Visa fullständig version : Viktuppgång!!
Fugitive
2003-11-19, 21:15
Tjena! Min flickvän har lite problem att gå upp i vikt och jag har försökt hjälpa henne.. Hon har nu börjat träna på gym och tar en gainers efter träningen!
Problemet med hennes viktuppgång är att hon har svårt att få i sig vanlig mat i tillräckliga mängder för viktökning som jag sagt åt henne att göra. Därför vill hon ta tillskott! Jag har givit henne det gamla vanliga tipset me gainers mellan måltider ibland.
Den riktiga frågan är eftersom jag inte vill ge henne gainers förutom efter träning (pga blodsockerhöjning osv) så undrar jag om det finns någon "måltidsersättare" med långsamma kolisar, ungefär som en diet mix.. Men med skillnaden att de ska vara Mkt kcal!;)
Eller är det BRA att äta gainers typ 2 ggr per dag?;)
Spectral
2003-11-19, 21:52
Originally posted by Fugitive
Tjena! Min flickvän har lite problem att gå upp i vikt och jag har försökt hjälpa henne.. Hon har nu börjat träna på gym och tar en gainers efter träningen!
Problemet med hennes viktuppgång är att hon har svårt att få i sig vanlig mat i tillräckliga mängder för viktökning som jag sagt åt henne att göra. Därför vill hon ta tillskott! Jag har givit henne det gamla vanliga tipset me gainers mellan måltider ibland.
Den riktiga frågan är eftersom jag inte vill ge henne gainers förutom efter träning (pga blodsockerhöjning osv) så undrar jag om det finns någon "måltidsersättare" med långsamma kolisar, ungefär som en diet mix.. Men med skillnaden att de ska vara Mkt kcal!;)
Eller är det BRA att äta gainers typ 2 ggr per dag?;)
Hej!
För snabb viktökning går mycket bra att ta 3 gainers om dan, då man får i sig en massa kalorier.
Finns också Diet-pro som är en måltidsersättare med 50% protein, ca 2% fett och 35% kolhydrater som har ett GI värde på 47, 371kcal / 100g. Själv tycker jag att 3 gainers om dan är mest lämpligt för viktökning :thumbup:.
Mvh, Markus
annars så finns typ mellanmålls/tillskott/måltidsersättande Myoplex ute från EAS samt MET-RX. Det är de jag testat och måste säga att de har riktigt god smak samt fyller sin funktion :D
Originally posted by Spectral
Hej!
För snabb viktökning går mycket bra att ta 3 gainers om dan, då man får i sig en massa kalorier.
Finns också Diet-pro som är en måltidsersättare med 50% protein, ca 2% fett och 35% kolhydrater som har ett GI värde på 47, 371kcal / 100g. Själv tycker jag att 3 gainers om dan är mest lämpligt för viktökning :thumbup:.
Mvh, Markus
Usch nej.. snacka om två råd som skiljer sig som natt och dag.
Å ena sidan gainer med socker socker socker med skyhögt GI flera ggr om dagen å andra sidan en diet-MRP med lågt GI..
Pulver är inte rätt metod om man vill gå upp i vikt, mer mat är enda sättet som håller i längden.. Men visst, om det måste vara tillskott så skulle jag satsa på ett rent proteintillskott och nåt fettrikt och lite kolisar som mellanmål - typ en prottedrink/keso, grovt bröd/frukt, nötter/avocado/olja...
Gainers 3ggr om dagen är läskigt mycket socker... tänk på att stoppa i dig (i runda slängar) 300gr dextrosol per dag.. usch.
/pez
AFanatic
2003-11-19, 22:37
Problemet med hennes viktuppgång är att hon har svårt att få i sig vanlig mat i tillräckliga mängder för viktökning som jag sagt åt henne att göra. Därför vill hon ta tillskott!
Försöker hon få i sig tillräckligt med mat då? Eller är det det att hon inte vill? Ja menar det är mycket man inte vill här i livet, men man får se till (iaf i detta fallet) att "maten helgar målen".
Fugitive
2003-11-19, 22:40
Originally posted by AFanatic
Försöker hon få i sig tillräckligt med mat då? Eller är det det att hon inte vill? Ja menar det är mycket man inte vill här i livet, men man får se till (iaf i detta fallet) att "maten helgar målen".
Hon försöker verkligen.. hon har lixom inte illräcklig matlust.. å så liten mage :D Hon förösker hela tiden att äta mer såklart, men eftersom hon har svårt med det vill hon ha tillskott!:)
Fugitive
2003-11-19, 22:45
Originally posted by Pez
Pulver är inte rätt metod om man vill gå upp i vikt, mer mat är enda sättet som håller i längden.. Men visst, om det måste vara tillskott så skulle jag satsa på ett rent proteintillskott och nåt fettrikt och lite kolisar som mellanmål - typ en prottedrink/keso, grovt bröd/frukt, nötter/avocado/olja...
