Visa fullständig version : Min ålder och mitt gymmande?
Tjena, jag är 17år gammal och gymmar just nu med detta program.
Måndag - Bröst, Axlar, Triceps
Tisdag - Rygg, Biceps, Ben, Mage
Onsdag - Bröst, Axlar, Triceps
Torsdag - Rygg, Biceps, Ben, Mage
Fredag - Bröst, Axlar, Triceps
Lördag & Söndag - Vila
Och jag varierar varannan vecka vilka kroppsdelar jag börjar och avslutar veckan med, tex. Vecka 1 = Bröst, Axlar, Triceps. Vecka 2 = Rygg, Axlar, Triceps. Så jag flyttar bara dagarna ett steg liksom.
Än så länge går det bra, resultat, styrkeökning osv. men är det rekommenderat att fortsätta såhär i min ålder? Har hört mycket om att man inte ska gymma hårt när man fortfarande växer, sen när puberteten avslutas är ju helt från person till person.
Finns det någon sanning i att man inte bör träna när man är såhär ung?
Akerhage
2011-02-17, 17:14
Hade valt att lägga in vilodagar mellan passen om jag var du.
Jag har ingen aning hur du tränar, du har bara skrivit hur du delar upp muskelgrupperna. Men jag tycker det är väldigt overkill att träna så mycket som du gör. Skador, överträning och skador var det första jag tänkte på när jag såg detta. Antar att du är nybörjare - då räcker det att träna igenom kroppen 1 gång.
Läs detta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37200
Styrketränar man ordentligt är det ingen fara när man växer. Ordentligt är bra teknik, och lagom mycket träning.
Jag har ingen aning hur du tränar, du har bara skrivit hur du delar upp muskelgrupperna. Men jag tycker det är väldigt overkill att träna så mycket som du gör. Skador, överträning och skador var det första jag tänkte på när jag såg detta. Antar att du är nybörjare - då räcker det att träna igenom kroppen 1 gång.
Läs detta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37200
Styrketränar man ordentligt är det ingen fara när man växer.
ok, men jag känner att min kropp återhämtar sig väldigt fort, och att om jag inte tränar så förlorar jag faktiskt massa, vikt osv.
jag käkar bra och så, det är inte en faktor.
ok, men jag känner att min kropp återhämtar sig väldigt fort, och att om jag inte tränar så förlorar jag faktiskt massa, vikt osv.
jag käkar bra och så, det är inte en faktor.
Mitt tips är att du klickar in dig på den länken jag skickade, och testa det programmet som finns där.
Om du förlorar massa och vikt av att inte träna 5 gånger i veckan som nybörjare, så tränar/äter du fel.
Äter du nog med protein? 2g/kg kroppsvikt är bra.
Sover du tillräckligt? ~7-9 timmar.
Äter du tillräckligt med kalorier? Se till att du inte tappar vikt.
Du kan inte stanna i växten bara för du gymmar, det är en myt.
Skriv gärna antal set och reps.
Mitt tips är att du klickar in dig på den länken jag skickade, och testa det programmet som finns där.
Om du förlorar massa och vikt av att inte träna 5 gånger i veckan som nybörjare, så tränar/äter du fel.
Äter du nog med protein? 2g/kg kroppsvikt är bra.
Sover du tillräckligt? ~7-9 timmar.
Äter du tillräckligt med kalorier? Se till att du inte tappar vikt.
Jag känner inga problem med det jag kör nu alltså, under 3 månader har jag använt detta, jag har gått upp 8kg muskler, jag har minskat i fett.
Jag käkar bra, ligger på smått kaloriöverskott, och det är när jag inte aktiverar mina muskler efter ca 3-4 dagar som jag känner att jag blir klenare.
När jag kör på detta så går det som på räls, men risken för skador osv finns ju, undrade bara det där med åldern. är det mkt slitage?
När det gäller övningar oftast tre övningar per grupp, ibland två, så varierar jag var 3e vecka ungefär, tex ena veckan, Måndag- bröst: Bänkpress, Incline bänk, flys. axlar: axelpress, incline militär. triceps: cabel Pulldown, och ibland kicks.
edit: set och rep varierar, liksom min träning från dag till dag: Idag kör jag, Bänkpress (1warmup, 3set, rep/pyramid på 3set 12, 10, 8). Incline, detsamma förutom warmupen fast med lite mindre vikter. Flys, 2x10. Axlar, press 3x10 sen burnout set. Triceps: Cabel pulldown 3x12,10,8 sen burnout set.
