Logga in

Visa fullständig version : Jag ska bli pizzabagare

Yes
2011-02-12, 18:15
Hur mycket kapital behöver man egentligen för att starta upp en pizzeria?

Inge Enveten
2011-02-12, 18:19
Är inte pizzerior en sån grej det finns nästan för mycket av? Måste man inte börja utmärka sig exceptionellt om man nu inte startar på ett bra läge? Iofs vore det ju dumt att inte starta på ett bra läge men hur gör man t.ex i city där det finns massvis av andra pizzerior?

Andy.da.wohoo
2011-02-12, 18:19
Beror på om du har lokal eller inte. Skulle gissa på att det är den största utgiften.

Jag vet egentligen inte, bara gissar, men leta lokal och se vad det kostar med en ordentlig pizzaugn.

hahavaffan
2011-02-12, 18:20
Man bör även veta hur man ignorerar allt vad kundnöjdhet och kvalitet heter, iaf om man ska lyckas här i Halmstad. (Förutom Verona, som är sjukt bra).

Kwon
2011-02-12, 18:21
Satsar du på Sushi-Pizza så kanske du får din egen nisch Yes :)

hidden
2011-02-12, 18:24
Gör en pizzeria som räknar kcal åt en.
Då kan du till exempel skriva på brädan där priset står "Kebabpizza 1 - 70kr - 1800kcal"

Sniggel
Jag förstår inte hur pizzeriorna går runt här i hässleholm dock, då jag efter att ha bott på andra ställen, för första gången inser hur mycket ingredienser och hur stora pizzor vi egentligen har här.
Den standard som är satt är att pizzakanterna viks in för att få plats. Om de inte viks in så mycket hade hässleholmarna tyckt att bagaren var väldigt snål och den pizzerian hade nog inte varat länge. En pizza som inte alls viks in är en barnpizza :D
På andra ställen jag bott är det väldigt sällan man viker in kanterna och väldigt ofta som jag inte blir mätt av en pizza.

Andy.da.wohoo
Man bör även veta hur man ignorerar allt vad kundnöjdhet och kvalitet heter, iaf om man ska lyckas här i Halmstad. (Förutom Verona, som är sjukt bra).

Hahaha, gäller nog på många ställen i Laholm också :D

Man ska vara glad att man ens får en pizza ;)

olwe
2011-02-12, 18:37
Ugnar kan vara dyra men det går utmärkt att leasa sådana. Ingångskostnaden behöver nog inte vara så hög alls faktiskt. Lokal och personal kommer nog vara de största kostnaderna. Gissar jag.

Yes
2011-02-12, 18:38
Läget är såhärva...

Bakade just pizza och upptäckte att mitt recept har kommit farligt nära perfektion. Faktum är att jag hörde änglakören samtidigt som smakupplevelsen gav mig multipla orgasmer. Därefter kom Jesus, eller i varje fall någon med skägg, och sade att om jag tar det här vidare kommer jag nå enorm framgång.

Jag tänkte därför starta en multinationell franchise-modell, men innan jag gör det behöver jag en pizzeria.

Madame
2011-02-12, 18:39
ska det vara en take-away-pizzeria eller ska man kunna sitta där å njuta? får man färska champinjoner eller burkchampinjoner?

Åsberg
2011-02-12, 18:50
Säg till om du behöver en extra bagare. ;)

Yes
2011-02-12, 18:51
Klart man får sitta där och njuta. Diskret. Vill inte att stället ska likna en bordell.

Det blir dom champinjoner jag bestämmer det ska vara.

filmjölk
2011-02-12, 18:51
Säg till om du behöver en stamkundsalkoholist om du även skaffar rättigheter.

Snobbe
2011-02-12, 18:52
Angående pizzerior så saknas det sjukt mycket BRA pizzerior. Som gör riktigt bra pizza det mesta är bara skitpizzerior som duger för att man e sugen på pizza men inget speciellt imo...

Yes
2011-02-12, 19:06
Säg till om du behöver en extra bagare. ;)
Dyrkar du den heliga bean?

Säg till om du behöver en stamkundsalkoholist om du även skaffar rättigheter.
Alkisar behövs alltid!

