handdator

Visa fullständig version : Alltid träningsvärk? Stretching

JiZZiE
2011-02-11, 18:16
Tja.
Jag undar om det är normalt för er som gymmat länge att varje gång få träningsvärk efter träning?
Jag har själv gymmat i ett halvår nu och får det varenda gång.
Inget konstigt eller?

Sen även, är stretching viktigt? Jag brukar normalt sett inte göra det men kanske bör börja med..

Tack :)

Ego
2011-02-11, 18:26
Stretching är viktigt om du behöver det av någon anledning, annars funktionell stramhet FTW ;)

Galningen
2011-02-11, 18:28
Det är väldigt individuellt om man får träningsvärk eller inte. Personligen får jag ytterst sällan träningsvärk någon annanstans än i benen.

Sen att stretching ska motverka träningsvärk har jag fått för mig är något av en myt, men någon med faktiska källor kan ju gärna fylla in här. Rörligare blir du dock av stretching så om det är vad du vill är det bra.

King Grub
2011-02-11, 18:41
Jag får alltid träningsvärk, fortfarande, efter snart 23 års träning.

Om stretching motverkar träning är lite osäkert; tidigare har man inte ansett det, men i den senaste studien på området minskade deltagarnas träningsvärk av stretching.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20689450

SiSenior
2011-02-11, 19:14
Träningsvärk får jag så gott som alltid. Värst efter pass innehållande flera övningar jag inte kör mer än var och varannan månad.

Personligen upplever jag att stretching lindrar träningsvärken.

bizniz
2011-02-11, 20:03
Jag får alltid träningsvärk, fortfarande, efter snart 23 års träning.

Om stretching motverkar träning är lite osäkert; tidigare har man inte ansett det, men i den senaste studien på området minskade deltagarnas träningsvärk av stretching.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20689450

Intressant. Kan man inte bli överrörlig ifall man strechar för mycket? Har för mig att jag läst det någonstans, något man kanske borde tänka på? Det blir ju lite gott på ont ifall det är så.

Chaliza
2011-02-11, 20:10
Jag har gymmat ungefär 1 år och 4 månader och jag får också träningsvärk nästan 90% av alla pass.

JoeyP
2011-02-11, 20:20
Man ska väl alltid sträva efter att få träningsvärk?
Vad jag läst finns det
Träningsvärk grad1 grad2 och grad3

Man ska försöka hålla sig mellan 1-2.

agazza
2011-02-11, 20:23
träna oftare

Zorban
2011-02-11, 20:53
Vet inte om det räknas som träningsvärk, men jag är lite öm i musklerna om jag slår på dem dagen efter. Får det nästan alltid i bröst/biceps/lats/ben, men i princip bara när jag gör långsamma excentriska rörelser / höjer vikten / provar en helt ny övning. Om jag slarvar med den excentriska biten känner jag ingenting.

Rikard Jansson
2011-02-11, 20:57
träningsvärk som i dragna muskler? ohyes, varje vecka :D
muscle soreness? aldrig, förutom en gång häromveckan faktiskt, efter att ha kört explosiva cheatroddar

agazza
2011-02-11, 21:22
Vet inte om det räknas som träningsvärk, men jag är lite öm i musklerna om jag slår på dem dagen efter. Får det nästan alltid i bröst/biceps/lats/ben, men i princip bara när jag gör långsamma excentriska rörelser / höjer vikten / provar en helt ny övning. Om jag slarvar med den excentriska biten känner jag ingenting.

Kanske inte kommer ihåg rätt nu men du får antagligen extra ont pga mjölksyran du får av att köra långsamma koncentriska repetitioner. edit:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=152213&highlight=tr%E4ningsv%E4rk

Ifall du har rejält ont i något någon dag så pröva att köra ett eller två sett med den muskeln, inga högrep direkt, då kommer du bara få ondare, och se ifall det blir bättre efter träningen/ dagen efter.

Jag kommer inte riktigt ihåg detaljerna nu men ifall jag svamlar får någon gärna påminna mig lite om det här med träningsvärk och DOMS

annan intressant läsning

http://forum.body.se/showthread.php?t=147&highlight=DOMS

SiSenior
2011-02-11, 22:28
Man ska väl alltid sträva efter att få träningsvärk?
Vad jag läst finns det
Träningsvärk grad1 grad2 och grad3

Man ska försöka hålla sig mellan 1-2.

Så var går gränsen mellan grad 1 - 2 och mellan grad 2 - 3?

agazza
2011-02-11, 22:33
Så var går gränsen mellan grad 1 - 2 och mellan grad 2 - 3?

Kolla sista länken i mitt inlägg.

bearwolf
2011-02-11, 23:37
om jag kör samma pass var fjärde dag så det inte blir mer vila för samma muskelgrupp så får jag grad 1 träningsvärk, om jag missar något pass så det blir var åttonde dag så får jag riktigt riktigt skön grad 2 träningsvärk, och i några enstaka fall per år grad 3.