Akerhage
2011-02-17, 17:44
8kg muskler på 3 månader....haha, Arnold ligger snart i lä! ...tror nog inte du kan räkna med att du gått upp 8kg muskler på 3 månader, det tar lite längre tid än så! =)
jag har gått upp 8kg muskler, jag har minskat i fett.
Nej, det har du troligtvis inte. Riktigt så snabbt tar det inte att bygga muskler. Det mesta är fett antagligen.
Jag käkar bra, ligger på smått kaloriöverskott, och det är när jag inte aktiverar mina muskler efter ca 3-4 dagar som jag känner att jag blir klenare.
Då tränar/äter/vilar du fel. Välj ett beprövat program, ät mycket proteiner.
Nu hoppas jag du inte trollar...
8kg muskler på 3 månader....haha, Arnold ligger snart i lä! ...tror nog inte du kan räkna med att du gått upp 8kg muskler på 3 månader, det tar lite längre tid än så! =)
jo, 8kg på 3 månader jag har räknat rätt.
Akerhage
2011-02-17, 17:51
jo, 8kg på 3 månader jag har räknat rätt.
Nej, det är fett+vatten. Om du inte käkar anabola så är det i princip omöjligt skulle jag säga.
Nej, det har du troligtvis inte. Riktigt så snabbt tar det inte att bygga muskler. Det mesta är fett antagligen.
Då tränar/äter/vilar du fel. Välj ett beprövat program, ät mycket proteiner.
Nu hoppas jag du inte trollar...
Nej jag trollar inte, jag kan tänka mig att välja ett annat program om ni tycker det, men som sagt har jag svårt att gå i vila för länge.
Akerhage
2011-02-17, 18:00
Nej jag trollar inte, jag kan tänka mig att välja ett annat program om ni tycker det, men som sagt har jag svårt att gå i vila för länge.
Tänk på björnarna, de går i vila länge, men ändå så starka, stora och ...håriga!
zipper90
2011-02-17, 18:18
vem fan sover 7-9 timmar på vardagar?
jag,utan problem :)
Men fatta, oavsett ålder så sliter det att träna bröst och axlar varannan dag! Har du inte fått axelproblem än så har du bara haft tur.
Bluesparv
2011-02-17, 18:40
Gissar på majoriteten av alla med "normala" arbetstider. Och folk med lite självbevarelsedrift förstås.
Bluesparv
2011-02-17, 18:42
Men fatta, oavsett ålder så sliter det att träna bröst och axlar varannan dag! Har du inte fått axelproblem än så har du bara haft tur.
Det kan man nog visst ska du se. Man måste dock ta hänsyn till hur hårt det är.
StarkaUlf
2011-02-17, 18:49
folk som jobbar
Tänk på björnarna, de går i vila länge, men ändå så starka, stora och ...håriga!
Mjo kanske ska överväga det, men jag känner mig starkare och större efter varje gympass liksom :/
funkar utmärkt, tar hänsyn till perfekt form
funkar utmärkt, tar hänsyn till perfekt form
Men om ditt program funkar utmärkt, varför ens då lägga upp det här för kritik?
Men om ditt program funkar utmärkt, varför ens då lägga upp det här för kritik?
Det funkar utmärkt, jag frågade i tråden om det finns risk för skador, slitage osv i framtiden om jag fortsätter träna såhär. Jag frågade även om att styrketräna när man är i puberteten.
Försök inte att få mig framstå dum.
Det funkar utmärkt, jag frågade i tråden om det finns risk för skador, slitage osv i framtiden om jag fortsätter träna såhär. Jag frågade även om att styrketräna när man är i puberteten.
Fast det är väl så de flesta uppfattar dig så som du skriver i tråden. 8 kg muskler på 3 månader? 2 kg muskler på ett år får du kämpa för att uppnå tillochmed. Om du läser de klistrade trådarna tror jag du får svar på de flesta frågor du har.
Risk för skador finns ju ALLTID om du utför en övning fel eller om du lyfter fel i vardagen, frågan är bara när det kommer hända ifall du gör fel. Du lär känna själv att du blir sliten när du kör det där programmet när du blir övertränad och får inflammation i muskelfästen och grejer om du nu kör så hårt att du ökat 8 kg muskler på så kort tid.