Angående pizzerior så saknas det sjukt mycket BRA pizzerior. Som gör riktigt bra pizza det mesta är bara skitpizzerior som duger för att man e sugen på pizza men inget speciellt imo...
Tänk dig då när det dyker upp en pizzeria som är bortom allt annat. Visst, den där pizzan kanske kommer kosta dig 200 spänn, men det är ändå billigare än helgens dos av kokain och pcp - du får dessutom så mycket mer av pizzan.

Jag har för övrigt bestäm mig för hur menyn ska se ut:

1. PIZZA
2. Baconburglare

Därefter följer en dryckeslista.

Sniggel
2011-02-12, 19:14
Oj, kan du ha en massa bacontema också så kommer jag helt klart att bli upphetsad!

Kimball
2011-02-12, 19:14
Jag har alltid varit intresserad av täckningsbidraget på olika pizzor. Vi har också några pizzerior här i HBG med invikta kanter osv, dock på bekostnad på kvalitén av ingredienserna.

Edit: En pizzeria med innehållsförteckning hade faktiskt varit nice, men jag tror inte det hade blivit ngn hit bland svenssons direkt; "Här har du hela dagsbehovet för en normalperson, beräknat på 2000 kcal / dag blabla, kombinera med en standar coca-cola light för att bli extra tjock!"

Sniggel
2011-02-12, 19:19
Jag har alltid varit intresserad av täckningsbidraget på olika pizzor. Vi har också några pizzerior här i HBG med invikta kanter osv, dock på bekostnad på kvalitén av ingredienserna.

Edit: En pizzeria med innehållsförteckning hade faktiskt varit nice, men jag tror inte det hade blivit ngn hit bland svenssons direkt; "Här har du hela dagsbehovet för en normalperson, beräknat på 2000 kcal / dag blabla, kombinera med en standar coca-cola light för att bli extra tjock!"

http://gulasidorna.eniro.se/f/pizzeria-italia:14785344?

Den senaste pizzan jag åt hade allt.
* Välbalanserade smaker och inte en massa rinnande fett (degen var också fantastisk)
* Gott om ingredienser
* Invikta kanter (stor)

Så åk hit någon gång o testa :D

edit: Här fanns tydligen en del omdömen...

http://www.rejta.se/omdome/664037/Pizzeria+Italia

"Den här pizzerian har verkligen dem godaste pizzorna i skåne, om inte sverige. Helt enkelt underbara pizzor, mysigt och glad personal"

Av 14 röster gav 12 en femma och 2 gav en 4a.

Kwon
2011-02-12, 19:20
Detta är faktiskt mycket intressant

Yes, kan du skriva upp några exempel på Pizzor du skulle vilja ha i sortimentet?

ingredienser, pålägg, form, storlekar etc

http://everybodysucksbutus.com/wp-content/uploads/2010/10/burger_king_pizza_burger.jpg

Åsberg
2011-02-12, 19:21
Dyrkar du den heliga bean?

Ja de kan jag väll göra. En naturbegåvning för pizzabakning har jag iaf.

LoTiX
2011-02-12, 19:23
Något säger mig att med en ordentlig och passande utbildning klår du 95% av pizzeri-ägarna på fingrarna. Det är helt enkelt en bransch där många outbildade och nyligen inflyttade personer startar upp med alla problem det innebär med språk, kunskap om arbetsmarknaden, ansökningar, regler och dylikt.

Det största problemet blir att hitta lika billig och driftig arbetskraft. I familjeföretag, som det ofta handlar om i branschen, kan det ofta vara mycket mer än 8 timmar om dagen som gäller.

Yes
2011-02-12, 19:25
Oj, kan du ha en massa bacontema också så kommer jag helt klart att bli upphetsad!
Inget tema direkt, bara en hamburgare:

250g kött inlindat i bacon, en bit cheddar, lite sånt där grönt vahetere(som kvinnor och kaniner gillar) och dressing på det. Tillagad på en kolgrill förstås.

