Visa fullständig version : Viltkött
Tänkte bara höra.. vad jag läst överallt så innehåller nästan all typ av vilt kött väldigt lågt fett, är nyttigt och smakar bra at the same time :) True or false? :D
Behöver ingen besvaring, titta på livsmedelsvärkets sida :) tack endå
Det är riktigt gott, med stuvade makaroner eller bara vanlig potatis.
Färska champinjoner tillsammans med köttet är också mumma!
Ska snart iväg till Ica och handla några kilo kaninkött. Väldigt gott och billigt.
Klassas väl dock ej som vilt kanske.
Ska snart iväg till Ica och handla några kilo kaninkött. Väldigt gott och billigt.
Klassas väl dock ej som vilt kanske.
Var finns kaninkött och vad kostar det per kilo?
Hare vet jag att jag sett på nån större ica, är väl kanske inte helt ovanligt att dom har lite konstigare köttsorter där, eller? Tror det fanns struts och krokodil eller nåt i samma härva. haren låg nog på ett par hundra/kilo
Älg och renkött is teh delikatezz. Klart anabolt :thumbup:
älg och renkött is teh delikatezz. Klart anabolt :thumbup:
+1 !!
Jag handlade köttet på Ica Maxi Norrköping. 99 kr kilot kostade det.
Har tidigare handlat kaninkött på Konsum.
Men det finns förstås inte alltid. Men din kötthandlare borde kunna ta hem kött åt dig.
Älgkött är extremt gott och innehåller i princip inget fett. Älgfärs är grymt gott, men jag äter i princip älg mer än jag äter gris:)
Älgkött är extremt gott och innehåller i princip inget fett. Älgfärs är grymt gott, men jag äter i princip älg mer än jag äter gris:)
Älgkött=gott? *spy*
Men ja, viltkött är smarrigt!
Älgkött=gott? *spy*
Men ja, viltkött är smarrigt!
Rätt tillagat älgkött är otroligt gott! Typ ugnsstekt älgkött är bara seg skosula, men älgfärsbiffar stekt i lite smör med lite enbär och peppar är mumma *cupid*
Älgkött är riktigt awesome! :O
Fast de e klart, aldrig träffat på nåt viltkött som inte varit gott :)
Älgkött är riktigt awesome! :O
Rätt tillagat älgkött är otroligt gott! Typ ugnsstekt älgkött är bara seg skosula, men älgfärsbiffar stekt i lite smör med lite enbär och peppar är mumma *cupid*
Ni vet inte vad ni snackar om. *grr27*
Jag borde inte äta mer kött än genomsnitts koloiten här men är det ingen annan som tycker 100 kr kilot eller mer är dyrt? Antagligen bara jag som är snål :Virro
Ni vet inte vad ni snackar om. *grr27*
Jodå, hemmalagad älggryta gjord på hemmajagad älg e de inte mycket som slår skall jag be att få tala om! *cupid*
Så de så!*flex*
Jodå, hemmalagad älggryta gjord på hemmajagad älg e de inte mycket som slår skall jag be att få tala om! *cupid*
Så de så!*flex*
Nästan vad som helst hemskjutet > nästan vad som helst som går att köpa.
Så ere! :thumbup:
Nästan vad som helst hemskjutet > nästan vad som helst som går att köpa.
Så ere! :thumbup:
:bow:
StNicholaus
2011-02-15, 16:05
Jag handlade köttet på Ica Maxi Norrköping. 99 kr kilot kostade det.
Har tidigare handlat kaninkött på Konsum.
Men det finns förstås inte alltid. Men din kötthandlare borde kunna ta hem kött åt dig.
Jag har stor förhoppning (lustighet ej avsedd) på att kaninkött snart ska kunna ta det slutliga språnget in i det svenska vardagskoket. Godare (och mörare) kött får man då leta efter.
Vad som ligger kaninen i faten - dock - är att djuret är "sött" och "gulligt".
Vet inte hur många gånger jag givits onda ögat för att beställa in ett stycke kanin...
Jag har stor förhoppning (lustighet ej avsedd) på att kaninkött snart ska kunna ta det slutliga språnget in i det svenska vardagskoket. Godare (och mörare) kött får man då leta efter.
