Visa fullständig version : Leva på havregryn och minimjölk?
De havregrynen jag har:
per 100g
Protein 13g
Kolhydrater 60g
Sockerarter 1.3g
Fett 7g
Mättat 1.2g
Kostfiber 10g
Om man käkade 1kg / dag skulle det ge
130g P
600g K
70g F
100g KF
Plus minimjölken vi säger 2liter
68g P
100g K
2g F eller nåt
Det skulle ge 3800+700 kcal och kosta ca 20kr /dag
Visst ruskigt mycket kolhydrater, 1kg havregryn kan väl bli tufft, men man har hela dagen på sig och det går att variera med gröt och att äta bara grynen och det är inte heller någon variation på maten. Men hur skulle det funka? Bulkmat? För mycket kolhydrater? Käka nåt vitamin/mineral tillskott
Är arbetslös, har inte mycket att göra....om ni undrar
skulle nog dö av tristess snarare än näringsbrist på en sådan diet
Nalle_Björn
2003-11-20, 14:57
Jag tycker det är ganska roligt att göra sådana här beräkningar.
En gång vid matbordet när jag hade en ketchup flaska framför mig, räknade jag ut hur mycket ketchup jag var tvungen att vräka i mig, om jag skulle ersätta det med mitt dagliga intag av proteinpulver :rolleyes:
Btw, havregryn rockar! Ät det tills du tröttnar och variera med något annat ett tag. Sen gå på havregrynen igen.
Überbiffen
2003-11-20, 19:34
Originally posted by Nalle_Björn
Jag tycker det är ganska roligt att göra sådana här beräkningar.
En gång vid matbordet när jag hade en ketchup flaska framför mig, räknade jag ut hur mycket ketchup jag var tvungen att vräka i mig, om jag skulle ersätta det med mitt dagliga intag av proteinpulver
Hur mycket blev d ?
Ett C-vitamintillskott skulle nog inte skada..
Edit: Efter att ha konsulterat DietCoach föreslår jag följande diet som täcker det mesta:
1000g kokt potatis
2 liter minimjölk
300g havregryn
15g fiskolja
15g olivolja
3000kcal
500g kolhydrat (ca 67E%)
124g protein (ca 17E%)
54g fett (ca 16E%)
Täcker det mesta av RDA vad gäller vitaminer och mineraler
Näe fan man kanske skulle sova lite istället..
Fråga mig som levt på den dieten (ibland utan minimjölk) i 3-4 månader.
Att laga gröt hela tiden blir tråkigt runt 4:e gången/dag (jag har legat på 6-7ggr/dag).
Käka de "råa" som flingor med mjölk, det är lättast.
Tanman förslag är inte helt fel. Den hjälper mot skjörbjuggen.
Du kommer även att få mineralbrist och då tänker jag främst på järn.
Lite pasta med köttförssås gjord på nötfärs skulle säkert passa in tre gånger i veckan.
Det är omjöligt att få alla närningämnen i rätt proportioner när man bara äter två olika livsmedel.
Visst finns det frivilliga som levt på enbart potatis i något år under kontrollerade former.
Du vill säkert inte bara överleva utan även utvecklas i din träning.
Nu är jag nyfiken på hur det gick och hur din kropp reagerade, tell me everything!
Slartibartfast
2007-05-17, 10:16
Nu är jag nyfiken på hur det gick och hur din kropp reagerade, tell me everything!
Folk verkar tro att så fort man ställer en hypotetisk fråga utgånede från intresse och nyfikenhet här i kostdelen, så tror folk automatiskt att man tänker genomföra det i praktiken.
Folk verkar tro att så fort man ställer en hypotetisk fråga utgånede från intresse och nyfikenhet här i kostdelen, så tror folk automatiskt att man tänker genomföra det i praktiken.
Typ. Fast ofta är det väl iof folk som verkligen ska genomföra sakerna de frågar om :)
Edit: fan fyra år sedan, tiden går snabbt.
Typ. Fast ofta är det väl iof folk som verkligen ska genomföra sakerna de frågar om :)
Det måste ha funkat bra, du ser smal ut när du bänkar.
hur många kilo havregryn äter du nu omd agen då du öär lite grövre?
hur många kilo havregryn äter du nu omd agen då du öär lite grövre?
Äter inte havregryn längre. Ett tag åt jag ungefär en liter gryn om dagen, men magen gillade icke det och nu kan jag knappt äta musli utan att magen ballar ur.
Äter inte havregryn längre. Ett tag åt jag ungefär en liter gryn om dagen, men magen gillade icke det och nu kan jag knappt äta musli utan att magen ballar ur.
Att tiden går snabbt var något även jag tänkte på när jag letade upp denna tråden, kändes som bara förra året. Anledningen till att jag frågar är p.g.a. att jag själv funderar på att lägga upp iallafall hälften av mitt energiintag från ett upplägg med just havregryn.
På vilket sätt blev magen risig. Ont, löst eller bara många besök på toa? Under ungefär hur lång tidsperiod åt du en liter om dagen?
Att tiden går snabbt var något även jag tänkte på när jag letade upp denna tråden, kändes som bara förra året. Anledningen till att jag frågar är p.g.a. att jag själv funderar på att lägga upp iallafall hälften av mitt energiintag från ett upplägg med just havregryn.
På vilket sätt blev magen risig. Ont, löst eller bara många besök på toa? Under ungefär hur lång tidsperiod åt du en liter om dagen?
Allt rann igenom, kort och gott :)
Jag åt 6 dl havregryn till frukost i några månader (vet ej exakt) och ibland några dl på eftermiddagen. Innan dessa hade jag en period då jag åt 4-5 dl x2 varje dag, också det i några månader.
Eddie Vedder
2007-05-17, 12:51
Jag skulle tippa på motsatsen, förstoppning alltså.
Överdriven mängd fibrer får ju motsatt effekt. Vet inte om det gäller alla men på mej, (Mr. "number-2-var-fjärde-dag") har ett överdrivet fiberintag i kombination med lite för lågt fettintag den påverkan.
Käkar vitt bröd istället för grovt och risgrynsgröt istället för havre som MEDICIN för magen, fast det "borde" vara tvärtom.:D
du får i dig väldigt mycket fibrer om du ska käka så mycket havregryn så de blir nog många toabesök skulle jag tippa på.
Edit: Det kanske är väldigt olika från person till person, men dricker du för lite så finns ju såklart risken att det blir motsatt effekt.
Allt rann igenom, kort och gott :)
Jag åt 6 dl havregryn till frukost i några månader (vet ej exakt) och ibland några dl på eftermiddagen. Innan dessa hade jag en period då jag åt 4-5 dl x2 varje dag, också det i några månader.
Så inge ont/krampandes? Jag har börjat lite smått med grynen och känner av detta men då kanske det är något annat som även det har ändrats utan att jag tänkt på det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.