Logga in

Visa fullständig version : Nutrilet

Sushipinne
2011-02-15, 12:41
Tja! Har hört talas om det här Nutrilet något viktminskningspulver som man kan ta i form utav portioner och ersätta måltiden helt med. Är det bra eller är det dåligt? Man lär ju tappa vikt och fett fort, om man som jag också tränar 6 dagar i veckan med t.ex. löpning, men mina tankar är när man väl slutat med detta pulver och börjar äta vanlig mat igen, är det då inte en stor risk att man går upp alla kilona igen? För att kroppen typ vill ha allt som den får i sig? Nån som vet? :D

Pretorian
2011-02-15, 13:00
Jag tror du säkert kan gå ner en hel del med sånt där pulver (utan att veta så mycket om det) och sen går du säkert upp när du äter "normalt" igen.
Ät mat istället men i mindre portioner om du tycker att du inte går ner i vikt. Prioritera proteinet så du inte tappar så mycket msukler.

pattan
2011-02-15, 14:10
Utav egen erfarenhet kan jag tala om att det fungerar, och man går inte upp igen bara för att man börjar äta mat efteråt. När du har kört några veckor med enbart pulver så minskas magsäcken(antar jag) för jag blev mätt av väldigt små portioner när jag började med mat igen. Jag körde med Quick Diet Complete, dom är lite dyrare men innehåller tex lite mer protein än dom vanliga måltidsersättningarna.
Dock så rekommenderar jag inte det. Jag mådde riktigt dåligt under den dieten. Konstant hunger, otrolig orkeslöshet, unken andedräkt(pga ketos?) och så var jag irriterad och deppig hela tiden. Man lär ju inte bara bränna fett heller, utan en hel del muskler för jag kände mig riktigt klen ett bra tag. Inget jag tänker göra igen kan jag säga.
Jag gick ner 10kg på 3 veckor, men det är SÅ mycket bättre att äta hälsosamt och motionera..

Nykropp
2011-02-15, 14:25
pattan magsäcken krymper inte, det är en myt.
Problemet med dom flesta (inte alla) som kör pulverdiet är att dom så snart dom gått ner sina 5-9kg går tillbaka att äta precis som dom gjorde innan. Den stora massan ändrar inte livsstilen vilket resulterar i jojjobantning.

Du kan få lika bra resultat som är hållbarare genom att ändra din kost och hålla ordning på kalorierna. Men jag kan samtidigt förstå dom som börjar med pulverdiet bara för att få en knuff i rätt riktning. Men dom flesta ramlar tillbaka i samma vanor igen när dom slutar.

King Grub
2011-02-15, 14:38
pattan magsäcken krymper inte, det är en myt.

Är det?

Subjects in the diet group, who lost a mean of 9.1 kg, showed a 27% reduction in gastric capacity based on the first index (P = 0.004) and a 36% reduction based on the second index (P = 0.006). For the control subjects, gastric capacity did not change significantly with use of either index. The results demonstrate a reduction in gastric capacity in obese subjects after a restricted diet.

http://www.ajcn.org/content/63/2/170.short

Manilrad
2011-02-15, 14:50
Har av egen personlig erfarenhet av nutrilet att det funkade bra för mig i början. Det gav mig en viktminskning på kanske 5 kilo. Men det är inget i längden. Under den perioden jag gick på nutrilet så började jag studera mat och kost vanor på fritids nivå. Detta gick jag över till efter nutrilet. Dock direkt när jag gick över till fast föda så fick jag +2 kg på vågen:P

Men viktminskning är ju inget race utan man ska göra det i den mån att man klarar av det och att kroppen mår bra trots att man är på diet.(så bra man kan må:p)

Börja med det, det funkade som sagt på mig. men ta o se över dina gamla kost vanor och se vad som kan göras och vad du igentligen äter samt vad som kan förbättras/minskas på.

MVH
Manil

Nykropp
2011-02-15, 14:51
Är det?

http://www.ajcn.org/content/63/2/170.short

Skrev inte eddie om detta för ett tag sedan? Att magsäcken inte krymper? Men jag kanske läste fel.

