Logga in

Visa fullständig version : komma ihåg gloser

coolboynesko
2011-02-13, 21:29
Jag har värdens jävla problem med att komma håg gloser! Just nu brukar jag försöka memorera orden eller skriva dem 100gånger tills dem sitter, men även då glömmer jag dem ganska snabbt.

Nån som har några tips osv
Detta gäller spanskan om de spelar någon roll.

dupper
2011-02-13, 21:30
1. Du försöker memorera dem.
2. Du lär dig dig innebörden av dem.

Med båda alternativen så gäller det bara att nöta järnet, sätt in orden i meningar etc och prata/skriv mycket spanska så ska det sitta.

Rikard Jansson
2011-02-13, 21:31
beror väl på vilket sorts minne man har typ skulle jag tro, testa att rabbla orden högt, eller att kolla på bilder med orden etc

coolboynesko
2011-02-13, 21:36
Blir att testa att rabbla upp orden några gånger, tack!

spann
2011-02-13, 21:38
brukar räcka för min del att skriva igenom dom några gånger bara så sitter de. Samma om jag ska läsa in någon text!

men skriv upp orden översatta till svenska i sidan av ett papper, sedan översätter du jämte, viker pappret så du döljer det översatta osv.

skriv i olik ordning med från vad de står i boken

Kwon
2011-02-13, 21:38
Jag brukade göra små teckningar på lappar med ordet på.

Tex L'ecole, då ritade jag ett litet hus med en klocka på, så man fick tänka lite.

Saludos Amigos! Hade jag tex tecknat en gubbe som räcker upp handen till två andra gubbar.

HulkH
2011-02-13, 21:41
Beror ju som sagt vad du har enklast att lära in och hur.
Men testa läsa dom högt eller några gånger för dig själv några gånger mer dag.

Alltså, säg att du har 20 glosor, läs igenom dom några gånger i kanske 10 minuter. Några gånger per dag, istället för att sitta i 2 timmar en gång.

coolboynesko
2011-02-13, 21:43
spann: Shit vad tur du har som lär dig orden så snabbt! Ska testa de du skrev!

Kwon: Blir att göra de med, tror faktiskt de kommer hjälpa mig mest.

En annan fråga om man har dyslexi, då borde man inte ha problem med minnet? eller så har jag dålig koncentration eftersom jag lätt glömmer bort grejer jag har läst iaf om dem är ointressanta!

Rikard Jansson
2011-02-13, 21:45
spann: Shit vad tur du har som lär dig orden så snabbt! Ska testa de du skrev!

Kwon: Blir att göra de med, tror faktiskt de kommer hjälpa mig mest.

En annan fråga om man har dyslexi, då borde man inte ha problem med minnet? eller så har jag dålig koncentration eftersom jag lätt glömmer bort grejer jag har läst iaf om dem är ointressanta!

är ingen doktor men tror inte dyslexi påverkar minnet nej, verkar mycket troligare att du tappar koncentrationen, jag relaterar till det ganska starkt när det gäller spanska iaf ^^

coolboynesko
2011-02-13, 21:50
Rikard: Tror inte heller de. Spanskan is a bitch!

hidden
2011-02-13, 21:56
Spanish? More like Shit!

Har också en del spanska (läs skit) glosor liggandes här, sjukt tråkigt.

vicarious
2011-02-13, 22:08
Spanish? More like Shit!

Har också en del spanska (läs skit) glosor liggandes här, sjukt tråkigt.

Språket är inte skit bara för att du tycker det är jobbigt eller tråkigt. Väx upp.

robertcop
2011-02-13, 22:13
http://www.pekspro.com/vokabel.html

Saken är biff! Körde med detta program i mellan/högstadiet fick aldrig ett enda jävla fel på något glosförhör med hjälp av detta!

hidden
2011-02-13, 22:18
Språket är inte skit bara för att du tycker det är jobbigt eller tråkigt. Väx upp.