/pez
Ja de skulle ju va de bästa.. det har jag sagt till henne, å hon har provat men de funkar inte "hela vägen" men men..
Met-rx.. Är det inte en "deff" produkt med liite kcal?:confused:
Hon försöker verkligen.. hon har lixom inte illräcklig matlust.. å så liten mage :D Hon förösker hela tiden att äta mer såklart, men eftersom hon har svårt med det vill hon ha tillskott!:)
Inte för att klanka ner eller göra mig lustig över nåt...men som Afanatic skrev så får man helt enkelt anstränga sig att äta mer om man har problem med att gå upp i vikt... på samma sätt som att gå ner i vikt kräver uppoffringar kan det motsatta göra det också. Att tvinga ner mat låter inte så skoj men i längden så vänjer man kroppen/magen med den ökade matmängden.
/pez
AFanatic
2003-11-19, 22:46
Ok jag kan bara säga att så här va d för mig:
I början av min gymkarriär kunde jag äta stora portioner och inte bli hungrig så ofta....Men nu sen ja började med havregrynsgröt (man blir mät...fast ändå hungrig 30 min. senare. Alltså bra att äta för henne.), och proteintillskott så e jag f'n hungrig jämt! Men nu kan jag inte äta så där stora portioner längre...fattar inte varför. Däremot så blir jag hungrig på 1,5 -2 timmar igen.
Ät gröt det är skumt. :eating:
Fugitive
2003-11-19, 23:35
Tack för alla för en gångs skull seriösa svar :D :thumbup:
En fråga till.. Hur är det med bars? snabba/långsamma kolisar? Finns väl iofs båda säkert, kunde kollat själv men av ren lathet kan ja ju lika gärna fråga alla snälla människor här inne!:kinky: :angel:
Tack för alla för en gångs skull seriösa svar :D :thumbup:
En fråga till.. Hur är det med bars? snabba/långsamma kolisar? Finns väl iofs båda säkert, kunde kollat själv men av ren lathet kan ja ju lika gärna fråga alla snälla människor här inne!:: ::
Snabba.
Känner att jag har lite samma problem, visserligen går jag upp i vikt sakta men säkert nu.. Men springer runt hela dagen och är mätt, det tar emot lite att gå och käka lunch när man inte är hungrig och sitta o tvinga i sig maten.. Jag har varit en sån person innan att jag kan gå nästan en hel dag utan mat utan problem. Försöker ju att få i mig mellanmål o sånt också, det är lättare att få i sig mellanmål än lunch och middag.. men äter man mellanmål så är jag sällan hungrig när det är dax för lunch och middag.. Men jag kanske vänjer mig med tiden.. och jag får nog i mig tillräckligt med mat som det är nu eftersom jag går upp i vikt.. Verkar till och med lägga på mig lite hull på magen *irriterande* Man ser ju inte de sista rutorna :)
EiseltUK
2003-11-20, 13:25
En stor drink Maxgain innan läggdags gör susen! :hbang: Den funkar även som mellanmål eller vid tillfällen hon inte orkar eller känner för att äta vanlig mat.
Visst bör man rekommendera mer mat, men man kan inte förneka det fatkum att hon inte få i sig tillräckligt nu. Vissa har helt enkelt svårt att täcka sitt kaloribehov med mat och då är näringsdrinkar en väldigt bra lösning. Det är alltid lättare att dricka kalorier för dem som lider av aptitlöshet.
Ett alternativ är att hon gör egna drinkar med t ex mjölk, banan, havregryn och proteinpulver (eller ägg).
/ Henrik
dr_jones
2003-11-20, 14:12
Har en drink som funkar relativt bra men bör inte tas allt för ofta...
2 råa ägg
2dl sojamjölk
en halv banan
apelsinjuice
åsså mixa ihop det... smakar prima
King Grub
2003-11-20, 14:12
Originally posted by dr_jones
Har en drink som funkar relativt bra men bör inte tas allt för ofta...
2 råa ägg
2dl sojamjölk
en halv banan
apelsinjuice
åsså mixa ihop det... smakar prima
Råa ägg? :nono:
dr_jones
2003-11-20, 14:13
Inte?:confused:
King Grub
2003-11-20, 14:14
Inte?:confused:
Råa ägg äter man inte. Risken för salmonellasmitta och det faktum att avidinet i råa ägg binder biotin och kan orsaka brist gör att man alltid tillagar dem. Kokta, stekta, förlorade eller i omelett, men inte råa.
dr_jones
2003-11-20, 14:16
Nu låter du som tjejen min. Hon läser hälsoskydd på uni... Inte har då jag fått nå salmonella ännu.. man ökar bara bakteriefloran, se det så :)
Man ska inte ta den ofta!!
King Grub
2003-11-20, 14:17
Nu låter du som tjejen min. Hon läser hälsoskydd på uni... Inte har då jag fått nå salmonella ännu.. man ökar bara bakteriefloran, se det så :)
Man ska inte ta den ofta!!
