Visa fullständig version : Ny kamera - Nikon D 7000 men vilket objektiv?
Funderar på en Nikon D7000 och överger min D60. Men frågan är vilket objektiv som ger de bästa bilderna. Det kostar ju en slant så det vore kul om någon som har kameran kunde berätta lite om sina erfarenheter.
Jag funderar på att komplettera dem med ett fast 50mm objektiv senare, men funderar på vilket paket med kamera och objektiv jag ska köpa.. dyrt är det också :)
Vad vill du plåta? Porträtt? Landskap? Sport?
Det är lite som att säga att man ska köpa en volvo och fråga vad man ska ha för modell, utan att skriva något om sina behov ;)
kaffekopp
2011-02-15, 14:29
om jag var i dina skor skulle jag antagligen fixat nagot i stil med 17-70mm, DX versionen borde inte kosta speciellt mycket (for att vara ett objektiv dvs).
Om du bara har ett objektiv sa borde det funka relativt bra som ett "all around" verktyg... ingen ide o kopa en monster zoom eller macro lins da du kommer restriktera ditt anvandande av kameran med dom.
en annan historia om du tankte kopa ett par st :)
precis, det är väl ett allroundobjektiv jag är ute efter. Har hört jättebra om 16-85 mm (svindyrt) att långzoomen 18-200 ska vara okej (halvdyr) samt att 18-105 ska vara halvbra (billig) :)
Minimjölk
2011-02-15, 15:17
Jag har en D60 med:
18-55mm VR
55-200mm VR
fast 50mm
jag vet inte vilka vinklar du får ut men jag använder som standard 18-55mm men tycker alltsom oftast det inte räcker till zoom-mässigt men drar mig för att byta till 55-200mm. Mitt tips är alltså att hellre väla en optik som klarar ett större omfång.
Mitt 50mm köpte jag mest som en kul grejo och jag har tagit max 100bilder med det. man kan få en del roliga effekter med såpass kort skärpedjup och lågt F-värde som det erbjuder. Är du ute efter bästa möjliga bild skall du nog sikta in dig på ett/fåtal bra objektiv istället för en mängd halvbra men det handlar mycket om vad du vill fota och din budget. Är begagnat ett alternativ?
ja jag kan tänka mig att köpa begagnat.... 50mm vill jag ha till porträttfoto bara...
ja jag kan tänka mig att köpa begagnat.... 50mm vill jag ha till porträttfoto bara...
Varför bara till porträttfoto?
Vill du komma billigt undan så hade jag nog satsat på fast objektiv bara. Förutsatt att du inte ska fota fåglar eller andra saker som ständigt är långt borta (=
kaffekopp
2011-02-15, 15:23
kolla sigma objektiven dom kan vara lite billigare, fortfarande helt ok kvalitee pa dom. har en sjalv faktiskt.
tror inte du behover punga ut nagra gigantiska summor pa objektiv, nu nar system kameror borjar bli latt tillgangliga for allmanheten borjar folk bli nagot ohyggligt pryl kata som vanligt och koper utrustning for 15k+
Men dom flesta ar inte mer an hobbyfotografer (jag inraknad) som inte behover alla saker man sa garna kastar pengar pa.
jag skulle gissa pa att i 90% av fallen sa ar det anvandaren som begransar utrustningen inte tvart om.
kolla runt pa ebay osv, du kan hitta manga bra objektiv dar till en vettig summa eller blocket osv
HÄR (http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD700018105VR) är den jag funderar på
Sedan finns den HÄR (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD70001685VR) också
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=NiD700018200VR är ju ett alternativ. Då har du ett komplett all-round-objektiv och du kan efter tid komplettera med fasta objektiv efter behov.
jo, det är sant, men jävel vad dyrt det blev helt plötsligt :(
Har fotat en del, brukade köra med ett 18-105 objektiv förut och det var absolut inge fel på det! 16-85 ska vara snäppet vassare! Funderade själv ett tag att byta från 18-105 till 16-85 men köpte ett nikon 17-55 f2,8 istället!
Sitter du i valet och kvalet mellan d7000+18-105 eller d7000+16-85 så tycker jag du ska köra på 16-85 alternativet om känner att du vill lägga de xtra pengarna för ett objektiv du inte behöver byta bort pga att det inte är skarpt, då 16-85 sägs vara nikons skarpaste objektiv med rörlig bländare :)
Sneglar du istället åt 18-105 hållet så har jag inget dåligt att säga om det objektivet, du kan se några exempelbilder med just 18-105 på min hemsida(http://mrmacke.se) Alla bilder innan den grådaskiga rysslands bilden är med det objektivet!
Hoppas du blir nöjd *rolleyes*
Shit vilka fina bilder Marcus, bilden på sädesärlan (som iofs var tagen med ett annat objektiv) var ju helt kanon! Ni blev det svårt att välja... 18-105 har ju bra zoomomfång... men det verkar ju som om 16-85 ska vara väldigt bra...
Shit vilka fina bilder Marcus, bilden på sädesärlan (som iofs var tagen med ett annat objektiv) var ju helt kanon! Ni blev det svårt att välja... 18-105 har ju bra zoomomfång... men det verkar ju som om 16-85 ska vara väldigt bra...
Sädersärlorna är tagna med 18-105 :smash: ;)
shit.. :) inte illa.. det verkar ju vara ett bra objektiv det också.. helt klart... ska klämma lite på en d7000 imorron..
Sundsarn
2011-02-15, 20:21
Jag tycker att om du inte fotat så mycket kan det vara en id´e med ett objektiv med stort zoomomfång. Jag äger själv nikons 18-200 men det använder jag sällan, mest för att jag tycker det är mer värt att fota med mitt fasta 35mm när jag kan då det blir märkbart skarpare. Vill du ha lite flexibilitet hade jag definitivt satsat på 16-85.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.