Visa fullständig version : Svennegäng och svennefegisar
BigSpawn
2011-02-14, 13:55
Låg och slumrade brevid dottern i soffan då hon kollade på barnprogram i går morse och då hör jag från tvn orden svennegäng och svennefegisar.
Yr i mössan som jag var så var jag tvungen att kolla efter om jag hört rätt och ser då en tecknad mörk kille som tydligen var sur på några andra i serien.
Jag kanske är lite larvig men jag tycker det inte är nån större skillnad på att säga så mot att de sagt blattegänget och blattefegisar då det knappast sägs i en positiv mening.
Va tycker ni andra, är det ok att säga så i ett barnprogram?
är det ok att säga så i andra sammanhang?
jag tycker i alla fall att svenne klingar lika illa som ordet blatte.
Sven, Svensson, Svenne= Svensk , inget konstigt med det, lika illa som man säger finne till en finländare eller jugge till en som har ursprung från den forna jugoslavien. Om du har använt ordet finne för en finländare förstår jag inte varför du reagerar ens.
Sven, Svensson, Svenne= Svensk , inget konstigt med det, lika illa som man säger finne till en finländare eller jugge till en som har ursprung från den forna jugoslavien. Om du har använt ordet finne för en finländare förstår jag inte varför du reagerar ens.
Jag förstår hur du tänker och håller med i stora drag. Dock så används faktiskt svenne som ett skällsord. Har råkat ut för det ett par gånger även om jag inte tar åt mig. Intressantare hade varit om de skrivit turkgäng eller turkfegisar. Vilken intressant diskussion det hade blivit på debatt :D
mangemani
2011-02-14, 14:09
rätt ska väl ändå vara rätt.
är det ok att säga det ena så är det väl självklart ok att säga det andra.
folk kan ju inte gå runt och säga svenne och tro att dom sen är "skyddade" pga att dom är utläning,alltså att om man säger blatte tillbaks så är man rasist.
BigSpawn
2011-02-14, 14:09
För att de få gånger jag hört ordet så är det knappast i en positiv mening utan att det har en negativ klang. I mina öron låter svenne lika hemskt som blatte, däremot låter inte finne lika hemskt av nån anledning. Det kan jag hålla med om är lite konstigt och det har jag ingen förklaring på:)
Låg och slumrade brevid dottern i soffan då hon kollade på barnprogram i går morse och då hör jag från tvn orden svennegäng och svennefegisar.
Yr i mössan som jag var så var jag tvungen att kolla efter om jag hört rätt och ser då en tecknad mörk kille som tydligen var sur på några andra i serien.
Jag kanske är lite larvig men jag tycker det inte är nån större skillnad på att säga så mot att de sagt blattegänget och blattefegisar då det knappast sägs i en positiv mening.
Jag är isf lika larvig.
Jag tycker att orden Blattegäng och Svennegäng inte ens borde ha skapats överhuvudtaget, och ej heller introduceras i ett barnprogram.
Sådant vill man inte "lära" upp ett yngre barn och skulle aldrig vilja introducera detta fenomen till barnen.
Tacka vet jag barnprogrammen från min tid
yHNFH8ow33g
Z2y2WvoZkYQ
Bb0JZWnZPXM
Hur man använder orden och vilken ton man använder har stor betydelse, att säga svenne / finne på skämt är inte lika allvarligt som att säga t ex svennefegis, finnejävel etc.
Frågan är dock vilket börjades användas först, blatte eller svenne. Skällsord "svenne" är nog invandrarnas mothugg. Tråkigt att det har blivit så att man använder skällsord mot varandra, fast för mig är det lika acceptabelt att invandrare använder det, som en radhus svensk använder ordet blatte/ svartskalle.
Hörde aldrig orden Svenne eller Blatte användas bland barnen på 70-talet!
Detta fenomen dök nog upp under 80-talet
Ett barnprogram som väckte uppmärksamhet på min tid var ju denna sekvens som jag aldrig kommer att glömma
då den satte spår och skrämde en mentalt på den tiden.
Runt 3:46
M4bTCKaYwto
Finne och finländskt är ju två olika saker.
