee approval, 96 adolescents (12 to 15years old) completed two randomly assigned trials (one following breakfast consumption and one following breakfast omission), scheduled 7days apart. Cognitive function tests (visual search test, Stroop test and Sternberg paradigm), a mood questionnaire and a finger prick blood sample (in a subgroup of 60 participants) were completed immediately following breakfast and 120min after the baseline measures. Following breakfast consumption, accuracy on the more complex level of the visual search test was higher than following breakfast omission (p=0.021). Similarly, accuracy on the Stroop test was better maintained across the morning following breakfast consumption when compared to breakfast omission (p=0.022). Furthermore, responses on the Sternberg paradigm were quicker later in the morning following breakfast consumption, particularly on the more complex levels (p=0.012). Breakfast consumption also produced higher self-report energy and fullness, lower self-report tiredness and hunger and higher blood glucose concentrations (all p<0.0005). Overall, the findings of the present study suggest that breakfast consumption enhances cognitive function in an adolescent population when compared to breakfast omission.
Physiol Behav. 2011 Mar 22. Breakfast consumption and cognitive function in adolescent schoolchildren.
Physiol Behav. 2011 Mar 22. Breakfast consumption and cognitive function in adolescent schoolchildren.
Den säger väl inte ifall de var vana med att skippa frukost?
När jag började skippa den så var det lite drygt den första veckan, sen stagnerade hungern samt att koncentrationen ökade!
Frågade i samma kvarter häromdagen. Det var känsligt ämne för vissa.
Länk dit här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159960)
Finns inget ämne som är så känsligt som om hur barnen äter och sover :)
Grandmaster
2011-03-30, 06:42
Jag tog upp det här ämnet i en frågor & svar spalt för ett tag sen.
Fråga:
Hur viktigt är det att äta en stor frukost om man går i skolan? Tänker på om man pluggar bättre då. Jag brukar bara ta en proteinshake och sen äta vid lunch efter jag helt enkelt inte är hungrig på morgonen. Jag tycker inte det påverkar min koncentrationsförmåga att inte äta en riktigt frukost men är nyfiken på hur det ligger till eftersom jag diskuterade detta med en kompis som sa att han läst det var viktigt.
Valdemar
Mitt svar:
Uppfattningen om frukostens betydelse för koncentrationsförmågan grundar sig på studier där man sett att barn från utsatta hem eller barn med dålig näringsstatus, exempelvis vitaminbrist, förbättrar sina studieresultat om de får äta frukost innan skolan.
Mycket av denna forskning kommer från USA där olika företag som Kellogg’s sponsrat frukost-program i samarbete med skolorna och då främst skolor med en hög andel låginkomsttagare. I de fallen har barnen även blivit tilldelad en ”mentor” eller extra uppmärksamhet från en lärare.
Att då isolera frukosten som den enskilda faktorn som ledde till de förbättrade studieresultaten är väldigt svårt och direkt tveksamt. Det kan lika väl vara den förbättrade näringsstatusen eller ökade sociala supporten som gör att deltagarna presterade bättre i skolan.
Trots att det är svårt att hitta direkta bevis för en gynnsam effekt av frukostätande på barns koncentrationsförmåga finns det vissa belägg för det. Detta kan förklaras av att glukosbehovet är högre innan puberteten.
Hjärnan slukar helt enkelt mer glukos och barn tolererar inte en fasta lika bra som vuxna. Detta gäller som sagt i ganska ung ålder och ju högre upp i åldrarna man undersöker detta, desto mindre belägg hittar man för någon direkt inverkan av frukosten på koncentrationsförmågan.
Ämnet har bl a undersökts genom olika tester under två dagars fasta, där ingen inverkan på kognitiv förmåga noterades hos vuxna deltagare.
Eftersom jag misstänker att du inte är 12 år kan du nog lugnt fortsätta med ditt nuvarande matschema och det finns inga skäl att börja med frukost vad gäller studierna.
Grandmaster
2011-03-30, 06:48
En annan sak som bör nämnas är just det habituella måltidsmönstret. Det är väldigt sannolikt att det är skillnad på vana frukostätare och ovana frukostätare när det gäller kognitionstester i dessa studier. Ghrelin upprätthåller exempelvis blodglukos under fastan effektivt om måltidsmönstret är sådant att frukosten brukar skippas.
Att hoppa över frukosten om man brukar äta frukost är får andra konsekvenser vad gäller den hormonella regleringen, dvs den blir osynkad = effekter på blodglukos = kognitionen påverkas negativt.
Tyvärr har detta inte undersökts i en kontrollerad studie (vana vs ovana frukostätare).
Linjedomarn
2011-03-30, 15:39
Tycker verkligen dom ska äta frukost på´morgonen. Inte bara för att barn måste få mycket näring utan också för att dom kommer ha mycket mer koncentration i skolan på förmiddagen innan lunch.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.