Yes
2011-02-12, 19:33
Detta är faktiskt mycket intressant

Yes, kan du skriva upp några exempel på Pizzor du skulle vilja ha i sortimentet?

ingredienser, pålägg, form, storlekar etc

[.IMG]http://everybodysucksbutus.com/wp-content/uploads/2010/10/burger_king_pizza_burger.jpg[/IMG]
Det ska bara finnas en pizza i sortimentet. Finns ju ingen anledning att ha något som är mindre perfekt med på menyn.

Pizzan har oxfilé, champinjoner, lök och paprika. Sen BEA förstås.

Ja de kan jag väll göra. En naturbegåvning för pizzabakning har jag iaf.
Jag skickar PM när det är dags!

Något säger mig att med en ordentlig och passande utbildning klår du 95% av pizzeri-ägarna på fingrarna. Det är helt enkelt en bransch där många outbildade och nyligen inflyttade personer startar upp med alla problem det innebär med språk, kunskap om arbetsmarknaden, ansökningar, regler och dylikt.

Det största problemet blir att hitta lika billig och driftig arbetskraft. I familjeföretag, som det ofta handlar om i branschen, kan det ofta vara mycket mer än 8 timmar om dagen som gäller.
Utbildning? För pizzabakning?

Sniggel
2011-02-12, 19:48
Ok så det är en pizza till perfektion, en baconburglare samt dryckesutbud.
Borde du inte ha 2 st rätter till på liknande teman. T ex någon typ av unik kebabtallrik?
Corn Fritters kanske du kan ta och experimentera med? (sök på tasteline för grundutförandet)
Fast dessa kanske man inte har som en egen rätt utan som ett tilltugg.

Eddie Vedder
2011-02-12, 20:04
Är inte pizzerior en sån grej det finns nästan för mycket av?

Inte kaloriberäknade med kvargbaserad deg och oxéfile.

LoTiX
2011-02-12, 20:06
Det ska bara finnas en pizza i sortimentet. Finns ju ingen anledning att ha något som är mindre perfekt med på menyn.

Pizzan har oxfilé, champinjoner, lök och paprika. Sen BEA förstås.

Jag skickar PM när det är dags!

Utbildning? För pizzabakning?

Företagsstrategi? Internstyrning? Finansiering? BI? Logistik? Pizzabageri i dagsläget handlar om att äga en restaurang, sätta samma priser som de andra och jobba satan. Måste gå att fixa en edge.

Jag ska hjälpa dig Yes, tillsammans ska vi fixa en fet internationell pizza-kedja och krossa turkmonopolet!

Matsa
2011-02-12, 20:13
Läget är såhärva...

Bakade just pizza och upptäckte att mitt recept har kommit farligt nära perfektion. Faktum är att jag hörde änglakören samtidigt som smakupplevelsen gav mig multipla orgasmer. Därefter kom Jesus, eller i varje fall någon med skägg, och sade att om jag tar det här vidare kommer jag nå enorm framgång.

Jag tänkte därför starta en multinationell franchise-modell, men innan jag gör det behöver jag en pizzeria.

Vad var det för svamp du använde egentligen? *jorgen*

eiri
2011-02-12, 20:18
pizzerior kan gå riktigt bra om de ligger på ett bra ställe samt lite svart arbetskraft :)

Stoltz
2011-02-12, 20:20
Läget är såhärva...

Hm, det här skulle behövas testas. Ta ett urval ifrån Kolo och bjud på gratis pizza nu..!

Kwon
2011-02-12, 20:29
Behöver du hjälp med Loggan?

Skall du kalla det för "Pizza Oxé"?

Andy.da.wohoo
2011-02-13, 00:52
Hm, det här skulle behövas testas. Ta ett urval ifrån Kolo och bjud på gratis pizza nu..!

Ja, här kräver vi att få veta hur bra det är.

Är det bra nog kan jag tänka mig att finansiera.

Grisen
2011-02-13, 10:46
Läget är såhärva...

Ha, ha. Jag kommer när du öppnar!

panzerpig
2011-02-13, 10:59
http://photoforum.istria.info/data/media/211/DSC00630.JPG
Om du slår dom här så är du på rätt väg!
Stari Saloon i Porec, Kroatien. mumma. färska champinjoner osv. fantastiskt god och finns i sjuka storlekar också (1 m diameter är störst tror jag)

Inge Enveten
2011-02-13, 11:01
Inte kaloriberäknade med kvargbaserad deg och oxéfile.