Langster
2011-02-15, 14:58
Tja! Har hört talas om det här Nutrilet något viktminskningspulver som man kan ta i form utav portioner och ersätta måltiden helt med. Är det bra eller är det dåligt? Man lär ju tappa vikt och fett fort, om man som jag också tränar 6 dagar i veckan med t.ex. löpning, men mina tankar är när man väl slutat med detta pulver och börjar äta vanlig mat igen, är det då inte en stor risk att man går upp alla kilona igen? För att kroppen typ vill ha allt som den får i sig? Nån som vet? :D
Kroppen vill alltid ha allt som den får i sig. Problemet är att hjärnan vill att du ska stoppa mer i kroppen när du ätit mindre än du gör av med under en tid.

joasimo
2011-02-15, 15:08
Varför kör man ens på nutrilet? Det är en kortsiktig lösning, du kommer ju ändå nån gång till en punkt där du måste ändra dina matvanor, varför inte börja med det redan idag?

daloatf
2011-02-15, 15:34
Varför kör man ens på nutrilet? Det är en kortsiktig lösning, du kommer ju ändå nån gång till en punkt där du måste ändra dina matvanor, varför inte börja med det redan idag?

True story

Sushipinne
2011-02-15, 15:37
Okej, tackar för svaren! :) Men sen tänkte jag att man kanske för att inte förlora såå mycket muskler, att man tar först en sån här drink, och sen en protteshake, hade inte det varit bra? Men i allafall tror ni att man skulle kunna bibehålla denna vikt om man gått ner, vi säger 10kg, om man som jag gör motionerar nästintill varje dag och så vidare?

Sushipinne
2011-02-15, 15:39
Jag gick ner 10kg på 3 veckor, men det är SÅ mycket bättre att äta hälsosamt och motionera..

Motionerade du mkt och gick till gymmet regelbundet när du gick på pulvret? eller hade man verkligen, INGEN ork till det?

pattan
2011-02-15, 16:00
Motionerade du mkt och gick till gymmet regelbundet när du gick på pulvret? eller hade man verkligen, INGEN ork till det?

Jag gick ett varv runt brunnsviken i stockholm varje morgon, vet inte hur lång sträcka det är men minst en mil skulle jag tro. Gick ej på gym eller andra aktiviteter. Jag kan inte svara på hur mycket du kommer orka, det beror nog mest på hur tränad man är innan osv, men du kommer absolut ha mycket mindre energi.

Eddie Vedder
2011-02-15, 16:32
Skrev inte eddie om detta för ett tag sedan? Att magsäcken inte krymper? Men jag kanske läste fel.

Ja du missuppfattade. Jag skrev att den är extremt töjbar och att magsäckens storlek är en överskattad variabel för folks mättnadskänslor och aptit.

cakehole
2011-02-15, 16:33
att man tar först en sån här drink, och sen en protteshake, hade inte det varit bra?

Nej det hade inte varit bra. Varför vill du basera hela din kost på pulver? Efter pulverdrinken vill du styra upp med lite proteinpulver? Börja laga bra oraffinerad mat istället och håll koll på ditt kcal intag.

Nykropp
2011-02-15, 16:42
Ja du missuppfattade. Jag skrev att den är extremt töjbar och att magsäckens storlek är en överskattad variabel för folks mättnadskänslor och aptit.

Så var det nog då. :)

Tolkia
2011-02-15, 17:34
Angående magsäcken, så har jag för mig att det är så att den för all del kan krympa, men att den är jättebra på att töja ut sig igen sedan, så att det praktiken inte spelar så stor roll att den har krympt under bantningen om man sedan börjar äta massor igen.

Paperbasket
2011-02-15, 18:06

Det är inget viktminskningspulver. Pulvret gör inte att du går ner i vikt. Däremot är varje portion 110 kcal? Vilket i sig gör att om du bara håller dig till dessa påsar, tror de rekommenderar 3-6/dag, så kommer du gå ner i vikt.

Men du kan ju lika gärna köpa en morot och knapra i och tjäna pengar.

Klart du går upp i vikt igen om du börjar äta samma kalorimängd som du gjorde innan du började med pulvret. Säg att du får i dig 2000 kcal nu mot vad, 500 kcal när du käkar pulvret.

Sushipinne
2011-02-15, 18:55
Jag gick ett varv runt brunnsviken i stockholm varje morgon, vet inte hur lång sträcka det är men minst en mil skulle jag tro. Gick ej på gym eller andra aktiviteter. Jag kan inte svara på hur mycket du kommer orka, det beror nog mest på hur tränad man är innan osv, men du kommer absolut ha mycket mindre energi.

Okej okej! Men jag funderar ändå på att pröva och kolla.. :) Och samt ta proteinpulver direkt efter, det kan ju faktiskt funka! (Y)

pattan
2011-02-15, 21:57
Okej okej! Men jag funderar ändå på att pröva och kolla.. :) Och samt ta proteinpulver direkt efter, det kan ju faktiskt funka! (Y)

Gör så.

