handdator

Visa fullständig version : Ny telefon.

ispåse
2011-02-14, 16:06
Vad är bäst för tillfället?
Ifjant, htc, samsung, lg??

Har inte ens pillat på någon windowstelefon, fungerar det?

Kabuto
2011-02-14, 16:20
Bäst?

Nya win 7 mobile ser bra ut, gamla är väl skräpigt som förr..

Sir Anselm
2011-02-14, 16:28
Ha ha, du får nog vara mer specifik. Vad vill du ha för typ av telefon, vad vill du kunna göra?

ispåse
2011-02-14, 16:32
Var jag otillräcklig? :D

Snabbaste telefonen, bästa systemet, flest möjligheter.

Tekniknördens favorit för tillfället!

Simon
2011-02-14, 16:37
Beror på vem du frågar, enligt mig (och alla(?) andra iphone ägare) så är det iphone som gäller 100%
Frågar du HTC eller android ägare är det säkerligen något annat som gäller.

Larsson
2011-02-14, 16:48
Om du vill ha det absolut bästa ska det vänta, för den här veckan kommer det att släppas många mobiler nere i Barcelona. Sony Ericsson har en ny mobil som kommer om några månader som heter Xperia Arc. HTC lär säkert visa upp några nya mobiler i veckan som kommer. Har gått rykten om en HTC-mobil som kallas Pyramid och har dubbelkärning processor om den lanseras lär den säkert bli grym. Sen är frågan om du vill ha HTC Sense som är det gränssnitt som HTC lägger på Android. Själv tycker jag det är snyggt men kan bitvis kännas lite trögt och klumpigt.

Slartibartfast
2011-02-14, 16:59
lol.

Alla som inte inser att iPhone med bred marginal är bättre än allt annat som finns ute, är samma typer som tycker NES 8-bit är bättre än Xbox för det är "bättre spelkänsla", folk som föredrar en massa b-alternativ bara för att inte vara som alla andra. *popcorn*

Iofs. Ska man ha en telefon att "bara" ringa samtal med, finns det klart bättre alternativ.

Jontez
2011-02-14, 17:04
Samsung Galaxy S II som dom presenterade igår verkar jäkligt trevlig. Annars är LG Optimus 2x också riktigt het. Motorola Atrix vet vi inte om vi får se i Sverige men den är glödhet :D Väntar med spänning på vad HTC kommer med, tror dom har sin presentation 8.30 imorgon lokal tid

tano
2011-02-14, 17:20
lol.

Alla som inte inser att iPhone med bred marginal är bättre än allt annat som finns ute, är samma typer som tycker NES 8-bit är bättre än Xbox för det är "bättre spelkänsla", folk som föredrar en massa b-alternativ bara för att inte vara som alla andra. *popcorn*

Iofs. Ska man ha en telefon att "bara" ringa samtal med, finns det klart bättre alternativ.

Huvudet i sanden? :D

Finns fördelar och nackdelar som alltid. Själv är jag inte alls förtjust i låsningen till Itunes som Iphonen har. Men ett bra kvalitetsintryck verkar Iphonen ge (trots problemen med 4ans mottagning).

Därutöver undrar jag om inte Android kommer vara mer utbrett snart? (om det inte redan är det, då alla övriga mobiloperatörer förutom Nokia verkar gå över till att använda Android). Iof har väl Iphonen ett ganska stort försprång. Har iaf själv börjat utveckla en android applikation, roligt var ordet. :)

Olegh
2011-02-14, 17:40
lol.

Om något så är det väl snarare tvärtom. iFån 4 är en utmärkt telefon om man ser till konceptet som helhet. Bra form, funktion och användarvänlighet. Inte precis någon teknologisk spjutspets eller möjligheter till avancerat nörderi.

Det är mycket möjligt att du bara trollade, men då bjuder jag på den.

panzerpig
2011-02-14, 18:00
Det är en smaksak, jag kör med en nokia n900 och är tokigt nöjd, den är egentligen mer som en dator än en mobil men det passar mig. Tjejen har en samsung galaxy S och brorsan en iphone 4. Jag skulle inte vilja byta med dom även om dom på pappret är "bättre".
mina tjocka tummar vill ha tangenter inte bara touchscreen. Är inte imponerad av galaxy S, browsern är inte lika bra som den i n900, enligt mig.

