Visa fullständig version : Behöver råd ang träning/sömn
Hej mitt första inlägg här på kolozzeum,
Har läst en del men inte hittat riktigt det jag söker så jag hoppas att ni har några funderingar och svar.
Har tränat från och till i 3 år, Men flyttade till en ny stad och tog tag i träningen ordentligt för ca 4 månader sen.
Fick ett schema som var uppdelat i 4 delar, Rygg, bröst, ben, axlar.
Har ätit 5-6 gånger om dagen + gainer efter träning och gått upp från 88 till ca 97-98 kilo på 3-4 månader.
nu till problemet, gjorde ett kropskomposits test före o efter och det visade att jag hadde ungefär samma muskelmassa i kroppen som innan, Fett massan hadde däremot ökat från ca13-14 till ca20-21.
Jag har grubblat lite och undrat vad jag har gjort fel eftersom jag har haft ett överskott på kalorier och tränat 4 ggr veckan,
Har haft mycket funderingar om att jag kanske sover aldeles för mycket, eftersom jag pluggar och oftast har sena lektioner. eller är det helt enkelt så att det tar en jävla tid för musklerna att utveklas.
Har dock ökat rätt bra i styrka men inte i muskelmassa.
Mvh sebastian
Kan ju vara att du äter för mycket av fel saker. 10Kg på 3-4 månader är en del.
Som rooz säger, samt att du kanske inte ökar så himla fort i muskelmassa, och därmed bara lagt på dig fett.
10kg på 3-4 månader är som sagt rätt mycket.
Jag lagar nästan all mat hemma, Äter inte ute så mycket.
Blir ofta kotletter ris, Kyckling ris, Pasta osv, Så jag äter ingen skitmat,
Kör malto/wassle när jag inte hinner ordna ett riktigt mellanmål.
Har ökat i liggande hantlar från ca 32kg till 40kg (4st 8or) men ändå ingen volym på armar bröst.
Ökat i benböj från 4st 8or på 80. till 4 st 8or på 110.
Finns det några bra tillskott jag kan käka för att öka volym förutom kreatin
Eller jag kanske helt enkelt får köra på och låta det ta sin långa tid.
MVH
Förmodligen har du haft för bråttom. Tio kilo är en hel del på den tiden. Det är hur lätt som helst att äta sig tjock på vad man tycker är "nyttig" mat, det handlar om hur mycket som kommer in relativt hur mycket som går ut. Tre-fyra månader är vidare för de flesta för kort tid för att man skall kunna vänta sig några rekordökningar (det känns mycket längre än det är). Många mäter sin utveckling i ÅR.
Instämmer i vad ovanstående har sagt.
Och sömnen skall du inte oroa dig för. Har du regelbundna sovtider och sover länge är det ingen nackdel. Men det kanske inte direkt är nödvändigt att sova mer än ca 9 timmar. Desto längre du sover på daglig basis desto mindre effektiv är sömnen, men man måste hitta någonting som fungerar för sig själv. Jag sover oftast 9 timmar, men ibland blir det 10 om jag känner mig förkyld eller fått sova lite natten innan.
okej tack för svaren.
Ah jag har förmodligen för bråttom.
Har varit rädd för att ha haft underskott på kalorier därför jag har ätit så mycket. Eftersom jag tidigare har ätit för lite för att kunna bygga.
Sover ofta 10 timmar, har funderat över om det är för mycket, om närings omsättningen blir lägre och det är därför jag har gått upp så mycket i fett?
King Grub
2011-02-14, 17:01
Energiförbrukningen per dygn blir naturligtvis lägre om 10 timmar spenderas i sängen i stället för 8, om allt annat i jämförelsen är identiskt.
Man blir dock inte tjock av att sova i sig. Tvärtom. Det är för lite sömn som är kopplat till övervikt.
Eddie Vedder
2011-02-14, 17:04
Man blir dock inte tjock av att sova i sig. Tvärtom. Det är för lite sömn som är kopplat till övervikt.