Ha en trevlig svält!

Hoppas du inte har en sambo. Din andedräkt kommer lukta butt.

Nä men skit i det där tycker jag. Det är inte värt det...

Sushipinne
2011-02-15, 22:31
Gör så.

Ha en trevlig svält!

Hoppas du inte har en sambo. Din andedräkt kommer lukta butt.

Nä men skit i det där tycker jag. Det är inte värt det...

hehe okejj xD Aja, får la se ;) Ska la köra rätt mycket simning och så springa mycket nu och äta skit bra mat som jag gjorde när jag deffa sist! :) Får la se hur det går denna deffen ;D

Benjila
2011-02-15, 22:33
Värst vad negativa alla är det till det här. Jag tycker TS ska testa det om han nu vill ett tag och lägga till proteinpulver + styrketräning. Bara se till att inte hamna över 800 kalorier om dagen.

Din andedräkt kommer lukta butt.
Det är inte av VLCD produkter man får dålig andedräkt av. Många får det när man håller på med en viktnedgång, vilket man klart gör förmodligen med dessa produkterna. En vän till mig får alltid super äcklig andedräkt när han går ned i vikt och han använder sig inte av pulver.

Men du kan ju lika gärna köpa en morot och knapra i och tjäna pengar
Ja, för en morot täcker verkligen upp alla viktiga ämnen som kroppen behöver.

Sushipinne
2011-02-16, 18:33
Värst vad negativa alla är det till det här. Jag tycker TS ska testa det om han nu vill ett tag och lägga till proteinpulver + styrketräning. Bara se till att inte hamna över 800 kalorier om dagen.

Det är inte av VLCD produkter man får dålig andedräkt av. Många får det när man håller på med en viktnedgång, vilket man klart gör förmodligen med dessa produkterna. En vän till mig får alltid super äcklig andedräkt när han går ned i vikt och han använder sig inte av pulver.

tack! :)

manekin
2011-02-17, 07:53

för att du lättare kan ligga på ett rejält kcalunderskott, när det är dags att hitta balans så kan man lära sig äta rätt...jag har själv provat och tycker att nutrilett är en "no-brainer", dock skulle jag kört en "deffmåltid" så man får i sig fast föda, samt proteinpulver...
att ligga på runt 1200kcal är sjukt lätt med nutrilett, att sedan ligga på kcalbalans runt 2500kcal när man ska lära sig äta rätt är ännu enklare...

Nykropp
2011-02-17, 08:02
för att du lättare kan ligga på ett rejält kcalunderskott, när det är dags att hitta balans så kan man lära sig äta rätt...jag har själv provat och tycker att nutrilett är en "no-brainer", dock skulle jag kört en "deffmåltid" så man får i sig fast föda, samt proteinpulver...
att ligga på runt 1200kcal är sjukt lätt med nutrilett, att sedan ligga på kcalbalans runt 2500kcal när man ska lära sig äta rätt är ännu enklare...

+1 på den. Jag har aldrig lyckats med pulver trots att man försökt i evigheter. Först när jag ändrade min vanliga kost så rasade kilona utan massa dyrt pulver. :)

Mental
2011-02-17, 08:27
+1 på den. Jag har aldrig lyckats med pulver trots att man försökt i evigheter. Först när jag ändrade min vanliga kost så rasade kilona utan massa dyrt pulver. :)

Hej, utveckla gärna det här resonemanget. Hur menar du när du säger att du inte lyckats med pulver? Har du inte lyckats hålla dig till pulvret, eller inte gått ned i vikt trots att du levt på pulver? Eller är det så att du gått upp igen när du återgått till dina oförändrade levnadsvanor efteråt?

Eddie Vedder
2011-02-17, 08:34

Hej, utveckla gärna det här resonemanget. Hur menar du när du säger att du inte lyckats med pulver? Har du inte lyckats hålla dig till pulvret, eller inte gått ned i vikt trots att du levt på pulver? Eller är det så att du gått upp igen när du återgått till dina oförändrade levnadsvanor efteråt?

Mentals inlägg samt, tränade du ens i närheten på samma sätt? Du tränar ju de facto en hel del, att du reggat dig på två träningsforum som "Nykropp" skvallrar ju dessutom om ett mer seriöst försök på flera plan samtidigt.