Tog du åt dig? Kan ju informera dig om att jag inte valde det här språket utan blev inkastad in i kursen trots att jag inte hade valt det till gymnasiet. Jag tycker att språket är både fult och oanvändbart (för mig, betyder inte att andra inte har användning av det) och därför hatar jag _KURSEN_.

Om du inte respekterar vad jag tycker kan ju du ta och växa upp. No offence till spansktalande personer.

coolboynesko
2011-02-13, 22:19
vicarious: Jo de är de väl?

Robertcop: ska testa, de verkar jävligt bra iaf!

vicarious
2011-02-13, 22:25
Tog du åt dig? Kan ju informera dig om att jag inte valde det här språket utan blev inkastad in i kursen trots att jag inte hade valt det till gymnasiet. Jag tycker att språket är både fult och oanvändbart (för mig, betyder inte att andra inte har användning av det) och därför hatar jag _KURSEN_.

Om du inte respekterar vad jag tycker kan ju du ta och växa upp. No offence till spansktalande personer.

Ganska omoget att kalla ett språk för skit bara för att du tycker det är tråkigt att göra läxorna. Du måste lära dig lite spanska, tough shit. Se det som en möjlighet att lära dig nåt istället. Hatar den där typiska "åh vad jobbigt att göra läxorna" attityden. Att sen sitta och gnälla över det på ett internetforum..

Förresten, kanske gå till din syo och byta kurs om du blev "tvingad"?

Sen så stavas det glosor, inte gloser :)

kelk
2011-02-13, 22:28
Gör en visa av dom som du sedan går och trallar på. Du kan bara lagra X antal saker i närminnet så du får försöka komma runt denna begränsning.

coolboynesko
2011-02-13, 22:30
Kelk: Our att jag har 4 prov vecka 8 då.

hidden
2011-02-13, 22:32
Ganska omoget att kalla ett språk för skit bara för att du tycker det är tråkigt att göra läxorna. Du måste lära dig lite spanska, tough shit. Se det som en möjlighet att lära dig nåt istället. Hatar den där typiska "åh vad jobbigt att göra läxorna" attityden. Att sen sitta och gnälla över det på ett internetforum..

Förresten, kanske gå till din syo och byta kurs om du blev "tvingad"?

Jag har redan gått till syo samt rektorn och tjatat. Fungerar det? NEJ. Har en tendens att börja på skolor som tydligen inte kan göra något åt problem.

Sen att du tycker det är omoget att klaga på en kurs, då ska du kanske testa vara med på en av våra lektioner fyllda med retards samt en spansklärare som ja, inte kan spanska särskilt bra. Det är lätt att man blir bitter på skiten (ja, jag kallade spanska kursen för skit). Sen kan du ju ställa frågan "varför gör du inget åt det?" Ja, det är försent för att göra något åt det.

Varför skrev jag att spanska var skit? Ville bara medla mitt budskap.

Sen som sagt, no offence till spansktalande.

PS. Om du hatar folk som klagar på internet, lägg inte energi på det. Ingen tvingar dig. Vad du, eller någon annan säger kommer inte ändra min syn på spanskan, tyvärr.

r3mpuh
2011-02-13, 22:42
Jag har värdens jävla problem med att komma håg gloser! Just nu brukar jag försöka memorera orden eller skriva dem 100gånger tills dem sitter, men även då glömmer jag dem ganska snabbt.

Nån som har några tips osv
Detta gäller spanskan om de spelar någon roll.
Subliminals, lösningen på allt.
Pheromones skulle funka till en viss del också.
(:

coolboynesko
2011-02-13, 22:48
r3mpuh: Har sökt på google men fattar inte vad de är just nu :) blir att kolla upp de imorgon!

Kwon
2011-02-13, 22:56
Subliminals, lösningen på allt.
Pheromones skulle funka till en viss del också.
(:

LOL skall du propagera för det där nu igen Rumpis? :D

I admire your tenacity and stubbornness though!

r3mpuh
2011-02-13, 22:57
LOL skall du propagera för det där nu igen Rumpis? :D

I admire your tenacity and stubbornness though!
Thanks! :D