Visa fullständig version : Euroshoppers köttfärs?
StampChamp
2011-02-16, 20:56
Tjena
Är det någon här som brukar käka köttfärs från euroshopper? Vad är den stora skillnaden förutom priset då?
Var och handlade igår och enda köttfärsen som fanns var euroshoppers. Och nu sitter jag här med 350g som jag hade tänkt sluka, men sedan läser man att dom har haft problem med salmonella etc? Vill ju inte bli matförgiftat, är väldigt petig då det gäller mat och nojjig. :D
Sedan har man ju läst att deras frysta bär/grönsaker ska ha innehållit nåt virus? Så man blir ju lite skeptisk!
Vad tycker ni om deras färs? Jag kommer säkert börja inbilla mig en massa nu känner jag haha!
Ähh, stek skiten ordentligt och tryck ner i halsen bara. :thumbup:
Den har oftast bara mer fett än Icas vanliga.
Eddie Vedder
2011-02-16, 20:59
Vad är den stora skillnaden förutom priset då?
Förmodligen lägre löner och sämre djurhållning och generellt sämre kvalité genom hela kedjan.
Förmodligen lägre löner och sämre djurhållning och generellt sämre kvalité genom hela kedjan.
Fast kött är väll ändå kött, så det är väl precis samma som icas egentligen?
Steker man ordentligt borde det inte va några problem?
proteinsynthesis
2011-02-16, 21:01
Tja, tyskarna spetsar ju sitt kött med dioxin ibland så ;)
Eddie Vedder
2011-02-16, 21:02
Vet ej. Ju sämre kvalité desto mindre kan man vara säker på att det kontrollerats. Då och då kommer ju rapporter om otillåtna baktierehalter och alltid är det billiga märken.
StampChamp
2011-02-16, 21:02
Djuren kanske har det sämre ställt, med mat, miljö osv?
Det var som jag trodde då, kommer nog inte köpa euroshoppers köttfärs mer ändå.. men lika bra att svälja det man har. :D
Dom hittade ju något magsjukevirus har jag för mig i dera frysta bär, så man blir ju helt klart skeptiskt.
kettlebellGuden
2011-02-16, 21:15
Djuren kanske har det sämre ställt, med mat, miljö osv?
Låter rimligt. Så inget som är intressant (dvs. näringsvärde) påverkas. Billigt och bra. Lasagne ASAP.
Eddie Vedder
2011-02-16, 21:17
Så inget som är intressant (dvs. näringsvärde) påverkas.
Jo det är klart att näringsvärde påverkas beroende på hur de äter. Majsbaserat kraftfoder jämfört med gräsbete till exempel.
StampChamp
2011-02-16, 21:17
Låter rimligt. Så inget som är intressant (dvs. näringsvärde) påverkas. Billigt och bra. Lasagne ASAP.
Fast det kan väl göra skillnad på näringsvärdet beroende på hur djuren mår och äter? Sedan såg jag att det innehöll 22% fett vilket är ganska mycket, blir nog att avstå ändå!
Eddie Vedder
2011-02-16, 21:19
Fast det kan väl göra skillnad på näringsvärdet beroende på hur djuren mår och äter? Sedan såg jag att det innehöll 22% fett vilket är ganska mycket, blir nog att avstå ändå!
Mängden fett är ju bara en fråga om hur mycket svål man väljer att mala ner. Men fettsammansättning skiljer ju, likaså mikronutrienter. Stressade djur kan även ge smakskillnader i kött.
kettlebellGuden
2011-02-16, 21:22
Jo det är klart att näringsvärde påverkas beroende på hur de äter. Majsbaserat kraftfoder jämfört med gräsbete till exempel.
Finns det något annat intressant när det gäller köttfärs än pris / protein som kan påverkas av hur djuren äter?
Eddie Vedder
2011-02-16, 21:24
Finns det något annat intressant när det gäller köttfärs än pris / protein som kan påverkas av hur djuren äter?
Inlägget ovan. ;)
Mängden fett är ju bara en fråga om hur mycket svål man väljer att mala ner. Men fettsammansättning skiljer ju, likaså mikronutrienter. Stressade djur kan även ge smakskillnader i kött.
kettlebellGuden
2011-02-16, 21:25
Inlägget ovan. ;)
Right.. det var där inte när jag postade.
Har du någon studie att läsa på de här skillnaderna?
