Visa fullständig version : mitt schema med basövningar
Patrik1994
2011-02-16, 21:07
Tja nu har jag fått ihop ett schema som jag verkar tycka om. jag gillar upplägget så jag hoppas ni kan säga att det är okej att köra såhär för jag blir bara osäker ju mer folk som skriver olika saker men jag skulle behöva lite fler övningar i passen tror jag. Jag har lagt upp såhär
Pass 1: Bänkpress och marklyft. Någon till övning ska in här
Pass 2: knäböj och militärpress. här ska även någon till övning in.
Körde mitt mitt första Pass 1 idag och det var underbart tycker jag. Bänkpressen körde jag som jag brukar men marklyft körde jag väldigt lätt för att träna teknik och jag kommer fortsätta tills jag kan tekniken bra. Det var riktigt kul att köra marklyft tycker jag!
Hur ofta ska jag köra Pass 1 och pass 2? bör jag tex köra pass 1 vi säger idag (onsdag) och pass 2 på lördag?sen pass 1 på tisdag igen? alltså 2 dagars vila emellan passen eller är det för lite? Gärna tips på vilka övningar som ska med i mina pass 1 och 2.
Måste bara säga att jag gillar forumet redan efter ungefär 1 dag som medlem här, trevligt folk. Hälsningar Patrik
Hej Patrik.
Mitt råd är att du tar dig en titt här;
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454
Där får du massa bra övningar och det är upplagt så att du tränar hela kroppen. Det är väldigt viktigt att äta bra och sova tillräckligt för maten och vilan är förutsättningar för att du ska utvecklas styrke och muskelmässigt.
Du kan givetvis göra ett eget schema, men som du själv säger. Det finns väldigt mycket klokt folk här så titta igenom den där tråden så kan du lära dig en hel del.
Lycka till.
The dude
2011-02-16, 23:02
Att börja med basövningar är ingen dum ide. Men lägg in en bicepsövning också tycker jag, tex vanliga bicepscurl eller scottcurl. Sedan kan du efterhand som du får in tekniker lägga till mer övningar i dina pass.
Jag skulle göra så här:
Pass 1: Knäböj, bänkpress, rodd, dips
Pass 2: Marklyft, militärpress, chins, bicepscurl
Värm gärna upp med frivändningar före marklyften.
Patrik1994
2011-02-17, 07:55
Hej Patrik.
Mitt råd är att du tar dig en titt här;
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454
Där får du massa bra övningar och det är upplagt så att du tränar hela kroppen. Det är väldigt viktigt att äta bra och sova tillräckligt för maten och vilan är förutsättningar för att du ska utvecklas styrke och muskelmässigt.
Du kan givetvis göra ett eget schema, men som du själv säger. Det finns väldigt mycket klokt folk här så titta igenom den där tråden så kan du lära dig en hel del.
Lycka till.
Tack för länken och ditt inlägg, jag vill dock köra
Det upplägget jag gjort för att jag vill prova det istället. Jag är inte helt ny på gymmet men jag har valt att börja prova detta istället för hur jag tränade tidigare
Bluesparv
2011-02-17, 07:58
Men lägg in en bicepsövning också tycker jag, tex vanliga bicepscurl eller scottcurl.
Löjligt (imo).
Bänk/böj/rodd
och
Mark/press/chins
Patrik1994
2011-02-17, 07:58
Att börja med basövningar är ingen dum ide. Men lägg in en bicepsövning också tycker jag, tex vanliga bicepscurl eller scottcurl. Sedan kan du efterhand som du får in tekniker lägga till mer övningar i dina pass.
Det ska jag nog se till att göra så man även får lite variation
Patrik1994
2011-02-17, 07:59
Löjligt (imo).
Bänk/böj/rodd
och
Mark/press/chins
Kan man inte köra det upplägget jag gjorde istället? Då jag redan börjat lite med det.. Bänk och marklyft sen i andra passet böj och militärpress
Patrik1994
2011-02-17, 08:01
Jag skulle göra så här:
Kan jag inte köra upplägget jag gjorde? Tvärtom med knäböjen och marklyft i det du skrev upp
Vad var det för fel på din andra tråd du redan fått svar i?
Patrik1994
2011-02-17, 08:39
Vad var det för fel på din andra tråd du redan fått svar i?
Det här schemat fick jag aldrig svar på även fast jag gjorde inlägg om det i förra tråden
siimon89
2011-02-17, 09:58
Löjligt (imo).
Bänk/böj/rodd
och
Mark/press/chins
+1
Bluesparv's upplägg är aningen mer komplett än ditt egna upplägg. När det kommer till basövningar och hålla det enkelt finns det ingen större anledning att till en början skapa något eget, finns tillräckligt med beprövade program som fungerar fint för ditt ändamål.
tntballe
2011-02-17, 10:02
Kan jag inte köra upplägget jag gjorde? Tvärtom med knäböjen och marklyft i det du skrev upp
Det ska inte vara några problem.
Båda kombinationerna är dock helt okej och krockar inte så mycket med varandra. Militärpress är dock en av de lättaste basövningarna och marklyft är den tyngsta, därför föredrar jag att träna dessa tillsammans. Bänkpress och knäböj är enklare att kombinera.
