Visa fullständig version : Mjölk???
hur mkt mjölk kan man dricka om dan??
om d inte var farligt så skulle jag lätt kunna smälla i mig 2-3 liter om dan... för d e så jävla gott..
sen o´BOY inget knäcker...
King Grub
2003-11-20, 13:33
Vad menar du med "kan"? Du kan väl dricka hur mycket du vill. Det kommer inte att hända något hälsofarligt i alla fall, om du inte är laktosintolerant. Högt insulinindexvärde har det, om du nu är rädd för det.
Originally posted by King Grub
Vad menar du med "kan"? Du kan väl dricka hur mycket du vill. Det kommer inte att hända något hälsofarligt i alla fall, om du inte är laktosintolerant. Högt insulinindexvärde har det, om du nu är rädd för det.
nä tänkte mer om det var farligt för kroppen på nått sätt
:D
annars ere ju mkt protein o mkt långsamma kolhydrater..
d blir mkt minimjölk
blir istället för proteinpulver oxå
Högt insulinindexvärde har det, om du nu är rädd för det.
Mjölken har lågt GI, men insulinindex är väl nåt annat antar jag? Berätta gärna mer om det...
King Grub
2003-11-20, 15:22
Originally posted by Mindek
Mjölken har lågt GI, men insulinindex är väl nåt annat antar jag? Berätta gärna mer om det...
II visar hur stort insulinpåslag man får efter att ha ätit en viss mängd av ett visst livsmedel, och är inte direkt bundet till kolhydraterna. Mjölk har 115, jämfört med vitt bröd på 100, trots att kolhydraterna i mjölken är långsamma. Allt ger insulinpåslag; tonfisk som inte innehåller kolhydrater alls har högre II än t ex pasta.
Mjölk:love:
varför smakar laktosmjölk som papper?nån teori?
II visar hur stort insulinpåslag man får efter att ha ätit en viss mängd av ett visst livsmedel, och är inte direkt bundet till kolhydraterna. Mjölk har 115, jämfört med vitt bröd på 100, trots att kolhydraterna i mjölken är långsamma. Allt ger insulinpåslag; tonfisk som inte innehåller kolhydrater alls har högre II än t ex pasta.
Är mjölk alltså snabba kolhydrater, trots att GI-värdet är lågt?
King Grub
2003-11-20, 15:37
Är mjölk alltså snabba kolhydrater, trots att GI-värdet är lågt?
Nej. II är inte samma sak som GI. GI visar hur snabba kolhydraterna är genom att visa hur snabbt och mycket de höjer blodsockret; II visar hur stort insulinpåslag du får av ett visst livsmedel (studierna brukar vara på 1000 kj). II har inget direkt samband med kolhydraterna. Proteinrik mat utan kolhydrater, som kött och fisk, har också ett II-värde, i och med att de också höjer insulinnivåerna olika mycket, och mjölk och yoghurt ligger på 115. Det värdet har inget med kolhydraterna i mjölken att göra, utan med proteinet i mjölken.
Okey, men detta ger alltså samma negativa saker som snabba kolhydrater?
Dumt att dricka ett glas mjölk innan man går och lägger sig alltså?
King Grub
2003-11-20, 15:53
Okey, men detta ger alltså samma negativa saker som snabba kolhydrater?
Dumt att dricka ett glas mjölk innan man går och lägger sig alltså?
Det påverkar inte blodsockret i sig, men insulinpåslag saktar ner fettförbränningen. Men insulin eller inte så är energi in minus energi ut fortfarande det viktigaste; ligger du på energiminus tappar du vikt oavsett om du dricker mjölk klockan 22:00 eller inte.
Okey så det är alltså så här:
Snabba kolhydrater => högt blodsocker => höga insulinnivåer = dåligt (för det mesta)
och
Snabbt II-värde => höga insulinnivåer = dåligt (för det mesta)
Eller?
King Grub
2003-11-20, 16:23
I princip, ja. Insulin är dock också ett kraftigt muskelbyggande hormon, så efter träningen är en insulinspik en fördel. För många insulintoppar varje dag leder dock lätt till försämrad insulinkänslighet.
Har du nån tabell med dessa II-värden i?
I princip, ja. Insulin är dock också ett kraftigt muskelbyggande hormon, så efter träningen är en insulinspik en fördel. För många insulintoppar varje dag leder dock lätt till försämrad insulinkänslighet.
ok så det e dumt att dricka 2-3 liter mjölk om dagen då?
King Grub
2003-11-20, 17:07
Originally posted by aGGe
ok så det e dumt att dricka 2-3 liter mjölk om dagen då?
Nej, varför då?
King Grub
2003-11-20, 17:08
Har du nån tabell med dessa II-värden i?
Ja, jag har en. Men inte någon bra på nätet. Det finns väldigt få sådana, och ännu färre bra.
Nej, varför då?
om insulinkänsligheten försämras:(
King Grub
2003-11-20, 17:10
om insulinkänsligheten försämras:(
ALLT ger insulinpåslag. Om du skall gå och bekymra dig över det får du sluta äta. Om du försöker undvika alltför snabba kolhydrater och alltför mycket mättat fett, samt kör intensiv konditionsträning, har du ditt på det torra, vad gäller insulinkänsligheten.
nu när de ändå snackas insulin har ja allti undrat ungefäär hur stor insulin påslag man får av en stor måltid med långsamma kolisar omkr 100-150g e de tex lika stort som efter en måltid me ca50g snabba?100g? så man vet på ett ungefär...?en storport kolisar sänker ju fettbränningen som sagt men om man tränar nån timme efter kan de väl inte va negativt..?hmmm..