Eddie Vedder
2011-02-16, 21:26
Right.. det var där inte när jag postade.
Har du någon studie att läsa på de här skillnaderna?
Det räcker att kolla SLV:s databas. De har ju för både konventionellt och ekologiskt för vissa livsmedel där.
kettlebellGuden
2011-02-16, 21:29
Det räcker att kolla SLV:s databas. De har ju för både konventionellt och ekologiskt för vissa livsmedel där.
Det måste ju ändå variera rätt stort? Stor skillnad på ekologiskt och ekologiskt. Likaså konventionellt och konventionellt.
:edit:
slog precis upp nötkött och kan tyvärr inte hitta något ekologiskt alls hos SLV.
Eddie Vedder
2011-02-16, 21:34
Det måste ju ändå variera rätt stort? Stor skillnad på ekologiskt och ekologiskt. Likaså konventionellt och konventionellt.
Ja men det är ju genomsnittssiffror som alltid. Och det skiljer sig åt, det är poängen. Och det var ju vad du frågade om. Halterna omega-3 i fisk kan också variera kraftigt beroende på om de äter fisk/alger eller om de får spannmålsbaserad fiskmat.
kettlebellGuden
2011-02-16, 21:37
Ja men det är ju genomsnittssiffror som alltid. Och det skiljer sig åt, det är poängen. Och det var ju vad du frågade om. Halterna omega-3 i fisk kan också variera kraftigt beroende på om de äter fisk/alger eller om de får spannmålsbaserad fiskmat.
Jo fisk är jag väl medveten om att så är fallet. Hörde något på radion häromdagen att vissa var purkna över att odlad norge-lax såldes med argumentet "bra omega-3-källa t.ex."
Jag tycker det här är väldigt intressant men hittar tyvärr inget ekologiskt alls hos SLV bland de vanliga maträtterna (kalkon, kyckling, nöt) för att jämföra.
Eddie Vedder
2011-02-16, 21:39
Jo fisk är jag väl medveten om att så är fallet. Hörde något på radion häromdagen att vissa var purkna över att odlad norge-lax såldes med argumentet "bra omega-3-källa t.ex."
Jo precis. Och iland har den odlade också bra fettsammansättning men då är det skandaler åt andra hållet istället eftersom de matas med annan fisk som i princip riskerar utrotning.
Jag tycker det här är väldigt intressant men hittar tyvärr inget ekologiskt alls hos SLV bland de vanliga maträtterna (kalkon, kyckling, nöt) för att jämföra.
Ägg och mjölk.
DarcyGrahn
2011-02-16, 21:40
Svål är väl skinnet på grisar? Menar du inte talg nu?
kettlebellGuden
2011-02-16, 21:41
Ägg och mjölk.
Hjälper mig tyvärr inte. :)
Eddie Vedder
2011-02-16, 21:43
Hjälper mig tyvärr inte. :)
Du gör dig ju bara till nu. Skriv "ägg":
http://www7.slv.se/Naringssok/
Mjölk fanns visst inte såg jag nu.
kettlebellGuden
2011-02-16, 21:47
Du gör dig ju bara till nu. Skriv "ägg":
http://www7.slv.se/Naringssok/
Mjölk fanns visst inte såg jag nu.
Nej jag menar att det inte hjälper mig för att se skillnaden på det jag normalt äter och är intresserad av.
Eddie Vedder
2011-02-16, 21:48
Nej jag menar att det inte hjälper mig för att se skillnaden på det jag normalt äter och är intresserad av.
Nej du kan inte räkna med att hitta en analys av det du har i ditt kylskåp. Men du frågade ju från början om livsvillkor påverkar och det gör det. På flera sätt. Du och jag har inte samma näringssammansättning i våra kroppar heller.
kettlebellGuden
2011-02-16, 21:51
Nej du kan inte räkna med att hitta en analys av det du har i ditt kylskåp. Men du frågade ju från början om livsvillkor påverkar och det gör det. På flera sätt. Du och jag har inte samma näringssammansättning i våra kroppar heller.
Rigth. Frågan är om det faktiskt påverkar något i verkligheten. Det är jag intresserad av att se studier på. Hade ju hoppats att någon undersökt kor eller kalkoner eller så. That's all.
Eddie Vedder
2011-02-16, 21:52
Hade ju hoppats att någon undersökt kor eller kalkoner eller så. That's all.