Läs de klistrade trådarna och sedan sök efter svar med sökfunktionen (ja det finns en sådan) och sen återkommer du med en ny tråd!
Fast det är väl så de flesta uppfattar dig så som du skriver i tråden. 8 kg muskler på 3 månader? 2 kg muskler på ett år får du kämpa för att uppnå tillochmed. Om du läser de klistrade trådarna tror jag du får svar på de flesta frågor du har.
Risk för skador finns ju ALLTID om du utför en övning fel eller om du lyfter fel i vardagen, frågan är bara när det kommer hända ifall du gör fel. Du lär känna själv att du blir sliten när du kör det där programmet när du blir övertränad och får inflammation i muskelfästen och grejer om du nu kör så hårt att du ökat 8 kg muskler på så kort tid.
Läs de klistrade trådarna och sedan sök efter svar med sökfunktionen (ja det finns en sådan) och sen återkommer du med en ny tråd!
Mkt snack om min viktuppgång, I November blev jag svårt sjuk, jag låg och spydde massiv, åt kasst, tränade inget. förlorade 5kg, jag såg ut som en benhög när jag började må bättre, jag tänkte när jag blir frisk då fan är det slutlekt. jag började äta som en elefant, NYTTIGT, Och sen dess när jag tränat extremt hårt, ökat på vikterna nästan 5kg varje vecka, ligger på 70kg bänk just nu, började på 30kg för två månader sedan, efter att ha kört lungt en hel månad. Ökningarna gäller nästan alla kroppsdelar, jag märker ökningar i spegeln och på vågen varje vecka, mitt fett har minskat en aning innan jag var sjuk. Jag har helt enkelt givit min kropp till träningen i tre månader, resultaten har börjat minska i volym en aning, och jag vill fortsätta såhär, hitta en gräns jag känner mig bra på och bibehålla, fact not fiction.
Sen om du vill tro på det kvittar, men tack för svaret.
Som svar på frågan angående slitage osv: säger jag ja. Men det beror givetvis på hur mycket du tränar på de enskilda dagarna, samt hur mycket du tål. Men rent spontant känns det som för mycket träning.
Mitt tips är att välja ett beprövat nybörjarprogram, och följ det slaviskt samtidigt som du äter bra och sover tillräckligt mycket. Detta är en klockren start, med minimal risk för skador som bara kommer hindra din utveckling.
Om du nu vill ta till dig av det jag säger är upp till dig.
Och när Danne2k gav dig sin åsikt angående skador, slitage osv så svarade du honom avfärdande att ditt program funkar utmärkt. Med tanke på detta tycker jag inte det är så konstigt att folk undrar varför du frågar efter kritik.
Personligen tror jag dock att det kan funka att träna bänk varannan dag men vad man bör fråga sig är om det är värt det. Dessutom lämnar en så hög träningsfrekvens små marginaler för misstag och oavsett hur perfekt form du säger att du använder så har jag svårt att tro att en 17-åring som nyss har börjat träna verkligen använder perfekt form.
Jag föreslår att du lägger in en vilodag på onsdag, fyra pass i veckan räcker. Det går att träna väldigt mycket och ofta men man måste jobba sig upp till det. Att ösa på för kung och fosterland direkt som nybörjare tror jag inte på. Fyra pass i veckan räcker faktiskt gott och väl även för många som har tränat länge, för många räcker rentav tre pass.
Du säger att din träning funkar utmärkt, hur länge har den funkat utmärkt då? Tre månader? Fast du säger ju att du tog det lugnt första månaden, två månaders hårdträning alltså? Ja, det funkar säkert utmärkt än så länge, kommer det fortsätta att funka utmärkt? Kanske. Förslitningar har dock en tendens att komma smygande så att man inte märker något förrän det har gått längre än det borde. Jag har själv tränat mig till två inflammerade muskelfästen de senaste två åren på grund av att jag inte har velat lyssna på min kropp och sänka träningsmängden.
Jag tycker även att du borde lista vilka övningar du kör och hur många set/reps så att folk lättare kan hjälpa dig. Om du hinner med att träna både rygg och biceps på samma dag som du tränar ben tycker jag det hintar om att du tränar benen ganska lite. Att träna helt "på känn" tycker inte jag är en god idé för en nybörjare, särskilt inte när du envisas med att träna så ofta.