Hahahahah oxéfile.... :thumbup:

agazza
2011-02-13, 11:07
Ifall du bara lär dig att göra några grundpizzor som du gör jävligt jävligt bra så tror jag du har en bra start.

Jag tycker även du ska göra egen sås, dom flesta köper såser och dom är bara sura och beska. Vi har en liten pizzeria här som gör otroligt bra sås och kebabrullar, dom har huserat i en barack som var omgjord för pizzabageri innan, sen var den tvungen att rivas pga järnvägsbygge. Dom byggde en ny pizzeria för 4,7 miljoner kronor alldeles nyss, så dom har det gått väldigt bra för, även fast dom inte kan göra pizza, men är känd för sin sås och kebab.

Du kan kolla på blocket efter affärsöverlåtelser och pizzaugnar, brukar vara rätt vanligt, men jag skulle säga att du bör ha några hundra k i kapital

Gör att namn för dig på något vis, kalorberäkningen var en bra idé i dessa tider också

jontet
2011-02-13, 11:30
Kör på mycket hel/halvfabrikat. Alla ingredienser utom typ kött, på burk med lång hållbarhet. Köpesås på plastdunk. Det ger låga priser och man får pizzan fort vilket är A&O. Inga kalorier såklart, ger bara intryck av att du snålat med käket. Läget är viktigast och här har scb fina listor över områden med hög arbetslöshet. Välbärgade äter inte pizza och har man jobb att gå till har man ingen tid att sitta vid dina jackvegasburkar o blåsa sjukpensionen.
Utskänkningstillstånd+resa till tyskland en gång i månaden = DEG
Hemkörning ger mycket sålda pizzor och det löser två kids svart för 50 spänn i timmen på kinamoppe.
En bra kassaapparat är det viktigaste av allt, en lite äldre modell ger bäst möjligheter.
Fan blir lite sugen själv på att bli krögare nu :D

Yes
2011-02-13, 11:40
Ok så det är en pizza till perfektion, en baconburglare samt dryckesutbud.
Borde du inte ha 2 st rätter till på liknande teman. T ex någon typ av unik kebabtallrik?
Corn Fritters kanske du kan ta och experimentera med? (sök på tasteline för grundutförandet)
Fast dessa kanske man inte har som en egen rätt utan som ett tilltugg.
Det vore onekligen logiskt att ha den perfekta kebaben på menyn. Tyvärr har Hassan, den lokala kebabaren, redan tagit konceptet till perfektion. Jag tror han har något hemligt recept för såsen, som jag misstänker kommer från kebabdjursmjölk.

När min kedja kommit igång ska jag dock köpa upp Hassan.

Tilltugg måste såklart finnas. Sen efterrätter också. Tänkte ha chokladtårta och chokladdoughnuts(och chokladdoughnuttårta för tungviktarna), och kaffe. Bara svart kaffe, såklart.

Företagsstrategi? Internstyrning? Finansiering? BI? Logistik? Pizzabageri i dagsläget handlar om att äga en restaurang, sätta samma priser som de andra och jobba satan. Måste gå att fixa en edge.

Jag ska hjälpa dig Yes, tillsammans ska vi fixa en fet internationell pizza-kedja och krossa turkmonopolet!
Ah, du tänkte så. Min tanke är att skapa en livsstil, ett sätt att vara och tänka. Något som kommer utmärkta det är att kunden inte längre kommer stå i fokus, utan pizzan. Allt handlar om konsten som skapas i pizzaugnarna, och kunderna är välkomna att andaktingsfullt ta del av upplevelsen.

Delar av verksamheten tänkte jag outsourca. Saker som att kärna ur alla tomater innan de krossas kan ju lika gärna skötas av något barn i ett fattigt land. Samma sak med pizzadegen.

J.V
2011-02-13, 11:59
En pizza med baconväv som botten antar jag är självskrivet och redan på menyn?

kettlebellGuden
2011-02-13, 12:23
Gör pizza italia style så köper jag.

Krampus
2011-02-13, 12:24
Så namnger du pizzorna efter kolomedlemmar.

