handdator

Visa fullständig version : Hjälpa en överviktig vän att gå ner, TIPS!

lurre86
2011-02-12, 19:04
Hej, jag ska nu hjälpa en överviktig vän att gå ner i vikt, ska finnas där å peppa henne..

Kort info, hon är 173 cm och väger 122 kilo 31 år.

Tänkte att hon ska börja väldigt lungt, börja med promenader 3-4 ggr i veckan, sedan ligga på ett kcal minus på 800-1000.

Känns som att ett minus på 500 känns lite lite.

De kan nu vill ha är lite tips ideer och erfarenheter..

Angående maten så kommer de inte va nån speciell "diet" utan äta lite av allt men inte för mycket..

Äta 3 mål om dagen som mättar bra kombinerat med kondition..

Tänkte även att hon ska variera promenaderna med lite simning just för att
knän å leder ska få vila.

Så vad tror ni?

lurre86
2011-02-12, 19:22
Jag gjorde beräkningen på deff guiden.

655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

fick fram att hennes BEE blir 1992 så de gånger 1,2 blir 2390 kcal per dag.

Läste att den siffran blir fel om man är överviktig, att den ska vara lägre då..

Vad tror ni då är rimligt? 2000 kcal?

Pretorian
2011-02-12, 20:02
Hur räknar du ut kalorierna, så du hamnar på 1000 minus?

nemb
2011-02-12, 20:46
Ett tips är att gå över till fullkorns varianter, blir istortsett ingen skillnad på kosten och jag tycker faktiskt fullkornspasta och ris är godare än den vanliga sorten :)

Big Sleazy
2011-02-12, 20:47
Ett tips är att gå över till fullkorns varianter, blir istortsett ingen skillnad på kosten och jag tycker faktiskt fullkornspasta och ris är godare än den vanliga sorten :)

Kalorivärdet är dock nästan detsamma, även om fullkorn kan mätta bättre och är nyttigare näringsmässigt.

Nykropp
2011-02-12, 20:52
Ställ henne på en arc trainer. Skonsam mot leder och får bra fart på kroppen. Sedan är det bara dra ner på maten. Det viktigaste är ju att hon är motiverad. Det krävs lite jävlar anamma för att orka i början.
Stort lycka till!

lurre86
2011-02-12, 21:51
Hur räknar du ut kalorierna, så du hamnar på 1000 minus?

va? vad menar du nu?

de jag frågade var ifall 2000 var rimligt att de va hennes va säger man att ligger hon på de så går hon inte ner i vikt å inte upp?

Det stod i deffguiden att om man är övervikti så stämmer inte uträkningen utan då är den för hög. då var min fråga om 2000 var rimligt..

Så om hon sen ska träna lite å så så blir nog lagom att ligga på att få i sig ca 1500 kcal per dag.

Pepz
2011-02-12, 21:54
vad är det som har gjort henne så stor? kan du förändra det?

lurre86
2011-02-12, 22:01
vad är det som har gjort henne så stor? kan du förändra det?

jadu, hon har nog alltid varit det. Hon har försökt några gånger att gå ner men hon har varit med om en del i sitt liv som gjort att hon inte orkat.. Där kommer jag in, jag kommer hjälpa henne att kämpa vidare ha ett stöd helt enkelt..

Hjälpa henne att få bort vanan att äta ofta...

Hurså?

Sniggel
2011-02-12, 22:11
va? vad menar du nu?

de jag frågade var ifall 2000 var rimligt att de va hennes va säger man att ligger hon på de så går hon inte ner i vikt å inte upp?

Det stod i deffguiden att om man är övervikti så stämmer inte uträkningen utan då är den för hög. då var min fråga om 2000 var rimligt..

Så om hon sen ska träna lite å så så blir nog lagom att ligga på att få i sig ca 1500 kcal per dag.

Om du sedan lägger till aktiviteter på dessa 2000 så har du på vilken kalorinivå hon är viktstabil... om man nu kan lita på ekvationer men det kan man inte alltid.

Sätter du henne på 2000 och hon inte är helt inaktiv om dagarna borde hon definitivt gå ner i vikt med tanke på vad hon väger just nu. Hur snabbt kan vi förstås inte veta. Hon kan säkert gå ner snabbt i vikt på 2500 också men poängen är att man får utgå ifrån något och se vad som händer och vara lyhörd för hur personen vill genomföra det. Det är ju trots allt upp till henne om det ska gå vägen eller inte så man får försöka hitta rätt taktik. Inte så sträng att hon fuskar med maten utan att berätta för dig och inte så "snäll" att det går för långsamt och hon tappar motivationen.