Kolla vad dina kompisar har, fråga, kläm och testa på deras mobiler. läs online. vad vill du ha hos en mobil?

Kimball
2011-02-14, 18:16
Om något så är det väl snarare tvärtom. iFån 4 är en utmärkt telefon om man ser till konceptet som helhet. Bra form, funktion och användarvänlighet. Inte precis någon teknologisk spjutspets eller möjligheter till avancerat nörderi.

Det är mycket möjligt att du bara trollade, men då bjuder jag på den.

Fast å andra sidan finns det ändå rätt gott om nörderifunktioner iom. jailbreak, är man såpass intresserad av teknik att man ändå tänkt roota sin HTC och leka med custom roms osv klarar man ju av ett jailbreak också. Självklart inte sagt att detta gör iOS på något sätt bättre än Android, just saying, iOS är ju inte så hopplöst som många (inte ämnat till just dig heller) påstår :)

De har ju i slutänden både sina fördelar och styrkor precis som allt annat.

HMB
2011-02-14, 18:47
lol.

Iofs. Ska man ha en telefon att "bara" ringa samtal med, finns det klart bättre alternativ. http://www.memedepot.com/uploads/0/207_not_sure_if_serious.jpg

Kimball: Dock är du begränsad av hårdvaran på iphonen. Du har en måttligt snabb processor+gpu, du har en högupplöst skärm samt du har en måttlig kamera, that's it.

proteinsynthesis
2011-02-14, 19:00
Jag kan starkt rekommendera SAmsung GAlaxy S2
http://www.swedroid.se/samsung-presenterar-uppfoljare-till-galaxy-s-och-galaxy-tab-mwc/

Annars är ZTE blade en billig och bra telefon.

hahavaffan
2011-02-14, 19:07
Kimball: Dock är du begränsad av hårdvaran på iphonen. Du har en måttligt snabb processor+gpu, du har en högupplöst skärm samt du har en måttlig kamera, that's it.Fast så värsta begränsad är man egentligen inte, även om det är sant det du skriver. Allting flyter som om den hade den dubbla klockfrekvensen, och kamerans bilder blir riktigt schyssta jämfört med andra mobilkameror. Men visst, på pappret är den inte vassast i stan.

shut teh face
2011-02-14, 19:17
http://jonnabesson.blog.se/files/2010/04/gammal-mobiltelefon-284x300.jpg

Vimpyboy
2011-02-14, 19:26
Jag har en LG Optimus 7 med Windows Phone 7. Redan idag är det den absolut bästa telefonen jag har klämt på, och efter uppdateringarna som presenterades på MWC idag så lär den knappast bli sämre. :)

Larsson
2011-02-14, 19:29
En stor fördel som iPhone har gentemot Android är att iOS har ett grafikaccelererat gränssnitt vilket gör att allt flyter på mycket bättre när man scrollar i listor tex. Enligt rykten ska det komma till Android men när vet ingen.

Pdaddy
2011-02-14, 21:47
HP Palm Veer när den nu kommer.. Palm Web os :D

HMB
2011-02-15, 06:20
Fast så värsta begränsad är man egentligen inte, även om det är sant det du skriver. Allting flyter som om den hade den dubbla klockfrekvensen, och kamerans bilder blir riktigt schyssta jämfört med andra mobilkameror. Men visst, på pappret är den inte vassast i stan. Tänkte mer på typ usb-ingång, hdmi etc. Utvecklarna till iphone har det ju lite lättare att optimera koden gentemot androidutvecklarna. Känns lite som pc(android) vs xbox/ps3(iphone).

Edit: Larsson, hw ui kommer till android 3.0, jag vet dock inte till vilken mobilvariant av android det kommer, antagligen efterföljaren till gingerbread. Dock ska gingerbread enligt utsagor inte direkt behöva hw ui pga duktiga optimeringar (personligen tycker jag det är befängt att man tycker flytet i scrollningen är en stor fördel gentemot en annan modell).