Men det är ju självklarheter! Ifrågasätter du OM det skiljer eller omfattningen? För naturligtvis påverkar mat ens kropp även om man är kalkon.
Och studier finns det i massor. Kolla Google Scholar med sökord som "conventional meat" eller "biodynamic food nutrients", "fatty acids ecological" etc.
kettlebellGuden
2011-02-16, 21:54
Men det är ju självklarheter! Ifrågasätter du OM det skiljer eller omfattningen? För naturligtvis påverkar mat ens kropp även om man är kalkon.
Omfattningen och mer exakt vad det är för egentliga skillnader. Svårt att bli motiverad att köpa dyrt eko-odlat svensk-kött när man kan köpa billig ko från Irland annars.
StampChamp
2011-02-16, 22:20
Okej jag förstår. Jo smaken var det ju lite skillnad på, sedan var köttet betydligt blodigare/rödare. Fast det kanske inte spelar någon roll eller betyder att det är sämre?
Det blir inget mer euroshopper i alla fall, kan tänka mig att transportsträckorna är riktigt långa också!
StampChamp
2011-02-17, 01:27
Jag var på toa nu innan jag ska lägga mig, och märker att det är blod i bajset till en början? Kan det bero på köttfärsen, det var inte så innan jag åt köttfärsen från euroshopper.
Som jag sa var köttfärsen rätt blodig, men det försvann när jag stekte det. Kan det ändå bero på köttfärsen?
Blod i avföringen är aldrig ett bra tecken. Händer det igen bör du uppsöka läkare.
Kolla på dokumentären Food inc.. Nu gäller den visserligen USA till större delen, men att välja ekologiskt eller kött från djur uppväxta på gräs och örter blev genast lite mer prioriterat känner jag...:)
Eddie Vedder
2011-02-17, 09:38
Kolla på dokumentären Food inc.. Nu gäller den visserligen USA till större delen, men att välja ekologiskt eller kött från djur uppväxta på gräs och örter blev genast lite mer prioriterat känner jag...:)
Jag kan rekommendera boken "Fast Food Nation" (Snabbmatslandet) av Eric Schlosser om du vill fördjupa dig mer. :)
Jag kan rekommendera boken "Fast Food Nation" (Snabbmatslandet) av Eric Schlosser om du vill fördjupa dig mer. :)
Tackar för tipset! Ska kollas upp.
Det blir inget mer euroshopper i alla fall, kan tänka mig att transportsträckorna är riktigt långa också!
Det är väldigt vanligt med kött från Brasilien & Irland så Euroshopper är inte sämre än andra märken på den delen. Även det svenska köttet transporteras i många fall fram & tillbaka i landet innan det når butikshyllan.
Största skillnaderna är hur "fint" köttet är.
Om du jämför lövbiff eller grytbitar med Icas övriga sortiment så ser du genast att bitarna innehåller mer fett och eventuellt är mindre i storleken i euroshoppers förpackningar.
Även coop har lågprismärke med motsvarande kvalité.
Jochitko
2011-02-17, 12:39
Vill bara tillägga att etiska skäl så som djurhållning och deras välmående är ett viktigt argument för att undvika de billigaste märkena så som euroshopper. Jag tcker att speciellt vi som tränar och ofta äter stora mängder kött har ett ansvar att med våra medvetna val av kött stödja djurhållning vilken inte är ett rent helvete för djuret. Har man inte råd kan man ju försöka få i sig en del protein på annat håll också. Vad vi stoppar i oss påverkar faktiskt djurhållningen, och tränande personer gör ofta medvetna val i kosten och bör ta hänsyn till denna aspekten också.
Sen att det förmodligen är nyttigare, minde chans för gifter och miljövänligare är också starka argumet. Det finns så mycket mer än bara proteint% i den mat vi stoppar i oss, även om protein är såklart argument #1 för de flesta :)
Pudzianovski
2011-02-17, 12:52
"Euro Shopper är resultatet av ett samarbete mellan femton europeiska företag i femton länder, däribland ICA. Design och recept på produkterna är gemensam, medan varuval och kvalitet är lokalt anpassade. Varje företag i respektive land avgör själv vilka produkter som ska lanseras.
