handdator

Visa fullständig version : Fråga ang näringsvärde

Neronin
2011-02-15, 11:59
Goddag kolozzeare

Har en liten fundering över näringsinnehåll, framför allt på kött.
Ska man räkna på rått kött, alltså vätskefyllt, eller ska man räkna när livsmedlet är tillagat och vikten ofta halverats?
Mitt sunda förnuft säger att det är klart att man ska räkna på det råa, färska köttet.
Men blir alltid lika kallsvettig när man efter tillagning ser att det väger knappt hälften.. Mitt sunda förnuft har ju dock felat förut.

Exempel: Om jag innan stekning har en smaskig oxfilé på fjuttiga 200g, 240kcal, 40g protein, 150(?)g vatten, och 10g fett. Så väger denna ca 100g efter tillagning. Det är väl bara vattnet som försvunnit då, inte näringsvärdet?

Tack på förhand

vicarious
2011-02-15, 12:06
De flesta livsmedel räknar man på otillagad vara, som den är i påsen när man köper den. Om det är frysta kycklingfiléer du har köpt så ska du väga och räkna på just frysta, inte tinade. Pasta, ris m.m räknar man oftast på torrvara, men även där finns det näringsvärden för tillagad vara.

Här har du t ex näringsvärde för stekt nötfärs
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29175&lang=sv

eller kokt ris
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=1379&lang=sv

Neronin
2011-02-15, 12:10
De flesta livsmedel räknar man otillagad vara. Det finns ju dock näringsvärden för tillagad mat, till exempel

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29175&lang=sv

Okej, tack för snabbt svar! Har nämligen en feting filé i stekpannan just nu!
De livsmedel som man ska räkna på tillagade, står det iståfall på förpackningen?

JimmyJoe
2011-02-15, 12:19
Det skiljer oftast inte mer än något gram i vikt från fryst till tillagad. Med tex kyckling och kött i allmänhet. Inte enligt min erfarenhet i alla fall. Pasta osv är lättast att väga innan tillagning.

vicarious
2011-02-15, 12:21
Okej, tack för snabbt svar! Har nämligen en feting filé i stekpannan just nu!
De livsmedel som man ska räkna på tillagade, står det iståfall på förpackningen?

Nej tillagade näringsvärden står nästan aldrig på förpackningen, utan då får du leta i livsmedelstabeller. Gör det en vana att alltid väga och räkna innan du tillagar maten.

Det skiljer oftast inte mer än något gram i vikt från fryst till tillagad. Inte enligt min erfarenhet i alla fall.

Det beror givetvis på vilken typ av livsmedel det är. Fryst & tillagad kyckling skiljer det väldigt mycket mellan. Fryst korv och tillagad korv, kanske inte så mycket.

Neronin
2011-02-15, 12:25
Okej. Så att räkna otillagad mat och dess näringsinnehåll är alltså det rätta?
Inte nojja över att hälften försvinner vid tillagnining och slänga i sig lika mycket till?

vicarious
2011-02-15, 12:31
Okej. Så att räkna otillagad mat och dess näringsinnehåll är alltså det rätta?
Inte nojja över att hälften försvinner vid tillagnining och slänga i sig lika mycket till?

Det enklaste. Det är vätska som försvinner, inget annat.

Neronin
2011-02-15, 14:29
Det enklaste. Det är vätska som försvinner, inget annat.

Förstår vad du menar, men en annan tanke..
Om man äter hos tex en kompis och väger det man äter så kan man ju inte räkna på det tillagade eftersom vattnet ångats bort. Om jag skulle räkna på det tillagades vikt så sjunker ju näringsvärdet?

Om du förstår min tanke..

daloatf
2011-02-15, 15:43
Du får bli bra på att uppskatta mängd om du ska äta hos kompisar/ute

oracas
2011-02-15, 16:00
Som sagt så om du räknar lite hemma så lär du dig uppskatta kcal dom gånger du äter borta.. och så jävla noga är det inte att det inte kan få fela ett par 100 kcal ibland!

