Visa fullständig version : Proteinintag
stevieg8
2011-02-14, 17:04
Hur bör man lägga upp sitt proteinintag under en dag?
Är det bäst att få i sig en viss mängd under vissa tidsintervaller eller kan man t.ex sätta sig o vräka i sig allt på en gång?
Finns det nåt maxintag i timmen?
väger ca 80kg så bör väl få i mig som minst 160g/dag om det nu stämmer me 2gram/kg.
Little T
2011-02-14, 17:22
Jag skulle rekommendera att sprida ut ditt protienintag jämnt över dagen. Med en viss övervikt runt eventuell träning.
stevieg8
2011-02-14, 17:24
Ok men ryktet som jag hört att man bara kan äta en viss mängd protein/timme stämmer inte eller?
Jag skulle rekommendera att sprida ut ditt protienintag jämnt över dagen. Med en viss övervikt runt eventuell träning.
Ok men ryktet som jag hört att man bara kan äta en viss mängd protein/timme stämmer inte eller?
Nej det stämmer inte.
Det är populärt att ta protein i samband med träning. Ett mål med kolhydrater och protein efter ett pass ger goda resultat för de flesta utöver "normal föda".
3-7 mål med protein i varierande lämplig mängd (10-100g) brukar brukas.
Du kan äta allt protein på en gång om du vill, kroppen tar upp i princip allt.
Jag kan inte tänka mig att det är kul, gott, effektivt att göra något sådant dock.
vicarious
2011-02-14, 17:32
Bara en viss mängd protein kan tas upp per timme. I slutändan tas ändå allting upp, det tar bara längre tid om du skulle äta en stor måltid.
stevieg8
2011-02-14, 17:45
OK!
Men hur bör jag lägga upp min kost under deff?
Frukost bör man väl inte skippa? Men kan man äta "bara protein" till frukost eller bör man blanda me kolhydrater och?
Bara en viss mängd protein kan tas upp per timme. I slutändan tas ändå allting upp, det tar bara längre tid om du skulle äta en stor måltid.
koffein_beroende
2011-02-14, 18:22
OK!
Frukost bör man väl inte skippa? Men kan man äta "bara protein" till frukost eller bör man blanda me kolhydrater och?
Du kan skippa frukost om du vill, och ja du kan äta bara protein om du känner för det, det är en smaksak.
OK!
Du kan äta "bara protein" till frukost om du vill. De flesta tycker att det är godare att äta något annat också.
Till frukost kan man t.ex äta gröt och mjölk. Kanske en macka med ägg eller skinka.
Du ska inte utesluta makronutrienter ur måltider bara för att du kan, det finns fördelar med att äta "blandad" mat.
Undantaget kanske är fettintag just efter träningspasset då fokus bör ligga på återhämtning i form av "snabba" kolhydrater samt att stimulera muskler att byggas mha fullvärdigt protein.
Läs "deffguiden" på deff-delen på forumet. För tips och idéer ang mat kan du läsa hur folk äter under deff.
stevieg8
2011-02-15, 13:09
Undantaget kanske är fettintag just efter träningspasset då fokus bör ligga på återhämtning i form av "snabba" kolhydrater samt att stimulera muskler att byggas mha fullvärdigt protein.
Ok så efter träning e de proteiner som vanligt oså snabba kolhydrater som är bäst? ex: på snabba?
Ok det ska jag göra!
Ok så efter träning e de proteiner som vanligt oså snabba kolhydrater som är bäst? ex: på snabba?
Ok det ska jag göra!
Vassleprotein och maltodextrin använder en del efter träning. En del dricker gainer. En del äter vanlig mat.
Du bestämmer själv vad du orkar med och har råd med. Kolla på vad andra idrottare har för matschema och testa dig fram till vad du gillar och vill göra.
Väldigt få orkar med att vara optimala 24/7.
Eddie Vedder
2011-02-15, 16:23
Ok det ska jag göra!
Nej kolhydraternas snabbhet är inte heller särskilt viktigt. I alla fall inte på den låga nivån av träning som gäller de flesta på Kolozzeum. Om du däremot tränar mer kan det ju vara mer befogat.
stevieg8
2011-02-15, 18:06
Huvudsaken är att jag får i mig nån form av kolhydrater efter träning helt enkelt?
Nej kolhydraternas snabbhet är inte heller särskilt viktigt. I alla fall inte på den låga nivån av träning som gäller de flesta på Kolozzeum. Om du däremot tränar mer kan det ju vara mer befogat.
kettlebellGuden
2011-02-15, 18:47
Huvudsaken är att jag får i mig nån form av kolhydrater efter träning helt enkelt?