Sir Anselm
2011-02-15, 10:08
Fast å andra sidan finns det ändå rätt gott om nörderifunktioner iom. jailbreak, är man såpass intresserad av teknik att man ändå tänkt roota sin HTC och leka med custom roms osv klarar man ju av ett jailbreak också. Självklart inte sagt att detta gör iOS på något sätt bättre än Android, just saying, iOS är ju inte så hopplöst som många (inte ämnat till just dig heller) påstår :)

De har ju i slutänden både sina fördelar och styrkor precis som allt annat.

Grejen är ju att för att kunna göra samma saker på en iPhone som en icke-rootad Android så måste du göra en jailbreak. Den enda fördelen iPhone har i dagsläget är ett större utbud av appar, men den fördelen kommer också försvinna i takt med att Android växer. Problemet med Android är istället att det kommer massa nya versioner av OS:et samt att det finns telefoner i alla möjliga storlekar, med alla möjliga olika konfigurationer, det gör det krångligare för utvecklarna.

Scratch89
2011-02-15, 11:15
Jag har en iPhone 3GS, och jag tycker att den ligger ordentligt i lä efter flickans HTC Desire HD. Den är bara mycket fräckare helt enkelt, fast det verkar vara något problem med att synka telefonlistor. Förutom det är den awesome.

Jag tycker inte ens att skillnaden mellan iPhone 3 och 4 var särskilt stor. Har pillat runt med kompisars 4:or, och inte fan har det hänt mycket. Lite hårdare kanter på telefonen, lite bättre "flyt" vid scrollningar. Vad mer?

panzerpig
2011-02-15, 11:34
Jag har en iPhone 3GS, och jag tycker att den ligger ordentligt i lä efter flickans HTC Desire HD. Den är bara mycket fräckare helt enkelt, fast det verkar vara något problem med att synka telefonlistor. Förutom det är den awesome.

Jag tycker inte ens att skillnaden mellan iPhone 3 och 4 var särskilt stor. Har pillat runt med kompisars 4:or, och inte fan har det hänt mycket. Lite hårdare kanter på telefonen, lite bättre "flyt" vid scrollningar. Vad mer?

Typ dubbel upplösning på skärmen, snabbare processor?

Larsson
2011-02-15, 19:52
Tänkte mer på typ usb-ingång, hdmi etc. Utvecklarna till iphone har det ju lite lättare att optimera koden gentemot androidutvecklarna. Känns lite som pc(android) vs xbox/ps3(iphone).

Edit: Larsson, hw ui kommer till android 3.0, jag vet dock inte till vilken mobilvariant av android det kommer, antagligen efterföljaren till gingerbread. Dock ska gingerbread enligt utsagor inte direkt behöva hw ui pga duktiga optimeringar (personligen tycker jag det är befängt att man tycker flytet i scrollningen är en stor fördel gentemot en annan modell).

Exakt det är sagt att det ska komma till Honeycomb men ingen vilken version det kommer att bli för mobiler (förutom Google). 2.4 verkar bara vara en vidareutveckling av 2.3, ungerfär som 2.1 var av 2.0. Befängt och befängt det gör mycket till för helheten. Fast det är ingen dealbreaker, dock är det fortfarande en fördel iPhone har gentemot Android. Men samtidigt har iOS många andra brister.

RS.
2011-02-15, 20:01
Är du tekniknörd på riktigt så är det självklart en Androidtelefon du ska ha. Rootad och du har mängder med roliga ROMar att flasha in, möjligheterna är oändliga för en riktig nörd. Vill du hellre ha en telefon som funkar bra direkt ut lådan kanske iphone är ett bra val. Självklart funkar en Androidlur OK direkt ut lådan den med, men det kan behövas lite pillande för att få det RIKTIGT bra.

hidden
2011-02-15, 20:19
lol.

OJ!!! NU BLEV JAG PROVOCERAD!:banned
:P

ispåse
2011-02-15, 22:33
Är du tekniknörd på riktigt så är det självklart en Androidtelefon du ska ha. Rootad och du har mängder med roliga ROMar att flasha in, möjligheterna är oändliga för en riktig nörd. Vill du hellre ha en telefon som funkar bra direkt ut lådan kanske iphone är ett bra val. Självklart funkar en Androidlur OK direkt ut lådan den med, men det kan behövas lite pillande för att få det RIKTIGT bra.

