handdator

Visa fullständig version : Dåligt att äta för mycket kolhydrater?

JMartinH
2011-02-10, 21:40
Äre de?:confused:

RassK
2011-02-10, 21:41
Japp

Eddie Vedder
2011-02-10, 21:42
Ja det ligger ju i själva definitionen av "för mycket".

JMartinH
2011-02-10, 21:42
Japp

Varför?

StNicholaus
2011-02-10, 21:43
Äre de?:confused:

För mycket av det mesta är dåligt.

Fredron
2011-02-10, 21:44
Se upp så att du inte äter för lite bara!

mattilainen
2011-02-10, 21:49
Se upp så att du inte äter för lite bara!

Går inte. Du kan i princip nolla kolhydraterna utan att det är "dåligt". Självklart är det individuellt vad som fungerar bäst. Men det är inte nödvändigt att äta kolhydrater.

OT
Så länge du får i dig tillräckligt med allt annat, protein, fett, vitaminer/mineraler och liknande så kan du säkert äta en hel del kolhydrater utan att det påverkar dig negativt.

Fredron
2011-02-10, 21:56
Går inte. Du kan i princip nolla kolhydraterna utan att det är "dåligt". Självklart är det individuellt vad som fungerar bäst. Men det är inte nödvändigt att äta kolhydrater.

OT
Så länge du får i dig tillräckligt med allt annat, protein, fett, vitaminer/mineraler och liknande så kan du säkert äta en hel del kolhydrater utan att det påverkar dig negativt.

Det här vet du självklart bättre än mig så du får gärna berätta mer.

Wikipedia säger "Kolhydrater är en av de tre energibärarna i maten, de andra två är fett och protein. 1 g kolhydrater eller 1 g protein innehåller 17 kJ (4 kcal), 1 g fett innehåller 37 kJ (9 kcal). Dessa tre fyller olika funktioner i kroppen och kan inte helt bytas ut mot varandra"

Vilket fick mig att anta att det var nödvändigt.

Inge Enveten
2011-02-10, 21:59

Wikipedia säger "Kolhydrater är en av de tre energibärarna i maten, de andra två är fett och protein. 1 g kolhydrater eller 1 g protein innehåller 17 kJ (4 kcal), 1 g fett innehåller 37 kJ (9 kcal). Dessa tre fyller olika funktioner i kroppen och kan inte helt bytas ut mot varandra"

Att de fyller olika funktioner och att de inte kan bytas ut mot varandra måste inte innebära att samtliga är essentiella. Fett och protein är essentiellt, kolhydrat inte.

Benjila
2011-02-10, 22:02
Wikipedia is the shit!:hbang:

Löpsko
2011-02-10, 22:08
Beror väll på vad man har för syfte.. vill du gå upp i vikt, käka massor med kolhydrater, vill du gå ner.. dra du ner på dem för då blir du mindre hungrig :)

mattilainen
2011-02-10, 22:17
Beror väll på vad man har för syfte.. vill du gå upp i vikt, käka massor med kolhydrater, vill du gå ner.. dra du ner på dem för då blir du mindre hungrig :)

Stämmer inte heller. Man går inte upp i vikt av att enbart äta "massor" med kolhydrater. Man går upp i vikt om man stoppar i mer energi än vad man gör av med. Sen om det innehåller kolhydrater så självklart går du upp i vikt, men inte för att det är kolhydrater utan för att du äter mer än du gör av med. Du kan gå upp i vikt av sallad och frukt om du äter tillräckligt mycket.

Att dra ner på kolhydrater (LCHF) så blir vissa mättare genom att de får i sig mer mat av fett/protein och det mättar bättre än kolhydrater men att säga att man blir mindre hungrig av att dra ner på kolhydraterna är väl att ta i. Kanske försvinner sötsuget men individuellt ska man nog se det som.

Hinner jag edita tro? :)

Visst är det en av de vanliga energibärarna i maten men det är inte essentiellt som sägs i posten under. Det är alltså inte livsnödvändigt i överlevande syfte. Sen är det individuellt hur man fungerar. Jag älskar kolhydrater och äter väldigt mycket medans andra som lever på LCHF istället. Beror väldigt på hur man är som person och vad man är van vid.

Sniggel
2011-02-11, 07:07
Man kan inte byta ut kolhydrater mot fett i den bemärkelsen att fett inte kan sparas som muskelglykogen. På det viset har ju kolhydrater en unik funktion.
Men kolhydrater är som sagt inte nödvändigt om man ska vara petig.

tomn
2011-02-11, 07:38
Man kan inte byta ut kolhydrater mot fett i den bemärkelsen att fett inte kan sparas som muskelglykogen. På det viset har ju kolhydrater en unik funktion.
Men kolhydrater är som sagt inte nödvändigt om man ska vara petig.

Fett kan ju omvandlas till glukos?

Sniggel
2011-02-11, 08:03

Jo visserligen (från glycerol-skelettet om jag minns rätt), men i hur stor utsträckning och under vilka förhållanden?
Att fylla upp förråden i musklerna med glykogen är kolhydrater bevisligen mycket effektivare på än vad fett är. Det var så jag menade.

salmiak
2011-02-11, 08:35

Fettsyror kan inte bli glukos. Sätter man däremot till laktat eller glycerol som man kan få från andra delar av kroppen, kan man bygga socker.
Tränar man är det väldigt dumt att inte använda kolhydrater för att "fylla på" energi i musklerna.

tomn
2011-02-11, 10:13
Fettsyror kan inte bli glukos. Sätter man däremot till laktat eller glycerol som man kan få från andra delar av kroppen, kan man bygga socker.
Tränar man är det väldigt dumt att inte använda kolhydrater för att "fylla på" energi i musklerna.

Sätter till? Hur menar du nu?

Eddie Vedder
2011-02-11, 10:19
Sätter till? Hur menar du nu?

Genom att bilda glycerider. Fett förekommer i kroppen ofta som triglycerider, tre fettsyror bundna till en glycerol. Och det är glycerolen i triglyceriden, inte fettsyrorna, som kan bli glukos.

Så att "fett kan bli glukos" är inte helt fel men det förutsätter att fettämnet i fråga är en glycerid.

MeekGeek
2011-02-11, 10:20

Men nu pratade vi väl om fett, och inte fettsyror? Fett, dvs triglycerider, i vilket glycerol alltid ingår.

Edit: too late.