Visa fullständig version : Michael Jacksons diet
Denna karl har ju alltid varit jättesmal. Låt oss diskutera detta fenom som bröt barriärer, inte bara beträffande musik och dans, utan även vad beträffande extrema diet och träning. Michael Jackson var aldrig någonsin i sitt liv överviktig.
Michael Jackson var vegetarian. Vid ett tillfälle uttryckte han sig att han bara åt "för att han måste" och "hade inte ätit om jag inte varit tvungen". Vänner såg under 80-talet att han oftast var snurrig, och under 90-talet kunde han ibland helt sonika sluta äta.
Under This Is It förberedelserna tappade han massor av vikt trots att han var smal redan innan. Man anställde en som skulle "tjata" på honom att äta. En uttryckte det som att man "Var tvungen att mata honom med sked".
Under HIStory tour tog han "steroider" för att få muskler. Kan man verkligen göra så? Han var långt ifrån muskulös, men inte var han sådär jättesmal som innan. Efter turnèn blev han supersmal igen. Vad är det för sorts steroider han sannolikt tagit? Verkar ju inte jättenyttigt.
Ännu mer:
Han hade anställt en kroppsbyggare för sitt HIStory tour, och anställde sedan skådespelare för "The Hulk", som ju är att betrakta som ett riktigt proffs vad gäller kroppsbygge. Vid båda tillfällen vägrade Michael att styrketräna med argumentet "Vill inte bli stor" och "få massa stora muskler". Tränaren tyckte det var absurt men ville förklara för Michael att man inte behövde bli stor för att styrketräna - Det är bara nyttigt.
Michael talade ofta om att "komma i form", och då menade oftast konditionsträning och att göra avancerade dansrutiner utan att förta sig.
Gick Michael rätt väg genom att vara liten och smal och "hälsoaktig" före att äta mycket och bygga en större kropp och muskler? Vad är mest hälsosamt egentligen?
Man har sett samband mellan lågt energiintag och längre livslängd såvitt jag vet.
Eddie Vedder
2011-02-13, 10:30
Utan att vara psykolog eller direkt inläst på Michael Jacksons hela livshistoria känns det inte orimligt att hela hans självkänsla skapat även ätstörningar. Han verkade ju knappast må bra och vara nöjd med sig själv. Att vara en känslig personlighet, ha stora prestationskrav, låg självkänsla, skev bild av sin kropp och sitt utseende med mera är alla riskfaktorer.
Han mådde nog mycket dålig. :(
shut teh face
2011-02-13, 11:15
Han ville vara smal, den ultimate dansarkroppen.
Han dog har jag för mig..
Det här är ännu en sådan tråd där jag inte begriper som ts är seriös eller trollar. "Gick Michael rätt väg ...?" - ja, om målet är att bli olycklig och dö i förtid; det verkar det ju som om han lyckades bra med.
Dom flesta gör det efter ett tag.
Det här är ännu en sådan tråd där jag inte begriper som ts är seriös eller trollar. "Gick Michael rätt väg ...?" - ja, om målet är att bli olycklig och dö i förtid; det verkar det ju som om han lyckades bra med.
Suck.
Jag är också lite brydd. Om man funderar på om det är bra att vara smal, varför just ta upp Micheal Jackson som exempel?
young_george
2011-02-13, 11:57
Under HIStory tour tog han "steroider" för att få muskler. Kan man verkligen göra så? Han var långt ifrån muskulös, men inte var han sådär jättesmal som innan. Efter turnèn blev han supersmal igen. Vad är det för sorts steroider han sannolikt tagit? Verkar ju inte jättenyttigt.
Steroider är syntetiserade hormon. Antagligen tog han testosteron eller något liknande, eftersom dessa är muskelbyggande.
Och ja, så kan man göra och nej, det är antagligen inte nyttigt, men det är vanligt bland skådespelare och liknande som måste vara i form för sina olika uppträdanden.
Du har nog rätt. Han måste ha mått väldigt dålig. Han kände nog en stor press från hela världen att producera, vilket ledde till komplikationer och extrem stress.. :(
App App! Backa bandet nu! Vem sa att Michaels vikt har med hans död att göra? Mig veterligt blev han slarvigt narkoserad till döds. Man kan såklart spekulera i åratal om hans vikt hade någon påverkan på dödsorsaken men faktum kvarstår att det inte var huvudproblemet.