Och inte ens det är så jäkla viktigt som vissa vill få det till. (I de flesta fall dårå).
Fredriiik
2011-02-15, 19:07
Det är populärt att ta protein i samband med träning. Ett mål med kolhydrater och protein efter ett pass ger goda resultat för de flesta utöver "normal föda".
3-7 mål med protein i varierande lämplig mängd (10-100g) brukar brukas.
Du kan äta allt protein på en gång om du vill, kroppen tar upp i princip allt.
Jag kan inte tänka mig att det är kul, gott, effektivt att göra något sådant dock.
Kan kroppen verkligen ta upp allt protein åt gången? Har för mig att Grub eller annan kunnig har sagt att de är typ 25-30 gram som kroppen endast kan ta upp per tillfälle?
hejhopp79
2011-02-15, 19:09
MPS stimuleras av den mängden och vill man stimulera den mer, får man äta samma mängd protein någon timma senare osv.
Men allt protein tas upp.
Ett tips är att äta fler måltider med några timmars mellanrum på träningsdagar, efter träningen. På vilodagar är det viktigare att motverka muskelnedbrytning och då kan du äta proteinet när du vill och allt på en gång om du har lust.
stevieg8
2011-02-15, 19:19
Ett tips är att äta fler måltider med några timmars mellanrum på träningsdagar, efter träningen. På vilodagar är det viktigare att motverka muskelnedbrytning och då kan du äta proteinet när du vill och allt på en gång om du har lust.
Ok varför är det sån skillnad på vilo/tränings -dagar, varför är det bättre med mellanrum på träningsdagar?
Eddie Vedder
2011-02-15, 19:33
Kan kroppen verkligen ta upp allt protein åt gången? Har för mig att Grub eller annan kunnig har sagt att de är typ 25-30 gram som kroppen endast kan ta upp per tillfälle?
Så är det inte.
stevieg8
2011-02-15, 20:00
då fick vi ett slut på det ryktet då! :)
Det är dock max gram som kan användas till muskeluppbyggnad per tillfälle.
stevieg8
2011-02-15, 23:43
Ok och det är hur mycket?
Ok och det är hur mycket?
Mellan 15-25g har man kommit fram till, osäkert ännu. Det begränsar dig dock inte att äta 100g i en måltid, det används fortfarande.
Mellan 15-25g har man kommit fram till, osäkert ännu. Det begränsar dig dock inte att äta 100g i en måltid, det används fortfarande.
Förlåt min dumhet, men vad används då resten till?
Skulle jag kunna trycka i mig dagsbehovet till frukost lika gärna som att ta det i omgångar varav en efter träning?
Förlåt min dumhet, men vad används då resten till?
Skulle jag kunna trycka i mig dagsbehovet till frukost lika gärna som att ta det i omgångar varav en efter träning?
Ja det kan du. Allt snack om 3-timmar så blir du katabol är bluff och båg. Här kan du läsa vad det används till: http://sv.wikipedia.org/wiki/Protein
stevieg8
2011-02-16, 00:49
Men att äta mindre protein fler ggr på en dag är inte bättre för muskeluppbyggandet än att stoppa i sig allt på en gång alltså?
Men att äta mindre protein fler ggr på en dag är inte bättre för muskeluppbyggandet än att stoppa i sig allt på en gång alltså?
Svårt att säga. Det ena är dock inte överlägset över andra.
stevieg8
2011-02-16, 01:00
Ok så då kan man köra på det man tycker funkar bäst utan att oroa sig för att det andra sättet är mycket bättre :)
Svårt att säga. Det ena är dock inte överlägset över andra.
Ok så då kan man köra på det man tycker funkar bäst utan att oroa sig för att det andra sättet är mycket bättre :)
Låter som ett mycket vettigt upplägg!
Pansartax
2011-02-16, 01:20
Tråkigt att det skulle uppstå ett rykte överhuvudtaget, det är sidoeffekten av att ha en utvalda "vetare" som alla lyssnar blint på utan att ifrågasätta.
Efter ett tag blir det lite som visk-leken...
Gör vad du vill, i slutändan kommer det inte ha någon större betydelse i alla fall.
Ja fast det där ryktet om at 30 gram protein är maximalt upptag per måltid existerade redan i början på 90-talet och står om jag inte minns helt fel i boken "effektiv bodybuilding" av Ove Rytter.
Om det nu är ett rykte är det ett gammalt seglivat skrönaktigt rykte
stevieg8
2011-02-16, 01:56
Bara för att byta ämne, läs gärna min andra tråd om träningsprogram och kom med förslag! :)
Låter som ett mycket vettigt upplägg!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.