Gurkyngel
2011-02-15, 16:14
Jag lånar denna tråd en sekund.

Jag väger/räknar alltid på råa livsmedel utom när det gäller potatis, den vägs efter kokning. Jag vill nämligen minnas att det försvinner en massa stärkelse (kolhydrat) från själva potten när man kokar... rätt eller fel?

Eddie Vedder
2011-02-15, 16:26
Förstår vad du menar, men en annan tanke..
Om man äter hos tex en kompis och väger det man äter så kan man ju inte räkna på det tillagade eftersom vattnet ångats bort. Om jag skulle räkna på det tillagades vikt så sjunker ju näringsvärdet?

Om du förstår min tanke..

Om du inte ens kan äta borta utan koll på vikt och kalorier ska du nog äta hemma. Inget illa menat men menar du på allvar att du skulle dra med vågen hem till någon som bjuder på mat?

Jag lånar denna tråd en sekund.

Jag väger/räknar alltid på råa livsmedel utom när det gäller potatis, den vägs efter kokning. Jag vill nämligen minnas att det försvinner en massa stärkelse (kolhydrat) från själva potten när man kokar... rätt eller fel?

Fel. Liten skillnad blir det alltid när livsmedel tillagas och förvaras men inte i någon mån att räkna med. Dock är det tvärtom, äter du potatisen rå får du inte i dig så mycket kcal.

Kalven
2011-02-15, 17:54
[QUOTE=

Fel. Liten skillnad blir det alltid när livsmedel tillagas och förvaras men inte i någon mån att räkna med. Dock är det tvärtom, äter du potatisen rå får du inte i dig så mycket kcal.[/QUOTE]

Dock är det väl så att det försvinner lite vitaminer och annat trevligt ut i vattnet, om man nu räknar på sånt med menar jag :)

Pansartax
2011-02-15, 19:03
Pasta, ris med mera ökar ju i vikt av tillagning men ökningen består av att de suger åt sig vatten och vatten innehåller ju inga kilokalorier så, samma sak med kyckling och kött fast tvärt om. Vid tillagningen tappar de vätska och vätskan består av vatten och... ja du fattar.

Gurkyngel
2011-02-15, 19:35
Fel. Liten skillnad blir det alltid när livsmedel tillagas och förvaras men inte i någon mån att räkna med. Dock är det tvärtom, äter du potatisen rå får du inte i dig så mycket kcal.

Tack för svar!
Kan inte låta bli att undra hur det kan vara mindre kcal i rå potatis?

Eddie Vedder
2011-02-15, 19:36
Tack för svar!
Kan inte låta bli att undra hur det kan vara mindre kcal i rå potatis?

Resistent stärkelse.

Neronin
2011-02-16, 11:11
Om du inte ens kan äta borta utan koll på vikt och kalorier ska du nog äta hemma. Inget illa menat men menar du på allvar att du skulle dra med vågen hem till någon som bjuder på mat?

Inte riktigt svar på min fråga, men ja, flickvännens våg har blivit lånad någon gång hos henne ja.
Min fråga var mest ställd som en hypotes; blir den tillagade maten "fel" att räkna på?
Men tack för ditt svar!

Eddie Vedder
2011-02-16, 14:50
I
Min fråga var mest ställd som en hypotes; blir den tillagade maten "fel" att räkna på?
Men tack för ditt svar!

Ja räknar du otillagad vikt på tillagad vara blir det i många fall helt fel.

StampChamp
2011-02-16, 18:27
Om jag tillagar köttfärs och väger det efteråt på tallriken så får jag ett ett korrekt resultat av antal, kcal, protein, kolhydrater, fett?

Jag väger allt efter tillagning förutom sånt som måste kokas. Är det fel? Ska man väga allt innan man lagar det?

Eddie Vedder
2011-02-16, 20:21
Om jag tillagar köttfärs och väger det efteråt på tallriken så får jag ett ett korrekt resultat av antal, kcal, protein, kolhydrater, fett?