En invånare i Finland är finländsk medan en finne är någon som har finska som modersmål och identifierar sig som finsk. Ibland boende i något annat land. Ibland sett som lite nedvärderande. Detta är väll pga. att finland har två officiella språk.
Svensk - Svenne fungerar ju därför inte på samma sätt.
Finne och finländskt är ju två olika saker.
En invånare i Finland är finländsk medan en finne är någon som har finska som modersmål och identifierar sig som finsk. Ibland boende i något annat land. Ibland sett som lite nedvärderande. Detta är väll pga. att finland har två officiella språk.
Är det där något språkvetenskapligt påstående?
bNu kan man ju diskutera skällsords vara och icke vara i barnprogram rent generellt, lite beroende på vilken ålder det är på målgruppen, men jag har svårt att se att "svennefegis" skulle vara värre än "blattefegis", "svartskalle", "negerjävel" (det var väl mer när jag var barn på stenåldern det var ett allmänt skällsord), "bög", "f*tta" eller något annat. Som jag förstår det på beskrivningen så använder en (invandrad) figur i programmet "svennefegis", och ja, det är väl kanske vad man hade kunnat vänta sig om det som serien skildrar hade hänt på riktigt? (Med reservation för att jag inte är helt hemma på vilka skällsord som är aktuella bland barn och yngre tonåringar numera.)
Man kan, som sagt, ha åsikter om hur skällsord skall hanteras överhuvudtaget i barnprogram (återigen, med viktning med tanke på målgrupp; barn i tio-elvaårsåldern lär inte uppskatta ett språk som är lagom för femåringar), men att "svenneorden" skulle vara så mycket hemskare än några andra ord kan jag inte se. De finns ju och används. Och nog har då även jag hört "invandrarorden" i TV,och sett dem i barnlitteratur (ett tidigt exempel lär Bamses "Kalle Svartskalle" som väl kanske är från mitten av åttiotalet eller så). Man MÅSTE inte göra en "omg-svenskarna-diskrimineras"-problematik av allt.
Jag tror att ordet "Svenne" skapades enbart som ett "hämndord".
Hade inte folk kallats för "Blattar" hade nog ordet Svenne aldrig dykt upp och ej heller blivit hade dessa två ord blivit så vanliga i gemene mans mund.
Jag hörde det inte på 70-talet iaf.
Är det där något språkvetenskapligt påstående?
Ordet finne uppkom i motsvarighet till finlandssvensk för att benämna den finskspråkiga folkgruppen i Finland. Hur det står i ordböckerna vet jag ej.
bNu kan man ju diskutera skällsords vara och icke vara i barnprogram rent generellt, lite beroende på vilken ålder det är på målgruppen, men jag har svårt att se att "svennefegis" skulle vara värre än "blattefegis", "svartskalle", "negerjävel" (det var väl mer när jag var barn på stenåldern det var ett allmänt skällsord), "bög", "f*tta" eller något annat. Som jag förstår det på beskrivningen så använder en (invandrad) figur i programmet "svennefegis", och ja, det är väl kanske vad man hade kunnat vänta sig om det som serien skildrar hade hänt på riktigt? (Med reservation för att jag inte är helt hemma på vilka skällsord som är aktuella bland barn och yngre tonåringar numera.)
Man kan, som sagt, ha åsikter om hur skällsord skall hanteras överhuvudtaget i barnprogram (återigen, med viktning med tanke på målgrupp; barn i tio-elvaårsåldern lär inte uppskatta ett språk som är lagom för femåringar), men att "svenneorden" skulle vara så mycket hemskare än några andra ord kan jag inte se. De finns ju och används. Och nog har då även jag hört "invandrarorden" i TV,och sett dem i barnlitteratur (ett tidigt exempel lär Bamses "Kalle Svartskalle" som väl kanske är från mitten av åttiotalet eller så). Man MÅSTE inte göra en "omg-svenskarna-diskrimineras"-problematik av allt.
Då är det lika ok att man säger "blatteorden" då.
