Visa fullständig version : Vill bli personlig tränare
Hej!
Jo det är så att jag velat bli personlig tränare ganska länge, då undrar jag - hur svårt är det att bli det? Antar att det är väldigt svårt så länge man inte redan är en etablerad bodybuilder. Men jag kommer aldrig bli det, då jag inte har ett mål att bli väldigt stor eller helt enkelt OTROLIGT vältränad så att jag sticker ut.
Vet iaf att jag älskar träning och gillar att hjälpa människor med deras träning och tror därför att jag skulle passa som personlig tränare. Funderar även på sjukgymnast, tror att om man utbildar sig till sjukgymnast så kan man ha chans på att bli personlig tränare också, eller?
Hur som helst, skulle gärna vilja höra från någon som är personlig tränare eller pluggar till det eller något liknande. Sen vill jag ha tips på bra utbildningar utan sjukt höga intagningspoäng. Ligger på 12.5 i snittbetyg, kommer göra högskoleprovet i april och kommer vilja söka i April så att jag börjar plugga efter sommaren (helst).
Mvh
coolboynesko
2011-02-15, 19:31
Vad jag vet måste man läsa själv väldigt mycket.
Och 12.5 kommer du inte bli sjukgymnast på.
Och 12.5 kommer du inte bli sjukgymnast på.
fast på högskoleprovet behöver han bara 1,6
1,6 lär ju inte sjukgymnastpoängen ligga på? 1,6 är rätt bra.
Oh, jag svimmar inför den samlade intelligens och AWESOMENESS som demonstreras i tråden. Skärp er och sluta förstöra.
Oh, jag svimmar inför den samlade intelligens och AWESOMENESS som demonstreras i tråden. Skärp er och sluta förstöra.
Jag va iofs seriös(är pt), men för att svara på frågorna då..
Det är inte särskilt svårt att bli pt men det är svårt att få jobb och ett stadigt kund antal..körde det länge på deltid tills jag klarade mig på det heltid.
Som sjukgymnast skulle du nog bli en grym personlig tränare och har du rätt inställning är det ett väldigt kul jobb, gillar att se folk uppnå sina mål.
Funderade att söka till sjukgymnast och då var det 1.6(uppsala).
Nu vart det Personalvetare istället för att jag inte ville jobba i den " branchen" pga av osunda värderingar och väldigt ytligt.
Det är bara att punga upp 60 000 kr så blir du PT på några veckor. Annars finns de en hel del högskoleutbildningar med relativt låga intagningspoäng inriktade mot idrott. På vissa ingår PT-licens.
Å andra sidan behöver man inte licens för att bli personlig tränare. Men det kanske blir lättare att få jobb om man har en.
Det som avgör om man blir en bra sådan har dock mer med en eventuell pt-utbildning att göra.
Sjukgymnastutbildning plus egen längre erfarenhet av styrketräning i kombination med en talang för att motivera folk är nog 3 bra kombinationer för att bli en bra PT.
För att bli framgångsrik kan det räcka med att man är karismatisk och kan marknadsföra sig smart och har lite baskunskaper.
Högskoleprovegränsen på ki låg på 1,2 i höstas. Så låt dom inte skrämma dig med 1,6. :)
Tycker dock det känns väldigt overkill att gå sjukgymnast för att bli "vanlig" personlig tränare. Men visst, har du högre ambitioner än sats/friskis/random gym PT så kommer det se riktigt bra ut på cv:t.
Det behövs nog iofs fler bra PT:s "där ute". Fast den viktigaste egenskapen är nog den att motivera folk. Regelbunden träning som man gör kul och får klienten till att gå in för seriöst, är bättre än det optimala träningsschemat som håller i januari månad och sen tröttnar personen.
Brickhead
2011-02-15, 21:29
Högskoleprovegränsen på ki låg på 1,2 i höstas. Så låt dom inte skrämma dig med 1,6. :)
Tycker dock det känns väldigt overkill att gå sjukgymnast för att bli "vanlig" personlig tränare. Men visst, har du högre ambitioner än sats/friskis/random gym PT så kommer det se riktigt bra ut på cv:t.
Var det bara 1.2? good news!
Var det bara 1.2? good news!