Piranha. Krampus. Von Huff.

"En Hahavafan extra ost tack".

J.V
2011-02-13, 13:00
Tänk att få beställa en Extra kryddig dynamitballe.

stevebc
2011-02-13, 13:06
Bara så att du vet så hade jag ätit din pizza, Yes.

Jockefoten
2011-02-13, 13:13
Jag vill ha en halvt inbakad Calzone där hälften av den inbakade delen är Kebbabpizza med sås och hälften är Capricciosa (det är viktigt att såsen inte rinner över till capricciosadelen.
Delen som inte är inbakad ska ha pommes och jalapeno. Extra krispig botten är ett krav.

Denna pizza beställde jag och ett par kompisar en kväll för några år sedan.

ceejay
2011-02-13, 13:20
blev den bra jockefoot?

Jockefoten
2011-02-13, 13:25
blev den bra jockefoot?

Nä pizzabagaren fattade inget så vi fick två pizzor en calzone och en kebabpizza.

hahavaffan
2011-02-13, 14:56
Så namnger du pizzorna efter kolomedlemmar.

Piranha. Krampus. Von Huff.

"En Hahavafan extra ost tack".:hbang:

Vinter
2011-02-13, 15:37

Det blir dom champinjoner jag bestämmer det ska vara.

Skippa holländska svampar i fortsättningen.

Sheogorath
2011-02-13, 15:38
kör på mycket hel/halvfabrikat. Alla ingredienser utom typ kött, på burk med lång hållbarhet. Köpesås på plastdunk. Det ger låga priser och man får pizzan fort vilket är a&o. Inga kalorier såklart, ger bara intryck av att du snålat med käket. Läget är viktigast och här har scb fina listor över områden med hög arbetslöshet. Välbärgade äter inte pizza och har man jobb att gå till har man ingen tid att sitta vid dina jackvegasburkar o blåsa sjukpensionen.
Utskänkningstillstånd+resa till tyskland en gång i månaden = deg
hemkörning ger mycket sålda pizzor och det löser två kids svart för 50 spänn i timmen på kinamoppe.
en bra kassaapparat är det viktigaste av allt, en lite äldre modell ger bäst möjligheter.
fan blir lite sugen själv på att bli krögare nu :d
x
:D
x

Yes
2011-02-19, 18:51
Du kan kolla på blocket efter affärsöverlåtelser och pizzaugnar, brukar vara rätt vanligt, men jag skulle säga att du bör ha några hundra k i kapital

Jag har kollat av ren nyfikenhet nu, och det är nästan så jag allvarligt börjar fundera på det. Omsättningen ser inte dålig ut, i varje fall inte om man har hyffsat läge och utskänkningstillstånd.

Behöver bara 1-1.5 miljoner. Hur svårt kan det vara? :D

agazza
2011-02-19, 19:00
Jag har kollat av ren nyfikenhet nu, och det är nästan så jag allvarligt börjar fundera på det. Omsättningen ser inte dålig ut, i varje fall inte om man har hyffsat läge och utskänkningstillstånd.

Behöver bara 1-1.5 miljoner. Hur svårt kan det vara? :D

Du behöver en duktig PR gubbe, måste finnas någon sådan här.

Sen behöver du egentligen en enda grej som lockar, dom flesta pizzerior suger på allt.

Bara en riktigt bra sallad tex kan locka kunder till att välja ditt ställe.

Liiite större pizzor kanske? Möjlighet att välja tjocklek på botten? en del gillar tunna, endel gillar bitline osv

Jag tror att det kan gå bra ifall man satsar på bli bäst på det. Allt som krävs är rätt inställning. Att sälja det bästa av det bästa, stolthet i maten saknar fan nästan alla pizzerior, det är ju ba pizza..

Önskelåda kanske?

Blir det i närheten av stockholm ska jag äta pizza hos dig :D Osten bör du inte snåla på iaf.

Jag gillar pizzorna i Norge mer än Sverige för pizzorna i Sverige tycker jag är rinniga och fulla av fett, det blir inte gott efter ett tag, osten som fortfarande används här är fast, nästan strängig, så var pizzorna hemma förr, det måste bero på billigare ost.