Ordet svenne är allmänt förekommande hos unga svenskar med invandrarbakgrund. Det har liksom blivit vanligt och accepterat ute i förorterna. Lite som att säga negerboll, det är fult men ändå okej.
Då är det lika ok att man säger "blatteorden" då.
Du får gärna peka ut var jag har skrivit att det är OK att kalla varandra skällord, oavsett förled.
Min poäng, hur du nu kunde missa den (eller nej vänta, jag är nog inte så förvånad när allt kommer omkring) är att skällsord förekommer i TV-serier, eftersom de förekommer i de situatíoner som TV-serierna avbildar, Inte som del av någon riktad svenskfientlig konspiration.
BigSpawn
2011-02-14, 14:52
Jag tycker inte att det är värre men tycker att det inte har i ett barnprogram att göra öht. det sändes runt 0715 på morgonen och dottern är bara fem så hon reagerade inte på det.
Tycker bara att det är konstigt att de använde det i ett barnprogram och var inte tänkt som en "omg-svenskarna-diskrimineras"-problematik tråd.
Svenne är alltså lika nedvärderande som blatte.
Är arbetsförmedlingen (http://www.arbetsformedlingen.se) lika nedvärderande som blatteförmedlingen (http://www.blatteformedlingen.se/)?
Du får gärna peka ut var jag har skrivit att det är OK att kalla varandra skällord, oavsett förled.
Nu skrev jag inte att du sagt att det är ok. Det var mer en retoriskfråga.
Men det torde ju vara ok att också säga blatteorden för de finns ju och används som du själv skriver.
Min poäng, hur du nu kunde missa den (eller nej vänta, jag är nog inte så förvånad när allt kommer omkring) är att skällsord förekommer i TV-serier, eftersom de förekommer i de situatíoner som TV-serierna avbildar, Inte som del av någon riktad svenskfientlig konspiration.
Nähe varför är du inte förvånad då, är det något slags personangrepp eller?
Och om nu barnprogrammet (låter inte som något barnprogram dock) ska spegla verkligheten så kanske dom även borde säga blattejävlar etc och hur många anmälningar skulle då inte ramla in?
Jag tycker inte att det är värre men tycker att det inte har i ett barnprogram att göra öht. det sändes runt 0715 på morgonen och dottern är bara fem så hon reagerade inte på det.
Tycker bara att det är konstigt att de använde det i ett barnprogram och var inte tänkt som en "omg-svenskarna-diskrimineras"-problematik tråd.
Håller med helt horribelt att man använder ens sånt ord kl 07:15 på morgonen, i ett tv-program som var ämnad för barn.
Så länge det finns utrymme för att säga blattegäng/blattefegisar i barnprogram bryr jag mig inte. Nu finns det inte det och därför tycker jag inte att man säger svennegäng/svennefegisar heller.
På samma sätt som det är upp till mörkhyade invandrare om blatte är ett skällsord eller ej är det upp till etniska svenskar att bestämma om svenne är ett skällsord. Personligen har jag inget emot att bli benämnd svenne förutsatt att jag kan benämna mörkhyade invandrare som blattar.
Jag känner mig inte speciellt "PK" men blir förvånad hur korkat ett barnprogram kan bli. Kan inte mycket om Sverige men "svenne", "blatte" whatever vare sig det är i vänlig eller störig mening är ju bara att poängtera gränser mellan folk för barn. Idiotiskt, har inte varit med om liknande i andra länder.
Håller med Kwon i övrigt.
För övrigt, även om man skall kunna skämta med självgoda trygga svenskar och det skulle vara OK att säga "svenne" så är man korkad om man inte fattar att man poängterar de andra, altså "blattarna" med samma mening.
Japp, extremt svenskfientlighet överallt. Rätt sjukt ändå att dom långsamt börjar hjärntvätta svenska barn genom att få dom tro att dom är mindre värda än utlänningar. Dom ger sig på svenska killar mest, dessa trycks ner så mycket som möjligt i de flesta sammanhangen.
Något annat "roligt" man kan notera är hur invandrarkillar ALLTID sätts tillsammans med blonda tjejer. Än en gång för att normalisera det och liksom "lägga till det" i det undermedvetna.