Men om man bara utgår ifrån kalorier så tror jag nog att hon kan gå ner rätt kvickt på 2000 kcal om dagen.

lurre86
2011-02-12, 22:18
Om du sedan lägger till aktiviteter på dessa 2000 så har du på vilken kalorinivå hon är viktstabil... om man nu kan lita på ekvationer men det kan man inte alltid.

Sätter du henne på 2000 och hon inte är helt inaktiv om dagarna borde hon definitivt gå ner i vikt med tanke på vad hon väger just nu. Hur snabbt kan vi förstås inte veta. Hon kan säkert gå ner snabbt i vikt på 2500 också men poängen är att man får utgå ifrån något och se vad som händer och vara lyhörd för hur personen vill genomföra det. Det är ju trots allt upp till henne om det ska gå vägen eller inte så man får försöka hitta rätt taktik. Inte så sträng att hon fuskar med maten utan att berätta för dig och inte så "snäll" att det går för långsamt och hon tappar motivationen.

Men om man bara utgår ifrån kalorier så tror jag nog att hon kan gå ner rätt kvickt på 2000 kcal om dagen.

okej, jätte tack för ett bra svar..

Jag har tänkt att hon ska väga sig 1 gång i veckan.

Nej exakt det viktiga är att hon inte slutar.

Jag ska sätta mig ner med henne å sätta upp delmål och ett större mål.

Vad tror du om träning? Vad för sorts träning? Jag hade som sagt tänk promenader i början. börja med ganska korta i början 2-3 per vecka.. sedan öka längden och antalet.. för att kanske efter 3-4 månader börja med lite styrketräning kombinerat med joggning vid de lägget...

Nykropp
2011-02-12, 22:30
Hon väger 122kg!!! Hon skall fan inte ut och springa. Hon behöver motion som inte frestar på leder. Hon kommer troligen gå helt sönder om hon börjar springa med den vikten. Bättre att hon kör simning eller sådant. Hon kommer ändå gå ner via kosten, träningen är ju för att underhålla muskulaturen.

lurre86
2011-02-12, 22:34
Hon väger 122kg!!! Hon skall fan inte ut och springa. Hon behöver motion som inte frestar på leder. Hon kommer troligen gå helt sönder om hon börjar springa med den vikten. Bättre att hon kör simning eller sådant. Hon kommer ändå gå ner via kosten, träningen är ju för att underhålla muskulaturen.

uppskattar att du svarar men snälla läs vad jag skrev..

skrev inte att hon skulle ut å springa nu utan kanske börja med LÄTT joggning om 4 månader...

Har även skrivit att hon ska gå promenader varvat med simning..

Sniggel
2011-02-12, 22:41
Jag tror att vad Nykropp menade med springning var all typ av jogging, inklusive lätt sådan.
Jag instämmer nog i att även lätt jogging är otroligt påfrestande, även för någon som bara väger 100 kg.
Vid 75 kg kanske det kan vara läge att lägga in om hon vill träna den typen av konditionsträning.

lurre86
2011-02-12, 22:43
Jag tror att vad Nykropp menade med springning var all typ av jogging, inklusive lätt sådan.
Jag instämmer nog i att även lätt jogging är otroligt påfrestande, även för någon som bara väger 100 kg.
Vid 75 kg kanske det kan vara läge att lägga in om hon vill träna den typen av konditionsträning.

okej, lätt jogging för mig är gång i väldigt raskt tempo...

men förstår vad ni menar.

Sniggel
2011-02-12, 22:48
Ja ok, det är inte min definition. Om man säger så här, så länge man har minst en fot i marken, så kan man köra väldigt intensivt utan att påfrestningen blir jättehög för knäna. Eller ja, det kan den bli ändå (om man väger mycket) men det är klart olika nivåer av pårestning.

lurre86
2011-02-12, 22:49
Ja ok, det är inte min definition. Om man säger så här, så länge man har minst en fot i marken, så kan man köra väldigt intensivt utan att påfrestningen blir jättehög för knäna. Eller ja, det kan den bli ändå (om man väger mycket) men det är klart olika nivåer av pårestning.

okej då har vi olika, men strunt samma e inte här för att prata om vad som är vad utan om jag e här för att förändra en människas liv och vardag.=)

Nykropp
2011-02-12, 22:57
Jodå jag läste allt vad du skrev. Men eftersom jag inte vet hur mycket hon väger om 3-4månader kan jag inte säga en annan vikt än den hon väger nu. ;)

Jag kan ju utgå från mig själv. Om jag skulle ge mig ut och springa nu (väger 100-105kg i nuläget) så hade jag gått sönder totalt. Men jag kan utan problem stå och svettas på en stairmaster eller vad dom nu heter i en timme utan att det gör ont i leder osv. Eller köra roddmaskin. Som sniggel säger, kanske när hon närmar sig målvikten.