Åk till tynset, gå på milano och ät en bacon pizza där med vitlöksås så fattar du vad jag menar :D Sen tar du en rulle på Sylos i kramfors västernorrland med deras hemmagjorda sås och perfekt gräddat bröd.

Gör lite markarbete.

sunkan
2011-02-19, 19:27
Ifall du bara lär dig att göra några grundpizzor som du gör jävligt jävligt bra så tror jag du har en bra start.

Jag tycker även du ska göra egen sås, dom flesta köper såser och dom är bara sura och beska. Vi har en liten pizzeria här som gör otroligt bra sås och kebabrullar, dom har huserat i en barack som var omgjord för pizzabageri innan, sen var den tvungen att rivas pga järnvägsbygge. Dom byggde en ny pizzeria för 4,7 miljoner kronor alldeles nyss, så dom har det gått väldigt bra för, även fast dom inte kan göra pizza, men är känd för sin sås och kebab.

Gör att namn för dig på något vis, kalorberäkningen var en bra idé i dessa tider också

är du från kramfors tro?

Yes
2011-02-19, 19:40
Om man ska vara seriös för en stund så tror jag du har rätt i mycket.

Själva matlagningsbiten är ju egentligen väldigt simpel. Att laga en pizza och fräsa en hamburglare är ju i sig inte särskilt svårt. Ändå är det få ställen som är riktigt bra.

Bra pizzahak däremot blir nästan lite som kulturskatter. Jag menar, så fort man är på besök i en ny stad där de har ett schysst pizzahak kan man räkna med att bli ditsläpad och få stället presenterat för sig med stolthet.

Så lyckas man göra det riktigt bra har det ju faktiskt potential att bli episk win.

På med bra tomatsås, god ost, fina råvaror och välgräddat bröd, kombinerat med Kolokändisar på besök... Kanske kan man övertala Slarti och Lellan till en reklamkampanj också; "Vill du se ut som oss? Käka Yes pizza!".

Jag tror dock man måste vara försiktig och inte försöka vara alla till lags och göra för mycket. Visst kan man ha som affärsidé att kunden får göra sin egen custom-pizza men sånt blir nog lätt lite halvdassigt och halvhjärtat.

The_RobRoy
2011-02-19, 19:43
Kör hårt Yes - jag kommer förbi och käkar! :)

agazza
2011-02-19, 20:32
är du från kramfors tro?

Väldigt nära iaf, har en lägenhet där just nu, men den kommer vara tom nästa vecka :)

Har för mig du visste det för du har väl varit mycket i sollefteå på i21?

agazza
2011-02-19, 20:37
Nä keep it simpelt, men bättringsförslag kan ju alltid va fint att få in så man ser vad folk tycker, trevlig personal som man liksom får en känsla av att man är kompisar gillar jag också, en pizzeria ska kännas hemtrevlig enligt mig

sunkan
2011-02-19, 20:39
Väldigt nära iaf, har en lägenhet där just nu, men den kommer vara tom nästa vecka :)

Har för mig du visste det för du har väl varit mycket i sollefteå på i21?

Jaha det var du det:Virro Nä jag är uppvuxen i Sollefteå. Flyttade därifrån för ett år sen. Har aldrig haft nått med I21 att göra då det varit nedlagt för många år.

agazza
2011-02-19, 20:44
Jaha det var du det:Virro Nä jag är uppvuxen i Sollefteå. Flyttade därifrån för ett år sen. Har aldrig haft nått med I21 att göra då det varit nedlagt för många år.

Jaha, hade för mig du flyttade för länge sen, har både mormor och moster där.

Hur gammal är du? Kan hända att vi har gemensamma bekanta :D

sunkan
2011-02-19, 20:48
Jaha, hade för mig du flyttade för länge sen, har både mormor och moster där.

Hur gammal är du? Kan hända att vi har gemensamma bekanta :D

Jag är född 87. Ja alltså är det inte alldels för ung/gammal så har vi säkert det.

agazza
2011-02-19, 20:50
Jag är född 87. Ja alltså är det inte alldels för ung/gammal så har vi säkert det.

88a :D Tro ifall vi umgåtts :Virro

Ajja nog om det nu i Yes pizzatråd