Det där var ett ganska dumt uttalande...
dr_jones
2003-11-20, 14:19
Dummar mig bara. Det känns som du har gigantiskt mycket mer kunskap än mig så du har säkerligen rätt. :bow:
King Grub
2003-11-20, 14:28
Dummar mig bara. Det känns som du har gigantiskt mycket mer kunskap än mig så du har säkerligen rätt. :bow:
He, he. Det var ungefär som om du sade "Jag får inga könssjukdomar, för jag har bara oskyddat sex med okända en gång i veckan", eller något liknande. :D
Fugitive
2003-11-20, 14:33
Originally posted by King Grub
He, he. Det var ungefär som om du sade "Jag får inga könssjukdomar, för jag har bara oskyddat sex med okända en gång i veckan", eller något liknande. :D
:laugh: :laugh:
lite lättroad idag:em:
Nitrometan
2003-11-20, 18:59
Jag kommer ihåg hur jag fick tvångsmata mig själv när jag började träna och ville upp i vikt. Jag upptäckte att jag hade begåvats med en envis kropp som krävde mycket kalorier för att gå upp i vikt. I början var jag dessutom övertygad om att jag åt mycket. :eating: :booty:
hangatyr
2003-11-20, 19:02
Att Afanatic: hur 17 kan du bli hungrig så snart efter en rekordelig tallrik gröt?? Kryddar du den med binnikemask eller vad? Gröt är ju mat för en hel karl!
AFanatic
2003-11-20, 21:19
Originally posted by hangatyr
Att Afanatic: hur 17 kan du bli hungrig så snart efter en rekordelig tallrik gröt?? Kryddar du den med binnikemask eller vad? Gröt är ju mat för en hel karl!
Vet inte...blir det bara. Kanske borde söka upp läkare? kanske har mask i magen? spookäääh
Gröt är mat. Hel lr halv spelar ingen roll.
Råa ägg äter man inte. Risken för salmonellasmitta och det faktum att avidinet i råa ägg binder biotin och kan orsaka brist gör att man alltid tillagar dem. Kokta, stekta, förlorade eller i omelett, men inte råa.
Hmmm... vet du hur många gg per år någon smittas av salmonella i sverige via råa ägg(svenska)?
Många glass sorter innuhåller väl råa ägg? Ska man inte äta glass heller?
Biotin(vitamin B8?) tillverkas väll i kroppen(tarmen)? Och bland friska individer har väll alldrig brist upptäckts eller?
Jag talar om 1-4ägg/dag nu (även om jag inte skulle äta fler än 2) inte tex 48st då det givetvis inte är nyttigt.
Jag är inte helt säker på dessa uppgifter så rätta mig om jag har fel.
King Grub
2003-12-02, 19:27
Hmmm... vet du hur många gg per år någon smittas av salmonella i sverige via råa ägg(svenska)?
Inte är det många. Och Svenska Ägg är säkra. Det är däremot inte "hobbyäggen".
Många glass sorter innuhåller väl råa ägg? Ska man inte äta glass heller?
En av anledningarna till att Livsmedelsverket har tydliga råd och föreskrifter för tillverkning och förvaring av glass.
Biotin(vitamin B8?) tillverkas väll i kroppen(tarmen)? Och bland friska individer har väll alldrig brist upptäckts eller?
Bara för några år trodde man inte inom forskarvärlden att biotin var något som man behövde tänka på, men i dag är man övertygade om att biotinbrist är mycket mer utbrett än man hade kunnat ana. Finns ett antal studier på detta.
LunaSpice
2003-12-02, 20:05
Det där är halvsant. Det krävs VÄLDIGT mkt råa ägg för att biovitinbrist ska uppstå. 2 råa ägg om dan innebär ingen som helst risk för brist.
King Grub
2003-12-02, 20:15
Although biotin deficiency is rare, the human requirement for dietary biotin has been demonstrated in two different situations: prolonged intravenous feeding without biotin supplementation and consumption of raw egg white for a prolonged period (many weeks to years). Avidin is a protein found in egg white, which binds biotin and prevents its absorption. Cooking egg white denatures avidin, rendering it susceptible to digestion, and unable to prevent the absorption of dietary biotin.
Biotin deficiency has been shown to cause birth defects in several animal, including mammalian, species. The level of deficiency required to be teratogenic is marginal, insufficient to produce any of the typical cutaneous and behavioral manifestations of more pronounced deficiency. These findings raise serious concern.
Mock DM. Biotin. In: Shils M, Olson JA, Shike M, Ross AC, eds. Nutrition in Health and Disease. 9th ed. Baltimore: Williams & Wilkins; 1999:459-466.
Givetvis är risken liten, men jag föredrar att eliminera risken helt och hållet. Tydligen spelar tidsrymden också roll, inte bara mängden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.