Patrik1994
2011-02-17, 10:22
Båda kombinationerna är dock helt okej och krockar inte så mycket med varandra. Militärpress är dock en av de lättaste basövningarna och marklyft är den tyngsta, därför föredrar jag att träna dessa tillsammans. Bänkpress och knäböj är enklare att kombinera.
Jaha äntligen får jag ett svar om att det går iallafall.. Jag förstår tänkandet. En fråga till, hur många set bör jag köra på tex marklyft och bänkpress? Samt hur lång vila mellan passen bör jag ha? 48 timmar ungefär?
Patrik1994
2011-02-17, 10:25
Men eftersom jag redan började med mitt pass 1 igår, bänkpress och marklyft vill jag helst inte ändra då jag gillade det
openside
2011-02-17, 10:26
Jag skulle göra så här:
Så här hade jag oxå gjort men jag hade kört Militärpressen före marken eftersom man inte vill vara trött i ländryggen när man kör press.
hur många set bör jag köra på tex marklyft och bänkpress?
Jag skulle göra 4 eller 5 set på bänkpress. I marklyft skulle jag växla mellan 5 set*3 reps, 3 set*5 reps och 4 set*8 reps beroende på dagsform och hur ofta du tränar det.
Samt hur lång vila mellan passen bör jag ha? 48 timmar ungefär?
Beroende på din träningsnivå och din tillvaro i övrigt föreslår jag att du tränar 2 dagar och vilar 1-2 dagar, alternativt tränar varannan dag. Mer än 4 träningspass i veckan är sällan produktivt utan periodisering.
Varför har du så svårt att ta emot allas tips och upplägg? Ditt upplägg räcker inte för att träna alla kroppens muskler. Dessutom har du inte tränat länge så det är inte bra att en nybörjare börjar lägga ihop egna program. Det finns många kunniga människor som har postat i den här tråden och din andra tråd om tips på upplägg, du borde ta ett av deras scheman istället än ditt "egna".
Patrik1994
2011-02-17, 13:03
Varför har du så svårt att ta emot allas tips och upplägg? Ditt upplägg räcker inte för att träna alla kroppens muskler. Dessutom har du inte tränat länge så det är inte bra att en nybörjare börjar lägga ihop egna program. Det finns många kunniga människor som har postat i den här tråden och din andra tråd om tips på upplägg, du borde ta ett av deras scheman istället än ditt "egna".
Anledningen är att dom flesta säger olika så ja vet inte vad
Anledningen är att dom flesta säger olika så ja vet inte vad
Du kommer aldrig att hitta det "bästa" programmet, eftersom det inte finns ett sådant. Följ ett program baserat på basövningar, träna hyfsat tungt tre gånger i veckan, ät och sov tillräckligt så kommer du att få bra resultat.
Har du inte tränat så länge så får du resultat med nästan vilket upplägg som helst. Vill du däremot fortsätta utvecklas efter några månaders träning så krävs lite eftertanke.
Patrik1994
2011-02-18, 09:27
Jag provar göra ett inlägg här och ser om jag får svar, om jag vill bygga muskelmassa fullt ut ā är då programmen stronglifts eller starting strenght bra då?
Jag provar göra ett inlägg här och ser om jag får svar, om jag vill bygga muskelmassa fullt ut ā är då programmen stronglifts eller starting strenght bra då?
Nog bland den bästa starten du kan få om du är ny.
Patrik1994
2011-02-18, 12:41
okej, alltså jag har ju gymmat ett tag förut men jag vill prova köra dessa istället för att köra massa isolations övningar och se hur det går men jag har läst att nån skrivit att det inte är det bästa för att bygga muskelmassa? vad jag förstått så bygger man muskelmassa ju starkare man blir, eller har jag fel? vad menar då dom? förstår inte riktigt
Jag skulle göra så här:
+1
Jävligt bra förslag på schema/övningsval måste jag säga!
Nästan så man blev sugen själv...
okej, alltså jag har ju gymmat ett tag förut men jag vill prova köra dessa istället för att köra massa isolations övningar och se hur det går men jag har läst att nån skrivit att det inte är det bästa för att bygga muskelmassa? vad jag förstått så bygger man muskelmassa ju starkare man blir, eller har jag fel? vad menar då dom? förstår inte riktigt
Det är möjligt men i grunden är det viktigast att bli starkare först och främst.
Skulle du köra nåt volymupplägg för maximal muskeltillväxt med 8-12 reps en bra bit ifrån fail så blir vikterna antagligen väldigt låga eftersom du inte har tränat upp en bra grundstyrka än vilket som sagt är grunden.
Stronglifts 5x5 och även Starting Strength är grymma program och perfekt om man är nybörjare men också om man tränat ett lite längre tag. Sök i forumet, finns nog inte någon som har uttalat sig negativt om Stronglifts eller Starting Strength.
Jag skulle köra på Stronglifts 5x5 om jag var du!
Patrik1994
2011-02-18, 13:17
Det låter bra.. Då är det värt att prova antar jag? Men om jag kör som man ska, kommer jag inte bygga massa då utan bara styrka? Jag vill ju bygga massa, det är mitt mål
Fråga angående 5x5. Varför är det bara 1 set marklyft när det är 5 i övriga övningar?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.