Visa fullständig version : Morgonträning
Hej,
Jag tränar normalt på morgonen innan jobb.
Jag har svårt att få i mig frukost innan, dels för att det är så tidigt på morgonen och dels för att jag generellt har svårt för frukost.
Springer jag på morgonen är det inget problem men ska jag styrketräna så har jag ingen energi. Har försökt att hitta något bra sätt som passar mig.
Protein innan, gav ingen direkt energi tyckte jag.
Någon brustablett jag hittade typ Gatorade, tyckte jag inte gav så mkt och fick lite ont i magen.
Äpple och banan fungerade energimässigt lite bättre men inte tillräckligt och fick nästan upp det igen när jag tog i.
Har ni något tips?
Tack,
A
Yeahvlen
2011-02-15, 16:40
Hur äter du kvällen innan morgonträningen?
SiSenior
2011-02-15, 16:41
Styrketränar själv innan frukost. En måltid på 1700-2500 kcal och minst 200g kolhydrater kvällen innan samt en kopp kaffe på morgonen, timmen innan passet ger mig bra med energi.
Postat via en mobil enhet
Hur äter du kvällen innan morgonträningen?
Äter väl sådär men försöker få i mig en proteindryck innan läggdags.
Men är det inte kolhydrater jag behöver ha i mig för energin?
@SiSenior
Jag trodde, säkert i min enfald, att kolhydraterna hann försvinna till fett under natten. Menar ni att man kan äta några bra kolhydrater innan man går och lägger sig för att sedan utnyttja dem på morgonen?
King Grub
2011-02-15, 20:13
Kolhydrat du äter lagras in som glykogen och används som bränsle vid kommande ansträngning. Oavsett vad klockan är. Kolhydrat lagras inte in som kroppsfett annat än vid kraftig och/eller långvarit överätning utan tömning (träning / fysiskt arbete).
Kolhydrat du äter lagras in som glykogen och används som bränsle vid kommande ansträngning. Oavsett vad klockan är. Kolhydrat lagras inte in som kroppsfett annat än vid kraftig och/eller långvarit överätning utan tömning (träning / fysiskt arbete).
Kommer i princip Alla kolhydrater som intas "direkt" efter träning lagras som glykogen, tills reserverna är fulla? Så det kan aldrig någon vara en nackdel att få i sig energin man gjort av med under passet i från kolhydrater, under deff osv? Folk brukar ju gnälla om att de inte kan köra med lika hög volym under deff, borde det inte fixas helt i princip av att fylla på med ~100 gram kolhydrater efter passet?
On topic, jag brukar piggna till av att blanda i lite dextros/malto i EAA:n, typ 20 gram, och ta precis innan passet, för blodsockrets skull.
King Grub
2011-02-15, 20:40
Det kommer att lagras till överväldigande stor del som glykogen.
Det är klart det kan vara en nackdel att slösa 400 kcal kalorier på kolhydrat vid deff, kalorier som man hade kunnat lagt på något annat vid något annat tillfälle, särskilt om det handlar om näringslösa, icke mättande sockerarter.
400 kcal var nog lite väl mycket, men jag pratar om ungefär lika många kcal från kolhydrater som man gjorde av med under passet. Detta kan man ju äta extra utöver vad man äter på vilodagar (plus ytterliggare lite extra pga att styrketräningen höjer ämnesomsättningen det närmsta dygnet). I deff-guiden rekommenderas ju ~0.8 gram kolhydrat/kroppskilo efter styrketräning, räcker detta för att glykogenreserverna ska vara fulla till nästa pass?
400 kcal var nog lite väl mycket, men jag pratar om ungefär lika många kcal från kolhydrater som man gjorde av med under passet. Detta kan man ju äta extra utöver vad man äter på vilodagar (plus ytterliggare lite extra pga att styrketräningen höjer ämnesomsättningen det närmsta dygnet). I deff-guiden rekommenderas ju ~0.8 gram kolhydrat/kroppskilo efter styrketräning, räcker detta för att glykogenreserverna ska vara fulla till nästa pass?
Det beror på graden av träning. Ben bränner mer än underarmar.
Du får väl höfta till med hur mycket du tror att du gör av med på de pass du kör och sen pröva dig fram och se vad du tycker passar.
Mina pass varierar ganska stort i kcal-förbränning, likaså hur mycket jag väljer att fylla på.
Glykogenet kommer sedan vara lagrat tills att du anstränger de musklerna ordentligt igen.
Lånar tråden lite, jag kör på PF just nu och om jag skulle äta 5 ägg vid 8 tiden ikväll och sedan fasta i 14-15timmar till kl 10-11 på morgonen och sedan springa fastandes på löpbandet i cirka 1 timma, skulle det vara bra fettförbränning?
Förövrigt så hade jag Ben/mage träning igår (rätt hårt, och åt rätt mkt kolhydrater efteråt) men idag så är det vilodag och har knappt ätit någon kolhydrat, så gör det något om man inte ätit speciellt mycket kolhydrater dagen innan man tränar fastandes ? om jag tänker på muskelnedbrytning etc
SiSenior
2011-02-16, 19:22
Bra för fettförbränningen just för tillfället du springer? Svar: Ja.
Bra för fettbränningen sett över 24 timmar (så länge du lägger dig på samma underskott)? Svar: Nej.
Förmodligen.
Bra för fettförbränningen just för tillfället du springer? Svar: Ja.
Bra för fettbränningen sett över 24 timmar (så länge du lägger dig på samma underskott)? Svar: Nej.
Förmodligen.
K, men meningen är alltså att det 'viscerala' fettet på nedre magen ska lättare släppas om man tränar fastandes än annars, eller stämmer inte det?
Och om det inte gör det, vet någon hur negativt det är för musklerna att köra lågintensiv cardio fastandes efter cirka 13-15h, samt medelintensiv ?
SiSenior
2011-02-16, 19:54
Ja, det är det väl för många.
Du skrev aldrig innan att det gällde låg- och medelintensiv konditionsträning. Lågintensiv är nog inga problem alls (tänker mig promenad). Medelintensiva kan vara mer problematiskt.
Ja, det är det väl för många.
Du skrev aldrig innan att det gällde låg- och medelintensiv konditionsträning. Lågintensiv är nog inga problem alls (tänker mig promenad). Medelintensiva kan vara mer problematiskt.
Okej, ja jag har alltid haft problem med fettet runt magen, men har aldrig tränat fastandes, så ska ge det ett försök iaf. Men jag tänkte mig mera lågintensiv löpning, 9-10km/h ungefär, är ganska så vältränad så det är inte speciellt jobbigt precis men om det är bättre än promenad vet jag ej..
SiSenior
2011-02-16, 20:03
Det är sämre än promenad i alla fall, men hur mycket sämre det är kan jag inte svara på.
Det är sämre än promenad i alla fall, men hur mycket sämre det är kan jag inte svara på.
Hmm, ok kanske får bli promenad på band då. ska det vara raskt då alltså, 7-7.5km/h kan man nog hålla då? :p
SiSenior
2011-02-16, 20:11
Desto intensivare aerobträning, desto mer negativ för muskelutvecklingen. Gå hur snabbt du vill.
Grodsilla
2011-02-18, 05:35
Är det bara när glykogendepåerna är fyllda som kolhydrater kan lagras in som fett?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.