Nej

Är det fel? Ska man väga allt innan man lagar det?

Ja

yooii
2011-02-16, 21:12
Personligen brukar jag oftast väga käket innan tillagning.

Dock så har jag noterat att det brukar finnas en del poster i diverse livsmedelstabeller med tillagad mat. Till exempel "stekt kycklingfilé".
Det man får ta till aktning då är stekfetter och så vidare.

StampChamp
2011-02-16, 21:15
Nej
Ja

Men då måste det väl ändå vara upp-tinat? Annars blir det ju helt fel.

yooii
2011-02-16, 21:46
Ser ändå en viss problematik med detta.

Går i de tankebanorna att steka upp kycklingen veckovis. Då blir man mer eller mindre tvingad att väga maten efter tillagning. Är detta försumbart eller är det stora differenser rent näringsmässigt?

Pansartax
2011-02-16, 22:29
Men då måste det väl ändå vara upp-tinat? Annars blir det ju helt fel.

Nej varför då? Allt det förlorar är ju vatten, vatten = 0 kcal.

StampChamp
2011-02-16, 22:41
Nej varför då? Allt det förlorar är ju vatten, vatten = 0 kcal.

Jag tänkte på protein, kolhydrater, fett, kcal etc blir ju annorlunda. Om jag väger fryst köttfärs och får det till 400g kan jag ju inte räkna det som 400g, för när det har stekts brukar det vara kvar kring 300-330g köttfärs.

Eddie Vedder
2011-02-17, 08:28
Jag tänkte på protein, kolhydrater, fett, kcal etc blir ju annorlunda. Om jag väger fryst köttfärs och får det till 400g kan jag ju inte räkna det som 400g, för när det har stekts brukar det vara kvar kring 300-330g köttfärs.

Ja och då har ju vätskan avgivits och energitätheten per 100 gram ökat. Väger du då 100 gram efter och beräknar utifrån de normala siffrorna blir det fel. Du kan ju inte väga 100 gram russin och räkna på 100 gram vindruvor.

Gunfire
2011-02-17, 12:52
Ja och då har ju vätskan avgivits och energitätheten per 100 gram ökat. Väger du då 100 gram efter och beräknar utifrån de normala siffrorna blir det fel. Du kan ju inte väga 100 gram russin och räkna på 100 gram vindruvor.

Man ska väl räkna på otillagadvara va? asså om man ska ha korrekt kcal

Pansartax
2011-02-17, 13:13

Det som har försvunnit ifrån 400 g ner till 300-330 är vätska, du steker inte bort protein, om du inte bränner skiten i en masugn.

Eddie förklarar det bättre...

Neronin
2011-02-17, 16:34
Då är frågan om livsmedel där vätskan försvinner efter tillagning avklarad. Man ska alltså väga det innan tillagning.

Hur funkar det då med livsmedel som istället drar åt sig vätska; ris, pasta, bulgur etc? De näringsvärden som står på förpackningen borde väl beskriva, om inget annan står, otillagat tillstånd?

Eddie Vedder
2011-02-17, 17:15
Då är frågan om livsmedel där vätskan försvinner efter tillagning avklarad. Man ska alltså väga det innan tillagning.

Hur funkar det då med livsmedel som istället drar åt sig vätska; ris, pasta, bulgur etc? De näringsvärden som står på förpackningen borde väl beskriva, om inget annan står, otillagat tillstånd?

Ja det är alltid torrvara om det inte tydligt står något annat. Och om du läser att 100 gram pasta eller ris innehåller typ 100 kcal så inser man ju med sunt förnuft att det inte är torrvara. :)

elinelinelin
2011-02-17, 17:23
Hur är det när man steker bacon då? Jag menar, bitarna blir ju ofta mindre och man kan se hur fettet "steks ut". Dessutom brukar jag lägga baconen på en bit papper så att en himla massa fett försvinner där också och sugs upp av pappret så att det bara blir kvar som små knapriga och torra chips. Ska man även då räkna näringsinnehåll innan man tillagar?