Ja, jag har en.
Något som du har lust att dela med dig av kanske :love:
ahaaa har aldrig riktigt tagit mej i kragen o satt mej in i de där systemen .. ävenom ja hört hela tiden att de inte allti hänger ihop(II ochGI) så utgår ja ändå från de undermedvetet hehe eller nått i den stilen.. men om man skulle käka 100g kolisar i form av grovtfullkornsbröd tex går de att säga ungf hur mkt insulinet skulle skjuta i höjden?
King Grub
2003-11-20, 17:35
Originally posted by Diana
nu när de ändå snackas insulin har ja allti undrat ungefäär hur stor insulin påslag man får av en stor måltid med långsamma kolisar omkr 100-150g e de tex lika stort som efter en måltid me ca50g snabba?100g? så man vet på ett ungefär...?en storport kolisar sänker ju fettbränningen som sagt men om man tränar nån timme efter kan de väl inte va negativt..?hmmm..
Alla kolhydratkällor, inklusive de långsamma, har olika II. Bara för att de är långsamma betyder inte att de har lågt II, och bara för att de är snabba betyder inte det att dessa har högt II. 1000 kj från parboiled ris har ett II på 62, pommes på 74, trots att pommes har skyhögt mycket högre GI och höjer blodsockret mer. Det finns inga fasta regler. Potatis har ett II på 121. Vitt ris, som har ett högre GI än potatis, har ett II på 79.
Och detta gäller om du BARA äter kolhydratkällan som måltid. Så fort du äter t ex något proteinrikt till, påverkar olika aminosyrekombinationer II:t.
King Grub
2003-11-20, 17:36
ahaaa har aldrig riktigt tagit mej i kragen o satt mej in i de där systemen .. ävenom ja hört hela tiden att de inte allti hänger ihop(II ochGI) så utgår ja ändå från de undermedvetet hehe eller nått i den stilen.. men om man skulle käka 100g kolisar i form av grovtfullkornsbröd tex går de att säga ungf hur mkt insulinet skulle skjuta i höjden?
Ett II på 96, om du får i dig 1000 kj från brödet. Men bara om du inte äter något annat till. Då ändras II:t beroende på dessa livsmedels II och aminosyreprofiler. Det går inte att förutsäga.
King Grub
2003-11-20, 17:37
Något som du har lust att dela med dig av kanske :love:
Jag tänker inte sitta och skriva 800 värden här. ;)
Jag tänker inte sitta och skriva 800 värden här. ;)
Vad är det för format då? "Klipp-å-klistra" eller mail kanske funkar... eller är det en analog tabell från det ruskiga 1900-talet :eek:
ok om de e så komplicerat så håller ja mej nog till att hålla reda på gi- värden dom kan man lita på:eating:
King Grub
2003-11-20, 17:52
Vad är det för format då? "Klipp-å-klistra" eller mail kanske funkar... eller är det en analog tabell från det ruskiga 1900-talet :eek:
Format? Jag har dem på papper. Hört talas om det?
nä tänkte mer om det var farligt för kroppen på nått sätt
annars ere ju mkt protein o mkt långsamma kolhydrater..
d blir mkt minimjölk
blir istället för proteinpulver oxå
det tycker jag inte ett bra vassle protein kan inte ersättas av proteinet i mjölk (kasein) ät ägg i såna fall
hangatyr
2003-11-20, 18:45
hmmm, det är någon slags analogt externt ROM... typ? eller?
Analog ja.... usch :MrT:
Grub, jag vet att det kommit upp ett par gånger men jag har aldrig hört din åsikt om det. Mjölk är ju A och D vitaminberikat, är det verkligen nyttigt att dricka hur mycket mjölk som helst D vitamin blir väl giftigt i inte allt för stora överdoser
King Grub
2003-11-21, 11:02
Originally posted by hermes
Grub, jag vet att det kommit upp ett par gånger men jag har aldrig hört din åsikt om det. Mjölk är ju A och D vitaminberikat, är det verkligen nyttigt att dricka hur mycket mjölk som helst D vitamin blir väl giftigt i inte allt för stora överdoser
Det är inte rimligt möjligt att dricka så mycket mjölk att man överdoserar vitamin D. Vitamin D-tillskott plus mycket mjölk, javisst, men inte genom mjölkdrickande. Och får man i sig D-vitamin ändå finns det ju ingen vits med tillskott.
Det är inte rimligt möjligt att dricka så mycket mjölk att man överdoserar vitamin D. Vitamin D-tillskott plus mycket mjölk, javisst, men inte genom mjölkdrickande. Och får man i sig D-vitamin ändå finns det ju ingen vits med tillskott.
Alright! Tur det, så mycket mjölk som jag dricker :thumbup:
Mjölk:love:
varför smakar laktosmjölk som papper?nån teori?
De har ju tagit fram låglaktosmjölk med samma smak som vanlig mjölk, men dyr är den. Låglaktos med äckelsmak är ju redan dyrt nog och go-mjölken torde va bra mkt dyrare. :(
låglaktosmjölken duger iaf jävligt bra till oboy och prottedrinkar, men att dricka rent går bort!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.