Jag är också lite brydd. Om man funderar på om det är bra att vara smal, varför just ta upp Micheal Jackson som exempel?
Bra fråga. ;) Denne man har alltid faschinerat mig. Sen har vi ju många hårdrockare som är överdrivet smala. Grejjen är bara den att med tanke på Jacksons alla hälsoproblem så är det ju fantastiskt att han överlevde så länge som han gjorde. Vi snackar missbruksproblem, narkosdroger, självsvält, intensiva och krävande turnèer, ryggproblem, lupus, vitiligo, brännskador, hudcancer, ja listan kan ju göras oändlig. Som spekulant kan man ju rent hypotetiskt fråga sig om han hade blivit 50 år om han besatt all sjukdomsförlopp men var överviktig/muskulös. Lite det tråden handlar om..
Steroider är syntetiserade hormon. Antagligen tog han testosteron eller något liknande, eftersom dessa är muskelbyggande.
Och ja, så kan man göra och nej, det är antagligen inte nyttigt, men det är vanligt bland skådespelare och liknande som måste vara i form för sina olika uppträdanden.
Intressant. Hade jag ingen aning om att det var vanligt bland hollywood-proffs och liknande. Men då måste man väl ändå äta? Han kan ju knappast ha svält sig själv då?
Fatalist
2011-02-13, 12:25
Det är det inte.
young_george
2011-02-13, 13:12
D
Intressant. Hade jag ingen aning om att det var vanligt bland hollywood-proffs och liknande. Men då måste man väl ändå äta? Han kan ju knappast ha svält sig själv då?
Ja, man måste givetvis äta. Jag vet ingenting om herr Jacksons diet i övrigt.
Det är det inte.
Nej, det har du förvisso rätt i. Skulle jag kunna editera mitt inlägg så skulle jag ändra det.
Det är det inte.
Vad är det då?
Vad är det då?
Steroider är en typ av lipider som kännetecknas av fyra sammankopplade kolväteringar. De har många funktioner i levande organismer. Steroidhormoner är en viktig grupp hormoner, och kolesterol är också en steroid.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Steroid
young_george
2011-02-13, 13:16
Vad är det då?
http://en.wikipedia.org/wiki/Steroid
Men detta är teknikaliteter, resten av mitt inlägg kvarstår.
Han hade ju det väldigt hårt som liten och det satt troligtvis kvar i han hela livet, precis som Eddie nämnde.
Han blev väl retad för att han hade "stor" näsa när han var liten och några tror det är därför han opererade om näsan så mycket.
Eddie Vedder
2011-02-13, 14:46
Utan att vara psykolog eller direkt inläst på Michael Jacksons hela livshistoria känns det inte orimligt att hela hans självkänsla skapat även ätstörningar. Han verkade ju knappast må bra och vara nöjd med sig själv. Att vara en känslig personlighet, ha stora prestationskrav, låg självkänsla, skev bild av sin kropp och sitt utseende med mera är alla riskfaktorer.
Googlade "Michael Jackson anorexia" och fick 483 000 träffar. Bland annat den här artikeln:
It is likely that Mr Jackson is anorexic because he has been depressed and anxious and is grieving over the loss of his status, career and wealth. His doctors will want to make certain that there are no other causes for his weight loss. His history of excessive cosmetic surgery suggests that he suffers from dysmorphobia, when someone is obsessively preoccupied by one or more parts of their body that they feel to be abnormal or ugly. It is often associated with anorexia or depression.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/us_and_americas/article533375.ece
Doctor Snuggles
2011-02-13, 15:09
Man har sett samband mellan lågt energiintag och längre livslängd såvitt jag vet.
Hos djur (även om vissa studier på människor har visat på förbättrade hälsomarkörer). Fast då var det med fullgott näringsinnehåll, d.v.s. alla vitaminer och mineraler etc man behöver. Det är inte hälsosamt att vara anorexisk (vilket sannorlikt MJ var då han i övrigt verkade ha rätt svår dysmorfofobi).
Nä, han festar med Elvis och JFK på rymdskeppet, var där förra veckan, sånt jävla röj! :Virro
Mike hade nog varit igång fortfarande om han hade haft en annan läkare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.