Euro Shopper är vårt lågprisalternativ och naturligtvis ska dessa produkter leva upp till de krav på kvalitet, miljö och etik som både vi och våra kunder ställer. Vi ställer dock inte samma höga sensoriska krav på Euro Shopper-produkterna som på ICAs. Näringsvärdena i livsmedlen påverkas emellertid inte. De är lika höga oavsett varumärke.
Exakt vilka priser som sätts bestämmer varje ICA-handlare själv utifrån vilka hyreskostnader, lönelägen, öppettider med mera, som just den butiken behöver få täckning för. Vi tar centralt fram de här riktigt bra egna märkesvarorna - till bra inköpspriser för butiken."
http://www.ica.se/Kundtjanst/ButikerSjalvscanningPrisfragor/Euro-Shopper---vad-ar-det/
StampChamp
2011-02-17, 13:30
Blod i avföringen är aldrig ett bra tecken. Händer det igen bör du uppsöka läkare.
Låter ju inte allt för bra. I morse var det också lite blod i avföringen, fast jag kan inte riktigt avgöra om det är mitt blod eller om det kanske kommer från köttfärsens färg? För den var rätt blodig/röd innan jag stekte den.
kettlebellGuden
2011-02-17, 14:38
Vill bara tillägga att etiska skäl så som djurhållning och deras välmående är ett viktigt argument för att undvika de billigaste märkena så som euroshopper. Jag tcker att speciellt vi som tränar och ofta äter stora mängder kött har ett ansvar att med våra medvetna val av kött stödja djurhållning vilken inte är ett rent helvete för djuret. Har man inte råd kan man ju försöka få i sig en del protein på annat håll också. Vad vi stoppar i oss påverkar faktiskt djurhållningen, och tränande personer gör ofta medvetna val i kosten och bör ta hänsyn till denna aspekten också.
lol @ synd om djuren. :laugh:
Sedan så är det väl inte helt ovanligt att djuren som säljs billigare har fått både antibiotika och hormoner i sitt foder?
lol @ synd om djuren. :laugh:
lol @ ditt försök att provocera.
kettlebellGuden
2011-02-17, 16:33
lol @ ditt försök att provocera.
Nu får du skärpa dig. Det var inte alls ett försöka att provocera. Jag bara bet på flame-baiten som trollet lagt ut.
Jochitko
2011-02-17, 16:56
Nu får du skärpa dig. Det var inte alls ett försöka att provocera. Jag bara bet på flame-baiten som trollet lagt ut.
Jag tycker bara att konsumenten har ett visst ansvar i sammanhanget, och om man diskuterar kost på forum och frågar efter skillnaden och varför man ska köpa den dyrare produkten med samma näringsvärden så är ju detta en legitim faktor att beakta *popcorn* Men tänker inte gå in djupare på djurhållningsdiskussionen. Men äter man stora mängder av ngt kanske man vill veta hur produkten togs fram.
Nu får du skärpa dig. Det var inte alls ett försöka att provocera. Jag bara bet på flame-baiten som trollet lagt ut.[/QUOTE
Du tycker inte att följande inlägg var trolligt?
[QUOTE=kettlebellGuden;4872093]lol @ synd om djuren. :laugh:
kettlebellGuden
2011-02-17, 17:26
[QUOTE=kettlebellGuden;4872304]Nu får du skärpa dig. Det var inte alls ett försöka att provocera. Jag bara bet på flame-baiten som trollet lagt ut.[/QUOTE
Du tycker inte att följande inlägg var trolligt?
Nej. Jag tycker dock att det var pinsamt att jag högg på det uppenbara trollandet. Men det är lätt att vara efterklok.
Var och handlade igår och enda köttfärsen som fanns var euroshoppers. Och nu sitter jag här med 350g som jag hade tänkt sluka, men sedan läser man att dom har haft problem med salmonella etc? Vill ju inte bli matförgiftat, är väldigt petig då det gäller mat och nojjig. :D
Sedan har man ju läst att deras frysta bär/grönsaker ska ha innehållit nåt virus? Så man blir ju lite skeptisk!
Genomstekt köttfärs är säkert.
Salmonellan dör, det gör också EHEC också. Skulle det finnas några virus med så förstörs de också. Men virus är mer kopplat till frukt och grönsaker som vattnas med avloppsvatten och som hanteras i flera steg av mäniskor.
Att köttfärsen släppt vatten tyder, för mig, att den var lite syrlig av mjölksyrabakterier.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.