Men sedan handlar det ju om vad hon själv tycker är roligt också. Men som sagt, den största viktminskningen kommer kosten ge. Kan hon inte sköta den så kommer det ändå gå åt helvete. Så först måste hon koppla vad som gäller för att hon skall gå ner, sedan kan hon lägga på träning.

Först när man förstår sammanhanget så kan man sätta mål som är realistiska. Det underlättar enormt. Jag tycker du skall skicka in henne hit så hon får läsa själv också, om hon inte redan gör det.

Så jag tycker inte du skall sätta din kompis på något som lägger press på leder när man inte behöver. Det kan man som

Pepz
2011-02-12, 23:09
jadu, hon har nog alltid varit det. Hon har försökt några gånger att gå ner men hon har varit med om en del i sitt liv som gjort att hon inte orkat.. Där kommer jag in, jag kommer hjälpa henne att kämpa vidare ha ett stöd helt enkelt..

Hjälpa henne att få bort vanan att äta ofta...

Hurså?

för bryter man inte vanan som fått henne överviktig så är det oerhört stor risk att viktnedgången inte lyckats eller att all vikt återkommer efter avhoppad diet.

och att äta ofta är inga problem och gör en inte överviktig. låt henne äta ofta om det är det hon vill och trivs med.

Hoppas det går väl för henne!
Ta det i små små steg och tillåt misslyckande.
I början kanske det räcker med att hon börjar promenera. sen efter ett tag kan du styra upp kosten lite smått.. osv

lurre86
2011-02-12, 23:22
för bryter man inte vanan som fått henne överviktig så är det oerhört stor risk att viktnedgången inte lyckats eller att all vikt återkommer efter avhoppad diet.

och att äta ofta är inga problem och gör en inte överviktig. låt henne äta ofta om det är det hon vill och trivs med.

Hoppas det går väl för henne!
Ta det i små små steg och tillåt misslyckande.
I början kanske det räcker med att hon börjar promenera. sen efter ett tag kan du styra upp kosten lite smått.. osv

bra tips tack..

DOCK så vet jag att små äta inte leder till övervikt utan att äta mer än man förbrukar får en att gå upp i vikt..

dock så är det svårt att hålla koll på hur mycket man får i sig om man små äter.. Därför bra om hon äter 3 ordentliga mål, sen kanske lite frukt där emellan.

Cthulhu
2011-02-13, 01:53
Det kunde kanske vore bra att inhandla en liten köksvåg, ett enkelt sätt att hålla koll på kalorierna. Man blir lätt förvånad hur kalorierna kan springa iväg väääääldigt fort om man inte har koll.

Sniggel
2011-02-13, 10:45
Jag brukar ta för vana att när någon gissar på hur mycket de äter och man vet att de aldrig har mätt upp ingredienserna så lägg till 100% och du har maxvärdet och ta bort 50% och du har minvärdet. :D

lurre86
2011-07-20, 14:22
Hej allihopa=)

Startade den här tråden för ett tagsen och har inte varit inne och skrivit mer.

Men jag kan med glädje informera att jag fortfarande hjälper min vän, och när jag startade tråden så vägde hon 123 kg, och nu nere på 102 kilo.... Det har varit en lärorik resa på för henne och för mig.....

Hon har ändrat om sin livsstil när det gäller mat.

Nu ska hon börja träna...

Vilka övningar i gymmet bör hon köra? Jag täntke hellre färre övningar än fler och göra bra basövningar korrekt, eller vad säger ni?

Hon vill fortsätta gå ner såklart och jag har ju sagt att hon bör styrketräna för att behålla musklerna så hon får ett fint slutresultat.

Vilka ska hon fokusera på? marklyft, bänk? knäböj?

eller lite lättare övningar?

kom med tips och ideer.

willtjam
2011-07-20, 14:35
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 vetja!

daloatf
2011-07-20, 14:37
Hon kan ju börja med ett enkelt helkroppsschema. Med lite maskiner och så. Ta en instruktioner från gymmet. Det brukar vara en bra början.

lurre86
2011-07-20, 14:41
Hon kan ju börja med ett enkelt helkroppsschema. Med lite maskiner och så. Ta en instruktioner från gymmet. Det brukar vara en bra början.

jo precis... vi har ett gym på jobbet nämligen och där har vi ingen instruktör.
Men om man tar nybörjar schemat som finns här så kan jag visa henne.