I observationsstudier gäller det iofs lång tids sömn också, alltså mer än åtta timmar. Men det är ju svårt att säga vad orsaken är. Det kan ju vara så att den som sover väldigt länge gör det på grund av en ohälsosam livsstil eller till och med på grund av någon sjukdom.
Kurvan är U-formad.
hejhopp79
2011-02-14, 19:25
För lite sömn är väl kopplat till ökade nivåer av kortisol och andra stresshormon och en kronisk effekt av kortisol är en ökad fettinlagring? Tillsammans med lägre testo-nivåer så är dålig sömn inte särskilt optimalt någonstans.
hejhopp79
2011-02-14, 19:25
Det kan ju vara så att den som sover väldigt länge gör det på grund av en ohälsosam livsstil eller till och med på grund av någon sjukdom.
Kurvan är U-formad.
Det är nog vanligt att sjukdom är med i bilden när man sover ovanligt mycket, ja.
Eddie Vedder
2011-02-14, 20:02
Det är nog vanligt att sjukdom är med i bilden när man sover ovanligt mycket, ja.
Angående den U-formade kurvan så observerades den blan annat här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2279744/
http://www.plosmedicine.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pmed.0010062
Är 9 timmar verkligen folk som sover länge. Trodde jag inte, intressant(a) länk.
hejhopp79
2011-02-14, 20:31
Angående den U-formade kurvan så observerades den blan annat här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2279744/
http://www.plosmedicine.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pmed.0010062
Intressanta länkar må jag säga, ska läsa
Edit: Okej, både kort-och långsovare lade alltså på sig, medan "average"-gruppen är opti.
Det här är intressant:
"These associations remained significant after inclusion of important covariates and were not affected by adjustment for energy intake and physical activity participation."
Eddie Vedder
2011-02-14, 20:45
Är 9 timmar verkligen folk som sover länge. Trodde jag inte, intressant(a) länk.
Ja där definierades det som länge att sova >9 timmar. Men det är ju bara associerade samband på populationsnivå. Behöver ju inte vara kausalt som sagt, kausaliteten kan ju vara den motsatta.
kettlebellGuden
2011-02-14, 21:58
Har varit rädd för att ha haft underskott på kalorier därför jag har ätit så mycket. Eftersom jag tidigare har ätit för lite för att kunna bygga.
Med tre enkla steg ska farbror kettlebellGuden bota din rädsla.
1. Köp en stycka penna och ett styck anteckningsblock.
2. Anteckna allt du äter.
3. Räkna.
Med tre enkla steg ska farbror kettlebellGuden bota din rädsla.
1. Köp en stycka penna och ett styck anteckningsblock.
2. Anteckna allt du äter.
3. Räkna.
Aah det är på tiden att göra det.
tyckte jag fick bättre träningsresultat då jag fortfarande jobbade och sov betydligt mindre, samt att kroppen var mer aktiv eftersom man arbetade på en gård. dock så tränade jag inte lika hårt och ofta den tiden.
Hur mycket spelar det in fall man ska bygga och tränar 5 bra pass i veckan and thats it, eller fall man kör sina 5 pass och sedan motionerar bra utanför gymmet, Tex cyklar varje dag till plugget/arbetet och går promenader.
Läste nogrannare på krops rapporten och fick lite av panik.. SUCK
Kan det verkligen stämma. Har ätit som en gris och tränat oftast 4 dagar i veckan enligt mitt schema, ibbland mer ibbland mindre.
Fettfri massa före 77 kg
kropsfett före 11,6 kg
fettfri massa efter 76.5 kg
kropsfett efter 20.2 kg
Altså så har min fettfria massa sjunkit med ett halvt kilo. min fetfria massa inkluderar ju musklerna, EHM jag har ju ökat i alla övningar,
Hur bra kan man lita på en sån där rapport man egentligen?!
ingen som har några funderingar till mina 2 föregående inlägg.
MVH sebastian
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.