Visa fullständig version : Hjälp med diet
Topakaco
2011-02-11, 13:46
Hej,
Jag hoppas ni kan hjälpa mig. Jag är en tjej på 27 år som vill bli av ett antal kilo i takten 0,5 kg/v. Men hur ska upplägget med proteiner/kolhydrater och fett se ut?
Tidigare har jag ätit enligt nedan:
Frukost
Knäckemacka
Kaffe m mjölk *2
Lunch
Varma koppen
Knäckemacka
Kaffe m mjölk
Mellis
Knäckemacka
Middag
Kokt ägg
2 knäckemackor m skinka
Havregrynsgröt m 0,5 dl mjölk
De dagar jag motionerar (2 ggr vecka kör jag gympapass) har jag bytt ut knäckemackan mot fil m musli och en banan.
Jag har nu förstått att jag äter alldeles för lite protein och har därför tänkt ändra så att jag äter tex 2 kycklingfiler samt sallad och ca 0,5 dl tzatziki till midddag, ligger jag ok till då?
Jag vill ju inte tappa i muskler, utan gå ner i vikt och få bättre kondis.
Kan ni hjälpa mig snälla?
Bibeln för viktnedgång: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Du bör ligga på 2 gram protein per kilo kroppsvikt, så det är svårt att svara på hur mycket du bör äta utan att veta din vikt. Sedan är cirka 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra, fyll upp resten med kolhydrater.
Upplägget du skrev låter som svält, det är ingen bra ide. Ligg på -500 kcal per dag, ät mycket protein och styrketräna, så kommer du förlora 0,5 kilo i veckan och samtidigt bevara muskelmassan.
karlingen
2011-02-11, 13:50
Byt ut dina knäckemackor mot keso eller ägg. Blir du ens mätt av knäckemackorna?
Vill du inte tappa muskler så är det ett högt proteinintag samt styrketräning som du måste prioritera. 2-3g protein per kilo kroppsvikt.
EDIT: Zorban hann före.
Topakaco
2011-02-11, 13:52
Ok, tack för inputen.
Jag väger i dag 64 kg, vill ner till 58. Om jag har räknat rätt ska jag alltså ligga strax över 1 200 kcal/dag. Problemet är att jag tycker att det är assvårt att få i sig tillräckligt med protein, har svårt för frukost... Tips på bra, proteinrik mat som inte gör att jag spräcker mitt kalorimål?
Tycker du alltså att det är för lite med matupplägget även efter att jag lagt till kyckling/kött till middagen?
Topakaco
2011-02-11, 13:54
I kväll tex ska vi köra på biff eller något liknande till middag, men det är ju helt galet, kommer jag vara tvungen att äta typ ett kg kött per dag för att komma upp i de proteinnivåerna?
Frukost är inte nödvändigt, den kan du hoppa över om du vill. Om du inte provat lätt-kesella så kan du göra det, blir gott med fun-light iblandat, det är nästan bara protein i det. Finns många bra trådar om vad man kan äta som mättar under deff. 250g kesella innehåller över 30 gram protein, så där har du nästan en fjärdedel av dagsbehovet.
Jag vet inte om det är för lite, du får räkna på det och se om kalorierna går ihop. Dock tycker jag inte det ser ut som mat man blir mätt på. Och de flesta kan ligga på ett 500 kaloriers underskott utan att någonsin vara hungriga.
karlingen
2011-02-11, 13:59
64*2 = 128.
1 kyckling filé @ 200gram = 40 g protein
1 burk (250g) keso = 27,5 g protein
400g ägg = 49 g protein
4 DL Mjölk = 13,7 g protein
Totalt: 130,1 g protein
Monstermängder är det inte i mina ögon..
Och precis som Zorban säger så är frukost inget nödvändigt. Är du inte hungrig när du är nyvaken? Skippa frukosten och äta när du blir hungrig istället.
Topakaco
2011-02-11, 14:04
64*2 = 128.
1 kyckling filé @ 200gram = 40 g protein
1 burk (250g) keso = 27,5 g protein
400g ägg = 49 g protein
4 DL Mjölk = 13,7 g protein
Totalt: 130,1 g protein
Monstermängder är det inte i mina ögon..
Och precis som Zorban säger så är frukost inget nödvändigt. Är du inte hungrig när du är nyvaken? Skippa frukosten och äta när du blir hungrig istället.
Tack!
Hur många ägg är 400 g? Har lite svårt att dricka mjölk, men det får väl funka..!
Jag äter när jag kommer in till jobbet, men är ändå inte särskilt hungrig. Kan iofs ha att göra med att en torr knäckemacka i allmännhet inte är något som får det att vattnas i munnen :)
Mjölk innehåller inte så mycket protein så om du inte tycker om det (det gör inte jag heller) så är det ingen poäng med att dricka det. Finns bättre saker att lägga kalorierna på i sådana fall.