Och du gör det kanon!:thumbup:

Nykropp
2011-02-17, 08:36

Det senaste. Jag gick givetvis ner eftersom man ligger på ett grymt kaloriunderskott. Men att bara dricka flytande föda klarar jag mentalt bara i ca 2 veckor, sedan står det mig upp i halsen. Men under denna tid har man kanske tappat 5kg eller så. Det mesta är ju givetvis vätska i början. Men det jag gjorde och som den stora massan också gör är ju att gå tillbaka till samma ätande som innan när man avslutar.

Så går man upp igen och så börjar det om.

Men nu efter att ha ändrat min kost, utan dietpulver så har jag på första gången på över 16 år tappat beständig vikt och tappar fortfarande.

Paperbasket
2011-02-17, 08:37

Det var förvisso inte riktigt så jag tänkte.

Nykropp
2011-02-17, 08:40
Mentals inlägg samt, tränade du ens i närheten på samma sätt? Du tränar ju de facto en hel del, att du reggat dig på två träningsforum som "Nykropp" skvallrar ju dessutom om ett mer seriöst försök på flera plan samtidigt.

Och du gör det kanon!:thumbup:

Nej jag tränade givetvis inte heller under dessa "dieter". Men även utan träningen nu så hade jag säkerligen tappat vikt med min ändrade kost. Men jag hade säkerligen inte mått så bra som jag gör nu utan träningen.

Jag förstår sammanhanget på ett annat sätt. För jag och många med mig förstår inte kopplingen med viktnedgång. Man tror att dietpulver innehåller något magiskt man inte kan uppnå med vanlig mat, det är ju det företagen lever på och vill att vi skall tro. Dom lyckas.

Reggningen på flera forum samt mitt bloggprojekt är alla en del i att hänga ut mig själv så mycket som möjligt för att göra ett misslyckande ännu större. Jag gillar inte att misslyckas när jag ger mig in på något. Det verkar ju fungera. ;)

Och tack. :hbang:

Eddie Vedder
2011-02-17, 09:05
hänga ut mig själv så mycket som möjligt för att göra ett misslyckande ännu större. Jag gillar inte att misslyckas när jag ger mig in på något. Det verkar ju fungera. ;)

Det här är anledningen till att jag typ inte går ut med någonting av de projekten jag involveras i eller de erbjudanden jag får, skräcken att stå med skägget i brevlådan. :D

Fredrik_S
2011-02-17, 09:10
hehe okejj xD Aja, får la se ;) Ska la köra rätt mycket simning och så springa mycket nu och äta skit bra mat som jag gjorde när jag deffa sist! :) Får la se hur det går denna deffen ;D

Deffen fungerar alltid vare sig man lever på pulver eller ett lågt energiintag från kött och grönsaker, viktminskningen är bara olika obehaglig under tiden...

DET ÄR EFTER DEFFEN DET "SVÅRA" KOMMER
MEN eftersom du deffar igen misstänker jag att du misslyckades med att hålla din viktminskning sist.
Det är det som är det VIKTIGA vad du gör efter du minskat i vikt.
Identifiera vad som gick snett sist och upprepa inte det denna gång.

YuKE
2011-02-17, 09:10
Jag gick på endast nutrilett i 4veckor.
Första veckan var man tämligen orklös och hungrig, men drack mycket vatten och tog dagliga promenader.

När mot mitten av vecka 2 så kändes det som jag började vänja mig, kände mig mycket piggare och de jobbiga hungerskänslorna var borta. Började mot slutet av denna 4veckors period jogga en del i etapper med.

Efter de 4veckorna så började jag morgonen med en shake samt lite proteinpulver. Och kunde då börja styrketräna lite lätt. Tog även proteinpulver efter träningen. Och kvällsmålet byttes ut mot en måltid lagad enl. viktväktar-recept.

Jag gick ner från ca 130kg till 90kg på ca 6-7månader. Och har inte haft några problem med att hålla den vikten i nästan 2år.

Nu har jag inte tränat på ca 1år. Och har fallit in i en dålig vana att äta skitkass mat.
Så nu ligger jag på 98kg. Men tecknade nytt gymkort i måndags och slutat med skräpmat och snask. Så snart är jag pågång igen ;)

Klarar man av den enformiga "kosten" och hungerskänslorna osv. Så är det i mitt tycker ett bra sätt att gå ner i vikt. Men genom att säga det så verkar det vara som man kliver många på tårna. Nej, det är inte det ultimata. Och ner det är säkert inte bra pga ditten och datten. Men jag tyckte det fungerade bra :)
Jag är nöjd. Och tror inte jag hade kommit ner ca 40kg utan det.