Kom in två dagar efter kursen började så det var lite svettigt ett tag. Men visst gick det. :hbang:
fast på högskoleprovet behöver han bara 1,6
HT10 låg det på 1.4 i Lund i alla fall.
Kom väl ihåg fel, måste varit någon annan utbildning jag tänkte på som hade 1.6 =)
Får försöka få 1.2+ på högskoleprovet då, kmr bli sjukt svårt men....... Är inte så sjukt allmänbildad heller, kommer nog klara engelska + mattedelen ganska bra, men random svenska ord kmr jag va värdelös på etc.
Larsson85
2011-02-15, 22:32
Det behövs nog iofs fler bra PT:s "där ute". Fast den viktigaste egenskapen är nog den att motivera folk. Regelbunden träning som man gör kul och får klienten till att gå in för seriöst, är bättre än det optimala träningsschemat som håller i januari månad och sen tröttnar personen.
Varför tror du det? Själv tycker jag det är en lite skrämmande utveckling där vi hela tiden ska coacha varandra till ett bättre välbefinnande. Allt från jobbcoacher till PT:s.
Om man behöver en PT för att motivera sig så känns det kortsiktigt i vilket fall som, motivation måste komma inifrån. Träning är inte så svårt som många vill få det att verka.
Varför tror du det? Själv tycker jag det är en lite skrämmande utveckling där vi hela tiden ska coacha varandra till ett bättre välbefinnande. Allt från jobbcoacher till PT:s.
Om man behöver en PT för att motivera sig så känns det kortsiktigt i vilket fall som, motivation måste komma inifrån. Träning är inte så svårt som många vill få det att verka.
Go kväll yxskaft!
Larsson85
2011-02-15, 22:42
Go kväll yxskaft!
God kväll
Går en PT utbildning nu, är klar på söndag, om jag fixar provet.
Det är inte bara att skriva ett schema till nån och säga bra jobbat två till, det är mer än så. Många av dom kunder som kommer till en är ju folk som har kommit från en negativ sitiation, som t.ex övervikt och fetma. Det handlar mer om att vara med och ändra en persons livsstil till det positivare än att bara stå med piskan.
Till TS, har du några frågor som jag kan svara på så fråga på!
Det finns många PTs men jag syftade på att där är brist på bra sådana.
Det är iaf den uppfattningen jag fått.
Sen är det självklart så att utbud och efterfrågan alltid kommer att bestämma vad för yrken som kommer att finnas. Och tjänste-yrken är ofta de yrken där man kan hitta en marknad, även om man själv tycker att tjänsten är "onödig" så kan man tjäna pengar på det så "fine", bättre än att folk går arbetslösa om man ska dra det till sin spets :D
Eddie Vedder
2011-02-16, 08:07
Jag ska hålla i lite undervisning av personliga tränare till hösten eventuellt. Kan skicka ett PM med utbildningen i fråga när jag vet mer om du är intresserad.
Finns det verkligen chans att få jobb om man pungar ut en massa pengar för att betala en PT-utbildning som är enbart runt 8 veckor?
T.ex var ju någon på forumet som betalade en massa pengar och gjorde en utbildning i New York som var 8 veckor och bloggade om det. Jag skulle tycka det var svinkul att åka till New York och plugga där, även om det skulle va dyrt. Blir ju en stor upplevelse iaf, men hade ju inte gjort det om en vanlig universitetsutbildning väger tyngre.
beckman88
2011-02-16, 10:25
Kom tillbaks från 1 års fitness studier i Australien för två veckor sedan. Än så länge så har jag sökt jobb på alla tre sats i malmö, dom verkar vilja har tjejer just nu dock.
Hurtbulle
2011-02-16, 10:38
Det finns otaliga privatkurser för den intresserade som inte alltid kräver förkunskaper. Går att kombinera utefter smak och tycke för samma eller långt mindre pengar än t ex en SATS- utbildning kostar. Komplettera med fristående anatomi- och fysiologikurser på högskola så har du en bra start.
Idrottsbokhandeln.se är en allmänbildande källa för den intresserade.
coolboynesko
2011-02-16, 17:25
Kom tillbaks från 1 års fitness studier i Australien för två veckor sedan.
Hur mycket kostade allt de där?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.