Man kan t.ex kolla på den nya sexualundervisningsfilmen som kommer gå i alla högstadieklasser i hela landet (Sverige). Där är det en s.k "neger" (banna mig inte nu) som är killen. Hur sjukt är inte det? Är det representativ för Sverige? Verkligen inte, åtminstone inte än. Varför har man då valt en "svenskafrikan"? Det finns uppenbarligen ett specialsyfte.
Samtidigt säger Reinfeldt att det inte finns etniska svenskar. Han tycker att din svenska släkt inte har något gemensamt alls, ni kunde lika gärna varit en salig blandning av kineser, indier, aboriginer, eskimåer osv. Ni har inget gemensamt alls. Bara en grupp människor.
Och ändå sover folk vidare. Suck.
Man kan t.ex kolla på den nya sexualundervisningsfilmen som kommer gå i alla högstadieklasser i hela landet (Sverige). Där är det en s.k "neger" (banna mig inte nu) som är killen. Hur sjukt är inte det? Är det representativ för Sverige? Verkligen inte, åtminstone inte än. Varför har man då valt en "svenskafrikan"? Det finns uppenbarligen ett specialsyfte.
Det är ju den filmen som varit uppe här på Kolo-tapeten för inte så länge sedan!
En film producerad av Sofia4_4s gamla studio som hon startade för ett antal år sedan som hon länkade te och ville ha feedback,
denna ruggiga film som vi sedan anmälde.
Blatte är väl kanske inte riktigt likställt med svenne.
Däremot turkgäng och arabgäng, och det hade inte varit accepterat alls att säga så.
..tror jag.
Blatte är väl kanske inte riktigt likställt med svenne.
Däremot turkgäng och arabgäng, och det hade inte varit accepterat alls att säga så.
..tror jag.
På vilket sätt är 'arabgäng' mer likställt med 'svennegäng' än vad 'blattegäng' är? Jag skulle snarare säga att 'svennegäng' och 'blattegäng' ligger ganska nära varandra medans 'arabgäng' ligger närmre 'svenskgäng'.
På vilket sätt är 'arabgäng' mer likställt med 'svennegäng' än vad 'blattegäng' är? Jag skulle snarare säga att 'svennegäng' och 'blattegäng' ligger ganska nära varandra medans 'arabgäng' ligger närmre 'svenskgäng'.
svenne - svenskar
arab - araber
blatte - täcker en större grupp, så skulle väl nog likställa det med "vitingar" eller något.
svenne - svenskar
arab - araber
blatte - täcker en större grupp, så skulle väl nog likställa det med "vitingar" eller något.
Både 'blatte' och 'svenne' är hittepåord som ofta används som skällsord, därför ser jag dem som ganska likvärdiga. De andra orden är namn på invånare i olika länder, de kan användas felaktigt och nedsättande men de är inte förolämpande i sig.
Wikipedia håller förövrigt med: "Blattens motsats i vardagsspråket är "svennen"." Inte för att det behöver betyda något, wikipedia har som bekant inte sällan fel.
Du har visserligen en poäng i att 'blatte' täcker upp en större grupp, men då det är svenska ord och används i det svenska samhället så kan man ge orden en "vi och dem" betydelse. Invandrare är 'blattar' och svenskar är 'svennar'. På så vis är orden relaterade till varandra, förstår du vad jag menar?
Både 'blatte' och 'svenne' är hittepåord som ofta används som skällsord, därför ser jag dem som ganska likvärdiga. De andra orden är namn på invånare i olika länder, de kan användas felaktigt och nedsättande men de är inte förolämpande i sig.
Wikipedia håller förövrigt med: "Blattens motsats i vardagsspråket är "svennen"." Inte för att det behöver betyda något, wikipedia har som bekant inte sällan fel.
Du har visserligen en poäng i att 'blatte' täcker upp en större grupp, men då det är svenska ord och används i det svenska samhället så kan man ge orden en "vi och dem" betydelse. Invandrare är 'blattar' och svenskar är 'svennar'. På så vis är orden relaterade till varandra, förstår du vad jag menar?
Ah okej, nu förstår jag. Ja du har rätt, det tänkte jag inte riktigt på.