Nykropp
2011-02-17, 09:15
Yuke: Som jag sa, den stora massan lyckas inte. Men så finns det ju dom som dig som lyckas. Men du ändrade ju också ditt ätande efter du hade gått klart. Det är just det dom flesta inte gör. Dom går tillbaka till att äta skit för dom har ju gått ner, sedan fattar dom inte varför dom går upp igen. Vad är det magiska med pulvret som inte den vanliga maten klarar. Så kör dom dietpulver igen och så börjar det om.

Men givetvis så finns det dom som lyckas.

manekin
2011-02-17, 09:23

du missförstod mig nog....att du misslyckade med pulver beror ju bara på "mental svaghet", misslyckas man med dietande med vanlig mat beror det delvist på "mental svaghet" delvist på okunskap....

Benjila
2011-02-17, 11:00
Som jag sa, den stora massan lyckas inte.

För det första. Folk som lyckas med att gå ner i vikt är dem som VILL!!! Man måste ha motivationen och viljan att göra det.

Vill man inte helhjärtat gå ner i vikt men man mer eller mindre tvingas att testa på en VLCD med pulver återgår man säkert till sina gamla vanor igen och man går upp sina kilon som man hade innan.

Börjar man gå på en, låt oss säga proteindiet. Man äter mycket protein, håller ett kaloriunderskott och lyckas på några veckor gå ner i vikt. Exakt samma sak gäller här. Har man inte motivationen till att fortsätta faller man säkert tillbaks till där man var förut. Med eller utan pulver.

Jag tror att du inte var "redo" förut Nykropp när du testade detta. Nu, när du bestämde dig för att gå ner i vikt en gång för alla klarar du av det för du verkligen vill! Hade du inlett det här viktnedgången du håller på med nu med dessa pulver hade du förmodligen varit runt samma vikt du är på nu. För den här gången ändrade du på din livstil med träning och kost. Tycker bara du inte behöver ge det här ris för du upplevde det negativt. :)

Jag känner många som testat längre perioder med sådana här pulver, och jag har faktiskt själv testat detta en kortare period. Det är inte så att man efter bara en massa drickande stoppar i sig en pizza det första man gör. Man måste ta det lugnt och välja mat och portioner smart då magsäcken är väldigt liten i början. Som en av mina vänner blev propp mätt av ett kokt ägg och detta var den första måltiden med tuggmotstånd. Börjar man byta ut en portion pulver mot bra kost sakta men säkert går det ut bra som helst.

manekin säger det bra.
att sedan ligga på kcalbalans runt 2500kcal när man ska lära sig äta rätt är ännu enklare...

Nykropp
2011-02-17, 13:01
Jag tror att du inte var "redo" förut Nykropp när du testade detta. Nu, när du bestämde dig för att gå ner i vikt en gång för alla klarar du av det för du verkligen vill! Hade du inlett det här viktnedgången du håller på med nu med dessa pulver hade du förmodligen varit runt samma vikt du är på nu. För den här gången ändrade du på din livstil med träning och kost. Tycker bara du inte behöver ge det här ris för du upplevde det negativt. :)

manekin säger det bra.

Både ja och nej på det påståendet egentligen från min sida. Jag var mer än redo men saknade kunskapen. Sedan var det väl annat i mitt liv som försvårade det hela också med en jobbsituation som drog ner mig osv. Men framförallt så saknade jag den kunskapen jag har tagit till mig under dessa 6 månader. Vilken viktig roll kosten egentligen speglar. Det är ju bara att titta sig runt hur många trådar som skapas av folk som undrar varför dom inte går ner när dom tränar 6 dagar i veckan. Många tror fortfarande att det är träning som gör att man går ner oavsett vad man äter (mig själv inräknat) och det är den biten man måste få koll på.

Jag brukar för skojs skull kolla in på familjelivs forum om hälsa. Där har du pulverdieter och märkliga bantningstips till förbannelse och framförallt folk som inte har förstått sambandet.

Man måste ha en plan för att lyckas, det räcker inte att bara ta en bit och tro att det skall fungera. Det är där dom flesta går bet tror jag. Jag risar inte pulverdiet som sådan. Mer sättet som det läggs fram att den är det enda sättet att gå ner i vikt (företagen vill ju sälja så klart) :)

Men nu har jag hittat min väg så pulver är inte ett alternativ ändå. Ja för utom proteindrinkar då. Men dom dricker jag inte i egenskap av att tappa vikt. Det är mer mat än drink under en dag.