Vad som ligger kaninen i faten - dock - är att djuret är "sött" och "gulligt".
Vet inte hur många gånger jag givits onda ögat för att beställa in ett stycke kanin...
Kan absolut inte göra något annat än hålla med.
När jag var barn brukade min mormor alltid köpa kanin juletid.
100 kr kilot tycker jag väl inte är så rysligt dyrt ändå. Men kanin borde kosta mindre anser jag.
Det dyraste kött jag ätit är björnkött. Köpte björngrytbitar samt björnfärs på Konsum för 700 kr kilot. Detta var dock nästan tio år sedan.
StNicholaus
2011-02-15, 20:20
Kan absolut inte göra något annat än hålla med.
När jag var barn brukade min mormor alltid köpa kanin juletid.
100 kr kilot tycker jag väl inte är så rysligt dyrt ändå. Men kanin borde kosta mindre anser jag.
Det dyraste kött jag ätit är björnkött. Köpte björngrytbitar samt björnfärs på Konsum för 700 kr kilot. Detta var dock nästan tio år sedan.
Ja, att ha kaninuppfödning bör ju vara en tämligen lönsam affär.
De förökar sig - och växer - snabbt. 9 veckor: ca. 2kg. 16 veckor: 3-3.5kg.
Visserligen inte i klass med kyckling, men ändå!
Åh! Björnkött har jag alltid velat pröva! Björnburgare ska ju vara en höjdare.
Det "konstigaste" jag har ätit är väl alligator och känguru. Det sistnämnda en ren delikatess!
Åh! Björnkött har jag alltid velat pröva! Björnburgare ska ju vara en höjdare.
Det "konstigaste" jag har ätit är väl alligator och känguru. Det sistnämnda en ren delikatess!
Känguru köpte jag på Citygross för ett antal år sedan. Men jag fick nog aldrig till det ordentligt, eftersom jag inte upplevde det som något speciellt.
Ugnsstekt duva är däremot väldigt gott.
Nitrometan
2011-02-16, 13:00
Dessutom kan kaninhonan bli befruktad igen innan hon har fött sina ungar. Har de bara mat så förökar de sig som... kaniner?
Gott är det också.
StNicholaus
2011-02-16, 13:25
Känguru köpte jag på Citygross för ett antal år sedan. Men jag fick nog aldrig till det ordentligt, eftersom jag inte upplevde det som något speciellt.
Ugnsstekt duva är däremot väldigt gott.
Inte? Det var tråkigt att höra.
Nu var det visserligen ett par år sedan jag själv tillagade känguru varför jag inte minns på vilket sätt jag tillagade köttstycket. Däremot minns jag att jag upplevde köttet vara riktigt, riktigt mört och saftigt. Bland det godaste jag ätit i köttväg, rentav :)
Dessutom kan kaninhonan bli befruktad igen innan hon har fött sina ungar. Har de bara mat så förökar de sig som... kaniner?
Gott är det också.
Precis så! Hade det bara varit större efterfrågan på kanin här i landet så skulle vi säkerligen kunna köpa kanin i samma prisklass som kyckling, skulle jag tro.
Detsamma gäller för kalkon, kan jag tänka. Som forna amerikabo kan jag tycka att svensken äter (och efterfrågar) allt för lite kalkon. Vad kommer det sig, måntro?
Jag skulle snarare gissa att det är en ganska dyr affär. Djur som inte är standardiserade och de är ganska känsliga, köttmängden är låg i förhållande till arbetsinsatsen vid styckning, fodret är dyrt i förhållande till produktion osv.
Har man egen mark och vill hålla på med det i mindre skala tror jag att det går att få det att gå runt men då kan man nog inte räkna med en så hög timlön.
För eget bruk så är det en annan fråga då det blir en hobby och sådana räknar man sällan tid på.
Nitrometan
2011-02-16, 14:59
Jag tror att z_bumbi har rätt om ekonomin i det. Man får föda upp dem för husbehov och ge bort till vänner (om de har gjort sig förtjänta av det).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.