handdator

Visa fullständig version : Protein tillskott: hur mycket hjälper det egentligen?

Yesterday
2003-11-19, 23:39
Äter förnärvarande 5 nyttiga måltider varje dag utan tillskott av protein.

Dom nyttiga måltiderna innefattar saker som: gröt, ägg, all-bran cornflakes/vanliga cornflakes, yoghurt vaniljsmak, lättmjölk, vatten, sallad med annat grönt, banan, kyckling/köttfärs/fisk, ris/pasta/potatis, grova mackor, rökt skinka/kalkon skivor och ost.

Tränar styrketräning 3 ggr/veckan (50-80 min/pass)
Springer/Joggar 5 km: 1-2 ggr veckan (30 min/pass)
Cyklar även till plugget 4 ggr/veckan (12*2 min. Sträcka 2.5*2 km)

Hur mycket hjälper protein tillskottet egentligen?
Hur mycket skulle protein tillskotten hjälpa mig att bygga muskler?

Tanman
2003-11-19, 23:43
Om du ligger på plus-kalorier så ingenting tror jag, skitmycket tror vissa. Man får nog testa sig fram. Jag tror att man får i sig tillräckligt om man tänker bara litegrann på att få i sig protein till varje mål. Du äter ju ägg, mjölkprodukter, kött, fisk och ost..jag tror att det kvittar. Nu blir jag snart påhoppad :D

Ligger du idag på minus hjälper det nog!

Arwen
2003-11-20, 08:14
ett vasslepulver efter träning är nog inte fel, har man tagit ut sig ordentligt under passet, så känner åtminstonde inte jag för en stadig måltid.

annars är det väl som föregående talare säger, under uppbyggnad/bulk klarar man sig på ordentliga, regelbundna och välkomponerade måltider, men under deff/viktminskning kan ett proteintillskott minimera förlust av muskelmassa

DiZi
2003-11-20, 10:53
Jag käkar alltid protein-tillskott efter träning, har ju inget att jämföra med, men dom mängder som "rekomenderas" för folk som tränar uppfyller jag inte genom bara maten jag äter... :D

z_bumbi
2003-11-20, 11:25
Bra mat räcker nog hela vägen när det gäller proteinmängderna.

Även målet efter träningen kan gå att fixa ändå men det är som sagt ibland svårt att sätta i sig en stor måltid så fort man lämnat gymet.

Men Cornflakes? Nja inte det bästa att äta..

King Grub
2003-11-20, 11:40
Det är ju inget magiskt med proteinpulver, som man märker "fungerar", om man inte lyckas få upp ett proteinunderskott genom att äta proteintillskott. Efter träningen kan det vara svårt att få i sig snabba proteiner genom maten, och då kan det vara av värde med ett pulver.

Yesterday
2003-11-20, 13:16
Tack för alla svaren!

Trodde nästan ett tag att proteinpulvret hade dessa magiska effekter och ger en grymt mycket massa och styrka. Fråga mig inte varför.

Men nu vet jag bättre. Ska fortsätta äta som jag gör tills vidare, kanske fler ägg och mindre cornflakes? Bara att testa!

EiseltUK
2003-11-20, 13:29
Det viktigaste är helt klart att du sprider ut proteinintaget under dagen. Om du äter 5-6 måltider med protein i varje så klarar du dig nog bra. Om du tycker det är krångligt att äta så ofta så finns proteindrinkar som ett alternativ (i många fall kan det bli billigare att få i sig protein från tillskott än från vanliga mat).

/ Henrik

aliquis
2003-11-20, 14:05
yesterday: jag har säkert satt i mig säg 30-40kg protein ifrån burkar och jag är tunn som en jag vet inte vad ändå ;).

Så magiskt är det inte, iaf inte sålänge som man äter för lite =)

dr_jones
2003-11-20, 14:20
Originally posted by aliquis
yesterday: jag har säkert satt i mig säg 30-40kg protein ifrån burkar och jag är tunn som en jag vet inte vad ändå ;).

Då måste du ju göra något fel... Antingen träning eller mathållning

Solle
2003-11-20, 22:53

Var det inte du som var så rädd för att bli fet när din vikt pendlade upp och ner med några kilo? ;)

aliquis
2003-11-21, 07:47
Jo, just därför jag inte får några resultat ju ;)

Yesterday
2003-11-21, 09:17
Känner att jag inte får några resultat heller men jag tränar ganska oseriöst fortfarande. Men ska bli ändring snarast!

GhostFace
2003-11-21, 11:27

Du är alltså ett levande bevis att köper man ett skitprotein, får man ett skitresultat?

;) :D

Tillskott är bra, men de fungerar som tillskott. Det är dessutom bara en del av kakan; fungerar inte träningen tillför inte kosten något och vice versa. Samma sak med tillskott.

Herkulez
2003-11-21, 11:33
Originally posted by Yesterday
Tack för alla svaren!

Trodde nästan ett tag att proteinpulvret hade dessa magiska effekter och ger en grymt mycket massa och styrka. Fråga mig inte varför.

du har nog blandat ihop det med AAS :D

nä men proteintillskott är ett måste för mig, jobbar inte hemma utan går på skolan hela dagarna så då är det lättast att få i sig en baguett och en proteindrink till mellanmålen.

Och sen så har vi ju efterträningsdrinken oxå, är för trött då för att laga mat utan tar hellre en drink (vassle), och då får man ju i sig det snabbt

aliquis
2003-11-21, 18:10
Originally posted by GhostFace

Du är alltså ett levande bevis att köper man ett skitprotein, får man ett skitresultat?

ahh, där var ju du! inte tänkt på det, men sett bilden :D

Skitprotein och skitprotein, det går väl inte ut i kroppen lika snabbt som erat vassleprotein.. men jag tror mer det är kaloriintaget som är boven i dramat.