2kg FFM på ett år kanske kan vara vettigt för en vuxen som har tränat länge men nu handlar det om en 17 åring som precis har börjat träna. Jag tycker nog att han bör lägga på sig mer än 2kg FFM det första året, annars är något på tok. Av de där 8 kilona på 3 månader lär dock inte allt vara muskler, nej.
deblanche
2011-02-18, 01:14
Du bör trappa ner lite med tränandet, hitta något vettigt upplägg som fyller dina kvar eller rent ut sagt skriva ett eget mer genomtänkt. Så du tränar nu riskerar du ganska snart att åka på inflammerade fästen eller liknande. "ja det stämmer faktiskt"
Efter mina 2 första månader gick allting kalasbra! man ökade ständigt och allt var sjukt roligt. Man vill ju nå vikter man egentligen inte kan klara av utan pressar då på kroppen ytterligare. Då riskerar du precis som jag att få inflammerade fästen, jag fick mina båda axlar inflammerade. Fick då vila upp mig i 2-3 veckor "INTE KUL VILL JAG LOVA!" och inte värt ett dugg, så du borde ta det lugnt med träningen. Träna ska vara roligt, någonting du ser fram emot, INGEN tävling "om du inte håller på med bodybuilding eller dylikt".
Sätt dig ner, fundera över vad det är du vill komma med din träning. stranden 2011? om inte, varför då stressa så förbannat?. Ligg på ett 500kcal överskott per dag så kommer vikten öka med tiden,dina muskler får mat och växer. mycket protein som tidigare nämnts 2g/kg kroppsvikt funkar utmärkt. Om du tycker det är jobbigt att trycka i sig i matväg så har du alltid proteindrycker du kan få lite eld i baken av.
som tidigare skribent påpekade. Första månaden tog du det lugnt utav dina 3 månader, alltså endast tränat i 2 månader. Då ökar du mer eller mindre för varje pass som kommer, Men dom ökningarna du gör på vikterna hinner inte riktigt dina muskelfästen med. Utan om det skiter sig totalt så slutar det med inflammerade fästen eller liknande precis som det misstaget jag gjorde. Träna långsiktigt. Du kommer inte direkt träna arslet av dig nu i 1 år och sen sluta och tro man är fit for fight hela livet. "look at arnold!". Du är precis som en maskin, du behöver röra på dig för att inte frysa fast, få smörjmedel i form av mat och dryck. så träna lugnt, med omtanke, strikt och kontrollerat.
Det är mina råd!
Angående din viktuppgång. Jag vägde 61kg när jag började träna och nu 72kg, så på ett drygt halvår har jag alltså gått upp 11kg muskler? njae.... inte riktigt va. Vatten+fett sen några milligram muskler möjligtvis. Du kan ju ta dig en titt här och se vad han lyckades åstadkomma under ETT "1" ÅR! Filmen är i 10 delar :http://www.youtube.com/watch?v=eg9hK2fAd4o
Riktigt bra och inspirerade film faktiskt!, du får mycket bra tips om kost, träning och rutiner som är lika viktigt som det du stoppar i huvudet.
I alla fall, han tränar till Luciapokalen som tävlingen så fint heter och lägger på sig 3kg muskler under ett år, så att gå upp 8kg på hm dina 2 månader du tränat "hårt" kan du ju ta och fundera lite över. Vet inte ens ifall det skulle gå med Anabola? Det låter jag vara osagt.
Train hard, but don't destroy you'r body! You only got ONE. du använder skyddsglasögon eller mask när du svetsar utav en anledning, att vara rädd om ansikte och ögon. Träna då med samma tanke, var rädd om din kropp och ta hand om den (Y)
Angående din viktuppgång. Jag vägde 61kg när jag började träna och nu 72kg, så på ett drygt halvår har jag alltså gått upp 11kg muskler? njae.... inte riktigt va. Vatten+fett sen några milligram muskler möjligtvis. Du kan ju ta dig en titt här och se vad han lyckades åstadkomma under ETT "1" ÅR! Filmen är i 10 delar :http://www.youtube.com/watch?v=eg9hK2fAd4o
Riktigt bra och inspirerade film faktiskt!, du får mycket bra tips om kost, träning och rutiner som är lika viktigt som det du stoppar i huvudet.