Vad mer specifikt kan man styra med i android om man rootar luren? Kan man efter en timmes plock helt plötsligt byta bakgrundbild kvittar det ju. Jag vill kunna avfyra kärnvapenmissiler, fjärrstyra bilen och skjuta laser med telefonen typ... :D

Samtal, sms och tjaffs vet jag inte vad det är.

Kimball
2011-02-15, 23:05

Snabbheten i sig är som sagt ingen större skillnad man märker av något speciellt, skärmen är en helt annan historia dock! 4ans skärm är knivskap i jämförelse, sen om det är värt uppgraderingen 3gs -> 4 kan man ju diskutera dock.

RS.
2011-02-16, 08:03
Vad mer specifikt kan man styra med i android om man rootar luren? Kan man efter en timmes plock helt plötsligt byta bakgrundbild kvittar det ju. Jag vill kunna avfyra kärnvapenmissiler, fjärrstyra bilen och skjuta laser med telefonen typ... :D

Samtal, sms och tjaffs vet jag inte vad det är.

Främst så kan du anpassa luren precis som du vill ha den, iphone är ju ganska låst till sitt gränssnitt. Kika in på www.swedroid.se för lite androidpropaganda, där finns också ett mycket informativt forum att läsa i.

Kabuto
2011-02-16, 09:55

Om Apple hade behållit designen från 3:an till 4:an hade jag aldrig köpt en iPhone. Gamla är verkligen ful. Men Desiren var värd att uppgradera från.

Vimpyboy
2011-02-16, 10:49
En stor fördel som iPhone har gentemot Android är att iOS har ett grafikaccelererat gränssnitt vilket gör att allt flyter på mycket bättre när man scrollar i listor tex. Enligt rykten ska det komma till Android men när vet ingen.

Nackdelen är att det sällan används. Windows Phone 7 får en uppdatering senare i år som ger Internet Explorer 9 med hårdvaruaccelerering, vilket inte Safari på Iphone har.

Windows Phone 7 har helt överlägsen prestanda jämfört med Iphone 4, vilket man kan se här:
http://www.youtube.com/watch?v=q6LrQqzkW-M

Martinio0o
2011-02-26, 17:33
Istället för att göra en ny tråd så frågar jag här. Jag funderar på att skaffa en ny telefon och tills för några dagar sedan hade jag bestämt mig för att HTC Desire HD was the way to go. Men sen kom HTC Incredible S ut och nu vet jag inte vilken som är "bäst". Jag har jämfört specifikationerna (som finns här (http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=3468&idPhone2=3788)) men jag vet fortfarande inte säkert vad man ska ha. Båda ser ut att ligga på ungefär samma pris dessutom, vilket gör det ännu svårare. Vilken hade ni valt av dessa? Eller hade ni kört på någon annan? Berätta gärna varför också.

Det viktiga för mig lär vara:
- Stor skärm
- Snabb
- Snygg (är förstås väldigt individuellt)
- Multitouch
- Android (iPhone 4 är lite för begränsad med tanke på priset, imo)
- Bra kamera

Kimball
2011-02-26, 17:35
- Android (iPhone 4 är lite för begränsad med tanke på priset, imo)

Jag vill inte vara dryg, bara exakt veta vad det du kommer sakna med iOS vs. Android som känner att det begränsar dig? Eller är det av rena princip-skäl?

Martinio0o
2011-02-26, 17:38
Jag vill inte vara dryg, bara exakt veta vad det du kommer sakna med iOS vs. Android som känner att det begränsar dig? Eller är det av rena princip-skäl?

Kanske lite fel sagt av mig från början. Jag tänker mest att priset är väldigt högt på iPhone 4, jag har helt enkelt inte råd och vill inte betala så mycket för en telefon, inte än i alla fall. Sen tror jag att jag inte tröttnar på HTC Sense/Android lika snabbt eftersom man kan förändra utseendet mer.