Skitsamma egentligen, olämpligt att använda något av begreppen i barnprogram.
Mvh
Nähe varför är du inte förvånad dåFör att det blir alltid så vid sådana här diskussioner på Kolozzeum. Inte för att Kolozzeum skulle vara så mycket värre än något annat.
Hoppas de diskussionerna stannar vid tånårs 2010-tal generationen. Barnen som inbjuds till de "störres" tjafs kommer antagligen att ha tröttnat på svenne-blatte soppan.
shadowfire
2011-02-14, 20:51
...Min poäng, hur du nu kunde missa den (eller nej vänta, jag är nog inte så förvånad när allt kommer omkring)...
Det där var både onödigt och oproffsigt.
hejhopp79
2011-02-14, 20:52
Självhat verkar vara ett modernt svenskt syndrom, i förhållande till minoriteter.
Själva orden Svenne/Blatte är ganska oförargliga i sej, men när man lägger till ändelsen -jävlar/-jävel bir det en helt annan femma. Eller ändelserna -fegis/-fegisar för den delen också. Själv hade jag aldrig varken accepterat att bli kallad svennefegis eller att någon skulle kalla en kompis med invandrarbakgrund för blattefegis. I ett barnprogram hör verkligen inte dessa ord hemma!
... I ett barnprogram hör verkligen inte dessa ord hemma!
Nej, i alla fall om målet nu var integration. Då internet i varje fall och säkert matsalar, skola osv är svennefierat och blattefierat kunde man ju åtminståne bespara barn TV. Som sagt, har man sagt "svenne(...)" har man sagt "blatte(...)" och vise versa.
Jag kan förvisso säkert ha gjort det själv...
"Reschpekt och Grym , det är det enda viktiga!"
Deceiver85
2011-02-14, 22:51
Seriöst, vi alla som är "svennar", blir vi arga och upprörda över att "blattar" försöker använda "svenne" som förolämpning? För mig är det lite som att försöka förolämpa smarta människor genom att kalla dem "jävla einsteins"...
Att folk reagerar så på Tolkias ganska oförargliga parentes visar verkligen vilken pondus och respekt hon har här på forumet.
Scratch89
2011-02-15, 00:38
Att folk reagerar så på Tolkias ganska oförargliga parentes visar verkligen vilken pondus och respekt hon har här på forumet.
Jag tycker (som vanligt) att Tolkias inlägg är det bästa i tråden.
rätt ska väl ändå vara rätt.
är det ok att säga det ena så är det väl självklart ok att säga det andra.
folk kan ju inte gå runt och säga svenne och tro att dom sen är "skyddade" pga att dom är utläning,alltså att om man säger blatte tillbaks så är man rasist.
nu brann det lite va..?
Blatte är ett samlingsuttryck (nedvärderande) för utlänningar (främst med mörkare hy).... Svenne, Finne, Jugge etc är "smeknamn".
Hur många Finnar tror du reagerar på det uttrycket som ett skällsord?
Varför gör du det när det kommer till Svenne? Är det för att det i din mening just är en "Blatte" som säger det?
Fatalist
2011-02-15, 08:23
Detta är jättedumt. Att tillåta en tecknad mörkhyad person säga svennegäng/svennefegisar lär barnen i en tidig ålder att det är skillnad på människor med mörk och ljus hy då man ska använda olika skällsord beroende på hudfärgen.
Jag trodde vi ville komma ifrån det. Jävla puckat program när jag tänker efter.
Svenne är inget smeknamn, det är ett skällsord. Det syftar till etnicitet, hudfärg och "ett visst beteende".
Detta är jättedumt. Att tillåta en tecknad mörkhyad person säga svennegäng/svennefegisar lär barnen i en tidig ålder att det är skillnad på människor med mörk och ljus hy då man ska använda olika skällsord beroende på hudfärgen.
Jag trodde vi ville komma ifrån det. Jävla puckat program när jag tänker efter.
Svenne är inget smeknamn, det är ett skällsord. Det syftar till etnicitet, hudfärg och "ett visst beteende".
Är Finne det också?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.