Bama
2011-02-17, 13:04
Jag tycker pulverdieten var en jättebra kickstart för mig.
Jag körde på puler i 14 dagar och samtidigt försökte jag skapa ett hållbart upplägg för framtiden genom att läsa mycket bl.a. här.

Det blev -8kg på två veckor med ganska mycket hunger men jag tror det gjorde det enklare att gå över på min "nya" diet.

Opher
2011-02-17, 15:59
Jag tillhör skaran som INTE rekommenderar VLCD-kur. Jag körde själv en 8-veckors kur, och tappade ca 20 kg för ca 2 år sedan. D Men på köpet blev jag mycket svagare insåg jag nyss när jag började gymma igen efter 12 år. Var mycket starkare innan, och nu tvingas jag lyfta flugvikter känns det som :-)

Så, kaloriberäkning och träning är den rätta vägen vill jag tro. Varför otränade tjockisar väljer såna där färdiga kurer kan man förstå.. Av rena rama lathet, att man inte orkar räkna kalorier.. Jag känner mig rätt fri i min pågående diet där jag kan äta vad jag vill, än så länge jag håller mig till kaloriunderskott.

pattan
2011-02-17, 16:16
Jag körde själv en 8-veckors kur, och tappade ca 20 kg för ca 2 år sedan. Men på köpet blev jag mycket svagare insåg jag nyss när jag började gymma igen efter 12 år.

Antar att du menar 2 år?
Vilket fall som helst så tror jag inte en 8 veckors kur påverkar din styrka 2 år senare.

Benjila
2011-02-17, 16:31
Både ja och nej på det påståendet egentligen från min sida. Jag var mer än redo men saknade kunskapen. Sedan var det väl annat i mitt liv som försvårade det hela också med en jobbsituation som drog ner mig osv. Men framförallt så saknade jag den kunskapen jag har tagit till mig under dessa 6 månader.
Redo men saknade kunskapen tycker jag tyvärr inte håller ;). Jag tror mer på att det var annat i ditt liv som gjorde det som du själv säger. Varför tror du att du har tagit till dig den kunskapen du har nu? För att du haft motivation för det! Aja skit samma, du har funnit din väg och det är super! Fortsätt kämpa :D

Tycker det här ordspråket är väldigt bra och kan inte annat än att hålla med det. "Do not fear lack of knowledge, talent or skill. Seek motivation and the others will come."
När jag började min viktnedgång visste jag inte alls mycket om hur jag skulle göra, men jag visste att jag skulle göra det. Många frågor dök titt som tätt upp och med google framför mig hittade jag hit till kolozzeum. Tror nog inte att jag är själv med att hitta hit den vägen :)

Opher
2011-02-17, 16:37
Antar att du menar 2 år?
Vilket fall som helst så tror jag inte en 8 veckors kur påverkar din styrka 2 år senare.

Jag har inga direkta belägg för detta. Men det är allmänt vedertaget att man förlorar muskler när man håller en sån diet, så jag utgår från att VLCD-dieten påverkat mina muskler.

Eddie Vedder
2011-02-17, 17:29
Men det är allmänt vedertaget att man förlorar muskler när man håller en sån diet, så jag utgår från att VLCD-dieten påverkat mina muskler.

Nja, det beror helt på utgångsläget och durationen. VLCD är tänkt som en kort tids bantning för rejält feta människor. Och då kommer inte mycket muskler att ryka. Men om man som lätt överviktig eller normalviktig ger sig på en VLCD och låter den pågå onödigt länge så kommer definitivt muskelmassa försvinna.

Men man får skilja på dumdristigt användande och användande utifrån dess grundidé.

Opher
2011-02-17, 23:21
Nja, det beror helt på utgångsläget och durationen. VLCD är tänkt som en kort tids bantning för rejält feta människor. Och då kommer inte mycket muskler att ryka. Men om man som lätt överviktig eller normalviktig ger sig på en VLCD och låter den pågå onödigt länge så kommer definitivt muskelmassa försvinna.

Men man får skilja på dumdristigt användande och användande utifrån dess grundidé.

Ok, jag har alltid fått höra att om man ligger i kaloriunderskott så finns alltid risken att man förlorar muskelmassa. Du menar att det sker inte förrän man kommit ner till en någorlunda normal BF%, dvs 10-15%?