handdator

Visa fullständig version : fett/kolhydrat/protein lagring

sockerkakan
2011-02-14, 23:18
När lagras fett/kolhydrater/protein sämst? Innan/efter träning? Morgonen? Olika för olika energikällor? Finns det ens någon speciell tid? ;)

benacii
2011-02-14, 23:31
När lagras fett/kolhydrater/protein sämst? Innan/efter träning? Morgonen? Olika för olika energikällor? Finns det ens någon speciell tid? ;)

kolhydrater lagras väl "sämst" om du äter det på kvällen? bortsett om du har tränat på kvällen så klart.

hejhopp79
2011-02-14, 23:54
När man äter mycket fett och kolhydrater ihop, förutsatt att du ligger på kcal-plus.

King Grub
2011-02-15, 06:19
Kolhydrat lagras normalt inte in som kroppsfett i nämnvärd utsträckning, förutom efter kraftig överätning i vila och glykogendepåerna är fyllda. Efter träning är fettinlagringen från kolhydrat ännu mindre.

Protein lagras inte in som kroppsfett under normala omständigheter.

Fett lagras alltid in obehindrat som kroppsfett.

clappen
2011-02-15, 17:14
Kolhydrat lagras normalt inte in som kroppsfett i nämnvärd utsträckning, förutom efter kraftig överätning i vila och glykogendepåerna är fyllda. Efter träning är fettinlagringen från kolhydrat ännu mindre.

Så då behöver man under en kolhydratsfattig "deff" (se LCHF) inte behöva räkna in kolhydrater i sin kcaldagbok, eftersom att dessa lagras in som glykogen vid underskott och inte bidrar till ökad fettmassa?

Säg att man med 10% fyllda glykodepåer käkar protein+fett likvärdigt kcalbalans en dag, och sen trycker man i sig en vaniljlängd eller 500g godis.

Sverker
2011-02-15, 17:39
Kalorier är kalorier. Du kan inte räkna bort dem på något sätt. När du förbränner glykogenet sparar du på någon annan energikälla.

eriksvensson
2011-02-15, 17:41
Kalorier är kalorier

Fast det är väl naivt att tro att alla kalorier bränns exakt likadant och att det enda som spelar roll är en klumpsumma av kcal in/ut? ;)

Sverker
2011-02-15, 17:50
Jag är inte naiv. I min värld pågår en omsättning av alla möjliga ämnen i kroppen, samtidigt.
Man är nog mer naiv ifall man tror att just i detta ögonblicker bränner jag fett för att i nästa ögonblick tro att bildandet av fett från kolhydrater skjuter i höjden.

Det bästa sättet, enligt mig, är att sätta sig i helikoptern och bara tänka kalorier in och kalorier ut.

Sniggel
2011-02-15, 17:54
Så då behöver man under en kolhydratsfattig "deff" (se LCHF) inte behöva räkna in kolhydrater i sin kcaldagbok, eftersom att dessa lagras in som glykogen vid underskott och inte bidrar till ökad fettmassa?

Säg att man med 10% fyllda glykodepåer käkar protein+fett likvärdigt kcalbalans en dag, och sen trycker man i sig en vaniljlängd eller 500g godis.

Eftersom fettförbränningen sänks vid intag av kolhydrater så bidrar de till ökad fettmassa (vid kaloriöverskott).

Eller för att säga det på ett annat sätt:
När kroppen känner av att mer kalorier i form av kolhydrat kommer in, kan den förbränna mer av detta och mindre av något annat (fett). *
Kroppen ser till att hitta de kalorier den behöver och reglerar därför förbränningen utav olika makronutrienter beroende på vad den får serverat.

Eller som Sverker sa, kalorier in, kalorier ut.

* Skulle den fortsätta förbränna fett i samma utsträckning trots att den ökat förbränningen av kolhydrat kan man ju fråga sig vad kroppen ska använda all den energin till då den inte behöver det för stunden. man kan inte lura kroppen till en högre ämnesomsättning, den förbrukar bara så mycket energi som är nödvändigt.

jenni
2011-02-15, 17:57

Men visst är det skillnad på vilket sorts fett man äter?

z_bumbi
2011-02-15, 18:27

I vilket hänseende?

hejhopp79
2011-02-15, 18:47
Jag är inte naiv. I min värld pågår en omsättning av alla möjliga ämnen i kroppen, samtidigt.
Man är nog mer naiv ifall man tror att just i detta ögonblicker bränner jag fett för att i nästa ögonblick tro att bildandet av fett från kolhydrater skjuter i höjden.