Topakaco
2011-02-11, 14:10
Mjölk innehåller inte så mycket protein så om du inte tycker om det (det gör inte jag heller) så är det ingen poäng med att dricka det. Finns bättre saker att lägga kalorierna på i sådana fall.
Vad skönt att höra. Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men har aldrig tidigare tänkt på fördelning mellan p/k/f, har bara räknat kcal tidigare.
Hur är det med typ tyrkisk yoghurt, är det högt i protein?
Topakaco
2011-02-11, 14:13
Nevermind angående äggfrågan, googlade just. Lite svårt blir det nog, det är ändå 6-7 ägg jag måste få i mig. Men hungrig lär jag iaf inte behöva gå!
karlingen
2011-02-11, 14:17
Nevermind angående äggfrågan, googlade just. Lite svårt blir det nog, det är ändå 6-7 ägg jag måste få i mig. Men hungrig lär jag iaf inte behöva gå!
3 ägg till lunch och 3 ägg till kvällsmat?
Topakaco
2011-02-11, 14:21
Efter lite räknande ser jag att karlingens uppräkning av proteinmål uppgår till dryga 1 121 kcal. Då kan jag väl inte få i mitt den andel fett som jag "ska" utan att knäcka kalorimålet? Än mindre kolhydrater. Eller, tänker jag fel?
Topakaco
2011-02-11, 14:23
3 ägg till lunch och 3 ägg till kvällsmat?
3 ägg per mål är inget problem, problemet är ju att jag måste få i mig annat också, som kyckling. Då blir det svårt. Men det ska nog gå!
karlingen
Efter lite räknande ser jag att karlingens uppräkning av proteinmål uppgår till dryga 1 121 kcal. Då kan jag väl inte få i mitt den andel fett som jag "ska" utan att knäcka kalorimålet? Än mindre kolhydrater. Eller, tänker jag fel?
Hur mycket fett har du planerat att inta per dag?
karlingen
3 ägg per mål är inget problem, problemet är ju att jag måste få i mig annat också, som kyckling. Då blir det svårt. Men det ska nog gå!
Kycklingomelett?
Topakaco
2011-02-11, 14:24
Hur mycket fett har du planerat att inta per dag?
Om jag har tolkat guiden rätt ska jag väl ligga på ca 64 g?
Topakaco
2011-02-11, 14:25
Kycklingomelett?
Smart. Det är jag som inte tänker så långt ibland och försöker göra fem saker samtidigt. Tack!
karlingen
2011-02-11, 14:34
Om jag har tolkat guiden rätt ska jag väl ligga på ca 64 g?
Du klarar dig på betydligt lägre. Det är inget MÅSTE att ligga på 64g fett per dag.
Prioritera protein.
Under mina dieter brukar mitt fettintag vara på 20-30g och jag väger 65 kg i dagsläget. Det är inget jag tänker på eller bryr mig om.
Topakaco
2011-02-11, 14:41
Du klarar dig på betydligt lägre. Det är inget MÅSTE att ligga på 64g fett per dag.
Prioritera protein.
Under mina dieter brukar mitt fettintag vara på 20-30g och jag väger 65 kg i dagsläget. Det är inget jag tänker på eller bryr mig om.
Skönt, det underlättar ju en del. Om jag äter ingefär som du har skrivit, finns det ngn risk för bristsjukdomar, eller kan man gå på den typen av diet även under ett längre tag?
karlingen
2011-02-11, 14:42
Skönt, det underlättar ju en del. Om jag äter ingefär som du har skrivit, finns det ngn risk för bristsjukdomar, eller kan man gå på den typen av diet även under ett längre tag?
Hur lång tid är "ett längre tag"?
Har du planerat att ha ett lågt fettintag livet ut så är det självklart dumt..
Topakaco
2011-02-11, 14:55
Hur lång tid är "ett längre tag"?
Har du planerat att ha ett lågt fettintag livet ut så är det självklart dumt..
Tja, till och med sommaren på ett ungefär.
karlingen
2011-02-11, 14:59
Tja, till och med sommaren på ett ungefär.
Helt ok i mina ögon.
Testa dig fram. Du kommer förr eller senare att ändra ditt matschema fram till sommaren. Tror knappast att du kommer orka äta samma sak varje dag fram till sommaren.
Men jag önskar dig lycka till! :)
Pretorian
2011-02-11, 15:04
Det finns många bra tips i några andra defftrådar här på forumet hur du kan få i dig mycket protein och då inte bara från kyckling.
Och som många redan påpekat så var det väldigt lite protein i din första tråd/fråga men det har du ju redan läst.
Beroende på vilken typ av köttkälla så äter jag nog minst 500-700 gram per dag, tex kyckling eller lax.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.