I alla fall, han tränar till Luciapokalen som tävlingen så fint heter och lägger på sig 3kg muskler under ett år, så att gå upp 8kg på hm dina 2 månader du tränat "hårt" kan du ju ta och fundera lite över. Vet inte ens ifall det skulle gå med Anabola? Det låter jag vara osagt.
Men du kan inte jämföra någon som Henrik med en tonårig nybörjare. När man nått så långt som Henrik i sin utveckling går det mycket långsammare att fortsätta öka. I klippet du lade upp säger han att han har gått upp över 40kg de 9 åren som han har tränat och jag vågar mig på en gissning att han ökade i snabbare takt de första åren, alltså var det nog inte fråga om några 3kg per år i början av hans karriär.
Vettigt inlägg i övrigt.
sandberg93
2011-02-18, 01:28
8kg muskler på 3 månader och "få mig inte framstå som dum"....*grr27**screwy*:furious::cryout:*cry**gah!*
deblanche
2011-02-18, 01:42
Men du kan inte jämföra någon som Henrik med en tonårig nybörjare. När man nått så långt som Henrik i sin utveckling går det mycket långsammare att fortsätta öka. I klippet du lade upp säger han att han har gått upp över 40kg de 9 åren som han har tränat och jag vågar mig på en gissning att han ökade i snabbare takt de första åren, alltså var det nog inte fråga om några 3kg per år i början av hans karriär.
Vettigt inlägg i övrigt.
Det är helt korrekt det du påpekar! creds till det (Y). fick mig en liten eftertanke med det hela nu, så det stämmer ju som du säger. Han har varit igång i 9 år med tränandet och självklart går ju utveckling processen långsammare efter såpass många år utav träning. Men du var i alla fall med i mitt resonemang att 8kg under hm 2 månaders hård träning är nog inget att tala om, var nog mestadels det jag ville utmärka.
Men tycker absolut att ni som INTE sett den dokumentären om Henriks liv borde se dom 10 avsnitten och ta er tiden, mycket intressant tycker "JAG".
Väldigt mycket fokus på hans viktuppgång förövrigt, det är förmodligen det minst väsentliga i tråden. Nej, killen har knappast lagt på sig 8kg muskler men jag tycker inte att det är så konstigt att han tror det.
Enligt vad han själv skriver så verkar han ju nästan ha varit undernärd när han började träna, och ganska klen. Han har alltså gått från att vara tandpetare till pinne, kanske rentav en pinne med en och annan knöl på. Dessutom har han förmodligen ökat en hel del i styrka som nybörjare ofta gör den första tiden. Han kanske inte ens ser så värst mycket tjockare ut i sina ögon, alltså tror han att det är muskler han har ökat trots att det i själva verket förmodligen är lite muskler, lite fett och en hel del vätska.
Han säger även att han gick ned 5kg pga sjukdom precis innan han började träna, det är ytterligare en förklaring till hans viktuppgång. Han har alltså fått tillbaka de 5kg han tappade som sjuk samt ytterligare 3kg.
8kg muskler på 3 månader och "få mig inte framstå som dum"....*grr27**screwy*:furious::cryout:*cry**gah!*
Som jag förklarade innan, var jag sjuk, förlorade 5kg, jag drack rikligt under sjukan. jag gick upp 5kg, från att sett ut som ett benrangel, och yttligare 3kg efter första månaden.
Väldigt mycket fokus på hans viktuppgång förövrigt, det är förmodligen det minst väsentliga i tråden. Nej, killen har knappast lagt på sig 8kg muskler men jag tycker inte att det är så konstigt att han tror det.
Enligt vad han själv skriver så verkar han ju nästan ha varit undernärd när han började träna, och ganska klen. Han har alltså gått från att vara tandpetare till pinne, kanske rentav en pinne med en och annan knöl på. Dessutom har han förmodligen ökat en hel del i styrka som nybörjare ofta gör den första tiden. Han kanske inte ens ser så värst mycket tjockare ut i sina ögon, alltså tror han att det är muskler han har ökat trots att det i själva verket förmodligen är lite muskler, lite fett och en hel del vätska.
Han säger även att han gick ned 5kg pga sjukdom precis innan han började träna, det är ytterligare en förklaring till hans viktuppgång. Han har alltså fått tillbaka de 5kg han tappade som sjuk samt ytterligare 3kg.
Ingen tandpetare :( 77kg just nu, och uppåt ska det gå! ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.