Det bästa sättet, enligt mig, är att sätta sig i helikoptern och bara tänka kalorier in och kalorier ut.

Men t ex med näringstiming är det intressant vilka slags kcal man får i sig i en måltid. Genom att manipulera intag och när dessa sker i förhållande till träning och vila kan man sannolikt uppnå en gynnsam kroppssammansättning före någon som inte bryr sig, givet att träningsupplägg och förutsättningar i övrigt är de samma?

hejhopp79
2011-02-15, 18:49

Ur hälsosynpunkt ja, men det är något som många struntar i av någon anledning.

beckman88
2011-02-15, 18:52

Inte så svårt, merparten av världen verkar gilla KFC mer än avokado och lax.

kettlebellGuden
2011-02-15, 18:52

Vad är det för hälsoskillnader?

Jag tänker mig att man äter vid energibalans.. gör det någon större skillnad för hälsan vad det är för fett man trycker? (transfetter är inte mat, så de glömmer vi)

hejhopp79
2011-02-15, 18:57

Jag tänker mig att man äter vid energibalans.. gör det någon större skillnad för hälsan vad det är för fett man trycker? (transfetter är inte mat, så de glömmer vi)

Ja, det finns väl ändå indikationer på att mättat fett och hjärt-sjukdom hänger ihop. Jag är inte så påläst på området annars men har för mig att Grub eller någon annan på sistone postat någon forskning kring det hela.

hejhopp79
2011-02-15, 18:58

Det är väl klart att det spelar roll vad du trycker i dig oavsett om du står på kcal-balans?

Eddie Vedder
2011-02-15, 19:45
Ja, det finns väl ändå indikationer på att mättat fett och hjärt-sjukdom hänger ihop.

Svaga samband som inte alls är konsekventa.

Massor av omega-6 och fleromättat fett oxiderar ju lika lätt även vid kaloribalans. Akut nedsatt insulinkänslighet från mättat fett också.

kettlebellGuden
2011-02-15, 20:30
Ja, det finns väl ändå indikationer på att mättat fett och hjärt-sjukdom hänger ihop. Jag är inte så påläst på området annars men har för mig att Grub eller någon annan på sistone postat någon forskning kring det hela.

Det är väl klart att det spelar roll vad du trycker i dig oavsett om du står på kcal-balans?

Intressant.

Svaga samband som inte alls är konsekventa.

Massor av omega-6 och fleromättat fett oxiderar ju lika lätt även vid kaloribalans. Akut nedsatt insulinkänslighet från mättat fett också.

Ok akut nedsatt insulinkänslighet.. har det någon påverkan långsiktigt?

Sniggel
2011-02-15, 21:03
Intressant.

Behöver man så mycket insulinkänslighet när man intar mer utav fett? Där är ju isåfall förmodligen en mindre mängd kolhydrater (om mättat fett substituerar energi från kolhydrater) som kommer.

Bara en spekulation i att det kanske har att göra med att kroppen nedreglerar det som inte behöver vara uppreglerat.
Kan det vara så?

Eddie Vedder
2011-02-15, 21:08

Vet ej. Jag skulle kunna tänka mig att en normal kosthållning med väldiga mängder kolhydrater kanske kan vara sämre då. Men att en lågkolhydratkost inte är samma sak.

Och skall man väga en högkolhydratkost mot en lågkolhydratkost med mycket mättat fett kan jag inte tänka mig att den senare ens i närheten påfrestar insulin- och glukosnivåer lika mycket över längre tid.

eriksvensson
2011-02-15, 21:14
Jag är inte naiv..

Sorry det var inte riktat som en pik mot dig, bara uttrycket "kalorier är kalorier". :)

sockerkakan
2011-02-17, 23:31
Så, hehe, vad kom ni fram till? På svenska tack ;)

SiSenior
2011-02-18, 07:32
Så, hehe, vad kom ni fram till? På svenska tack ;)
Läs hela tråden?
Postat via en mobil enhet